NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018 stavebnictví

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

Firma, která má sídlo v Banské Bystrici, se již dvacet let drží na špici ve svém oboru. „Když jsme začínali, specializovali jsme se na mosty. Nyní tuto činnost doplňují i další stavby. Budujeme dálnice, rychlostní silnice, obchvaty, stavby v oblasti vodohospodářství a ekologie i protipovodňová opatření. Naše společnost rekonstruovala památky, stavěla zábavní centrum, zdravotnická i školská zařízení,“ vyjmenoval ředitel společnosti SMS a.s. a předseda představenstva Milan Svoboda. Podle něj poměr mezi mosty a dalšími realizacemi kolísá. „V současné době je to tak padesát na padesát,“ dodal.

Uvedl, že nejdůležitější stavbou pro společnost byla výstavba rychlostní silnice R1 v úseku Nitra – Banská Bystrica v letech 2009 až 2012. „Vybudovali jsme zde desítky krásných mostů a postavili desítky kilometrů protihlukových stěn. Toto byl ten stěžejní projekt, který posunul naši firmu mezi špičku v mostním stavitelství na Slovensku,“ informoval ředitel SMS. Zdůraznil, že stavba byla přelomová i tím, že byla poprvé v dějinách Slovenska realizovaná jako PPP projekt tak obřího rozsahu. Vzniklo dílo, které za veřejné peníze budoval soukromý subjekt. „Něco podobného jsme mohli realizovat i díky tomu, že za námi stojí silná matka, což naší firmě dodává stabilitu,“ říká ředitel Milan Svoboda.

 

 

MATKA JE SVĚTOVÝM LÍDREM

 

SMS a.s. (Stavby mostov Slovakia) jsou dceřinou firmou společnosti SMP CZ. Tato její silná „matka“ má více než šedesátiletou tradici v oblasti výstavby a rekonstrukcí od dřevěných lávek přes železobetonové mosty až po závěsná a visutá mostní tělesa. Společně pak patří do celosvětové skupiny Vinci, světového lídra v oblasti stavebnictví se sídlem ve Francii. Skupina zaměstnává 191 tisíc lidí a působí zhruba ve stovce zemí.

Banskobystrická firma dává práci zhruba stovce zaměstnanců. „Naší devízou je, že máme charakter rodinné firmy. Naši zaměstnanci se nepotkávají jen v práci, ale navštěvují se i doma nebo chodí na společné akce,“ uvedl šéf slovenské společnosti. Zároveň podotkl, že zaměstnanci mají možnost se podílet na hospodářských výsledcích společnosti. „Mohou vlastnit akcie skupiny Vinci. Vedle toho jim nabízíme další bonusy, jako jsou stoprocentně firmou hrazené stravenky, pět týdnů dovolené, příspěvek na penzijní a životní pojištění, dopravu a u některých profesí je možná také práce z domu,“ vyjmenoval Milan Svoboda.

Uvedl, že i přes tyto zajímavé zaměstnanecké benefity má jeho společnost dlouhodobě neobsazené pozice pro technicky vzdělané zaměstnance a kvalifikované dělníky. „Hledáme stavbyvedoucího, rozpočtáře či pracovníka kvality. Dlouhodobě se nám nedaří najít také dělníky, nejvíce nám scházejí tesaři, a řemeslníky strojírenských oborů,“ vyjmenoval ředitel slovenské firmy.

Potvrdil však, že společnost pracuje na tom, aby si zajistila mladé odborníky. „Už několik let spolupracujeme s vysokými školami v Žilině a v Košicích, ze kterých do firmy nastoupilo několik studentů. V některých případech je lepší si vychovat vlastní odborníky z řad absolventů, než někoho odnaučovat špatným návykům,“ konstatoval.

Zdůraznil, že největším problémem je systém učňovského školství, do nějž zaměstnavatelé mohou jen stěží nějak výrazně promluvit. „Pryč je již doba, kdy si firma sama vychovávala učně. V současné době na něco podobného schází legislativa v Čechách i na Slovensku,“ uvedl ředitel společnosti, který se domnívá, že změny v tomto ohledu leží z největší části na státu.

Podotkl, že stejný nedostatek kvalifikovaných pracovníků pociťují i jiné společnosti. „I proto se domnívám, že nedostatek pracovníků ve stavebnictví může zbrzdit rozvoj tohoto odvětví průmyslu,“ tvrdí Milan Svoboda, jehož společnost se pevně usadila především na Slovensku na poli stavebnictví.

Jeho vizí je, že nyní i v budoucnu se jeho společnost chce profilovat jako firma, která se podílí na nejvýznamnějších stavbách a navrhuje inovativní řešení, na což má tým těch nejlepších odborníků. „Přál bych si, aby nás trh vnímal jako spolehlivého partnera, který realizuje náročné, působivé a odvážné stavby v nejrůznějších odvětvích. Svými projekty pracujeme na tom, aby bylo Slovensko krásnější. Kvalita, spolehlivost a odpovědnost a férové jednání je hlavní vizí celé společnosti – od pracovníka za míchačkou až po manažery firmy,“ dodal ředitel Milan Svoboda.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více