ČESKÁ OPTIMISTICKÁ EKONOMIKA

Vydáno 23.5.2018 ekonomika

Zatímco dřívější optimismus německých podnikatelů bere každý měsíc stále více zasvé, nálada v české ekonomice zůstává velmi příznivá.

 

Podnikatelský sentiment je aktuálně na desetiletých maximech a důvěra spotřebitelů v ekonomiku je jen těsně pod historickým rekordem. Velká očekávání mají od nadcházejících měsíců průmyslníci, kteří předpokládají další nárůst výroby. Současně ovšem ve stále větší míře pociťují nedostatek zaměstnanců, který je pro ně už tři kvartály za sebou hlavní bariérou pro další expanzi. Vedle toho lidé chybí i ve stavebnictví, ale v tomto odvětví je i nadále hlavní překážkou pro jeho růst stále ještě nedostatečná poptávka a nic na tom nezměnily ani slibné výsledky z úvodu roku. Pravdou je, že statistiky nových zakázek naznačují začátek pozitivního trendu, nicméně zatím nejde o nijak dramatický obrat, který by stavebním firmám sliboval dostatek práce na celý letošní rok.

Průmyslníci zůstávají optimističtí nejenom podle průzkumu nálad, ale jejich pozitivní náladu a velká očekávání odráží i index nákupních manažerů (PMI). V dubnu se sice tento sledovaný ukazatel opět mírně vzdálil od svého maxima dosaženého na přelomu roku, avšak i nadále zůstává výrazně nad dlouhodobým průměrem. Znamená to, že firmy v největším tuzemském odvětví očekávají další růst výroby, těší se dostatku zakázek a pro tuto chvíli jen revidují své plány ohledně dalšího zvyšování zaměstnanosti. Nakonec, jak už vyplynulo z předešlého průzkumu, nové pracovníky stejně nemají kde brát. Za pozitivní lze považovat především fakt, že zakázky i nadále přibývají, a to jak ze zahraniční, tak od domácích odběratelů.

Spotřebitelská nálada se sice v dubnu mírně snížila, ale šlo spíše jen o symbolický pokles, za nímž zatím není třeba hledat nějakou zásadní změnu ve vnímání současné situace českých domácností ani jejich očekávání. Zároveň se lehce zvýšily obavy z budoucího ekonomického vývoje s tím, jak si lidé uvědomují, že extrémně dobré časy nemusejí trvat věčně, byť obavy z nezaměstnanosti a s ní spojeného zhoršení finanční si­tuace a vedle toho i inflace se zatím nijak neměnily. I proto nadále předpokládáme, že spotřeba domácností poháněná rychle se zvyšujícími mzdami a rekordní zaměstnaností bude v letošním roce hlavním motorem poptávky.

Jak už je uvedeno v úvodu, nálada v české ekonomice kontrastuje s výsledky německého indexu ifo. Ten klesá už téměř půl roku, a to ať už jde o subindex hodnocení současné situace, nebo očekávání pro další měsíce. Znamená to, že němečtí podnikatelé předpokládají zpomalení ekonomického růstu, avšak nejde o žádnou katastrofu. Nakonec ifo se jen vzdaluje od svých nedávných maxim a stále ještě zůstává na solidních úrovních roku 2013 – neboli ještě hodně daleko od stavu, kde bylo těsně před recesí. A to platí jak pro průmysl, tak pro služby. Proto z aktuálně slabších výsledků tohoto silně sledovaného ukazatele nevyvozujeme hrozbu recese, ale spíše jen mírného zpomalení německé ekonomiky. Nakonec se na něm mohlo podepsat i dlouhé vyjednávání o vládě a její hospodářské politice nebo obavy z celní války vedené Spojenými státy.

Celkově tedy průzkumy nálad či důvěry a očekávání vyznívají pozitivně, i když jejich výsledky nejsou až tak výborné jako v závěru loňského roku. Chápeme je jako předzvěst mírného zpomalení české ekonomiky, s nímž nakonec počítá většina institucí na finančním trhu. Oproti tvrdým datům, která ukazují, jak rychle roste či klesá výroba v tom kterém oboru, odvětví nebo měsíci, mají tu výhodu, že jsou k dispozici relativně brzo. V průběhu psaní tohoto článku byly například k dispozici průzkumy za duben, zatímco data o výrobě v průmyslu a stavebnictví pocházela teprve z února. Proto možná více než kdy jindy bychom právě letos měli věnovat pozornost těmto důvěrám či očekáváním, protože ta nás mohou brzy upozornit na změnu trendu nejenom naší, ale zejména německé ekonomiky.

 

Petr Dufek
analytik finančních trhů ČSOB

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více