Auta za vrcholem?

Vydáno 20.2.2018

Již podzimní statistiky signalizovaly, že letošní rok bude z pohledu výroby nových osobních automobilů rekordní. Přehledy za celý rok pak jen potvrdily perfektní kondici automobilového průmyslu v České republice.
Celkově se v Česku vyrobilo 1,414 milionu osobních a lehkých užitkových vozidel. Oproti předchozímu roku tak zaznamenáváme více než pětiprocentní růst. Kategorie nákladních vozů šla nahoru ještě více. S téměř 1500 vyrobenými vozy vykázala téměř dvanáctiprocentní růst. Dařilo se také výrobcům autobusů, motocyklů, přívěsů a návěsů.

 

 

PADLY HISTORICKÉ REKORDY

„Rok 2017 byl rekordním rokem v celé historii výroby motorových vozidel v České republice a totéž platí pro celý český autoprůmysl včetně subdodavatelského sektoru. Velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem evropské i světové ekonomiky a rostoucí spotřebitelskou poptávkou po vozidlech v České republice i v Evropě,“ uvádí prezident Sdružení automobilového průmysl Bohdan Wojnar, který je zároveň členem představenstva společnosti Škoda Auto. Automobilový průmysl představoval i vloni podstatnou součást českého průmyslu. „Rok 2017 však byl zároveň zřejmě vrcholem současného ekonomického cyklu,“ dodává Bohdan Wojnar.

Největší podíl na celkové produkci v České republice nadále drží automobilka Škoda Auto (téměř 61 procent), druhé místo obhájila firma Hyundai (25 procent) a třetí v pořadí skončila automobilka TPCA (14 procent). Největší výrobce loni zaznamenal nejlepší rok ve své historii s produkcí 858 103 kusů. Společnost Hyundai kopírovala přibližně výsledky loňského roku (356 700 vozů), kolínská TPCA vykázala desetinový pokles (199 078 automobilů). Tatra Trucks vloni vyrobila 1481 automobilů, z nichž většinu vyvezla do zahraničí. Kategorii autobusů jasně vévodí Iveco Czech Republic, které vloni postavilo 4102 autobusů.

 

ZPOMALENÍ NEJEN V EVROPĚ

Jaký bude z hlediska výroby letošní rok? Sdružení automobilového průmyslu predikuje, že tempo růstu české ekonomiky oslabí zhruba o jeden procentní bod a dojde ke zpomalení v Evropě i na dalších trzích. „V České republice bude mezi významné faktory působící tlak na pokles tempa růstu v roce 2018 patřit zejména napětí na trhu práce, kde česká ekonomika naráží na hranici svých produkčních možností a zmiňované nabídkové omezení trhu práce se významně dotkne i řady firem automobilového průmyslu. Očekáváme proto, že dynamika českého autoprůmyslu bude sice i letos vysoká, avšak růstu výroby motorových vozidel o více než pět procent, jako v roce 2017, se již letos nedočkáme,“ podotýká Bohdan Wojnar.

Trendy pro tento rok naznačují i zástupci dodavatelů pro automobilový průmysl: „Zcela jistě to bude stále výroba benzinových a naftových motorů, i když naftové budou zřetelně na ústupu, což bude spojeno s nástupem hybridních vozů,“ předpovídá Marek Čížek, FES & P manager East Europe společnosti Faurecia. V dlouhodobějším ohledu Marek Čížek očekává podobný růst v objemu a změnu v mixu týkající se odstavení dieselových motorů. „Bude jasně markantní rozvoj hybridních vozů a postupný nástup elektromobilů ve výhledech všech významných výrobců automobilů. Stále se bude diskutovat autonomní vozidlo, ale jeho čas ještě nenastal,“ dodává Marek Čížek.

 

NIŽŠÍ TEMPO NOVÝCH REGISTRACÍ

Pokud se podíváme do statistik prvních registrací osobních a lehkých užitkových vozidel v posledních pěti letech, vidíme silný meziroční vzestup v obdobích 2013/2014, který činil 17 procent, a následně 2014/2015, kdy počet nových registrací stoupl o 20 procent. Meziroční pohyb mezi lety 2015 a 2016 činil už „jen“ 12 procent a poslední naměřené údaje (2016/2017) hovoří o pěti procentech. V kategorii nákladních vozů už vloni došlo z hlediska nových registrací k meziročnímu poklesu o 10 procent.

Z analýzy společnosti PwC pro tento rok vyplývá, že navzdory optimistickým výhledům české ekonomiky lze očekávat zpomalování růstu a pravděpodobně dojde k „vyčerpání potenciálu pro rozsáhlejší obnovu vozového parku“. Vedoucí automobilové expertní skupiny PwC ČR Jiří Zouhar konstatuje: „Registrace nových osobních vozidel v roce 2018 by se měly pohybovat mezi 280 tisíci až 293 tisíci.“

Automobilky tak podle všeho budou ještě více sázet na export, který je pro český automobilový průmysl naprosto klíčový. A to jak z pohledu nových vozů, tak produkce komponent.

 

VYŠŠÍ ÚROKOVÉ SAZBY I MZDY

Zpomalování registrací v České republice souvisí s několika makroekonomickými aspekty. Jeden z nich představuje vzestup úrokových sazeb. Česká národní banka patří v Evropě k těm odvážnějším a postupně nechává růst sazby, což se začíná projevovat v celé ekonomice. Konec devizových intervencí přinesl soustavné posilování české koruny vůči ostatním měnám, zejména pak euru.

Další z klíčových faktorů vychází z oblasti lidských zdrojů. Minimální nezaměstnanost, už tak problematická pro české firmy, je ještě doplněna nároky na růst mezd. Mnohde stoupají solidním dvojciferným tempem. Jeden příklad za mnoho jiných: Na konci ledna letošního roku dospěly k dohodě odbory a vedení TPCA. Pro rok 2018 vzrostla mzda na dělnických (tarifních) pozicích a související prémie o 1750 korun. Za rok by to mělo být o dalších 1900 korun.

„Jsme rádi, že jsme dospěli k dohodě, která našim zaměstnancům přinese zvýšení jejich životní úrovně a zároveň díky dvouletému období trvání kolektivní smlouvy jistotu a stabilitu. Za velmi důležitý bod považuji nalezení rovnováhy mezi životní úrovní zaměstnanců a prosperitou společnosti,“ říká prezident TPCA Koreatsu Aoki. „Nalezení dohody vlastními silami (společnosti a odborů) bez narušení našich společných vztahů považuji za hlavní úspěch tohoto vyjednávání. Společně bereme budoucnost do vlastních rukou,“ dodává výkonný viceprezident Eric Brochard. Kolektivní smlouva v TPCA bude mít platnost do 31. prosince 2019 a průměrná mzda na dělnických pozicích postupně vzroste na 34 500 korun. Navíc dostávají tarifní zaměstnanci průměrně čtyři tisíce korun prostřednictvím benefitů.

 

EXPORT ÚSPĚCHŮ, IMPORT PROBLÉMŮ?

I když české automobilky budou v tomto roce čelit některým problémům vyvolaným lehce se přehřívající ekonomikou, panuje silné přesvědčení, že tyto potíže jsou zvládnutelné. Automobilová branže je dobře připravená na další export vozidel i komponent a případné problémy by tak do Česka mohly být pouze importovány.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem