REZIDENČNÍMU STAVITELSTVÍ POMÁHÁ HYPOTEČNÍ I EKONOMICKÝ BOOM

Vydáno 26.3.2018

Společnost Ridera Stavební v současnosti těží z růstu zájmu o rezidenční bydlení v Praze a okolí. „Na trhu chybí zakázky z veřejné sféry a pokud již existují, jsou poznamenány zátěží nejnižší ceny, “ říká Tomáš Palkoska.

 

Vaše společnost má poměrně široký záběr. Čemu se Ridera Stavební věnuje?

Společnost Ridera Stavební je především generálním dodavatelem staveb působícím zejména v Praze, středních Čechách a v Moravskoslezském kraji. V pražské části se  z velké míry věnujeme rezidenčnímu segmentu výstavby pro významné developery a tvoříme zde největší část našeho obratu. Zejména výstavba v samotném hlavním městě a okolí je nyní velmi žádaná. Ostravská část společnosti realizuje objemy výstavby ve výši cca 300 milionů korun ročně a cílí jak na veřejné zakázky staveb občanské vybavenosti, sportovních staveb či zdravotnických objektů, tak na soukromé investory například na poli průmyslových staveb. Infrastrukturními projekty se pak zabývá naše dceřiná společnost Ridera DIS s.r.o. V segmentu infrastrukturních staveb je naším cílem obrat okolo 200 milionů korun. Celkové tržby společnosti Ridera Stavební a.s. se v loňském roce pohybovaly kolem 1,4 miliardy korun.

Jaká jsou specifika pro jednotlivé části společnosti?

Bohužel stav na stavebním trhu v Moravskoslezském kraji není příliš uspokojivý a toto se negativně odráží na výsledcích ostravské části společnosti. Naopak velmi se zvedá trh v Praze a okolí, kde za poslední roky značně zvyšujeme naše výkony a s tím i pozitivní výsledky.

To má, předpokládám, na svědomí zejména hypoteční boom, který trval do loňského roku…

Obecně rezidenční výstavba podpořená výhodnými hypotékami v tom sehrála významnou roli. Dále se projevuje obecně kladný hospodářský vývoj celé společnosti, domácnosti vykazují vyšší spotřebu, mají vyšší disponibilní příjem. Toto se samozřejmě odráží i na stavebním trhu. Velkým problémem celého stavebnictví je nyní absolutní nedostatek kapacit víceméně ve všech segmentech výroby.

Jakou máte predikci dalšího vývoje ve stavebnictví?

Ve střednědobém výhledu očekávám v Praze a okolí určitou stagnaci, ale letošní rok bude v rezidenčním stavitelství velmi dobrý. Jelikož se bohužel nedostává kvalitních veřejných zakázek, neočekávám letos růst naší ostravské části společnosti. Celkově jsem však pro příští roky optimista.

Vidíte zásadní problémy v sektoru veřejných zakázek?

Problémem v této oblasti je značný přetlak dodavatelů a možnost vstupu neadekvátní konkurence do výběrových řízení. Často vidíme, že se o veřejné zakázky soutěží za dumpingové ceny. Obecně si myslím, že by veřejný zadavatel měl posuzovat cenu stavebního díla tak, aby se nerealizovalo za nepřiměřeně nízké ceny. V současnosti se často stává, že zvítězí společnost, která nabídkovou cenu stanoví i více jak dvacet procent pod předpokládanou hodnotou stavebního díla. Dle mého by se do budoucna měla více posuzovat ekonomická a technická kvalifikace uchazečů, aby nedocházelo k tomu, že tendry vyhrávají společnosti, u nichž existuje vyšší riziko nekvalitně odvedené práce.

Je popisovaný stav způsoben tím, že veřejní zadavatelé hrají pouze na cenu, i když nemusejí?

Bohužel velká většina zakázek je posuzována jen podle nejnižší ceny a zadavatel si takto zjednodušuje svou práci. Má pouze jediné kritérium a podle něj se řídí. Když toto porovnám se soukromým investorem, tak ten taktéž soutěží ekonomicky nejvýhodnější nabídku, na druhou stranu velmi pečlivě zkoumá, jaký dodavatel pro něho bude stavět a jaké společnosti zakázku přidělí.

Které projekty byly pro vás v poslední době nejzajímavější?

V poslední době jsem nejvíce hrdý na nedávno dokončený rezidenční projekt Sky Barrandov. Na tomto projektu se mimo jiné podílela i významná architektka Ing. arch. Eva Jiřičná, CBE. Stavební náklady dosáhly více jak 300 mi­lionů korun a tento projekt na stavebním trhu velmi pozitivně rezonuje. Z dalších bych zmínil dokončenou realizaci jedné ze dvou etap bytových projektů pro společnost FINEP ve Stodůlkách. Z ještě nedokončených zajímavých projektů stojí za pozornost také výstavba pro developera JRD, pro kterého nyní realizujeme luxusní projekt bytového domu U Perníkářky 7. Ten je stavěn v energeticky pasivním standardu a luxusně vybaven, mimo jiné například saunou.

Před koncem roku jste převzal vedení společnosti. Kam by se firma pod vaším vedením měla ubírat?

Hlavním cílem je držet se letos a napřes­rok okolo půldruhé miliardy korun ročního obratu společnosti, a to při plánovaných hospodářských výsledcích. Chceme se ještě více etablovat v hlavním městě a okolí, kde půjdeme cestou nabídek jak pro investory v segmentu rezidenčního bydlení, tak i pro investory v segmentu výstavby administrativních či obchodních komplexů. Také bychom zde rádi realizovali více staveb pro veřejného zadavatele. Přejeme si i nadále vystupovat jako zavedená a kvalitní středně velká stavební společnost, se kterou je třeba na trhu počítat.

V minulosti jste stavěli také průmyslové haly. Je to pro vás stále zajímavé?

Samozřejmě ano – nyní nabízíme několik takovýchto projektů, zejména v Moravskoslezském kraji. Pokud bude příležitost a uspějeme v opravdu tvrdém výběrovém řízení, tak v tomto segmentu výstavby zcela určitě chceme pokračovat.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem