Auta za vrcholem?

Vydáno 20.2.2018

Již podzimní statistiky signalizovaly, že letošní rok bude z pohledu výroby nových osobních automobilů rekordní. Přehledy za celý rok pak jen potvrdily perfektní kondici automobilového průmyslu v České republice.
Celkově se v Česku vyrobilo 1,414 milionu osobních a lehkých užitkových vozidel. Oproti předchozímu roku tak zaznamenáváme více než pětiprocentní růst. Kategorie nákladních vozů šla nahoru ještě více. S téměř 1500 vyrobenými vozy vykázala téměř dvanáctiprocentní růst. Dařilo se také výrobcům autobusů, motocyklů, přívěsů a návěsů.

 

 

PADLY HISTORICKÉ REKORDY

„Rok 2017 byl rekordním rokem v celé historii výroby motorových vozidel v České republice a totéž platí pro celý český autoprůmysl včetně subdodavatelského sektoru. Velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v České republice i v Evropě,“ uvádí prezident Sdružení automobilového průmysl Bohdan Wojnar, který je zároveň členem představenstva společnosti Škoda Auto. Automobilový průmysl představoval i vloni podstatnou součást českého průmyslu. „Rok 2017 však byl zároveň zřejmě vrcholem současného ekonomického cyklu,“ dodává Bohdan Wojnar.

Největší podíl na celkové produkci v České republice nadále drží automobilka Škoda Auto (téměř 61 procent), druhé místo obhájila firma Hyundai (25 procent) a třetí v pořadí skončila automobilka TPCA (14 procent). Největší výrobce loni zaznamenal nejlepší rok ve své historii s produkcí 858 103 kusů. Společnost Hyundai kopírovala přibližně výsledky loňského roku (356 700 vozů), kolínská TPCA vykázala desetinový pokles (199 078 automobilů). Tatra Trucks vloni vyrobila 1481 automobilů, z nichž většinu vyvezla do zahraničí. Kategorii autobusů jasně vévodí Iveco Czech Republic, které vloni postavilo 4102 autobusů.

 

ZPOMALENÍ NEJEN V EVROPĚ

Jaký bude z hlediska výroby letošní rok? Sdružení automobilového průmyslu predikuje, že tempo růstu české ekonomiky oslabí zhruba o jeden procentní bod a dojde ke zpomalení v Evropě i na dalších trzích. „V České republice bude mezi významné faktory působící tlak na pokles tempa růstu v roce 2018 patřit zejména napětí na trhu práce, kde česká ekonomika naráží na hranici svých produkčních možností a zmiňované nabídkové omezení trhu práce se významně dotkne i řady firem automobilového průmyslu. Očekáváme proto, že dynamika českého autoprůmyslu bude sice i letos vysoká, avšak růstu výroby motorových vozidel o více než pět procent, jako v roce 2017, se již letos nedočkáme,“ podotýká Bohdan Wojnar.

Trendy pro tento rok naznačují i zástupci dodavatelů pro automobilový průmysl: „Zcela jistě to bude stále výroba benzinových a naftových motorů, i když naftové budou zřetelně na ústupu, což bude spojeno s nástupem hybridních vozů,“ předpovídá Marek Čížek, FES & P manager East Europe společnosti Faurecia. V dlouhodobějším ohledu Marek Čížek očekává podobný růst v objemu a změnu v mixu týkající se odstavení dieselových motorů. „Bude jasně markantní rozvoj hybridních vozů a postupný nástup elektromobilů ve výhledech všech významných výrobců automobilů. Stále se bude diskutovat autonomní vozidlo, ale jeho čas ještě nenastal,“ dodává Marek Čížek.

 

NIŽŠÍ TEMPO NOVÝCH REGISTRACÍ

Pokud se podíváme do statistik prvních registrací osobních a lehkých užitkových vozidel v posledních pěti letech, vidíme silný meziroční vzestup v obdobích 2013/2014, který činil 17 procent, a následně 2014/2015, kdy počet nových registrací stoupl o 20 procent. Meziroční pohyb mezi lety 2015 a 2016 činil už „jen“ 12 procent a poslední naměřené údaje (2016/2017) hovoří o pěti procentech. V kategorii nákladních vozů už vloni došlo z hlediska nových registrací k meziročnímu poklesu o 10 procent.

Z analýzy společnosti PwC pro tento rok vyplývá, že navzdory optimistickým výhledům české ekonomiky lze očekávat zpomalování růstu a pravděpodobně dojde k „vyčerpání potenciálu pro rozsáhlejší obnovu vozového parku“. Vedoucí automobilové expertní skupiny PwC ČR Jiří Zouhar konstatuje: „Registrace nových osobních vozidel v roce 2018 by se měly pohybovat mezi 280 tisíci až 293 tisíci.“

Automobilky tak podle všeho budou ještě více sázet na export, který je pro český automobilový průmysl naprosto klíčový. A to jak z pohledu nových vozů, tak produkce komponent.

 

VYŠŠÍ ÚROKOVÉ SAZBY I MZDY

Zpomalování registrací v České republice souvisí s několika makroekonomickými aspekty. Jeden z nich představuje vzestup úrokových sazeb. Česká národní banka patří v Evropě k těm odvážnějším a postupně nechává růst sazby, což se začíná projevovat v celé ekonomice. Konec devizových intervencí přinesl soustavné posilování české koruny vůči ostatním měnám, zejména pak euru.

Další z klíčových faktorů vychází z oblasti lidských zdrojů. Minimální nezaměstnanost, už tak problematická pro české firmy, je ještě doplněna nároky na růst mezd. Mnohde stoupají solidním dvojciferným tempem. Jeden příklad za mnoho jiných: Na konci ledna letošního roku dospěly k dohodě odbory a vedení TPCA. Pro rok 2018 vzrostla mzda na dělnických (tarifních) pozicích a související prémie o 1750 korun. Za rok by to mělo být o dalších 1900 korun.

„Jsme rádi, že jsme dospěli k dohodě, která našim zaměstnancům přinese zvýšení jejich životní úrovně a zároveň díky dvouletému období trvání kolektivní smlouvy jistotu a stabilitu. Za velmi důležitý bod považuji nalezení rovnováhy mezi životní úrovní zaměstnanců a prosperitou společnosti,“ říká prezident TPCA Koreatsu Aoki. „Nalezení dohody vlastními silami (společnosti a odborů) bez narušení našich společných vztahů považuji za hlavní úspěch tohoto vyjednávání. Společně bereme budoucnost do vlastních rukou,“ dodává výkonný viceprezident Eric Brochard. Kolektivní smlouva v TPCA bude mít platnost do 31. prosince 2019 a průměrná mzda na dělnických pozicích postupně vzroste na 34 500 korun. Navíc dostávají tarifní zaměstnanci průměrně čtyři tisíce korun prostřednictvím benefitů.

 

EXPORT ÚSPĚCHŮ, IMPORT PROBLÉMŮ?

I když české automobilky budou v tomto roce čelit některým problémům vyvolaným lehce se přehřívající ekonomikou, panuje silné přesvědčení, že tyto potíže jsou zvládnutelné. Automobilová branže je dobře připravená na další export vozidel i komponent a případné problémy by tak do Česka mohly být pouze importovány.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem