Vydejte se s efektivní intralogistikou směrem k Průmyslu 4.0

Vydáno 19.3.2018 Komerční sdělení

Ve všeobecnosti se pojem Průmysl 4.0 chápe jako úzké propojení výroby s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Tato myšlenka je již v současnosti skloňována v mnoha oblastech, ale hlavně tehdy, pokud mluvíme o automatizaci, robotizaci nebo moderních skladových koncepcích.  

Pojem moderní logistika dnes znamená mnohem víc než pouze transport a obal zboží. Zahrnuje rychlost, bezchybnost, flexibilitu a propojení s moderními informačními kanály. Všechny tyto faktory jsou důležité zbraně v boji s konkurencí. Zákazník (například v rychle rostoucím sektoru e-komerce) chce mít možnost zboží si pohodlně objednat, být informován v reálném čase o stavu své objednávky a mít ji doručenou nebo připravenou k vyzvednutí v nejkratším možném čase. To by bez sofistikovaného softwarového propojení nebylo možné.

Intralogistika jako perfektně synchronizovaný stroj

Pokud bychom vycházeli z konceptu Průmysl 4.0, bude v nedaleké budoucnosti většina skladových operací plně automatizována (ať už mluvíme o vychystávání a kompletaci objednávek, nebo o vyskladňování dílů do výroby). Všechny operace tak budou vykonávány rychleji a bezchybně, protože je bude řídit sofistikovaný software pro správu skladu. Tento trend je v logistice (a intralogistice především) zřejmý již dnes, kdy vnímáme jasný posun směrem k maximálnímu ulehčení a zpřesnění práce ve skladu a také směrem k vysoce komplexním řešením pro sklad nebo výrobu. Takovým je například použití automatizovaných skladových systémů v kombinaci se systémy navádění obsluhy (tedy pick to light, pick by colour nebo voice picking), dopravníkovými systémy a přídavnými zařízeními, přičemž toto řešení zastřešuje inteligentní software pro správu skladu. Výtahové nebo páternosterové systémy tak díky plnému využití disponibilní výšky zajištují maximálně úsporné skladování, systémy navádění obsluhy zase maximální přesnost práce a dopravníky minimalizují pochůzky obsluhy. Platí totiž, že v provozech, kde se při vychystávání objednávek (ať už pro expedici, nebo do výroby) hraje o každou vteřinu a každá nesprávně vyskladněná položka představuje problém, je nutno především eliminovat chyby a prostoje obsluhy. Pokud se firma rozhodne pro automatizované skladové systémy, potom platí, že čím menší má operátor prostor se rozhodnout o tom, co v dané chvíli udělat, tím více eliminujeme možnost chyby. Automatizovaný skladový systém také díky propojení na WMS a ERP umožňuje vykonávat průběžné inventury a kontrolovat skladové zásoby, stejně jako může sám kontrolovat svoji „kondici“ a posílat požadavky na servisní zásahy.

Autonomně řízená intralogistika pro just-in-time dodávky do výroby

Flexibilita a propojení jsou důležité nejen pro jednotlivé časti skladu, ale pro skladové procesy jako takové. Znamená to vzájemné propojení jednotlivých oblastí ve firmě, například integrální propojení logistiky a výroby.

Softwarově řízený sklad napojený na tok materiálu – to je jeden z centrálních aspektů konceptu Průmysl 4.0. Již dnes je přece běžné, že automatizované skladové systémy zásobují just-in-time montážní linku a zajišťují tak plynulý tok materiálu.

Na konci by měla stát soběstačná produkce, kde stroje samy zajistí objednávku i dovezení dílů nebo materiálu z produkce nebo meziskladu. Pomocí dopravníkových systémů bude materiál just-in-time dovezen k montážní lince. Požadavek na dodávky vzniká na základě PULL principu, což znamená, že dodávka je řízená pouze potřebou výroby. Odpadají tedy zbytečné přesuny zboží a firma také nedrží ve skladu žádné zboží jako bezpečnostní rezervu.

Díky úzkému propojení skladu a výroby prostřednictvím WMS bude většina operací řízena automaticky a intralogistika bude mít centrální funkci při řízení materiálových toků.

Moderní technologie – vize a realita?

Již dnes mnoho firem (i v České republice) používá ve větší nebo menší míře srovnatelné technologie. Automatizace se prosazuje ve stále více oblastech průmyslu (ať už mluvíme o systémech jednoduché automatizace, nebo o plně automatizovaných skladech). I když se firmy konceptu Průmysl 4.0 přibližují, jejich operace jsou zatím vždy řízeny nadřazeným softwarem. Pokud se ale prosadí vize internetu věcí, což by znamenalo vzájemnou komunikaci strojů (které jsou do intralogistických a výrobních procesů zapojeny) a položek ve skladu, potom již nic nebude bránit úspěšnému prosazení myšlenky Smart Factory a celého konceptu Průmysl 4.0.

Více informací o moderní intralogistice naleznete zde.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem