I DÍKY POMOCI HANDICAPOVANÝM VÍME, JAK VYLEPŠIT SLUŽBY PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 9.3.2018

Společnost Arriva Transport Česká republika provozuje více než 2000 autobusů, 35 trolejbusů, pět vlaků a ročně přepraví přes 115 milionů cestujících. Zaměstnává téměř 3200 zaměstnanců, z nichž přes 80 procent tvoří řidiči. „Již delší dobu panuje v Česku nedostatek řidičů, a nové tak musíme hledat v zahraničí,“ říká generální ředitel Daniel Adamka.

 

Již několik let se věnujete projektům z oblasti CSR. Proč jste se do nich pustili?

Cítíme svou odpovědnost a chceme pomáhat. Pokud dokážeme využít své možnosti, rádi pomůžeme lidem, kteří jsou na okolí závislí. Kromě dobrého pocitu nám tyto projekty přinášejí zpětnou vazbu o tom, co můžeme udělat pro zlepšení služeb pro zákazníky.

Můžete zmínit, jak se v rámci CSR podílíte na projektech Světluška a Asistence?

Co se týká Světlušky, participovali jsme formou daru kloubového autobusu, jenž byl určen pro přestavbu na kavárnu na kolech. Od té doby se o autobus staráme, provádíme údržbu a poskytujeme stání. Díky našemu řidiči může kavárna cestovat po celé České republice, a lidé si tak mohou vyzkoušet, co znamená žít se zrakovým postižením.

Iniciativa Asistence nás před lety oslovila, abychom vyzkoušeli, jaké to je dostat se dopravními prostředky do práce. Už můj předchůdce testoval cestu do práce na vozíku. Následně jsme se účastnili pochodu a nyní víme, jak správně pomáhat lidem, kteří potřebují asistenci.

Projevila se účast v projektu i ve vašem podnikání?

Pokud to technické možnosti dovolí, snažíme se od té doby kupovat jen nízkopodlažní autobusy, abychom umožnili přepravu cestujícím s handicapem. Není to otázka jen autobusů, ale rovněž spolupráce s městy a objednavateli přepravy. Například je třeba usilovat o lepší přizpůsobení autobusových zastávek ve městech a obcích.

Nakolik je program společenské odpovědnosti podmíněn skutečností, že náležíte do koncernu Deutsche Bahn?

Účast v obou zmiňovaných programech vychází čistě z iniciativy české Arrivy. Zmínil bych také Arriva granty. Každoročně věnujeme přes 400 tisíc korun na projekty, jichž se účastní přímo naši zaměstnanci. Týká se to například pomoci starším lidem, aktivit pro mládež nebo dalších rozvojových projektů. Naši zaměstnanci pomáhají a mohou využít finanční prostředky nebo technické vybavení společnosti Arriva.

Jak velký je zájem?

Každoročně evidujeme 50–60 přihlášek a přibližně dvacítka z nich uspěje a získá finanční podporu.

Od CSR je pouze krok k HR. Na trhu chybí dlouhodobě 10 tisíc řidičů autobusů a kamionů. I vy jste například na přelomu roku zaznamenali problémy s obsazením linek. Jak sháníte řidiče?

Snažíme se řidiče shánět v České republice i v zahraničí. Abychom byli schopni doplnit stavy, rozjeli jsme novou kampaň, jež přibližuje práci řidiče a příběhy lidí, kteří pracují pro Arrivu. Touto kampaní se snažíme zaujmout nové kolegy. Co se týká počtu, okamžitě bychom přijali 150 řidičů.

Jaké jsou pro vás cílové země a nakolik je kampaň úspěšná s přihlédnutím k tomu, jak náročné jsou procedury pro získání pracovníků ze zemí mimo EU?

Správně jste naznačil hlavní problém. Procedura přijímání je hodně dlouhá, řešíme to rok a půl a výsledky se rozhodně nedostavují ze dne na den. Nicméně v náborové kampani pokračujeme a zaměřujeme se zejména na řidiče z Ukrajiny nebo Srbska.

Dlouhodobé řešení spočívá v přechodu k bezpilotnímu řízení. Jak daleko je v tomto ohledu celý obor, respektive Deutsche Bahn?

Deutsche Bahn má testovací místa, kde se snaží rozvíjet tuto oblast, vše je ale teprve v začátcích. Vystupuje zejména problematika legislativy a odpovědnosti v případě dopravní nehody. Předpokládám, že to bude trvat, než se tyto věci dořeší, ale určitě se tím celá skupina bude zabývat, rozvíjet to a implementovat do reálného provozu.

Existuje už harmonogram pro nasazení autonomních vozidel?

Nic takového zatím nemáme. Jízdy se uskutečňují v uzavřených areálech typu letišť nebo v průmyslových prostorách. Stále nikdo není schopen predikovat, jak a kdy budou vyřešeny právní záležitosti.

To znamená, že v mezidobí, které může být poměrně dlouhé, jsou řešením pouze zahraniční řidiči?

Vzhledem k tomu, že v Česku panuje téměř nulová nezaměstnanost a personální zdroje zůstávají vyčerpány, jediná možnost spočívá v získání cizinců. Nejsme zdaleka jediný obor, protože i ostatní se snaží nabírat pracovníky někde jinde.

Promítá se nedostatek řidičů do tlaku na růst mezd?

Jsme velká společnost a standardně u nás probíhá kolektivní vyjednávání. Záleží na odpovědnosti obou partnerů, aby se dohodli na tom, co je oboustranně ještě akceptovatelné.

Kolik činí průměrný plat řidiče Arrivy?

Není to stejné všude v České republice, ale všeobecně se pohybuje v rozmezí 28 až 29 tisíc korun.

Jaké máte plány pro tento rok z pohledu investic a novinek?

V minulém roce jsme uspěli v projektech na elektrifikaci místní dopravy a i nadále bychom chtěli nakupovat elektrické autobusy. Aktuálně se to týká Trutnova, Bíliny a Kutné Hory. Doufáme, že tyto projekty zdárně dotáhneme a nakoupíme další bezemisní vozidla, jako jsme tak učinili v Třinci, Novém Jičíně nebo Praze.

Jak rychle se bude rozvíjet elektromobilita ve veřejné dopravě?

Záleží na vývoji baterií. Nyní vidíme velký potenciál v elektrických autobusech pro městskou dopravu, kdy se využívá technologie rekuperace energie při brzdění. Lze také jednodušeji dobíjet vozidla, protože dobíjecích míst může být ve městě více.

Provozujeme rovněž trolejbusy v Teplicích. Radnice by ráda investovala do nových vozů tak, aby dokázaly obsluhovat i okrajové části, aniž by se muselo instalovat další trolejové vedení. Zde budeme nasazovat trolejbusy, které dokážou zdolat poslední míli díky instalovaným bateriím.

Uplatní se elektřina i mimo město?

Technologie elektrobusů nepokročila ještě tak daleko, aby se vyplatilo využívat ji v regionální nebo meziměstské dopravě. Proto stále volíme buď dieselové, nebo CNG agregáty.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem