DAŇ Z ÚSPĚCHU

Vydáno 19.4.2018

Nikoliv o 5,1 procenta nebo následně o 5,2 procenta, ale o 5,5 procenta rostla česká ekonomika v posledním čtvrtletí loňského roku.

 

Tak se dá zjednodušeně zhodnotit nová várka zpřesňujících údajů, které vydal statistický úřad, když přehodnotil růst investic a vládní spotřeby nahoru. Zpřesnění údajů přineslo i vylepšení celkových výsledků české ekonomiky za rok 2017. Růst českého hospodářství za celý loňský rok tak dosáhl 4,6 procenta a podílela se na něm především spotřeba domácností následovaná investicemi a zahraničním obchodem. Na nabídkové straně zůstal růst ekonomiky především v režii zpracovatelského průmyslu, kterému sekundovala odvětví služeb jako obchod, doprava, ubytování a pohostinství, finanční služby a profesní služby. Podíl stavebnictví a zemědělství na ekonomickém růstu zůstal i v roce 2017 marginální.

I když v loňském roce se už tuzemské firmy musely vypořádávat s vyššími mzdovými náklady, hrubý zisk nefinan­čních podniků vzrostl o čtyři procenta a míra zisku jako poměru zisku na přidané hodnotě poklesla jen mírně pod 50 procent. České firmy tak i nadále zůstávají jedněmi z nejziskovějších v rámci celé EU. Současně byly i v loňském roce ochotny výrazně investovat, a tak se míra jejich investic udržela těsně pod hranicí 30 procent a to neznamená nic jiného, než že na jednu korunu vytvořené přidané hodnoty připadají investice v objemu 29 haléřů. Jde rovněž o pozitivní výsledek, který navíc slibuje rozšíření výrobních kapacit nebo alespoň nahrazování zaměstnanců, kterých se firmám stále více nedostává. Ostatně v takové situaci podnikům vlastně ani nic jiného nezbývá. Jak už téměř pravidelně vyplývá z průzkumů mezi průmyslovými podniky, chybějící zaměstnanci se již stali hlavní překážkou pro expanzi tohoto největšího tuzemského odvětví. A o nic lépe na tom nakonec není ani většina odvětví služeb. Dosavadní silný růst ekonomiky již v podstatě vyčerpal trh práce a přitom i nadále zvyšuje již tak rekordní počty neobsazených míst.

Zaměstnanost v českém hospodářství dosáhla nového rekordu, ať už se díváme na počty tuzemských, nebo zahraničních pracovníků. Stejně tak roste i míra participace. Naproti tomu nezaměstnanost poklesla na nejnižší úroveň v historii a aktuálně dosahuje 2,4 procenta, což znamená, že bez práce je už méně než 130 tisíc lidí. Tedy podle metodiky po­užívané napříč Evropskou unií, do které se nezapočítávají lidé, kteří si aktivně nehledají práci nebo nejsou schopni či vůbec ochotni do práce během 14 dnů nastoupit. Takových nezaměstnaných je pak ve srovnání s medializovanými statistikami úřadů práce jen zhruba polovina. A to už výrazně mění pohled na situaci na trhu práce, protože na jednoho nezaměstnaného takto připadají už téměř dvě volná pracovní místa. V evropském srovnání jde o naprostý unikát, za nějž vděčíme především úspěchu tuzemské ekonomiky, respektive rozvíjejícím se průmyslovým podnikům. Současně lze říct, že vlastně už nezaměstnanost nemá ani kam moc klesat, tedy za předpokladu, že se nezmění současné nastavení sociální sítě, konkrétně třeba příspěvku na bydlení. Proto se jako jediné východisko jeví další zvýšení počtu zahraničních pracovníků nebo, ještě lépe, investice do nových technologií.

V ekonomice aktuálně chybí především montážní dělníci, pomocní dělníci ve výrobě i ve stavebnictví, řidiči, řemeslníci atp. To opravdu není nic nového, protože žebříček desítky nejhledanějších profesí se v posledním roce změnil jen minimálně. Hlavní změnu, kterou v něm lze pozorovat, je soustavný nárůst těchto hledaných zaměstnanců a současně i zvyšování nabízených mezd. Ostatně pod tlakem zakázek při nedostatku zaměstnanců firmám nic jiného než zvyšovat mzdy, aby si zaměstnance vůbec udržely, nezbývá. A v tomto směru se nic nejspíše nezmění ani v letošním a možná ani v příštím roce. Většina volných míst tak zůstane nadále neobsazená, zatímco růst mezd bude zrychlovat, a to až do dalšího zpomalení ekonomiky či přímo recese. Zatím ji ovšem nic nesignalizuje. Může sice přijít s ochlazením poptávky po osobních automobilech nebo s potenciální finanční krizí v Asii, jižní Evropě atp., nicméně mluvit o ní – či dokonce na ni spoléhat – je stále ještě předčasné. Proto nedostatek zaměstnanců, silnější koruna a nakonec i vyšší úrokové sazby zůstanou těmi hlavními faktory, které budou nadále ovlivňovat tuzemské podnikatelské prostředí.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem