TĚŠÍ MĚ ZÁJEM VEŘEJNOSTI O VODU

Vydáno 11.4.2018

Plzeň se rozhodla, že se stane stoprocentním vlastníkem klíčového podniku Vodárna Plzeň. Přechod od původního vlastníka trval osm let. „Nutnost změny majetkových poměrů u společnosti Vodárna Plzeň logicky vyplynula z podmínek u dotačních titulů na vodohospodářské projekty, “ uvedl k důvodům odkoupení akcií od francouzské společnosti Veolia Ludvík Nesnídal.

 

Firma působí v Plzni a v dalších šedesáti obcích Plzeňského kraje. Pocítili změnu majitele vaši zákazníci?

Změna, o které mluvíme, proběhla před více než dvěma lety. Věřím, že pokud jde o námi poskytované služby, tak ji naši odběratelé nepocítili. I nadále se snažíme o maximální možnou spokojenost zákazníků a s tím cílem neustále pracujeme na průběžném zlepšování kvality služeb. Co ovšem mohli plzeňští odběratelé postřehnout, byla úprava ceny vodného a stočného – v září 2016 došlo k jejímu poklesu z ceny 89,40 koruny za kubík na 86,14 koruny. Tuto nižší celkovou hodnotu si od té doby drží, což platí i pro rok 2018.

Vyrobit pitnou vodu, vyčistit odpadní vodu a následně ji šetrně vrátit zpět do přírody je náročný proces. Jak se vám daří jej naplňovat? Chystáte v tomto směru nějaké inovace?

Oba klíčové provozy – jak úpravna vody Plzeň, tak čistírna odpadních vod Plzeň – prošly v nedávné minulosti důležitými technologickými úpravami. Po intenzifikaci čistírny odpadních vod Plzeň v letech 2010 až 2012 následovala v letech 2013 až 2016 rekonstrukce a modernizace úpravny vody Plzeň. Společnost reaguje na nejnovější trendy v oblasti vodního hospodářství nejen kvůli dodržení přísné legislativy, ale především s ohledem na efektivitu i větší šetrnost vůči životnímu prostředí, kterou zpravidla moderní technologie přinášejí.

Co všechno si může váš odběratel vyřídit doma u počítače, aniž by musel přijít do zákaznického centra?

V současné době lze téměř veškeré záležitosti řešit bez nutnosti navštívit zákaznické centrum. Napadají mě pouze dva případy, kdy je přítomnost zákazníka nezbytná. V případě nové smlouvy a při zřizování nové vodovodní nebo kanalizační přípojky. Pokud jde o možnost rozšíření, počítáme s tím, že právě druhý jmenovaný případ by byl vyřešen existencí takzvaného vyjadřovacího portálu, který je v současné době těsně před spuštěním.

Jak se vám daří zavádět nové technologie nejen do provozu, ale právě směrem ke klientům?

Ve vztahu k zákazníkovi se snažíme vyhovět současnému trendu, který maximalizuje elektronickou komunikaci a nabízí chytrá řešení. Každý zákazník má možnost prohlížení veškerých svých dat ohledně odběrného místa i plateb prostřednictvím webového přístupu na svůj zákaznický účet.

Dále nabízíme zasílání faktur e-mailem, což je nejen rychlejší, ale hlavně ekologičtější. Nepříjemnou součást naší práce tvoří občasné havárie, kterým se nelze zcela vyhnout. Snažíme se tedy aspoň o řádnou informovanost, a to zobrazením těchto informací na webových stránkách přímo nad mapou, případně informujeme SMS zprávami v rámci služby SMS info, k níž se lze bezplatně registrovat.

Novinkou jsou pak dálkové odečty v rámci sítí IoT (Internet of Things), které aktuálně nasazujeme a testujeme na území Plzně. Díky dálkovým odečtům budou mít zákazníci on-line informace o spotřebě a tato technologie může umožnit i včasnou detekci úniku vody na odběrném místě.

Obdobnou technologii se naše společnost snaží využít i při získávání aktuálních informací o stavu vodovodní a kanalizační sítě na území města Plzně, kdy jsou důležité parametry monitorovány a přenášeny na dispečink, kde se s nimi dále pracuje.

Jednou z největších ekologických výzev budoucnosti je, jak se vypořádat se suchem. Připravujete v tomto směru nějaké projekty?

Naše společnost si problematiku sucha plně uvědomuje, byť se nás zatím až na malé výjimky, kdy jsme museli v menších lokalitách na území Plzně-severu zavážet vodojemy z důvodu nedostatečného zdroje vody, nedotklo. Vzhledem ke skutečnosti, že společnost nevlastní vodohospodářskou infrastrukturu přímo vázanou na zdroj pitné vody (úpravny vody a vodní zdroje), snažíme se být s jejími vlastníky v rizikových oblastech v kontaktu. Prakticky to probíhá jako užší spolupráce a podpora z hlediska získávání dotací na nové zdroje, nové a moderní technologie nebo na napojení na větší skupinové vodovody, které jsou z tohoto hlediska výrazně bezpečnější.

Mohl byste to rozvést na nějakém případu?

Konkrétním případem může být spolupráce se společností DHI na poskytnutí technických podkladů pro technicko-ekonomickou studii propojení významných skupinových vodovodů v Plzeňském kraji, připravovanou pro zadavatele, kterým je Plzeňský kraj. Studie by měla posoudit možnosti napojení dosud nepřipojených obcí na skupinové vodovody a případné propojení těchto skupinových vodovodů, a to zejména s ohledem na možnosti zásobování obyvatelstva pitnou vodou v období sucha.

Další aktuální projekt představuje zajištění projektové přípravy včetně vydání stavebního povolení na akci Havarijní zdroj pro město Plzeň. Po její realizaci dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti skupinového vodovodu Plzeň pro případ havarijního stavu anebo pro případ sucha, a to díky existenci dvou nezávislých zdrojů surové vody.

Naše společnost dále v této oblasti aktivně spolupracuje s orgány krizového řízení Plzeňského kraje a Magistrátu města Plzně, kdy na toto téma proběhlo na podzim loňského roku rozsáhlé cvičení s názvem Dlouhodobé sucho 2017.

Vaše společnost umožňuje navštívit vybrané provozy. Proč tyto exkurze pořádáte?

Možnost exkurzí považujeme za jednu z cest, jak se přiblížit našim odběratelům, zákazníkům a dalším, kteří se o problematiku vodárenství zajímají. Kromě pravidelně pořádaných akcí – dne otevřených dveří u příležitosti Světového dne vody v březnu a exkurzí v rámci říjnových oslav vzniku republiky, které obvykle neumožní návštěvu všem zájemcům, upozorňujeme na celoroční možnost navštívit ÚV Plzeň a ČOV Plzeň vždy po předchozí domluvě a pro organizované skupiny. Zájem ze strany veřejnosti nás těší, snažíme se jim zjednodušeně a zároveň co nejpřesněji přiblížit náročné procesy úpravy surové vody z řeky na vodu pitnou i komplexní postupy spojené s odváděním odpadních vod a jejich čištěním, aby bylo možné je následně vypustit do řeky.

V rámci aktivit společenské odpovědnosti podporujete charitativní projekty. Jak pomáháte?

Obecně se snažíme chovat odpovědně, a to nejen v oblasti životního prostředí a ekologie, která je naší činnosti nejblíže, ale zaměřujeme se na zlepšení kvality života v regionu. Dlouhodobě podporujeme Ranou péči KUK (dříve středisko pro ranou péči), finančně se podílíme na vybraných projektech diecézní charity i městské charity v Plzni nebo třeba Centra Hájek. Společnost rovněž podporuje veřejně prospěšné volnočasové aktivity svých zaměstnanců v rámci projektu Vodárenské kapičky.

Za přirozenou součást zdravého životního stylu považujeme také pohyb, proto svou podporu orientujeme také na místní sportovní týmy, zvláště pak na jejich práci s dětmi a mládeží. Zrovna nedávno dostala pozdní vánoční dárek hokejová mládež, a to sportovní náčiní pro tréninky na suchu i na ledu.

V minulosti se Vodárna Plzeň zapojila do projektu na podporu kohoutkové vody v kavárnách a restauracích. Účastníte se ho i nadále?

Projekt Kohoutková, který spustila už před lety společnost Veolia, považujeme za velice zdařilý. Voda z kohoutku do zdravého pitného režimu bezesporu patří a měla by tvořit jeho pevný základ. Těší mě proto, že nám společnost Veolia umožnila, abychom i nadále byli součástí tohoto jejího počinu.

 

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem