STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018 elektromobilita

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann. Čerstvou produktovou novinkou Ekovy je trolejbus Electron 12T.

 

V posledních měsících jste ladili nový trolejbus Electron 12T. Jak dopadly testy a jaký je o tento produkt zájem u potenciálních zákazníků?

Testování dopadlo na výbornou, nyní je Ekova Electron 12T zcela doladěn po elektrické a mechanické stránce a na konci dubna se uskutečnily úspěšné homologační zkoušky. Nyní probíhají zkušební jízdy s cestujícími.

Hlásí se již potenciální zákazníci?

Zájem je pochopitelně velký. Trolejbus by si letos chtěly vyzkoušet dopravní podniky v Praze, Opavě a Ostravě.

Nový trolejbus je takzvaně par­ciální, umožňuje tedy částečně jízdu bez trolejového vedení. Jaká je dosavadní zkušenost s tímto režimem provozu?

Zkušenosti s těmito trolejbusy, které mají zvýšený dojezd díky akumulátorům, máme už od roku 2012. Tehdy jsme vyrobili první parciální trolejbus pro Solaris, na základě dobrých ohlasů pak došlo v roce 2015 k rozšíření dodávek. Další rozvoj jde ruku v ruce s vývojem v oblasti akumulace energie. Nyní se trolejbus dokáže nabíjet pod běžnými dráty a nepotřebuje nic dalšího.

Jaké jsou přibližné dojezdy na baterii?

Záleží na kapacitě baterií a schopnosti dobití v režimu jízdy. Orientačně počítáme, že třetinu toho, co ujede trolejbus pod dráty, zvládne mimo ně. V případě Electronu 12T je dojezd dimenzován na přibližně 12 kilometrů.

Můžete uvést plusy parciálních trolejbusů?

Oproti jízdě na dieselagregát (dříve vy­užívaný pohon pro trolejbusy mimo trakční vedení – pozn. red.) pozorujeme vyšší spolehlivost a výrazné snížení hlučnosti. Toto vozidlo přináší i výhody směrem k provozovatelům, tedy dopravním podnikům. Mezi benefity patří redukce počtu vzdušných křížení trolejových vedení, čímž klesá „zadrátování“ měst. Díky nezávislosti provozu a využití mimotrakční jízdy lze prodloužit linky bez nutnosti dalších investic, další výhodou je jednoduchá možnost rozšiřování sítě při zachování stávajících trolejbusových provozů. V centrech měst můžete demontovat trakční vedení, což považujeme také za důležitý aspekt.

Vidíte nějaké zápory?

Jako negativum lze vnímat omezený dojezd, ale myslím, že není úplně nejdůležitější honit se za rekordy v dojezdech. Takové vozidlo plní funkci v rámci veřejné dopravy, kde je pevně daná linka, počet kilometrů, stoupání i klesání, a lze tak vše velmi dobře optimalizovat.

Jakou budoucnost mají podle vás parciální trolejbusy?

Je to velmi zajímavý tržní výklenek. Potenciálními zákazníky jsou především města, kde už trolejbusy provozují a mají příhodnou infrastrukturu. Trolejbus s bateriemi je jasnou volbou, pokud uvažují o rozšiřování linek. Jestliže trolejbusy neprovozují, nabízíme elektrobus.

Vše je otázka obchodního vyjednávání, ale dá se říci, o kolik je dražší trolejbus s bateriovým pohonem?

Obecně se dá říci, že bateriový trolejbus je dražší právě o cenu baterií. Ta je ovšem nezanedbatelná, tvoří třetinu až polovinu ceny celého vozidla. Ekova Electric nehodlá konkurovat velkým hráčům typu Škoda Electric, Solaris či Iveco. Co děláme a čemu se na poli elektromobility věnujeme, jsou zákaznická řešení. Umíme udělat malou sérii tří pěti vozidel podle přesné specifikace zákazníka.

Na čem novém v současnosti pracujete?

Připravujeme stavebnicový elektrobus, který by měl být dokončen v letošním roce. Pak budeme schopni rychle a ekonomicky nabízet množství variant různých elektrických vozidel – například z hlediska délky (dvanácti- nebo osmnáctimetrový), nízkopodlažní, typy s motory v kolech, s centrálním motorem, s bateriemi na noční, průběžné nebo ultrarychlé nabíjení. Novinkou této kolekce je už i zmiňovaný trolejbus s baterií. Máme určitý zásobník modulů, které bychom chtěli letos dokončit, abychom je mohli jednoduše kombinovat. Tento ucelený koncept Electron je vyjádřením přístupu Ekovy k elektromobilitě.

Až do roku 2021 byste měli opravovat tramvajové soupravy Sirio. V jaké fázi celého projektu se nacházíte nyní?

Jde o opravy 65 tramvají původně výrobce AnsaldoBreda pro Göteborg. Projekt začal v minulém roce a k březnu 2018 jsme expedovali 14 vozů. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme úspěšně zvládli poměrně složitou a formalizovanou předvýrobní etapu, vypořádali jsme se s náročnými kvalitativními požadavky zákazníka a najeli jsme na rutinní opravárenskou činnost. Nyní se hodně věnujeme optimalizaci výrobního procesu, snažíme se zkrátit délku jednotlivých oprav, samozřejmě se zachováním kvality. Finální přejímka vozidel se uskutečňuje u nás. Zákazník přijíždí, probíhá akceptační procedura, tramvaj nakládáme a ta odjíždí na valníku a poté přes moře zpět do Švédska. Tam se testuje a uvádí do provozu.

Tento projekt pro vás představuje stabilitu pro následující roky…

Za nejdůležitější považuji, že se projekt stal pilotem pro implementaci systému kvality RAMS v naší společnosti. Díky náročným požadavkům Göteborgu jsme se hodně posunuli z hlediska kvality a její evidence.

Tento kvalitativní posun otevírá dveře na další trhy?

Přesně tak. V západní Evropě je implementace RAMS jednoznačným požadavkem souvisejícím s veškerými kolejovými vozidly.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

P-D Refractories CZ a.s. – lídr na poli žárovzdorných materiálů

P-D Refractories CZ a.s. – lídr na poli žárovzdorných materiálů

Vydáno 24.6.2022

P-D Refractories CZ a.s. je jedním z největších výrobců a dodavatelů žárovzdorných výrobků a surovin v Evropě. Na primární položky produkce, novinky a úskalí spojená s energetickou krizí a konfliktem na Ukrajině jsme se zeptali Ing. Jiřího Kyncla, generálního ředitele společnosti.     Vaší vizí jsou stále lepší výrobky a služby pro Vaše zákazníky. Můžete nám […]

Profesionálně od podlahy až po střechu

Profesionálně od podlahy až po střechu

Vydáno 24.6.2022

Polyuretanová, tedy PUR pěna je jedním z nejlehčích a nejlepších izolantů. Způsob, jakým se pěna aplikuje, řeší spoustu kritických detailů, se kterými se řemeslníci potýkají u jiných izolantů, které musí opracovat, tvarovat, spojovat či lepit. Jaké typy střech se PUR pěnou izolují? K čemu se PUR pěna používá ve filmovém a zábavním průmyslu? Jak přispívá […]

Tradiční dodavatel v netradiční době

Tradiční dodavatel v netradiční době

Vydáno 24.6.2022

Společnost Doosan Škoda Power s.r.o., výrobce parních turbín a souvisejících energetických zařízení, má za sebou dlouhou a úspěšnou historii 118 let a více než 650 dodaných strojů o souhrnném výkonu 130 GW po celém světě. Štepán Šmida, který ve společnosti působí na pozici Business Development Manager, na Dnech teplárenství a energetiky mluvil o možnostech, které […]

ESG projekty pro zdravější životní prostředí

ESG projekty pro zdravější životní prostředí

Vydáno 23.6.2022

Naše produkty vyrábíme ze surovin, které si bereme z přírody. Přetváříme je do přírodního stavebního materiálu, ze kterého umožňujeme našim zákazníkům stavět zdravé a udržitelné bydlení. Naše společnost je vedena snahou vracet přírodě, když si z ní něco bereme, a proto jsme v letošním roce zintenzivnili práci na projektech, které jsou spojené s ochranou a […]

Zobrazit Více