KOMFORTNĚJŠÍ PENDOLINO BUDE MÍT I KINO

Vydáno 21.5.2018

Modernizace souprav pendolino, ale i dalších vozů pro vnitrostátní i mezinárodní kolejovou přepravu. To jsou nyní stěžejní zakázky společnosti DPOV, a.s., jejímž stoprocentním majitelem jsou České dráhy, a.s. „V poslední době pociťujeme nedostatek pracovníků, elektromechaniky hledáme i v Srbsku,“ říká Roman Kott, předseda představenstva společnosti DPOV, a.s.

 

Aktuálně pracujete na modernizaci souprav pendolino. Jak důležitá je to pro vás zakázka?

Určitě je to pro nás důležitá zakázka, protože pendolina jsou i v očích veřejnosti jedny ze stěžejních souprav, které se prohánějí po kolejích v České republice. Za tu dobu, co pendolina brázdí Česko, najela každé více než čtyři mi­liony kilometrů a myslím si, že tyto soupravy dělají Českým drahám, a.s., velkou čest.

Jakou omlazovací kúrou nyní pendolina procházejí?

Dá se říct, že probíhá kompletní obměna celého interiéru. Instalujeme sedačky, díky kterým je ve voze více místa, dosazujeme informační a místenkové systémy. Vyměňujeme koberce, renovujeme nebo měníme obložení, dosazujeme nové odkládací police. Soupravu osadíme novým úspornějším osvětlením, zásuvkami, samozřejmostí bude i Wi-Fi připojení.

Modernizace se dotkne bistra, které projde kompletní obměnou včetně spotřebičů, ve vlaku bude také malé dětské kino. Všechny tyto změny by měly přispět k většímu komfortu a spokojenosti cestujících.

V jaké fázi se projekt modernizace nyní nachází?

S modernizací jsme začali v polovině roku 2017 a v dubnu 2018 jsme již předali čtvrtou jednotku. Takže zbývají ještě tři soupravy pendolino ze sedmi. Tu poslední bychom měli předávat v září.

V jakém technickém stavu byly soupravy pendolino, když jste je přebírali?

Musím podotknout, že soupravy pendolino jsou pravidelně opravovány vždy po ujetí zhruba 750 tisíc kilometrů. Odstavená je vždy jen jedna jednotka a po ukončení její opravy nastupuje další. Vybavení ale po dvanácti letech intenzivního provozu vykazovalo známky opotřebení. Proto nyní poprvé podstupují soupravy opravdovou revitalizaci, díky níž získají úplně nové prvky, kterými dříve nedisponovaly. Jen pro zajímavost, nové sedačky jsou pohodlnější, prostornější, cestující si bude moci pod nebo mezi ně uložit zavazadlo, což v té starší verzi nebylo možné.

Můžete prozradit, na jakých dalších zajímavých projektech ještě nyní pracujete?

Naše společnost se zaměřuje na opravy osobních vozů, jejich interiérů. Zkrátka na vše, co České dráhy potřebují pro svůj provoz. V současné době provádíme modernizaci většího počtu, asi šesti sedmi typů vozů  ABmz nebo Bmz pro osobní dopravu. Slouží nejen pro vnitrostátní provoz, ale jezdí i do zahraničí. Musí tedy splňovat veškeré normy Evropské unie TSI, případně další zahraniční předpisy. Interiéry těchto vozů, které České dráhy, a.s., nakoupily v minulých letech v Rakousku, procházejí kompletní obměnou. Instalujeme nové osvětlení, klasické i USB zásuvky, Wi-Fi, informační i místenkové systémy, vyměňujeme či repasujeme klimatizaci a modernizujeme toalety. Nahrazujeme veškeré kabeláže a v u některých typů dosazujeme i nové rozvaděče. Vůz je zkrátka po odmontování prvků, které měníme, zcela holý a znovu jej strojíme.

Máte i zakázky ze zahraničí?

V současné době opravujeme elektrické lokomotivy pro polské zákazníky. Ale musím přiznat, že naším hlavním posláním je to, abychom dokázali uspokojit poptávku a potřeby hlavně Skupiny ČD, tedy zejména Českých drah, a.s., a ČD Cargo, a.s.

Doprava po železnici se elektrifikuje a také zrychluje. Jaké nároky tento fakt klade na opravárenské podniky?

Co se týče elektrifikace, Česká republika je rozdělena na dva systémy, stejnosměrný a střídavý. Z titulu ekonomiky a ztrát v přenosové soustavě je výhodnější střídavý systém 25 kV, 50 Hz, takže tato soustava dostává nyní přednost. Správce kolejí a sítí v České republice, což je Správa železničních a dopravních cest, připravuje plán, jakým způsobem budou jednotlivé tratě v rámci naší země elektrifikovány. Musí také docházet ke konverzi na tratích, které jsou pod stejnosměrným proudem. České dráhy mají ve svém portfoliu kolejových vozidel dvousystémové lokomotivy i elektrické jednotky, které mohou jezdit na jakékoliv trati s trolejí v České republice. Mají však i jednosystémové lokomotivy a jednotky, z nichž část bude muset být modernizována.

Vidíte budoucnost v kolejových vozech, které jsou vybaveny baterií?

Ano, je to současný trend, i když více jsou v současnosti bateriemi vybavovány vozy hromadné dopravy pohybující se po silnici. Už nějakou dobu je testují prakticky všichni světoví výrobci včetně Škodovky. Spojení dieselového motoru s bateriovým pohonem zkoušely i České dráhy. Vzpomínám si, že v devadesátých letech tyto hybridní lokomotivy v České republice jezdily a my jsme je opravovali. V současné době se instalují bateriové pohony hlavně do elektrických jednotek. Když jede jednotka pod trolejí, dobíjí baterie a po stažení sběračů pak může obsloužit tratě, které na sebe navazují, ale nejsou elektrifikované. Baterie se stále vyvíjejí, takže již mají slušnou dojezdovou vzdálenost a rychlost. Domnívám se, že se určitě nějakých hybridních jednotek na českých kolejích brzy dočkáme.

Chystáte v tomto roce či blízkém horizontu nějaké významnější investice?

Každým rokem se snažíme investovat pokud možno do technologií, které nám zvednou kapacity. Letos budeme dovybavovat prostory, které jsme v loňském roce postavili, což byla například hala ve Veselí nad Moravou. Budeme také modernizovat některé menší provozy, instalovat úsporné osvětlení či zajišťovat pracoviště z hlediska bezpečnosti. Investice se snažíme udržovat každoročně na stejné hladině a postupně je i navyšovat.

V poslední době hodně firem trápí nedostatek technicky vybavených pracovních sil. Pociťujete i vy tento trend?

Samozřejmě i my tento trend pociťujeme, podobně jsou na tom asi všechny výrobní nebo opravárenské společnosti. Konkrétně nám nejvíce chybějí elektromechanici, svářeči a soustružníci. Tyto profese nám nedokážou zajistit ani personální agentury. Některá pracovní místa proto obsazujeme zahraničními pracovníky, které si často i sami vyhledáváme. Nyní například pojedeme do Srbska hledat elektromechaniky. Chceme si přivézt schopné pracovníky, kteří již něco umějí.

Spolupracujete se školami? Vytipováváte si mezi žáky a studenty svoje budoucí kolegy?

Systém školství, který vychovává minimum učňů a technicky vybavených lidí, to je jedna z věcí, která tíží každý podnik. I skupina Českých drah to začíná celkem dost intenzivně řešit. V minulosti fungovaly střední školy zaměřené jak na strojvedoucí, tak na opraváře, provozní zaměstnance nebo techniky. To v současné době schází, stejně jako na dopravu více zaměřené vysoké školství. Obory vhodné pro železniční dopravu či opravárenství studuje jen hrstka žáků či studentů. Abychom získali nové kvalifikované zaměstnance, museli bychom se zaměřit na žáky osmých nebo devátých tříd základních škol, věnovat se jim a ukázat, že řemeslo na dráze se výrazně změnilo a není již o velkém kladivu a oleji, že má budoucnost a perspektivu. Železniční lokomotivy, jednotky i vozy jsou nyní nabité elektronikou s chytrými systémy a sofistikovanými řešeními.

V únoru jsme otevřeli v našem nymburském závodě kovárnu, kam učni chodí v rámci výuky na praxi. Takže i tímto způsobem chceme tomuto problému jít naproti. Prakticky v každém závodě máme několik smluvních partnerů z řad středních škol, které vychovávají elektromechaniky či příbuzné profese, zveme k nám žáky i studenty na praxe či brigády, před koncem školního roku k nám každoročně lákáme absolventy. Musím přiznat, že jsem rád za každého učně, který podepíše po škole pracovní smlouvu.

 

Soňa Singerová, Josef Kubr
foto: archiv ČD

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann.

ČESKÁ OPTIMISTICKÁ EKONOMIKA

ČESKÁ OPTIMISTICKÁ EKONOMIKA

Vydáno 23.5.2018

Podnikatelský sentiment je aktuálně na desetiletých maximech a důvěra spotřebitelů v ekonomiku je jen těsně pod historickým rekordem.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem