DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

Vydáno 4.5.2018

Budoucnost energetiky stojí bezpochyby na obnovitelných zdrojích. Jedním z lídrů, kteří v České republice sázejí na budoucnost větrné energie, je také Wikov Industry. Společnost s více než stotřicetiletou historií vyrábí ozubená kola a mechanické převodovky. Může se pochlubit také světovým unikátem.

 

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Wikov Industry Antonínem Růžičkou

 

Vaše společnost má na svém kontě světový unikát týkající se pohonů pro větrnou a přílivovou energetiku. Můžete nám laikům přiblížit, v čem je váš produkt jedinečný?

Především využíváme koncept pružného čepu pro podporu satelitů v planetových převodovkách. Máme několik patentovaných řešení, s jejichž pomocí dosahujeme vysokého měrného výkonu na jednotku hmoty. To znamená, že naše planetové převodovky jsou významně lehčí a kompaktnější než konkurenční produkty. Díky tomu jsme schopni nabídnout převodovky, které zvládnou přenést krouticí moment 160 Nm na 1 kg hmoty. V tom jsme jedničkou na trhu a do budoucna můžeme tento parametr ještě významně vylepšit.

Naše výhoda se zvětšuje s rostoucím instalovaným výkonem větrných elektráren. V současnosti pracujeme na projektech pro 12- až 14MW větrné elektrárny. Kromě toho máme již sedm let v provozu převodovky s proměnlivým převodovým poměrem, které umožňují udržovat konstantní otáčky pro pohon standardního synchronního generátoru větrné elektrárny, zatímco vstupní otáčky na vrtuli turbíny se neustále proměňují. Toto je ten unikát, co máte na mysli. Kdyby takto vypadaly všechny větrné elektrárny, odpadly by do značné míry problémy s nestabilitou sítě.

Toto však není váš jediný úspěch na poli inovací. Vyvinuli jste například i nové produkty pro cukrovary či novou generaci vysoce výkonných převodovek pro těžké elektrické lokomotivy a nové typy převodovek pro tramvaje. Značka Wikov je spojená se stovkami patentů. Pochlubte se, čeho si vy osobně ceníte nejvíce?

Nejvíce si cením toho, že při vývoji každého nového typu převodovky se nevzdáváme, když narazíme na nějakou zdánlivě neřešitelnou překážku. Vývoj dotáhneme do úspěšného konce, i když k tomu někdy vede spletitá a nesnadná cesta. Osobně si myslím, že nejkomplexnější převodovkou je již zmíněný pohon s proměnlivým převodovým poměrem. Ale stejně tak mám ohromnou radost z toho, že jsme dokázali industrializovat koncept pružného čepu a že planetové převodovky s ním nacházejí stále větší uplatnění v průmyslových aplikacích.

Máte své vývojové centrum. Můžete prozradit, kolik peněz vkládáte každoročně do vývoje?

Přímo do vývoje dáváme zhruba 15 až 20 milionů korun ročně. Kromě toho je u nás na denním pořádku prototypování a ne vždy jsou náklady na tuto činnost zcela kryty zákazníkem, ale tyto výdaje nemám spočítané.

Pracujete na vývoji a své převodovky neustále zmenšujete. Nic však není bez limitů. Kam až se dá dojít v tomto směru a kam jste zatím dospěli vy?

Dostali jsme se na 160 Nm na kilogram a myslím, že se dostaneme až ke 200 Nm na kilogram hmoty převodovky. To ovšem platí jen pro vysoké výkony přenášené koaxiální planetovou převodovkou. Čelní převodovky jsou samozřejmě na míle za těmito čísly.

Specializujete se na výrobu převodů na míru. V čem je vaše výhoda ve srovnání s podniky, které se zaměřují na sériovou výrobu? Nelimituje vás oproti nim cena výrobku?

Kusová výroba je samozřejmě dražší než standardní katalogové produkty. Naší výhodou je pružnost a inovativnost. Jsme si toho vědomi a tyto přednosti stále zlepšujeme.

Před třemi čtyřmi lety vás živily převážně velké projekty, nyní se situace zcela obrátila. Jaké zakázky jsou pro vás nyní nosné?

Velké projekty v oblastech dobývání a zpracování surovin opravdu zmizely, ale v poslední době děláme opět objemově zajímavé zakázky pro energetiku, cukrovary, velké nakladače a největší série vyrábíme pro kolejová vozidla.

Můžete přiblížit ta nejzajímavější zadání, která jste realizovali?

Společně se Západočeskou univerzitou v Plzni jsme vyvinuli velmi kompaktní pohon pro tramvaje s rychloběžným motorem, který výrazně šetří hmotnost a zástavbový prostor, což je u neodpružených hmot na tramvajových podvozcích zásadní výhodou. Stále tento pohon zkoušíme v prototypové fázi, ale věřím, že už ho budeme brzy schopni nabídnout našim zákazníkům. Dále disponujeme uceleným katalogem průmyslových planetových převodovek, ze kterého vycházíme při realizaci zakázek pro pohony například mlýnů v cukrovarech, cementárnách a ve zpracování minerálů. Vedle toho jsme pod názvem WiGuard představili vlastní pokročilý „condition monitoring“ systém, který je schopen sbírat data o provozních stavech, ale také dokáže převodovku anebo celý pohon ochránit před havarijními stavy.

Kapacita evropských větrných elektráren vzrostla loni o 15,7 gigawattu, což představuje rekordní nárůst o 20 procent. Dá se vyjádřit, jak se na tomto nárůstu podílela společnost Wikov Industry?

Nijak. Evropský trh větrných elektráren se velice zkonsolidoval a existují již jen velcí a ještě větší výrobci s celosvětovou působností. Pro ně jsme trpaslík, který nemá kapacitu na tisíce kusů velkých planetových převodovek ročně, a tudíž od nás pro svou masovou produkci nenakupují. To ale neznamená, že neděláme na nových projektech. Budoucí výstavba opravdu velkých elektráren v mořích pro nás skýtá dobrou příležitost, protože větrníků o výkonu 12+ MW se budou instalovat maximálně stovky ročně. Jen jsme zatím ve vývojové fázi.

V poslední době nastalo také oživení těžebního průmyslu, pocítila to i vaše společnost například v počtu realizovaných zakázek?

Ano, konečně máme znovu zakázky i z oboru podzemní a povrchové těžby. Jen dobývání ropy a zemního plynu je stále ve velkém útlumu.

Pětasedmdesát procent své produkce vyvážíte do celého světa. Do kterých zemí nejvíce? Jak moc se mění světový trh?

V současné době jsou našimi největšími trhy Evropská unie a Rusko. Následuje Střední východ, Mexiko, USA, Čína a Jižní Korea. Trh průmyslových pohonů a pohonů kolejových vozidel je celosvětově na vzestupu. Bohužel ale rostou snahy o protekcionismus v řadě teritorií a kromě striktních požadavků na domácí podíl výroby se zavádí i dovozní cla. Dobrou zprávou je, že za posledních pár let narostly ceny řady čínských výrobků na evropskou úroveň, což obnovuje naši konkurenceschopnost.

Vstoupili jste na ruský trh i do Číny, na jakou oblast se v těchto zemích zaměřujete? Kde se vám podařilo nejvíce bodovat?

V obou zmíněných teritoriích jsme nejúspěšnější v převodovkách pro kolejová vozidla. Vedle toho jsou to převodovky pro doly a zpracování minerálů a také pro cementárny a rychloběžné převodovky pro turbosoustrojí.

Působíte i ve Spojených státech amerických, jak se liší tento trh? Jak těžké je prosadit se v zámoří?

Spojené státy americké, to je velmi specifický trh, kde hlavní roli hrají distributoři, a nikoli výrobci. Nám se tam podařilo prosadit hlavně ve výrobě pneumatik a v upgradech převodovek pro větrné elektrárny.

Tento trh vyžaduje lokální servisní zázemí, které máme zajištěno smluvně s nezávislou americkou společností, ale stále to ještě není optimální. Rozhodně budeme v našich aktivitách ve Státech pokračovat.

Vaše společnost působí ve strojírenství více než 130 let. Zároveň v letošním roce oslavíte sté výročí značky Wikov. Co byste jí popřál k narozeninám?

Wikovu bych popřál hlavně loajální, tvůrčí a zapálené zaměstnance s tahem na bránu, protože lidský kapitál je zásadní pro přežití a rozvoj jakékoliv společnosti. No a samozřejmě majitele a vedení s dobrou vizí.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem