KOMFORTNĚJŠÍ PENDOLINO BUDE MÍT I KINO

Vydáno 21.5.2018 železnice

Modernizace souprav pendolino, ale i dalších vozů pro vnitrostátní i mezinárodní kolejovou přepravu. To jsou nyní stěžejní zakázky společnosti DPOV, a.s., jejímž stoprocentním majitelem jsou České dráhy, a.s. „V poslední době pociťujeme nedostatek pracovníků, elektromechaniky hledáme i v Srbsku,“ říká Roman Kott, předseda představenstva společnosti DPOV, a.s.

 

Aktuálně pracujete na modernizaci souprav pendolino. Jak důležitá je to pro vás zakázka?

Určitě je to pro nás důležitá zakázka, protože pendolina jsou i v očích veřejnosti jedny ze stěžejních souprav, které se prohánějí po kolejích v České republice. Za tu dobu, co pendolina brázdí Česko, najela každé více než čtyři mi­liony kilometrů a myslím si, že tyto soupravy dělají Českým drahám, a.s., velkou čest.

Jakou omlazovací kúrou nyní pendolina procházejí?

Dá se říct, že probíhá kompletní obměna celého interiéru. Instalujeme sedačky, díky kterým je ve voze více místa, dosazujeme informační a místenkové systémy. Vyměňujeme koberce, renovujeme nebo měníme obložení, dosazujeme nové odkládací police. Soupravu osadíme novým úspornějším osvětlením, zásuvkami, samozřejmostí bude i Wi-Fi připojení.

Modernizace se dotkne bistra, které projde kompletní obměnou včetně spotřebičů, ve vlaku bude také malé dětské kino. Všechny tyto změny by měly přispět k většímu komfortu a spokojenosti cestujících.

V jaké fázi se projekt modernizace nyní nachází?

S modernizací jsme začali v polovině roku 2017 a v dubnu 2018 jsme již předali čtvrtou jednotku. Takže zbývají ještě tři soupravy pendolino ze sedmi. Tu poslední bychom měli předávat v září.

V jakém technickém stavu byly soupravy pendolino, když jste je přebírali?

Musím podotknout, že soupravy pendolino jsou pravidelně opravovány vždy po ujetí zhruba 750 tisíc kilometrů. Odstavená je vždy jen jedna jednotka a po ukončení její opravy nastupuje další. Vybavení ale po dvanácti letech intenzivního provozu vykazovalo známky opotřebení. Proto nyní poprvé podstupují soupravy opravdovou revitalizaci, díky níž získají úplně nové prvky, kterými dříve nedisponovaly. Jen pro zajímavost, nové sedačky jsou pohodlnější, prostornější, cestující si bude moci pod nebo mezi ně uložit zavazadlo, což v té starší verzi nebylo možné.

Můžete prozradit, na jakých dalších zajímavých projektech ještě nyní pracujete?

Naše společnost se zaměřuje na opravy osobních vozů, jejich interiérů. Zkrátka na vše, co České dráhy potřebují pro svůj provoz. V současné době provádíme modernizaci většího počtu, asi šesti sedmi typů vozů  ABmz nebo Bmz pro osobní dopravu. Slouží nejen pro vnitrostátní provoz, ale jezdí i do zahraničí. Musí tedy splňovat veškeré normy Evropské unie TSI, případně další zahraniční předpisy. Interiéry těchto vozů, které České dráhy, a.s., nakoupily v minulých letech v Rakousku, procházejí kompletní obměnou. Instalujeme nové osvětlení, klasické i USB zásuvky, Wi-Fi, informační i místenkové systémy, vyměňujeme či repasujeme klimatizaci a modernizujeme toalety. Nahrazujeme veškeré kabeláže a v u některých typů dosazujeme i nové rozvaděče. Vůz je zkrátka po odmontování prvků, které měníme, zcela holý a znovu jej strojíme.

Máte i zakázky ze zahraničí?

V současné době opravujeme elektrické lokomotivy pro polské zákazníky. Ale musím přiznat, že naším hlavním posláním je to, abychom dokázali uspokojit poptávku a potřeby hlavně Skupiny ČD, tedy zejména Českých drah, a.s., a ČD Cargo, a.s.

Doprava po železnici se elektrifikuje a také zrychluje. Jaké nároky tento fakt klade na opravárenské podniky?

Co se týče elektrifikace, Česká republika je rozdělena na dva systémy, stejnosměrný a střídavý. Z titulu ekonomiky a ztrát v přenosové soustavě je výhodnější střídavý systém 25 kV, 50 Hz, takže tato soustava dostává nyní přednost. Správce kolejí a sítí v České republice, což je Správa železničních a dopravních cest, připravuje plán, jakým způsobem budou jednotlivé tratě v rámci naší země elektrifikovány. Musí také docházet ke konverzi na tratích, které jsou pod stejnosměrným proudem. České dráhy mají ve svém portfoliu kolejových vozidel dvousystémové lokomotivy i elektrické jednotky, které mohou jezdit na jakékoliv trati s trolejí v České republice. Mají však i jednosystémové lokomotivy a jednotky, z nichž část bude muset být modernizována.

Vidíte budoucnost v kolejových vozech, které jsou vybaveny baterií?

Ano, je to současný trend, i když více jsou v současnosti bateriemi vybavovány vozy hromadné dopravy pohybující se po silnici. Už nějakou dobu je testují prakticky všichni světoví výrobci včetně Škodovky. Spojení dieselového motoru s bateriovým pohonem zkoušely i České dráhy. Vzpomínám si, že v devadesátých letech tyto hybridní lokomotivy v České republice jezdily a my jsme je opravovali. V současné době se instalují bateriové pohony hlavně do elektrických jednotek. Když jede jednotka pod trolejí, dobíjí baterie a po stažení sběračů pak může obsloužit tratě, které na sebe navazují, ale nejsou elektrifikované. Baterie se stále vyvíjejí, takže již mají slušnou dojezdovou vzdálenost a rychlost. Domnívám se, že se určitě nějakých hybridních jednotek na českých kolejích brzy dočkáme.

Chystáte v tomto roce či blízkém horizontu nějaké významnější investice?

Každým rokem se snažíme investovat pokud možno do technologií, které nám zvednou kapacity. Letos budeme dovybavovat prostory, které jsme v loňském roce postavili, což byla například hala ve Veselí nad Moravou. Budeme také modernizovat některé menší provozy, instalovat úsporné osvětlení či zajišťovat pracoviště z hlediska bezpečnosti. Investice se snažíme udržovat každoročně na stejné hladině a postupně je i navyšovat.

V poslední době hodně firem trápí nedostatek technicky vybavených pracovních sil. Pociťujete i vy tento trend?

Samozřejmě i my tento trend pociťujeme, podobně jsou na tom asi všechny výrobní nebo opravárenské společnosti. Konkrétně nám nejvíce chybějí elektromechanici, svářeči a soustružníci. Tyto profese nám nedokážou zajistit ani personální agentury. Některá pracovní místa proto obsazujeme zahraničními pracovníky, které si často i sami vyhledáváme. Nyní například pojedeme do Srbska hledat elektromechaniky. Chceme si přivézt schopné pracovníky, kteří již něco umějí.

Spolupracujete se školami? Vytipováváte si mezi žáky a studenty svoje budoucí kolegy?

Systém školství, který vychovává minimum učňů a technicky vybavených lidí, to je jedna z věcí, která tíží každý podnik. I skupina Českých drah to začíná celkem dost intenzivně řešit. V minulosti fungovaly střední školy zaměřené jak na strojvedoucí, tak na opraváře, provozní zaměstnance nebo techniky. To v současné době schází, stejně jako na dopravu více zaměřené vysoké školství. Obory vhodné pro železniční dopravu či opravárenství studuje jen hrstka žáků či studentů. Abychom získali nové kvalifikované zaměstnance, museli bychom se zaměřit na žáky osmých nebo devátých tříd základních škol, věnovat se jim a ukázat, že řemeslo na dráze se výrazně změnilo a není již o velkém kladivu a oleji, že má budoucnost a perspektivu. Železniční lokomotivy, jednotky i vozy jsou nyní nabité elektronikou s chytrými systémy a sofistikovanými řešeními.

V únoru jsme otevřeli v našem nymburském závodě kovárnu, kam učni chodí v rámci výuky na praxi. Takže i tímto způsobem chceme tomuto problému jít naproti. Prakticky v každém závodě máme několik smluvních partnerů z řad středních škol, které vychovávají elektromechaniky či příbuzné profese, zveme k nám žáky i studenty na praxe či brigády, před koncem školního roku k nám každoročně lákáme absolventy. Musím přiznat, že jsem rád za každého učně, který podepíše po škole pracovní smlouvu.

 

Soňa Singerová, Josef Kubr
foto: archiv ČD

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

NEJNEBEZPEČNĚJŠÍ KONCOVÉ ZAŘÍZENÍ JE UŽIVATEL

NEJNEBEZPEČNĚJŠÍ KONCOVÉ ZAŘÍZENÍ JE UŽIVATEL

Vydáno 10.2.2021

Kybernetická bezpečnost je v průmyslu stále důležitějším aspektem, a to zejména v době, kdy firmy usilují o vyšší stupeň automatizace, robotizace nebo digitalizace. „Důležitým parametrem a limitem bezpečnosti v průmyslu je provozuschopnost a obnovitelnost zařízení,“ upozorňuje Jiří Kasner, předseda představenstva společnosti COLSYS – AUTOMATIK, a.s. Přibližně deset let se mluví o průmyslu 4.0? Nakolik se […]

Digitální transformace jako předpoklad budoucího úspěchu

Digitální transformace jako předpoklad budoucího úspěchu

Vydáno 19.1.2021

Digitální transformace je pojem, který se dnes skloňuje ve všech pádech. Jaké hodnoty přináší výrobním firmám a jaký je stav českého průmyslu z hlediska digitální transformace? Zeptali jsme se Ing. Eduarda Palíška, Ph.D., MBA, generálního ředitele Siemens Česká republika, člena představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Skupina Siemens Česká republika je součástí […]

Moderní mobilita je tady!

Moderní mobilita je tady!

Vydáno 19.11.2020

Rozhovor s Jarmilou Plachou Před časem se v některých studiích uvádělo, že automobilkám budou postupně klesat zisky z prodeje samotných aut a na významu bude nabývat profit v podobě služeb spojených s užíváním vozu. Nakolik se tato představa naplňuje? V automobilovém průmyslu jsme svědky postupného trendu, který je patrný i v jiných odvětvích – a to směřování od samotného produktu ke službě, kterou platím […]

Zobrazit Více