NĚKDY JE LEPŠÍ SI VYCHOVAT VLASTNÍ ODBORNÍKY Z ŘAD ABSOLVENTŮ

Vydáno 9.4.2018

Jsou tři problémy, které brzdí rozvoj stavebnictví. Pomalé schvalovací procesy, které prodlužují stavby i o několik let, a ekologičtí aktivisté. Ten největší problém však přináší ekonomický rozvoj – nedostatek kvalifikovaných pracovníků. S touto překážkou musí bojovat také slovenská společnost SMS a.s.

Firma, která má sídlo v Banské Bystrici, se již dvacet let drží na špici ve svém oboru. „Když jsme začínali, specializovali jsme se na mosty. Nyní tuto činnost doplňují i další stavby. Budujeme dálnice, rychlostní silnice, obchvaty, stavby v oblasti vodohospodářství a ekologie i protipovodňová opatření. Naše společnost rekonstruovala památky, stavěla zábavní centrum, zdravotnická i školská zařízení,“ vyjmenoval ředitel společnosti SMS a.s. a předseda představenstva Milan Svoboda. Podle něj poměr mezi mosty a dalšími realizacemi kolísá. „V současné době je to tak padesát na padesát,“ dodal.

Uvedl, že nejdůležitější stavbou pro společnost byla výstavba rychlostní silnice R1 v úseku Nitra – Banská Bystrica v letech 2009 až 2012. „Vybudovali jsme zde desítky krásných mostů a postavili desítky kilometrů protihlukových stěn. Toto byl ten stěžejní projekt, který posunul naši firmu mezi špičku v mostním stavitelství na Slovensku,“ informoval ředitel SMS. Zdůraznil, že stavba byla přelomová i tím, že byla poprvé v dějinách Slovenska realizovaná jako PPP projekt tak obřího rozsahu. Vzniklo dílo, které za veřejné peníze budoval soukromý subjekt. „Něco podobného jsme mohli realizovat i díky tomu, že za námi stojí silná matka, což naší firmě dodává stabilitu,“ říká ředitel Milan Svoboda.

 

 

MATKA JE SVĚTOVÝM LÍDREM

 

SMS a.s. (Stavby mostov Slovakia) jsou dceřinou firmou společnosti SMP CZ. Tato její silná „matka“ má více než šedesátiletou tradici v oblasti výstavby a rekonstrukcí od dřevěných lávek přes železobetonové mosty až po závěsná a visutá mostní tělesa. Společně pak patří do celosvětové skupiny Vinci, světového lídra v oblasti stavebnictví se sídlem ve Francii. Skupina zaměstnává 191 tisíc lidí a působí zhruba ve stovce zemí.

Banskobystrická firma dává práci zhruba stovce zaměstnanců. „Naší devízou je, že máme charakter rodinné firmy. Naši zaměstnanci se nepotkávají jen v práci, ale navštěvují se i doma nebo chodí na společné akce,“ uvedl šéf slovenské společnosti. Zároveň podotkl, že zaměstnanci mají možnost se podílet na hospodářských výsledcích společnosti. „Mohou vlastnit akcie skupiny Vinci. Vedle toho jim nabízíme další bonusy, jako jsou stoprocentně firmou hrazené stravenky, pět týdnů dovolené, příspěvek na penzijní a životní pojištění, dopravu a u některých profesí je možná také práce z domu,“ vyjmenoval Milan Svoboda.

Uvedl, že i přes tyto zajímavé zaměstnanecké benefity má jeho společnost dlouhodobě neobsazené pozice pro technicky vzdělané zaměstnance a kvalifikované dělníky. „Hledáme stavbyvedoucího, rozpočtáře či pracovníka kvality. Dlouhodobě se nám nedaří najít také dělníky, nejvíce nám scházejí tesaři, a řemeslníky strojírenských oborů,“ vyjmenoval ředitel slovenské firmy.

Potvrdil však, že společnost pracuje na tom, aby si zajistila mladé odborníky. „Už několik let spolupracujeme s vysokými školami v Žilině a v Košicích, ze kterých do firmy nastoupilo několik studentů. V některých případech je lepší si vychovat vlastní odborníky z řad absolventů, než někoho odnaučovat špatným návykům,“ konstatoval.

Zdůraznil, že největším problémem je systém učňovského školství, do nějž zaměstnavatelé mohou jen stěží nějak výrazně promluvit. „Pryč je již doba, kdy si firma sama vychovávala učně. V současné době na něco podobného schází legislativa v Čechách i na Slovensku,“ uvedl ředitel společnosti, který se domnívá, že změny v tomto ohledu leží z největší části na státu.

Podotkl, že stejný nedostatek kvalifikovaných pracovníků pociťují i jiné společnosti. „I proto se domnívám, že nedostatek pracovníků ve stavebnictví může zbrzdit rozvoj tohoto odvětví průmyslu,“ tvrdí Milan Svoboda, jehož společnost se pevně usadila především na Slovensku na poli stavebnictví.

Jeho vizí je, že nyní i v budoucnu se jeho společnost chce profilovat jako firma, která se podílí na nejvýznamnějších stavbách a navrhuje inovativní řešení, na což má tým těch nejlepších odborníků. „Přál bych si, aby nás trh vnímal jako spolehlivého partnera, který realizuje náročné, působivé a odvážné stavby v nejrůznějších odvětvích. Svými projekty pracujeme na tom, aby bylo Slovensko krásnější. Kvalita, spolehlivost a odpovědnost a férové jednání je hlavní vizí celé společnosti – od pracovníka za míchačkou až po manažery firmy,“ dodal ředitel Milan Svoboda.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

Vydáno 20.12.2018

„Náš obor jde rychle kupředu, abychom byli nejlepší, musíme být flexibilní a rychle reagovat na nové trendy. Jednou z největších výzev je vývoj robota, který vidí, a jeho zařazení do výrobní linky,“ shodují se v rozhovoru pro Svět průmyslu Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve ŠKODA AUTO a.s. a Robert Kudela, CEO, Chropyňská strojírna, a.s.

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

Vydáno 28.2.2019

Světoznámé automobilky letos naplno rozjíždějí přechod ze spalovacích motorů k elektrickému pohonu. V krátkodobém horizontu chtějí kompletně proměnit svá portfolia a historický obrat provést co nejrychleji. Ne všichni klíčoví výrobci pro segment automotive ale e-mobilitě a jejímu rychlému nástupu věří.

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

Vydáno 5.3.2019 Komerční sdělení

S řešením náboru nových pracovníků pro český průmysl, omezením fluktuace stávajících zaměstnanců a budováním jejich loajality vůči svému zaměstnavateli má napomoci národní iniciativa Czech Industry Challenge /= CICH/, kterou představila komunikační agentura PROMOLIGA, jež je zároveň iniciátorem této ambiciózní myšlenky.

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem