I DÍKY POMOCI HANDICAPOVANÝM VÍME, JAK VYLEPŠIT SLUŽBY PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 9.3.2018

Společnost Arriva Transport Česká republika provozuje více než 2000 autobusů, 35 trolejbusů, pět vlaků a ročně přepraví přes 115 milionů cestujících. Zaměstnává téměř 3200 zaměstnanců, z nichž přes 80 procent tvoří řidiči. „Již delší dobu panuje v Česku nedostatek řidičů, a nové tak musíme hledat v zahraničí,“ říká generální ředitel Daniel Adamka.

 

Již několik let se věnujete projektům z oblasti CSR. Proč jste se do nich pustili?

Cítíme svou odpovědnost a chceme pomáhat. Pokud dokážeme využít své možnosti, rádi pomůžeme lidem, kteří jsou na okolí závislí. Kromě dobrého pocitu nám tyto projekty přinášejí zpětnou vazbu o tom, co můžeme udělat pro zlepšení služeb pro zákazníky.

Můžete zmínit, jak se v rámci CSR podílíte na projektech Světluška a Asistence?

Co se týká Světlušky, participovali jsme formou daru kloubového autobusu, jenž byl určen pro přestavbu na kavárnu na kolech. Od té doby se o autobus staráme, provádíme údržbu a poskytujeme stání. Díky našemu řidiči může kavárna cestovat po celé České republice, a lidé si tak mohou vyzkoušet, co znamená žít se zrakovým postižením.

Iniciativa Asistence nás před lety oslovila, abychom vyzkoušeli, jaké to je dostat se dopravními prostředky do práce. Už můj předchůdce testoval cestu do práce na vozíku. Následně jsme se účastnili pochodu a nyní víme, jak správně pomáhat lidem, kteří potřebují asistenci.

Projevila se účast v projektu i ve vašem podnikání?

Pokud to technické možnosti dovolí, snažíme se od té doby kupovat jen nízkopodlažní autobusy, abychom umožnili přepravu cestujícím s handicapem. Není to otázka jen autobusů, ale rovněž spolupráce s městy a objednavateli přepravy. Například je třeba usilovat o lepší přizpůsobení autobusových zastávek ve městech a obcích.

Nakolik je program společenské odpovědnosti podmíněn skutečností, že náležíte do koncernu Deutsche Bahn?

Účast v obou zmiňovaných programech vychází čistě z iniciativy české Arrivy. Zmínil bych také Arriva granty. Každoročně věnujeme přes 400 tisíc korun na projekty, jichž se účastní přímo naši zaměstnanci. Týká se to například pomoci starším lidem, aktivit pro mládež nebo dalších rozvojových projektů. Naši zaměstnanci pomáhají a mohou využít finanční prostředky nebo technické vybavení společnosti Arriva.

Jak velký je zájem?

Každoročně evidujeme 50–60 přihlášek a přibližně dvacítka z nich uspěje a získá finanční podporu.

Od CSR je pouze krok k HR. Na trhu chybí dlouhodobě 10 tisíc řidičů autobusů a kamionů. I vy jste například na přelomu roku zaznamenali problémy s obsazením linek. Jak sháníte řidiče?

Snažíme se řidiče shánět v České republice i v zahraničí. Abychom byli schopni doplnit stavy, rozjeli jsme novou kampaň, jež přibližuje práci řidiče a příběhy lidí, kteří pracují pro Arrivu. Touto kampaní se snažíme zaujmout nové kolegy. Co se týká počtu, okamžitě bychom přijali 150 řidičů.

Jaké jsou pro vás cílové země a nakolik je kampaň úspěšná s přihlédnutím k tomu, jak náročné jsou procedury pro získání pracovníků ze zemí mimo EU?

Správně jste naznačil hlavní problém. Procedura přijímání je hodně dlouhá, řešíme to rok a půl a výsledky se rozhodně nedostavují ze dne na den. Nicméně v náborové kampani pokračujeme a zaměřujeme se zejména na řidiče z Ukrajiny nebo Srbska.

Dlouhodobé řešení spočívá v přechodu k bezpilotnímu řízení. Jak daleko je v tomto ohledu celý obor, respektive Deutsche Bahn?

Deutsche Bahn má testovací místa, kde se snaží rozvíjet tuto oblast, vše je ale teprve v začátcích. Vystupuje zejména problematika legislativy a odpovědnosti v případě dopravní nehody. Předpokládám, že to bude trvat, než se tyto věci dořeší, ale určitě se tím celá skupina bude zabývat, rozvíjet to a implementovat do reálného provozu.

Existuje už harmonogram pro nasazení autonomních vozidel?

Nic takového zatím nemáme. Jízdy se uskutečňují v uzavřených areálech typu letišť nebo v průmyslových prostorách. Stále nikdo není schopen predikovat, jak a kdy budou vyřešeny právní záležitosti.

To znamená, že v mezidobí, které může být poměrně dlouhé, jsou řešením pouze zahraniční řidiči?

Vzhledem k tomu, že v Česku panuje téměř nulová nezaměstnanost a personální zdroje zůstávají vyčerpány, jediná možnost spočívá v získání cizinců. Nejsme zdaleka jediný obor, protože i ostatní se snaží nabírat pracovníky někde jinde.

Promítá se nedostatek řidičů do tlaku na růst mezd?

Jsme velká společnost a standardně u nás probíhá kolektivní vyjednávání. Záleží na odpovědnosti obou partnerů, aby se dohodli na tom, co je oboustranně ještě akceptovatelné.

Kolik činí průměrný plat řidiče Arrivy?

Není to stejné všude v České republice, ale všeobecně se pohybuje v rozmezí 28 až 29 tisíc korun.

Jaké máte plány pro tento rok z pohledu investic a novinek?

V minulém roce jsme uspěli v projektech na elektrifikaci místní dopravy a i nadále bychom chtěli nakupovat elektrické autobusy. Aktuálně se to týká Trutnova, Bíliny a Kutné Hory. Doufáme, že tyto projekty zdárně dotáhneme a nakoupíme další bezemisní vozidla, jako jsme tak učinili v Třinci, Novém Jičíně nebo Praze.

Jak rychle se bude rozvíjet elektromobilita ve veřejné dopravě?

Záleží na vývoji baterií. Nyní vidíme velký potenciál v elektrických autobusech pro městskou dopravu, kdy se využívá technologie rekuperace energie při brzdění. Lze také jednodušeji dobíjet vozidla, protože dobíjecích míst může být ve městě více.

Provozujeme rovněž trolejbusy v Teplicích. Radnice by ráda investovala do nových vozů tak, aby dokázaly obsluhovat i okrajové části, aniž by se muselo instalovat další trolejové vedení. Zde budeme nasazovat trolejbusy, které dokážou zdolat poslední míli díky instalovaným bateriím.

Uplatní se elektřina i mimo město?

Technologie elektrobusů nepokročila ještě tak daleko, aby se vyplatilo využívat ji v regionální nebo meziměstské dopravě. Proto stále volíme buď dieselové, nebo CNG agregáty.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem