DO SÍTĚ POSÍLAJÍ ENERGII Z VĚTRU I MOŘE

Vydáno 4.5.2018

Budoucnost energetiky stojí bezpochyby na obnovitelných zdrojích. Jedním z lídrů, kteří v České republice sázejí na budoucnost větrné energie, je také Wikov Industry. Společnost s více než stotřicetiletou historií vyrábí ozubená kola a mechanické převodovky. Může se pochlubit také světovým unikátem.

 

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Wikov Industry Antonínem Růžičkou

 

Vaše společnost má na svém kontě světový unikát týkající se pohonů pro větrnou a přílivovou energetiku. Můžete nám laikům přiblížit, v čem je váš produkt jedinečný?

Především využíváme koncept pružného čepu pro podporu satelitů v planetových převodovkách. Máme několik patentovaných řešení, s jejichž pomocí dosahujeme vysokého měrného výkonu na jednotku hmoty. To znamená, že naše planetové převodovky jsou významně lehčí a kompaktnější než konkurenční produkty. Díky tomu jsme schopni nabídnout převodovky, které zvládnou přenést krouticí moment 160 Nm na 1 kg hmoty. V tom jsme jedničkou na trhu a do budoucna můžeme tento parametr ještě významně vylepšit.

Naše výhoda se zvětšuje s rostoucím instalovaným výkonem větrných elektráren. V současnosti pracujeme na projektech pro 12- až 14MW větrné elektrárny. Kromě toho máme již sedm let v provozu převodovky s proměnlivým převodovým poměrem, které umožňují udržovat konstantní otáčky pro pohon standardního synchronního generátoru větrné elektrárny, zatímco vstupní otáčky na vrtuli turbíny se neustále proměňují. Toto je ten unikát, co máte na mysli. Kdyby takto vypadaly všechny větrné elektrárny, odpadly by do značné míry problémy s nestabilitou sítě.

Toto však není váš jediný úspěch na poli inovací. Vyvinuli jste například i nové produkty pro cukrovary či novou generaci vysoce výkonných převodovek pro těžké elektrické lokomotivy a nové typy převodovek pro tramvaje. Značka Wikov je spojená se stovkami patentů. Pochlubte se, čeho si vy osobně ceníte nejvíce?

Nejvíce si cením toho, že při vývoji každého nového typu převodovky se nevzdáváme, když narazíme na nějakou zdánlivě neřešitelnou překážku. Vývoj dotáhneme do úspěšného konce, i když k tomu někdy vede spletitá a nesnadná cesta. Osobně si myslím, že nejkomplexnější převodovkou je již zmíněný pohon s proměnlivým převodovým poměrem. Ale stejně tak mám ohromnou radost z toho, že jsme dokázali industrializovat koncept pružného čepu a že planetové převodovky s ním nacházejí stále větší uplatnění v průmyslových aplikacích.

Máte své vývojové centrum. Můžete prozradit, kolik peněz vkládáte každoročně do vývoje?

Přímo do vývoje dáváme zhruba 15 až 20 milionů korun ročně. Kromě toho je u nás na denním pořádku prototypování a ne vždy jsou náklady na tuto činnost zcela kryty zákazníkem, ale tyto výdaje nemám spočítané.

Pracujete na vývoji a své převodovky neustále zmenšujete. Nic však není bez limitů. Kam až se dá dojít v tomto směru a kam jste zatím dospěli vy?

Dostali jsme se na 160 Nm na kilogram a myslím, že se dostaneme až ke 200 Nm na kilogram hmoty převodovky. To ovšem platí jen pro vysoké výkony přenášené koaxiální planetovou převodovkou. Čelní převodovky jsou samozřejmě na míle za těmito čísly.

Specializujete se na výrobu převodů na míru. V čem je vaše výhoda ve srovnání s podniky, které se zaměřují na sériovou výrobu? Nelimituje vás oproti nim cena výrobku?

Kusová výroba je samozřejmě dražší než standardní katalogové produkty. Naší výhodou je pružnost a inovativnost. Jsme si toho vědomi a tyto přednosti stále zlepšujeme.

Před třemi čtyřmi lety vás živily převážně velké projekty, nyní se situace zcela obrátila. Jaké zakázky jsou pro vás nyní nosné?

Velké projekty v oblastech dobývání a zpracování surovin opravdu zmizely, ale v poslední době děláme opět objemově zajímavé zakázky pro energetiku, cukrovary, velké nakladače a největší série vyrábíme pro kolejová vozidla.

Můžete přiblížit ta nejzajímavější zadání, která jste realizovali?

Společně se Západočeskou univerzitou v Plzni jsme vyvinuli velmi kompaktní pohon pro tramvaje s rychloběžným motorem, který výrazně šetří hmotnost a zástavbový prostor, což je u neodpružených hmot na tramvajových podvozcích zásadní výhodou. Stále tento pohon zkoušíme v prototypové fázi, ale věřím, že už ho budeme brzy schopni nabídnout našim zákazníkům. Dále disponujeme uceleným katalogem průmyslových planetových převodovek, ze kterého vycházíme při realizaci zakázek pro pohony například mlýnů v cukrovarech, cementárnách a ve zpracování minerálů. Vedle toho jsme pod názvem WiGuard představili vlastní pokročilý „condition monitoring“ systém, který je schopen sbírat data o provozních stavech, ale také dokáže převodovku anebo celý pohon ochránit před havarijními stavy.

Kapacita evropských větrných elektráren vzrostla loni o 15,7 gigawattu, což představuje rekordní nárůst o 20 procent. Dá se vyjádřit, jak se na tomto nárůstu podílela společnost Wikov Industry?

Nijak. Evropský trh větrných elektráren se velice zkonsolidoval a existují již jen velcí a ještě větší výrobci s celosvětovou působností. Pro ně jsme trpaslík, který nemá kapacitu na tisíce kusů velkých planetových převodovek ročně, a tudíž od nás pro svou masovou produkci nenakupují. To ale neznamená, že neděláme na nových projektech. Budoucí výstavba opravdu velkých elektráren v mořích pro nás skýtá dobrou příležitost, protože větrníků o výkonu 12+ MW se budou instalovat maximálně stovky ročně. Jen jsme zatím ve vývojové fázi.

V poslední době nastalo také oživení těžebního průmyslu, pocítila to i vaše společnost například v počtu realizovaných zakázek?

Ano, konečně máme znovu zakázky i z oboru podzemní a povrchové těžby. Jen dobývání ropy a zemního plynu je stále ve velkém útlumu.

Pětasedmdesát procent své produkce vyvážíte do celého světa. Do kterých zemí nejvíce? Jak moc se mění světový trh?

V současné době jsou našimi největšími trhy Evropská unie a Rusko. Následuje Střední východ, Mexiko, USA, Čína a Jižní Korea. Trh průmyslových pohonů a pohonů kolejových vozidel je celosvětově na vzestupu. Bohužel ale rostou snahy o protekcionismus v řadě teritorií a kromě striktních požadavků na domácí podíl výroby se zavádí i dovozní cla. Dobrou zprávou je, že za posledních pár let narostly ceny řady čínských výrobků na evropskou úroveň, což obnovuje naši konkurenceschopnost.

Vstoupili jste na ruský trh i do Číny, na jakou oblast se v těchto zemích zaměřujete? Kde se vám podařilo nejvíce bodovat?

V obou zmíněných teritoriích jsme nejúspěšnější v převodovkách pro kolejová vozidla. Vedle toho jsou to převodovky pro doly a zpracování minerálů a také pro cementárny a rychloběžné převodovky pro turbosoustrojí.

Působíte i ve Spojených státech amerických, jak se liší tento trh? Jak těžké je prosadit se v zámoří?

Spojené státy americké, to je velmi specifický trh, kde hlavní roli hrají distributoři, a nikoli výrobci. Nám se tam podařilo prosadit hlavně ve výrobě pneumatik a v upgradech převodovek pro větrné elektrárny.

Tento trh vyžaduje lokální servisní zázemí, které máme zajištěno smluvně s nezávislou americkou společností, ale stále to ještě není optimální. Rozhodně budeme v našich aktivitách ve Státech pokračovat.

Vaše společnost působí ve strojírenství více než 130 let. Zároveň v letošním roce oslavíte sté výročí značky Wikov. Co byste jí popřál k narozeninám?

Wikovu bych popřál hlavně loajální, tvůrčí a zapálené zaměstnance s tahem na bránu, protože lidský kapitál je zásadní pro přežití a rozvoj jakékoliv společnosti. No a samozřejmě majitele a vedení s dobrou vizí.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

Vydáno 15.4.2019

Až se elektromobilita v Česku rozjede naplno, velkou část dobíjecí infrastruktury budou tvořit nabíječky od společnosti Pražská energetika (PRE). Ta již nyní provozuje zejména v hlavním městě přes 90 dobíjecích bodů a s rozšiřováním sítě rozhodně nekončí. „Elektřina v našich stanicích přitom pochází výhradně z obnovitelných zdrojů,“ zdůraznil generální ředitel PRE Pavel Elis.

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

Vydáno 10.4.2019

Jelikož je společnost ČEZ ESCO lídrem v oblasti úsporných a ekologicky šetrných řešení pro firmy i stát, nemůže opomíjet elektromobilitu. Mimo jiné na českém území provozuje přes 140 veřejných dobíjecích stanic. „I díky novým dobíjecím bodům přestává být potíží cestování mezi městy a objem odebrané elektřiny ve veřejné síti bude pozvolna narůstat,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ ESCO Kamil Čermák.

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

Vydáno 8.4.2019

„Bude přibývat míst, kam bude s auty na fosilní paliva vjezd zakázán, a obyvatelům nezbyde nic jiného než přejít na elektromobil nebo na vůz s vodíkovým pohonem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Ivo Hykyš, akviziční manažer e-mobility ve společnosti Siemens.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem