DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

Vydáno 4.5.2018

Budoucnost energetiky stojí bezpochyby na obnovitelných zdrojích. Jedním z lídrů, kteří v České republice sázejí na budoucnost větrné energie, je také Wikov Industry. Společnost s více než stotřicetiletou historií vyrábí ozubená kola a mechanické převodovky. Může se pochlubit také světovým unikátem.

 

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Wikov Industry Antonínem Růžičkou

 

Vaše společnost má na svém kontě světový unikát týkající se pohonů pro větrnou a přílivovou energetiku. Můžete nám laikům přiblížit, v čem je váš produkt jedinečný?

Především využíváme koncept pružného čepu pro podporu satelitů v planetových převodovkách. Máme několik patentovaných řešení, s jejichž pomocí dosahujeme vysokého měrného výkonu na jednotku hmoty. To znamená, že naše planetové převodovky jsou významně lehčí a kompaktnější než konkurenční produkty. Díky tomu jsme schopni nabídnout převodovky, které zvládnou přenést krouticí moment 160 Nm na 1 kg hmoty. V tom jsme jedničkou na trhu a do budoucna můžeme tento parametr ještě významně vylepšit.

Naše výhoda se zvětšuje s rostoucím instalovaným výkonem větrných elektráren. V současnosti pracujeme na projektech pro 12- až 14MW větrné elektrárny. Kromě toho máme již sedm let v provozu převodovky s proměnlivým převodovým poměrem, které umožňují udržovat konstantní otáčky pro pohon standardního synchronního generátoru větrné elektrárny, zatímco vstupní otáčky na vrtuli turbíny se neustále proměňují. Toto je ten unikát, co máte na mysli. Kdyby takto vypadaly všechny větrné elektrárny, odpadly by do značné míry problémy s nestabilitou sítě.

Toto však není váš jediný úspěch na poli inovací. Vyvinuli jste například i nové produkty pro cukrovary či novou generaci vysoce výkonných převodovek pro těžké elektrické lokomotivy a nové typy převodovek pro tramvaje. Značka Wikov je spojená se stovkami patentů. Pochlubte se, čeho si vy osobně ceníte nejvíce?

Nejvíce si cením toho, že při vývoji každého nového typu převodovky se nevzdáváme, když narazíme na nějakou zdánlivě neřešitelnou překážku. Vývoj dotáhneme do úspěšného konce, i když k tomu někdy vede spletitá a nesnadná cesta. Osobně si myslím, že nejkomplexnější převodovkou je již zmíněný pohon s proměnlivým převodovým poměrem. Ale stejně tak mám ohromnou radost z toho, že jsme dokázali industrializovat koncept pružného čepu a že planetové převodovky s ním nacházejí stále větší uplatnění v průmyslových aplikacích.

Máte své vývojové centrum. Můžete prozradit, kolik peněz vkládáte každoročně do vývoje?

Přímo do vývoje dáváme zhruba 15 až 20 milionů korun ročně. Kromě toho je u nás na denním pořádku prototypování a ne vždy jsou náklady na tuto činnost zcela kryty zákazníkem, ale tyto výdaje nemám spočítané.

Pracujete na vývoji a své převodovky neustále zmenšujete. Nic však není bez limitů. Kam až se dá dojít v tomto směru a kam jste zatím dospěli vy?

Dostali jsme se na 160 Nm na kilogram a myslím, že se dostaneme až ke 200 Nm na kilogram hmoty převodovky. To ovšem platí jen pro vysoké výkony přenášené koaxiální planetovou převodovkou. Čelní převodovky jsou samozřejmě na míle za těmito čísly.

Specializujete se na výrobu převodů na míru. V čem je vaše výhoda ve srovnání s podniky, které se zaměřují na sériovou výrobu? Nelimituje vás oproti nim cena výrobku?

Kusová výroba je samozřejmě dražší než standardní katalogové produkty. Naší výhodou je pružnost a inovativnost. Jsme si toho vědomi a tyto přednosti stále zlepšujeme.

Před třemi čtyřmi lety vás živily převážně velké projekty, nyní se situace zcela obrátila. Jaké zakázky jsou pro vás nyní nosné?

Velké projekty v oblastech dobývání a zpracování surovin opravdu zmizely, ale v poslední době děláme opět objemově zajímavé zakázky pro energetiku, cukrovary, velké nakladače a největší série vyrábíme pro kolejová vozidla.

Můžete přiblížit ta nejzajímavější zadání, která jste realizovali?

Společně se Západočeskou univerzitou v Plzni jsme vyvinuli velmi kompaktní pohon pro tramvaje s rychloběžným motorem, který výrazně šetří hmotnost a zástavbový prostor, což je u neodpružených hmot na tramvajových podvozcích zásadní výhodou. Stále tento pohon zkoušíme v prototypové fázi, ale věřím, že už ho budeme brzy schopni nabídnout našim zákazníkům. Dále disponujeme uceleným katalogem průmyslových planetových převodovek, ze kterého vycházíme při realizaci zakázek pro pohony například mlýnů v cukrovarech, cementárnách a ve zpracování minerálů. Vedle toho jsme pod názvem WiGuard představili vlastní pokročilý „condition monitoring“ systém, který je schopen sbírat data o provozních stavech, ale také dokáže převodovku anebo celý pohon ochránit před havarijními stavy.

Kapacita evropských větrných elektráren vzrostla loni o 15,7 gigawattu, což představuje rekordní nárůst o 20 procent. Dá se vyjádřit, jak se na tomto nárůstu podílela společnost Wikov Industry?

Nijak. Evropský trh větrných elektráren se velice zkonsolidoval a existují již jen velcí a ještě větší výrobci s celosvětovou působností. Pro ně jsme trpaslík, který nemá kapacitu na tisíce kusů velkých planetových převodovek ročně, a tudíž od nás pro svou masovou produkci nenakupují. To ale neznamená, že neděláme na nových projektech. Budoucí výstavba opravdu velkých elektráren v mořích pro nás skýtá dobrou příležitost, protože větrníků o výkonu 12+ MW se budou instalovat maximálně stovky ročně. Jen jsme zatím ve vývojové fázi.

V poslední době nastalo také oživení těžebního průmyslu, pocítila to i vaše společnost například v počtu realizovaných zakázek?

Ano, konečně máme znovu zakázky i z oboru podzemní a povrchové těžby. Jen dobývání ropy a zemního plynu je stále ve velkém útlumu.

Pětasedmdesát procent své produkce vyvážíte do celého světa. Do kterých zemí nejvíce? Jak moc se mění světový trh?

V současné době jsou našimi největšími trhy Evropská unie a Rusko. Následuje Střední východ, Mexiko, USA, Čína a Jižní Korea. Trh průmyslových pohonů a pohonů kolejových vozidel je celosvětově na vzestupu. Bohužel ale rostou snahy o protekcionismus v řadě teritorií a kromě striktních požadavků na domácí podíl výroby se zavádí i dovozní cla. Dobrou zprávou je, že za posledních pár let narostly ceny řady čínských výrobků na evropskou úroveň, což obnovuje naši konkurenceschopnost.

Vstoupili jste na ruský trh i do Číny, na jakou oblast se v těchto zemích zaměřujete? Kde se vám podařilo nejvíce bodovat?

V obou zmíněných teritoriích jsme nejúspěšnější v převodovkách pro kolejová vozidla. Vedle toho jsou to převodovky pro doly a zpracování minerálů a také pro cementárny a rychloběžné převodovky pro turbosoustrojí.

Působíte i ve Spojených státech amerických, jak se liší tento trh? Jak těžké je prosadit se v zámoří?

Spojené státy americké, to je velmi specifický trh, kde hlavní roli hrají distributoři, a nikoli výrobci. Nám se tam podařilo prosadit hlavně ve výrobě pneumatik a v upgradech převodovek pro větrné elektrárny.

Tento trh vyžaduje lokální servisní zázemí, které máme zajištěno smluvně s nezávislou americkou společností, ale stále to ještě není optimální. Rozhodně budeme v našich aktivitách ve Státech pokračovat.

Vaše společnost působí ve strojírenství více než 130 let. Zároveň v letošním roce oslavíte sté výročí značky Wikov. Co byste jí popřál k narozeninám?

Wikovu bych popřál hlavně loajální, tvůrčí a zapálené zaměstnance s tahem na bránu, protože lidský kapitál je zásadní pro přežití a rozvoj jakékoliv společnosti. No a samozřejmě majitele a vedení s dobrou vizí.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Vydáno 16.8.2018

„Rok 2017 byl pro naši společnost doslova rekordní. Je to způsobeno stabilním nárůstem zakázek v civilním segmentu, kde se stále více prosazuje ekonomická výhodnost Tatry Phoenix v kombinaci se silnou poptávkou po armádních speciálech. Také se nám výjimečně dařilo v oblasti náhradních dílů,“ říká Radek Strouhal, generální ředitel společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Vydáno 15.8.2018

„Loňský rok byl pro divizi TAPI mimořádně úspěšným rokem, a to jak z pohledu prodejů a profitu, tak i z pohledu ostatních klíčových ukazatelů. Podařilo se nám navázat na tradici růstu prodejů z let minulých a navýšit je meziročně o téměř celou třetinu,“ říká Richard Szrajber, jednatel společnosti TEVA Czech Industries s.r.o. a generální ředitel divize TAPI-CZ.

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Vydáno 15.8.2018

„Loňský rok byl pro společnost Varroc Lighting Systems rokem významným, neboť jsme do výroby úspěšně zavedli mnoho nových programů. Světelná technika prožívá nebývalý nárůst nových technologií a naše společnost na trh nedávno uvedla inovativní matrixové a laserové světlomety,“ říká Todd C. Morgan, Varroc Lighting Systems, s.r.o.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

RAJČATA SI BUDOU HOVĚT V ODPADNÍM TEPLE

RAJČATA SI BUDOU HOVĚT V ODPADNÍM TEPLE

Vydáno 31.7.2018

Efektivnější využití energie, snižování nákladů, zužitkování odpadního tepla pro skleníky, aplikace moderních nástrojů pro identifikaci ztrát prostřednictvím dronů nebo leteckých termovizních snímků – to jsou nejvýznamnější inovativní projekty, na které se zaměřila společnost ČEZ Teplárenská. „Inovacím naše společnost věnuje velkou pozornost. Ročně investujeme do inovačních aktivit několik milionů korun,“ říká Petr Hodek.

JSOU ZÁMKY, KTERÉ NEPOTŘEBUJÍ KLÍČ

JSOU ZÁMKY, KTERÉ NEPOTŘEBUJÍ KLÍČ

Vydáno 23.7.2018

„Musíme našim zákazníkům pořád nabízet něco nového, něco, co jim pomáhá. Důležitá je také kvalitní spolupráce. Snažíme se být našim zákazníkům opravdu hodně blízko,“ říká Petr Kuchyňa, výrobní ředitel společnosti Kiekert, největšího výrobce automobilových zámků na světě.

PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

Vydáno 20.7.2018

Spací vůz pro Tomáše Baťu, první aerodynamický osobní automobil, lokomotivy i pohony pro větrné či přílivové elektrárny – to všechno jsou produkty, pod kterými je podepsaná společnost Wikov. Značku, která letos slaví sto let a kterou v roce 2004 vzkřísil Martin Wichterle, v rozhovoru přiblížil Antonín Růžička, generální ředitel Wikov Industry a.s.

ATRAKTIVNÍ ČESKÉ NEBE

ATRAKTIVNÍ ČESKÉ NEBE

Vydáno 13.7.2018

„Rozhodujícím měřítkem kvality je i kapacita služby, která se hodnotí dlouhodobou průměrnou dobou zpoždění. V posledních deseti letech se pohybujeme vždy v rozsahu, který nám ukládá evropský výkonnostní plán. Respektive tento plán velmi významně překračujeme v pozitivním slova smyslu,“ pochlubil se Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem