KOMFORTNĚJŠÍ PENDOLINO BUDE MÍT I KINO

Vydáno 21.5.2018

Modernizace souprav pendolino, ale i dalších vozů pro vnitrostátní i mezinárodní kolejovou přepravu. To jsou nyní stěžejní zakázky společnosti DPOV, a.s., jejímž stoprocentním majitelem jsou České dráhy, a.s. „V poslední době pociťujeme nedostatek pracovníků, elektromechaniky hledáme i v Srbsku,“ říká Roman Kott, předseda představenstva společnosti DPOV, a.s.

 

Aktuálně pracujete na modernizaci souprav pendolino. Jak důležitá je to pro vás zakázka?

Určitě je to pro nás důležitá zakázka, protože pendolina jsou i v očích veřejnosti jedny ze stěžejních souprav, které se prohánějí po kolejích v České republice. Za tu dobu, co pendolina brázdí Česko, najela každé více než čtyři mi­liony kilometrů a myslím si, že tyto soupravy dělají Českým drahám, a.s., velkou čest.

Jakou omlazovací kúrou nyní pendolina procházejí?

Dá se říct, že probíhá kompletní obměna celého interiéru. Instalujeme sedačky, díky kterým je ve voze více místa, dosazujeme informační a místenkové systémy. Vyměňujeme koberce, renovujeme nebo měníme obložení, dosazujeme nové odkládací police. Soupravu osadíme novým úspornějším osvětlením, zásuvkami, samozřejmostí bude i Wi-Fi připojení.

Modernizace se dotkne bistra, které projde kompletní obměnou včetně spotřebičů, ve vlaku bude také malé dětské kino. Všechny tyto změny by měly přispět k většímu komfortu a spokojenosti cestujících.

V jaké fázi se projekt modernizace nyní nachází?

S modernizací jsme začali v polovině roku 2017 a v dubnu 2018 jsme již předali čtvrtou jednotku. Takže zbývají ještě tři soupravy pendolino ze sedmi. Tu poslední bychom měli předávat v září.

V jakém technickém stavu byly soupravy pendolino, když jste je přebírali?

Musím podotknout, že soupravy pendolino jsou pravidelně opravovány vždy po ujetí zhruba 750 tisíc kilometrů. Odstavená je vždy jen jedna jednotka a po ukončení její opravy nastupuje další. Vybavení ale po dvanácti letech intenzivního provozu vykazovalo známky opotřebení. Proto nyní poprvé podstupují soupravy opravdovou revitalizaci, díky níž získají úplně nové prvky, kterými dříve nedisponovaly. Jen pro zajímavost, nové sedačky jsou pohodlnější, prostornější, cestující si bude moci pod nebo mezi ně uložit zavazadlo, což v té starší verzi nebylo možné.

Můžete prozradit, na jakých dalších zajímavých projektech ještě nyní pracujete?

Naše společnost se zaměřuje na opravy osobních vozů, jejich interiérů. Zkrátka na vše, co České dráhy potřebují pro svůj provoz. V současné době provádíme modernizaci většího počtu, asi šesti sedmi typů vozů  ABmz nebo Bmz pro osobní dopravu. Slouží nejen pro vnitrostátní provoz, ale jezdí i do zahraničí. Musí tedy splňovat veškeré normy Evropské unie TSI, případně další zahraniční předpisy. Interiéry těchto vozů, které České dráhy, a.s., nakoupily v minulých letech v Rakousku, procházejí kompletní obměnou. Instalujeme nové osvětlení, klasické i USB zásuvky, Wi-Fi, informační i místenkové systémy, vyměňujeme či repasujeme klimatizaci a modernizujeme toalety. Nahrazujeme veškeré kabeláže a v u některých typů dosazujeme i nové rozvaděče. Vůz je zkrátka po odmontování prvků, které měníme, zcela holý a znovu jej strojíme.

Máte i zakázky ze zahraničí?

V současné době opravujeme elektrické lokomotivy pro polské zákazníky. Ale musím přiznat, že naším hlavním posláním je to, abychom dokázali uspokojit poptávku a potřeby hlavně Skupiny ČD, tedy zejména Českých drah, a.s., a ČD Cargo, a.s.

Doprava po železnici se elektrifikuje a také zrychluje. Jaké nároky tento fakt klade na opravárenské podniky?

Co se týče elektrifikace, Česká republika je rozdělena na dva systémy, stejnosměrný a střídavý. Z titulu ekonomiky a ztrát v přenosové soustavě je výhodnější střídavý systém 25 kV, 50 Hz, takže tato soustava dostává nyní přednost. Správce kolejí a sítí v České republice, což je Správa železničních a dopravních cest, připravuje plán, jakým způsobem budou jednotlivé tratě v rámci naší země elektrifikovány. Musí také docházet ke konverzi na tratích, které jsou pod stejnosměrným proudem. České dráhy mají ve svém portfoliu kolejových vozidel dvousystémové lokomotivy i elektrické jednotky, které mohou jezdit na jakékoliv trati s trolejí v České republice. Mají však i jednosystémové lokomotivy a jednotky, z nichž část bude muset být modernizována.

Vidíte budoucnost v kolejových vozech, které jsou vybaveny baterií?

Ano, je to současný trend, i když více jsou v současnosti bateriemi vybavovány vozy hromadné dopravy pohybující se po silnici. Už nějakou dobu je testují prakticky všichni světoví výrobci včetně Škodovky. Spojení dieselového motoru s bateriovým pohonem zkoušely i České dráhy. Vzpomínám si, že v devadesátých letech tyto hybridní lokomotivy v České republice jezdily a my jsme je opravovali. V současné době se instalují bateriové pohony hlavně do elektrických jednotek. Když jede jednotka pod trolejí, dobíjí baterie a po stažení sběračů pak může obsloužit tratě, které na sebe navazují, ale nejsou elektrifikované. Baterie se stále vyvíjejí, takže již mají slušnou dojezdovou vzdálenost a rychlost. Domnívám se, že se určitě nějakých hybridních jednotek na českých kolejích brzy dočkáme.

Chystáte v tomto roce či blízkém horizontu nějaké významnější investice?

Každým rokem se snažíme investovat pokud možno do technologií, které nám zvednou kapacity. Letos budeme dovybavovat prostory, které jsme v loňském roce postavili, což byla například hala ve Veselí nad Moravou. Budeme také modernizovat některé menší provozy, instalovat úsporné osvětlení či zajišťovat pracoviště z hlediska bezpečnosti. Investice se snažíme udržovat každoročně na stejné hladině a postupně je i navyšovat.

V poslední době hodně firem trápí nedostatek technicky vybavených pracovních sil. Pociťujete i vy tento trend?

Samozřejmě i my tento trend pociťujeme, podobně jsou na tom asi všechny výrobní nebo opravárenské společnosti. Konkrétně nám nejvíce chybějí elektromechanici, svářeči a soustružníci. Tyto profese nám nedokážou zajistit ani personální agentury. Některá pracovní místa proto obsazujeme zahraničními pracovníky, které si často i sami vyhledáváme. Nyní například pojedeme do Srbska hledat elektromechaniky. Chceme si přivézt schopné pracovníky, kteří již něco umějí.

Spolupracujete se školami? Vytipováváte si mezi žáky a studenty svoje budoucí kolegy?

Systém školství, který vychovává minimum učňů a technicky vybavených lidí, to je jedna z věcí, která tíží každý podnik. I skupina Českých drah to začíná celkem dost intenzivně řešit. V minulosti fungovaly střední školy zaměřené jak na strojvedoucí, tak na opraváře, provozní zaměstnance nebo techniky. To v současné době schází, stejně jako na dopravu více zaměřené vysoké školství. Obory vhodné pro železniční dopravu či opravárenství studuje jen hrstka žáků či studentů. Abychom získali nové kvalifikované zaměstnance, museli bychom se zaměřit na žáky osmých nebo devátých tříd základních škol, věnovat se jim a ukázat, že řemeslo na dráze se výrazně změnilo a není již o velkém kladivu a oleji, že má budoucnost a perspektivu. Železniční lokomotivy, jednotky i vozy jsou nyní nabité elektronikou s chytrými systémy a sofistikovanými řešeními.

V únoru jsme otevřeli v našem nymburském závodě kovárnu, kam učni chodí v rámci výuky na praxi. Takže i tímto způsobem chceme tomuto problému jít naproti. Prakticky v každém závodě máme několik smluvních partnerů z řad středních škol, které vychovávají elektromechaniky či příbuzné profese, zveme k nám žáky i studenty na praxe či brigády, před koncem školního roku k nám každoročně lákáme absolventy. Musím přiznat, že jsem rád za každého učně, který podepíše po škole pracovní smlouvu.

 

Soňa Singerová, Josef Kubr
foto: archiv ČD

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem