STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann. Čerstvou produktovou novinkou Ekovy je trolejbus Electron 12T.

 

V posledních měsících jste ladili nový trolejbus Electron 12T. Jak dopadly testy a jaký je o tento produkt zájem u potenciálních zákazníků?

Testování dopadlo na výbornou, nyní je Ekova Electron 12T zcela doladěn po elektrické a mechanické stránce a na konci dubna se uskutečnily úspěšné homologační zkoušky. Nyní probíhají zkušební jízdy s cestujícími.

Hlásí se již potenciální zákazníci?

Zájem je pochopitelně velký. Trolejbus by si letos chtěly vyzkoušet dopravní podniky v Praze, Opavě a Ostravě.

Nový trolejbus je takzvaně par­ciální, umožňuje tedy částečně jízdu bez trolejového vedení. Jaká je dosavadní zkušenost s tímto režimem provozu?

Zkušenosti s těmito trolejbusy, které mají zvýšený dojezd díky akumulátorům, máme už od roku 2012. Tehdy jsme vyrobili první parciální trolejbus pro Solaris, na základě dobrých ohlasů pak došlo v roce 2015 k rozšíření dodávek. Další rozvoj jde ruku v ruce s vývojem v oblasti akumulace energie. Nyní se trolejbus dokáže nabíjet pod běžnými dráty a nepotřebuje nic dalšího.

Jaké jsou přibližné dojezdy na baterii?

Záleží na kapacitě baterií a schopnosti dobití v režimu jízdy. Orientačně počítáme, že třetinu toho, co ujede trolejbus pod dráty, zvládne mimo ně. V případě Electronu 12T je dojezd dimenzován na přibližně 12 kilometrů.

Můžete uvést plusy parciálních trolejbusů?

Oproti jízdě na dieselagregát (dříve vy­užívaný pohon pro trolejbusy mimo trakční vedení – pozn. red.) pozorujeme vyšší spolehlivost a výrazné snížení hlučnosti. Toto vozidlo přináší i výhody směrem k provozovatelům, tedy dopravním podnikům. Mezi benefity patří redukce počtu vzdušných křížení trolejových vedení, čímž klesá „zadrátování“ měst. Díky nezávislosti provozu a využití mimotrakční jízdy lze prodloužit linky bez nutnosti dalších investic, další výhodou je jednoduchá možnost rozšiřování sítě při zachování stávajících trolejbusových provozů. V centrech měst můžete demontovat trakční vedení, což považujeme také za důležitý aspekt.

Vidíte nějaké zápory?

Jako negativum lze vnímat omezený dojezd, ale myslím, že není úplně nejdůležitější honit se za rekordy v dojezdech. Takové vozidlo plní funkci v rámci veřejné dopravy, kde je pevně daná linka, počet kilometrů, stoupání i klesání, a lze tak vše velmi dobře optimalizovat.

Jakou budoucnost mají podle vás parciální trolejbusy?

Je to velmi zajímavý tržní výklenek. Potenciálními zákazníky jsou především města, kde už trolejbusy provozují a mají příhodnou infrastrukturu. Trolejbus s bateriemi je jasnou volbou, pokud uvažují o rozšiřování linek. Jestliže trolejbusy neprovozují, nabízíme elektrobus.

Vše je otázka obchodního vyjednávání, ale dá se říci, o kolik je dražší trolejbus s bateriovým pohonem?

Obecně se dá říci, že bateriový trolejbus je dražší právě o cenu baterií. Ta je ovšem nezanedbatelná, tvoří třetinu až polovinu ceny celého vozidla. Ekova Electric nehodlá konkurovat velkým hráčům typu Škoda Electric, Solaris či Iveco. Co děláme a čemu se na poli elektromobility věnujeme, jsou zákaznická řešení. Umíme udělat malou sérii tří pěti vozidel podle přesné specifikace zákazníka.

Na čem novém v současnosti pracujete?

Připravujeme stavebnicový elektrobus, který by měl být dokončen v letošním roce. Pak budeme schopni rychle a ekonomicky nabízet množství variant různých elektrických vozidel – například z hlediska délky (dvanácti- nebo osmnáctimetrový), nízkopodlažní, typy s motory v kolech, s centrálním motorem, s bateriemi na noční, průběžné nebo ultrarychlé nabíjení. Novinkou této kolekce je už i zmiňovaný trolejbus s baterií. Máme určitý zásobník modulů, které bychom chtěli letos dokončit, abychom je mohli jednoduše kombinovat. Tento ucelený koncept Electron je vyjádřením přístupu Ekovy k elektromobilitě.

Až do roku 2021 byste měli opravovat tramvajové soupravy Sirio. V jaké fázi celého projektu se nacházíte nyní?

Jde o opravy 65 tramvají původně výrobce AnsaldoBreda pro Göteborg. Projekt začal v minulém roce a k březnu 2018 jsme expedovali 14 vozů. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme úspěšně zvládli poměrně složitou a formalizovanou předvýrobní etapu, vypořádali jsme se s náročnými kvalitativními požadavky zákazníka a najeli jsme na rutinní opravárenskou činnost. Nyní se hodně věnujeme optimalizaci výrobního procesu, snažíme se zkrátit délku jednotlivých oprav, samozřejmě se zachováním kvality. Finální přejímka vozidel se uskutečňuje u nás. Zákazník přijíždí, probíhá akceptační procedura, tramvaj nakládáme a ta odjíždí na valníku a poté přes moře zpět do Švédska. Tam se testuje a uvádí do provozu.

Tento projekt pro vás představuje stabilitu pro následující roky…

Za nejdůležitější považuji, že se projekt stal pilotem pro implementaci systému kvality RAMS v naší společnosti. Díky náročným požadavkům Göteborgu jsme se hodně posunuli z hlediska kvality a její evidence.

Tento kvalitativní posun otevírá dveře na další trhy?

Přesně tak. V západní Evropě je implementace RAMS jednoznačným požadavkem souvisejícím s veškerými kolejovými vozidly.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem