KOMFORTNĚJŠÍ PENDOLINO BUDE MÍT I KINO

Vydáno 21.5.2018

Modernizace souprav pendolino, ale i dalších vozů pro vnitrostátní i mezinárodní kolejovou přepravu. To jsou nyní stěžejní zakázky společnosti DPOV, a.s., jejímž stoprocentním majitelem jsou České dráhy, a.s. „V poslední době pociťujeme nedostatek pracovníků, elektromechaniky hledáme i v Srbsku,“ říká Roman Kott, předseda představenstva společnosti DPOV, a.s.

 

Aktuálně pracujete na modernizaci souprav pendolino. Jak důležitá je to pro vás zakázka?

Určitě je to pro nás důležitá zakázka, protože pendolina jsou i v očích veřejnosti jedny ze stěžejních souprav, které se prohánějí po kolejích v České republice. Za tu dobu, co pendolina brázdí Česko, najela každé více než čtyři mi­liony kilometrů a myslím si, že tyto soupravy dělají Českým drahám, a.s., velkou čest.

Jakou omlazovací kúrou nyní pendolina procházejí?

Dá se říct, že probíhá kompletní obměna celého interiéru. Instalujeme sedačky, díky kterým je ve voze více místa, dosazujeme informační a místenkové systémy. Vyměňujeme koberce, renovujeme nebo měníme obložení, dosazujeme nové odkládací police. Soupravu osadíme novým úspornějším osvětlením, zásuvkami, samozřejmostí bude i Wi-Fi připojení.

Modernizace se dotkne bistra, které projde kompletní obměnou včetně spotřebičů, ve vlaku bude také malé dětské kino. Všechny tyto změny by měly přispět k většímu komfortu a spokojenosti cestujících.

V jaké fázi se projekt modernizace nyní nachází?

S modernizací jsme začali v polovině roku 2017 a v dubnu 2018 jsme již předali čtvrtou jednotku. Takže zbývají ještě tři soupravy pendolino ze sedmi. Tu poslední bychom měli předávat v září.

V jakém technickém stavu byly soupravy pendolino, když jste je přebírali?

Musím podotknout, že soupravy pendolino jsou pravidelně opravovány vždy po ujetí zhruba 750 tisíc kilometrů. Odstavená je vždy jen jedna jednotka a po ukončení její opravy nastupuje další. Vybavení ale po dvanácti letech intenzivního provozu vykazovalo známky opotřebení. Proto nyní poprvé podstupují soupravy opravdovou revitalizaci, díky níž získají úplně nové prvky, kterými dříve nedisponovaly. Jen pro zajímavost, nové sedačky jsou pohodlnější, prostornější, cestující si bude moci pod nebo mezi ně uložit zavazadlo, což v té starší verzi nebylo možné.

Můžete prozradit, na jakých dalších zajímavých projektech ještě nyní pracujete?

Naše společnost se zaměřuje na opravy osobních vozů, jejich interiérů. Zkrátka na vše, co České dráhy potřebují pro svůj provoz. V současné době provádíme modernizaci většího počtu, asi šesti sedmi typů vozů  ABmz nebo Bmz pro osobní dopravu. Slouží nejen pro vnitrostátní provoz, ale jezdí i do zahraničí. Musí tedy splňovat veškeré normy Evropské unie TSI, případně další zahraniční předpisy. Interiéry těchto vozů, které České dráhy, a.s., nakoupily v minulých letech v Rakousku, procházejí kompletní obměnou. Instalujeme nové osvětlení, klasické i USB zásuvky, Wi-Fi, informační i místenkové systémy, vyměňujeme či repasujeme klimatizaci a modernizujeme toalety. Nahrazujeme veškeré kabeláže a v u některých typů dosazujeme i nové rozvaděče. Vůz je zkrátka po odmontování prvků, které měníme, zcela holý a znovu jej strojíme.

Máte i zakázky ze zahraničí?

V současné době opravujeme elektrické lokomotivy pro polské zákazníky. Ale musím přiznat, že naším hlavním posláním je to, abychom dokázali uspokojit poptávku a potřeby hlavně Skupiny ČD, tedy zejména Českých drah, a.s., a ČD Cargo, a.s.

Doprava po železnici se elektrifikuje a také zrychluje. Jaké nároky tento fakt klade na opravárenské podniky?

Co se týče elektrifikace, Česká republika je rozdělena na dva systémy, stejnosměrný a střídavý. Z titulu ekonomiky a ztrát v přenosové soustavě je výhodnější střídavý systém 25 kV, 50 Hz, takže tato soustava dostává nyní přednost. Správce kolejí a sítí v České republice, což je Správa železničních a dopravních cest, připravuje plán, jakým způsobem budou jednotlivé tratě v rámci naší země elektrifikovány. Musí také docházet ke konverzi na tratích, které jsou pod stejnosměrným proudem. České dráhy mají ve svém portfoliu kolejových vozidel dvousystémové lokomotivy i elektrické jednotky, které mohou jezdit na jakékoliv trati s trolejí v České republice. Mají však i jednosystémové lokomotivy a jednotky, z nichž část bude muset být modernizována.

Vidíte budoucnost v kolejových vozech, které jsou vybaveny baterií?

Ano, je to současný trend, i když více jsou v současnosti bateriemi vybavovány vozy hromadné dopravy pohybující se po silnici. Už nějakou dobu je testují prakticky všichni světoví výrobci včetně Škodovky. Spojení dieselového motoru s bateriovým pohonem zkoušely i České dráhy. Vzpomínám si, že v devadesátých letech tyto hybridní lokomotivy v České republice jezdily a my jsme je opravovali. V současné době se instalují bateriové pohony hlavně do elektrických jednotek. Když jede jednotka pod trolejí, dobíjí baterie a po stažení sběračů pak může obsloužit tratě, které na sebe navazují, ale nejsou elektrifikované. Baterie se stále vyvíjejí, takže již mají slušnou dojezdovou vzdálenost a rychlost. Domnívám se, že se určitě nějakých hybridních jednotek na českých kolejích brzy dočkáme.

Chystáte v tomto roce či blízkém horizontu nějaké významnější investice?

Každým rokem se snažíme investovat pokud možno do technologií, které nám zvednou kapacity. Letos budeme dovybavovat prostory, které jsme v loňském roce postavili, což byla například hala ve Veselí nad Moravou. Budeme také modernizovat některé menší provozy, instalovat úsporné osvětlení či zajišťovat pracoviště z hlediska bezpečnosti. Investice se snažíme udržovat každoročně na stejné hladině a postupně je i navyšovat.

V poslední době hodně firem trápí nedostatek technicky vybavených pracovních sil. Pociťujete i vy tento trend?

Samozřejmě i my tento trend pociťujeme, podobně jsou na tom asi všechny výrobní nebo opravárenské společnosti. Konkrétně nám nejvíce chybějí elektromechanici, svářeči a soustružníci. Tyto profese nám nedokážou zajistit ani personální agentury. Některá pracovní místa proto obsazujeme zahraničními pracovníky, které si často i sami vyhledáváme. Nyní například pojedeme do Srbska hledat elektromechaniky. Chceme si přivézt schopné pracovníky, kteří již něco umějí.

Spolupracujete se školami? Vytipováváte si mezi žáky a studenty svoje budoucí kolegy?

Systém školství, který vychovává minimum učňů a technicky vybavených lidí, to je jedna z věcí, která tíží každý podnik. I skupina Českých drah to začíná celkem dost intenzivně řešit. V minulosti fungovaly střední školy zaměřené jak na strojvedoucí, tak na opraváře, provozní zaměstnance nebo techniky. To v současné době schází, stejně jako na dopravu více zaměřené vysoké školství. Obory vhodné pro železniční dopravu či opravárenství studuje jen hrstka žáků či studentů. Abychom získali nové kvalifikované zaměstnance, museli bychom se zaměřit na žáky osmých nebo devátých tříd základních škol, věnovat se jim a ukázat, že řemeslo na dráze se výrazně změnilo a není již o velkém kladivu a oleji, že má budoucnost a perspektivu. Železniční lokomotivy, jednotky i vozy jsou nyní nabité elektronikou s chytrými systémy a sofistikovanými řešeními.

V únoru jsme otevřeli v našem nymburském závodě kovárnu, kam učni chodí v rámci výuky na praxi. Takže i tímto způsobem chceme tomuto problému jít naproti. Prakticky v každém závodě máme několik smluvních partnerů z řad středních škol, které vychovávají elektromechaniky či příbuzné profese, zveme k nám žáky i studenty na praxe či brigády, před koncem školního roku k nám každoročně lákáme absolventy. Musím přiznat, že jsem rád za každého učně, který podepíše po škole pracovní smlouvu.

 

Soňa Singerová, Josef Kubr
foto: archiv ČD

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem