NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

Firma, která má sídlo v Banské Bystrici, se již dvacet let drží na špici ve svém oboru. „Když jsme začínali, specializovali jsme se na mosty. Nyní tuto činnost doplňují i další stavby. Budujeme dálnice, rychlostní silnice, obchvaty, stavby v oblasti vodohospodářství a ekologie i protipovodňová opatření. Naše společnost rekonstruovala památky, stavěla zábavní centrum, zdravotnická i školská zařízení,“ vyjmenoval ředitel společnosti SMS a.s. a předseda představenstva Milan Svoboda. Podle něj poměr mezi mosty a dalšími realizacemi kolísá. „V současné době je to tak padesát na padesát,“ dodal.

Uvedl, že nejdůležitější stavbou pro společnost byla výstavba rychlostní silnice R1 v úseku Nitra – Banská Bystrica v letech 2009 až 2012. „Vybudovali jsme zde desítky krásných mostů a postavili desítky kilometrů protihlukových stěn. Toto byl ten stěžejní projekt, který posunul naši firmu mezi špičku v mostním stavitelství na Slovensku,“ informoval ředitel SMS. Zdůraznil, že stavba byla přelomová i tím, že byla poprvé v dějinách Slovenska realizovaná jako PPP projekt tak obřího rozsahu. Vzniklo dílo, které za veřejné peníze budoval soukromý subjekt. „Něco podobného jsme mohli realizovat i díky tomu, že za námi stojí silná matka, což naší firmě dodává stabilitu,“ říká ředitel Milan Svoboda.

 

 

MATKA JE SVĚTOVÝM LÍDREM

 

SMS a.s. (Stavby mostov Slovakia) jsou dceřinou firmou společnosti SMP CZ. Tato její silná „matka“ má více než šedesátiletou tradici v oblasti výstavby a rekonstrukcí od dřevěných lávek přes železobetonové mosty až po závěsná a visutá mostní tělesa. Společně pak patří do celosvětové skupiny Vinci, světového lídra v oblasti stavebnictví se sídlem ve Francii. Skupina zaměstnává 191 tisíc lidí a působí zhruba ve stovce zemí.

Banskobystrická firma dává práci zhruba stovce zaměstnanců. „Naší devízou je, že máme charakter rodinné firmy. Naši zaměstnanci se nepotkávají jen v práci, ale navštěvují se i doma nebo chodí na společné akce,“ uvedl šéf slovenské společnosti. Zároveň podotkl, že zaměstnanci mají možnost se podílet na hospodářských výsledcích společnosti. „Mohou vlastnit akcie skupiny Vinci. Vedle toho jim nabízíme další bonusy, jako jsou stoprocentně firmou hrazené stravenky, pět týdnů dovolené, příspěvek na penzijní a životní pojištění, dopravu a u některých profesí je možná také práce z domu,“ vyjmenoval Milan Svoboda.

Uvedl, že i přes tyto zajímavé zaměstnanecké benefity má jeho společnost dlouhodobě neobsazené pozice pro technicky vzdělané zaměstnance a kvalifikované dělníky. „Hledáme stavbyvedoucího, rozpočtáře či pracovníka kvality. Dlouhodobě se nám nedaří najít také dělníky, nejvíce nám scházejí tesaři, a řemeslníky strojírenských oborů,“ vyjmenoval ředitel slovenské firmy.

Potvrdil však, že společnost pracuje na tom, aby si zajistila mladé odborníky. „Už několik let spolupracujeme s vysokými školami v Žilině a v Košicích, ze kterých do firmy nastoupilo několik studentů. V některých případech je lepší si vychovat vlastní odborníky z řad absolventů, než někoho odnaučovat špatným návykům,“ konstatoval.

Zdůraznil, že největším problémem je systém učňovského školství, do nějž zaměstnavatelé mohou jen stěží nějak výrazně promluvit. „Pryč je již doba, kdy si firma sama vychovávala učně. V současné době na něco podobného schází legislativa v Čechách i na Slovensku,“ uvedl ředitel společnosti, který se domnívá, že změny v tomto ohledu leží z největší části na státu.

Podotkl, že stejný nedostatek kvalifikovaných pracovníků pociťují i jiné společnosti. „I proto se domnívám, že nedostatek pracovníků ve stavebnictví může zbrzdit rozvoj tohoto odvětví průmyslu,“ tvrdí Milan Svoboda, jehož společnost se pevně usadila především na Slovensku na poli stavebnictví.

Jeho vizí je, že nyní i v budoucnu se jeho společnost chce profilovat jako firma, která se podílí na nejvýznamnějších stavbách a navrhuje inovativní řešení, na což má tým těch nejlepších odborníků. „Přál bych si, aby nás trh vnímal jako spolehlivého partnera, který realizuje náročné, působivé a odvážné stavby v nejrůznějších odvětvích. Svými projekty pracujeme na tom, aby bylo Slovensko krásnější. Kvalita, spolehlivost a odpovědnost a férové jednání je hlavní vizí celé společnosti – od pracovníka za míchačkou až po manažery firmy,“ dodal ředitel Milan Svoboda.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem