DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

Vydáno 4.5.2018

Budoucnost energetiky stojí bezpochyby na obnovitelných zdrojích. Jedním z lídrů, kteří v České republice sázejí na budoucnost větrné energie, je také Wikov Industry. Společnost s více než stotřicetiletou historií vyrábí ozubená kola a mechanické převodovky. Může se pochlubit také světovým unikátem.

 

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Wikov Industry Antonínem Růžičkou

 

Vaše společnost má na svém kontě světový unikát týkající se pohonů pro větrnou a přílivovou energetiku. Můžete nám laikům přiblížit, v čem je váš produkt jedinečný?

Především využíváme koncept pružného čepu pro podporu satelitů v planetových převodovkách. Máme několik patentovaných řešení, s jejichž pomocí dosahujeme vysokého měrného výkonu na jednotku hmoty. To znamená, že naše planetové převodovky jsou významně lehčí a kompaktnější než konkurenční produkty. Díky tomu jsme schopni nabídnout převodovky, které zvládnou přenést krouticí moment 160 Nm na 1 kg hmoty. V tom jsme jedničkou na trhu a do budoucna můžeme tento parametr ještě významně vylepšit.

Naše výhoda se zvětšuje s rostoucím instalovaným výkonem větrných elektráren. V současnosti pracujeme na projektech pro 12- až 14MW větrné elektrárny. Kromě toho máme již sedm let v provozu převodovky s proměnlivým převodovým poměrem, které umožňují udržovat konstantní otáčky pro pohon standardního synchronního generátoru větrné elektrárny, zatímco vstupní otáčky na vrtuli turbíny se neustále proměňují. Toto je ten unikát, co máte na mysli. Kdyby takto vypadaly všechny větrné elektrárny, odpadly by do značné míry problémy s nestabilitou sítě.

Toto však není váš jediný úspěch na poli inovací. Vyvinuli jste například i nové produkty pro cukrovary či novou generaci vysoce výkonných převodovek pro těžké elektrické lokomotivy a nové typy převodovek pro tramvaje. Značka Wikov je spojená se stovkami patentů. Pochlubte se, čeho si vy osobně ceníte nejvíce?

Nejvíce si cením toho, že při vývoji každého nového typu převodovky se nevzdáváme, když narazíme na nějakou zdánlivě neřešitelnou překážku. Vývoj dotáhneme do úspěšného konce, i když k tomu někdy vede spletitá a nesnadná cesta. Osobně si myslím, že nejkomplexnější převodovkou je již zmíněný pohon s proměnlivým převodovým poměrem. Ale stejně tak mám ohromnou radost z toho, že jsme dokázali industrializovat koncept pružného čepu a že planetové převodovky s ním nacházejí stále větší uplatnění v průmyslových aplikacích.

Máte své vývojové centrum. Můžete prozradit, kolik peněz vkládáte každoročně do vývoje?

Přímo do vývoje dáváme zhruba 15 až 20 milionů korun ročně. Kromě toho je u nás na denním pořádku prototypování a ne vždy jsou náklady na tuto činnost zcela kryty zákazníkem, ale tyto výdaje nemám spočítané.

Pracujete na vývoji a své převodovky neustále zmenšujete. Nic však není bez limitů. Kam až se dá dojít v tomto směru a kam jste zatím dospěli vy?

Dostali jsme se na 160 Nm na kilogram a myslím, že se dostaneme až ke 200 Nm na kilogram hmoty převodovky. To ovšem platí jen pro vysoké výkony přenášené koaxiální planetovou převodovkou. Čelní převodovky jsou samozřejmě na míle za těmito čísly.

Specializujete se na výrobu převodů na míru. V čem je vaše výhoda ve srovnání s podniky, které se zaměřují na sériovou výrobu? Nelimituje vás oproti nim cena výrobku?

Kusová výroba je samozřejmě dražší než standardní katalogové produkty. Naší výhodou je pružnost a inovativnost. Jsme si toho vědomi a tyto přednosti stále zlepšujeme.

Před třemi čtyřmi lety vás živily převážně velké projekty, nyní se situace zcela obrátila. Jaké zakázky jsou pro vás nyní nosné?

Velké projekty v oblastech dobývání a zpracování surovin opravdu zmizely, ale v poslední době děláme opět objemově zajímavé zakázky pro energetiku, cukrovary, velké nakladače a největší série vyrábíme pro kolejová vozidla.

Můžete přiblížit ta nejzajímavější zadání, která jste realizovali?

Společně se Západočeskou univerzitou v Plzni jsme vyvinuli velmi kompaktní pohon pro tramvaje s rychloběžným motorem, který výrazně šetří hmotnost a zástavbový prostor, což je u neodpružených hmot na tramvajových podvozcích zásadní výhodou. Stále tento pohon zkoušíme v prototypové fázi, ale věřím, že už ho budeme brzy schopni nabídnout našim zákazníkům. Dále disponujeme uceleným katalogem průmyslových planetových převodovek, ze kterého vycházíme při realizaci zakázek pro pohony například mlýnů v cukrovarech, cementárnách a ve zpracování minerálů. Vedle toho jsme pod názvem WiGuard představili vlastní pokročilý „condition monitoring“ systém, který je schopen sbírat data o provozních stavech, ale také dokáže převodovku anebo celý pohon ochránit před havarijními stavy.

Kapacita evropských větrných elektráren vzrostla loni o 15,7 gigawattu, což představuje rekordní nárůst o 20 procent. Dá se vyjádřit, jak se na tomto nárůstu podílela společnost Wikov Industry?

Nijak. Evropský trh větrných elektráren se velice zkonsolidoval a existují již jen velcí a ještě větší výrobci s celosvětovou působností. Pro ně jsme trpaslík, který nemá kapacitu na tisíce kusů velkých planetových převodovek ročně, a tudíž od nás pro svou masovou produkci nenakupují. To ale neznamená, že neděláme na nových projektech. Budoucí výstavba opravdu velkých elektráren v mořích pro nás skýtá dobrou příležitost, protože větrníků o výkonu 12+ MW se budou instalovat maximálně stovky ročně. Jen jsme zatím ve vývojové fázi.

V poslední době nastalo také oživení těžebního průmyslu, pocítila to i vaše společnost například v počtu realizovaných zakázek?

Ano, konečně máme znovu zakázky i z oboru podzemní a povrchové těžby. Jen dobývání ropy a zemního plynu je stále ve velkém útlumu.

Pětasedmdesát procent své produkce vyvážíte do celého světa. Do kterých zemí nejvíce? Jak moc se mění světový trh?

V současné době jsou našimi největšími trhy Evropská unie a Rusko. Následuje Střední východ, Mexiko, USA, Čína a Jižní Korea. Trh průmyslových pohonů a pohonů kolejových vozidel je celosvětově na vzestupu. Bohužel ale rostou snahy o protekcionismus v řadě teritorií a kromě striktních požadavků na domácí podíl výroby se zavádí i dovozní cla. Dobrou zprávou je, že za posledních pár let narostly ceny řady čínských výrobků na evropskou úroveň, což obnovuje naši konkurenceschopnost.

Vstoupili jste na ruský trh i do Číny, na jakou oblast se v těchto zemích zaměřujete? Kde se vám podařilo nejvíce bodovat?

V obou zmíněných teritoriích jsme nejúspěšnější v převodovkách pro kolejová vozidla. Vedle toho jsou to převodovky pro doly a zpracování minerálů a také pro cementárny a rychloběžné převodovky pro turbosoustrojí.

Působíte i ve Spojených státech amerických, jak se liší tento trh? Jak těžké je prosadit se v zámoří?

Spojené státy americké, to je velmi specifický trh, kde hlavní roli hrají distributoři, a nikoli výrobci. Nám se tam podařilo prosadit hlavně ve výrobě pneumatik a v upgradech převodovek pro větrné elektrárny.

Tento trh vyžaduje lokální servisní zázemí, které máme zajištěno smluvně s nezávislou americkou společností, ale stále to ještě není optimální. Rozhodně budeme v našich aktivitách ve Státech pokračovat.

Vaše společnost působí ve strojírenství více než 130 let. Zároveň v letošním roce oslavíte sté výročí značky Wikov. Co byste jí popřál k narozeninám?

Wikovu bych popřál hlavně loajální, tvůrčí a zapálené zaměstnance s tahem na bránu, protože lidský kapitál je zásadní pro přežití a rozvoj jakékoliv společnosti. No a samozřejmě majitele a vedení s dobrou vizí.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ČAKÁ NÁS (OBCHODNÁ) VOJNA?

ČAKÁ NÁS (OBCHODNÁ) VOJNA?

Vydáno 18.5.2018

Takzvaná obchodná vojna medzi najväčšími globálnymi ekonomickými blokmi je jedným z faktorov, ktorý by mohol patriť medzi spúšťacie katalyzátory nasledujúcej globálnej recesie so všetkými jej následkami. Varovné výsledky za prvý štvrťrok sú pritom zatiaľ len „ochutnávkou“ toho, ako reaguje reálna ekonomika už aj na samotné signály potenciálneho zadrhnutia sa súkolia voľného celosvetového medzinárodného obchodu.

O KROK BLÍŽ AMERICE

O KROK BLÍŽ AMERICE

Vydáno 17.5.2018

Českým firmám se otevírá další možnost, jak získávat peníze jinak než přes banky. Projekt START pražské burzy sice ke vzniku tuzemského Silicon Valley nepovede, ale i tak nabídne zejména pro dravé, inovativní firmy jedinečnou možnost financování. Víc hlav víc ví.

ZNAČKA SIGMA SE DRŽÍ NA TRHU UŽ 150 LET

ZNAČKA SIGMA SE DRŽÍ NA TRHU UŽ 150 LET

Vydáno 11.5.2018

Modrý trojzubec vládne vodám i mořím. „S nadsázkou můžeme říct, že kamkoliv na mapě položíte prst, tam je velká pravděpodobnost, že stopy naší značky objevíte,“ říká generální ředitel společnosti SIGMA GROUP a.s. Milan Stratil.

SKLENÍK VYMYSLEL, ABY MĚL UPLATNĚNÍ PRO SVÉ LIDI

SKLENÍK VYMYSLEL, ABY MĚL UPLATNĚNÍ PRO SVÉ LIDI

Vydáno 9.5.2018

„Vydali jsme se s kolegou do Holandska, abychom se naučili, jak na to. Našli jsme subdodavatele, kteří nám vyškolili lidi, techniky a projektanty. Nyní jsme jediná firma v bývalém Československu, která dokáže vlastními silami vyprojektovat a postavit skleník s celoročním provozem,“ říká David Vítek.

NAŠI ZNAČKU NOSÍ DESÍTKY JADERNÝCH ELEKTRÁREN

NAŠI ZNAČKU NOSÍ DESÍTKY JADERNÝCH ELEKTRÁREN

Vydáno 7.5.2018

Společnost MSA je největším výrobcem armatur na území bývalého Československa. Na trhu působí již více než 120 let, na jadernou energetiku se specializuje od roku 1976. „V současné době je znatelný trend odklonu odvětví od výroby klasických armatur pro ropovody a plynovody ke specializaci výroby armatur pro extrémní podmínky, “ říká Andrej Tarannikov.

DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

Vydáno 4.5.2018

Jedním z lídrů, kteří v České republice sázejí na budoucnost větrné energie, je také Wikov Industry. Společnost s více než stotřicetiletou historií vyrábí ozubená kola a mechanické převodovky. Může se pochlubit také světovým unikátem. Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Antonínem Růžičkou.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem