O KROK BLÍŽ AMERICE

Vydáno 17.5.2018

Českým firmám se otevírá další možnost, jak získávat peníze jinak než přes banky. Projekt START pražské burzy sice ke vzniku tuzemského Silicon Valley nepovede, ale i tak nabídne zejména pro dravé, inovativní firmy jedinečnou možnost financování. Víc hlav víc ví.

 

Sedm procent tuzemských firem mělo loni problém se získáním peněz na svůj další rozvoj. Není to velké číslo, ale bude hůř. Ještě v roce 2016 to totiž bylo méně než pět procent, jak plyne z údajů Evropské investiční banky. S tím, jak dále porostou úrokové sazby, budou podmínky pro získání financí stále náročnější. Cena bankovního úvěru, v českých podmínkách zdaleka nejčastější formy financování, se na svém dnu ocitla v roce 2016, resp. 2017. Z údajů České národní banky je patrné, že sazby úvěrů malého objemu, do osmi milionů korun, se od svého dlouhodobého dna odrazily už v roce 2016, v případě úvěrů většího objemu došlo k odrazu loni.

S růstem sazeb budou ztíženým podmínkám čelit tuzemské firmy obecně, zvláště však malé a střední podniky. Finanční šéfové těchto menších firem jsou totiž už dnes v citelně vyšší míře než jejich kolegové z firem velkých nespokojeni s podmínkami získání nových peněz. Zatímco velké podniky si vůbec nestěžují, co se nákladů na získání úvěru a jeho objemu týče, menší podniky nad náklady i objemem získaných peněz už hořekují. Zatím to tedy jsou jednotky procent z nich, avšak i tato procenta dobře ilustrují obtíže, kterým při získání úvěru čelí menší firmy v porovnání s těmi velkými.

Právě historicky bezpříkladně levné bankovní úvěry byly v uplynulých letech zásadním argumentem skeptiků, kteří vrtí hlavou nad možností většího rozšíření také jiné formy financování, než je bankovní úvěr. Česká republika přitom něco takového potřebuje jako sůl, jelikož tuzemská ekonomika je na bankovním financování závislá až příliš. Klasický bankovní úvěr představuje v české podnikové sféře zhruba šedesát procent uskutečněného externího financování, s velkým odstupem se pak umisťují další způsoby financování, jako je leasing, kontokorent nebo faktoring.

Přílišná závislost na bankovním financování je statisticky spojena s delší dobou zotavování se z ekonomické krize. Hledáme-li vysvětlení, proč se z dopadů světové finanční krize Spojené státy otřepaly rychleji než Evropa, pak jedno tkví právě i v mnohem větším významu kapitálového trhu pro americkou ekonomiku než pro tu evropskou. Zkostnatělost bank je pak také překážkou k financování inovativních projektů, zejména těch bez dostatečné možnosti ručení. To jsou často firmy z oblasti informačních technologií, které těžko mohou ručit něčím víc než dobrým nápadem. Jenže banky pochopitelně chtějí do zástavy budovu, továrnu, prostě hmatatelný majetek. Takže přílišná závislost Evropy, včetně České republiky, na bankách je i jedním z vysvětlení i toho, proč starý kontinent nemá své Silicon Valley.

Jakákoli životaschopná forma nebankovního financování je tedy v ČR vítaná. První náznaky, že by mohlo být lépe, se objevují v posledních letech. Jedná se o různá „dluhopisová tržiště“ pro malé a střední podniky, crowdfundingové platformy nebo nejnověji projekt START pražské burzy. Z hlediska ekonomiky jako celku se pochopitelně jedná o titěrný objem. Třeba objem tuzemského crowdfundingu činil v roce 2016 asi 0,005 procenta HDP, jak plyne z dat Evropské investiční banky. Je to skoro „nic“, na druhou stranu pořád více než v zemích, jako je Rakousko, Švédsko, Irsko a dalších. Jistý potenciál pro daleko větší rozvoj nebankovního financování tedy v ČR evidentně je, a to i v rámci mezinárodního kontextu. Nahrávat mu bude nadcházející znatelný růst úrokových sazeb, který bankovní úvěry relativně znevýhodní zejména právě malým a středním podnikům

Zmíněný projekt START spouští pražská burza letos v květnu. Upsat své akcie v jeho rámci mohou zejména menší inovativní firmy s hodnotou od jednoho milionu eur do zhruba 80 milionů eur. To se hodí jak pro získání nových peněz pro rozvoj firmy, tak i pro případný „exit“, tedy vystoupení z dosavadního podnikání a kapitalizaci jeho výsledků. Pokud zůstaneme u první z možností, proč by se ale vlastně firma měla pro peníze vydat na burzu, a ne do banky, jak je u nás železným zvykem?

Zaprvé, jde přirozeně o alternativu pro ty z malých a středních firem, které na bankovní úvěr nedosáhnou nebo jeho podmínky považují za nevýhodné. Financování kapitálovým trhem pochopitelně může sloužit jako doplněk k financování bankovnímu.

Zadruhé, upsání akcií v rámci STARTu je poměrně jednoduché. Jedná se tak o rychlý a nákladově efektivní zdroj expanze zejména těch firem, které jsou inovativní, s potenciálem rychlého růstu. Na takové firmy banky hledí tak trochu skrze prsty, protože v jejich očích nemohou dostatečně ručit či jsou příliš malé na to, aby se jimi hloubkově zabývaly.

Zatřetí, s penězi od akcionářů lze volněji disponovat než s penězi od banky. Ani burzovně financovaná firma pochopitelně neuniká informační povinnosti. Přes rameno jí sice nekouká kožený bankéř, ale i tak musí akciový trh pravidelně informovat prostřednictvím výroční a analytické zprávy. Musí také svolávat valnou hromadu.

Začtvrté, vstup na burzu vždy znamená publicitu zadarmo. O firmě, jejíž akcie se veřejně obchodují, se už jen z toho důvodu častěji píše v médiích. To pochopitelně může přinést i starosti, nicméně pro inovativní firmu, které svoji přidanou hodnotu umí dobře marketingově naleštit, se jedná o značnou konkurenční výhodu.

Zapáté, burza je jakýsi průběžný test trhem. Verdikt trhu, na kterém se pohybuje velký počet zkušenějších, kapitálově silných investorů s vysokou tolerancí k riziku (což je případ STARTu), je zpravidla významnějším vodítkem než verdikt jednoho bankéře nebo nějakého jejich omezeného počtu. Víc hlav prostě víc ví. A nejen ví, ale dokonce i poradí. Ačkoli jejich „rada“ může mít třeba jen podobu vývoje ceny akcie. Dobrý nápad, akcie jde vzhůru, špatný záměr nebo nápad, který je ještě třeba domyslet, akcie jde dolů…

Některé z argumentů, proč jít na burzu, platí ostatně i pro další, už vzpomínané formy nebankovního financování.

Je jistě žádoucí, aby se v ČR více rozvinulo nebankovní financování malých a středních podniků. Závislost na bankovním financování je totiž u nás nezdravě přebujelá. V tomto smyslu je třeba vítat každý projekt, který o rozvoj nebankovního financování usiluje. Je dobře, že v poslední době vznikají platformy pro financování malých a středních podniků prostřednictvím emise dluhopisů nebo právě akcií jako v případě STARTu. To, že jsou v tomto projektu zatím jen tři emise, ale signalizuje, jak nesmírně obtížné je v českém segmentu malých a středních podniků rozšířit nebankovní formu financování.

 

Lukáš Kovanda
hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem