STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann. Čerstvou produktovou novinkou Ekovy je trolejbus Electron 12T.

 

V posledních měsících jste ladili nový trolejbus Electron 12T. Jak dopadly testy a jaký je o tento produkt zájem u potenciálních zákazníků?

Testování dopadlo na výbornou, nyní je Ekova Electron 12T zcela doladěn po elektrické a mechanické stránce a na konci dubna se uskutečnily úspěšné homologační zkoušky. Nyní probíhají zkušební jízdy s cestujícími.

Hlásí se již potenciální zákazníci?

Zájem je pochopitelně velký. Trolejbus by si letos chtěly vyzkoušet dopravní podniky v Praze, Opavě a Ostravě.

Nový trolejbus je takzvaně par­ciální, umožňuje tedy částečně jízdu bez trolejového vedení. Jaká je dosavadní zkušenost s tímto režimem provozu?

Zkušenosti s těmito trolejbusy, které mají zvýšený dojezd díky akumulátorům, máme už od roku 2012. Tehdy jsme vyrobili první parciální trolejbus pro Solaris, na základě dobrých ohlasů pak došlo v roce 2015 k rozšíření dodávek. Další rozvoj jde ruku v ruce s vývojem v oblasti akumulace energie. Nyní se trolejbus dokáže nabíjet pod běžnými dráty a nepotřebuje nic dalšího.

Jaké jsou přibližné dojezdy na baterii?

Záleží na kapacitě baterií a schopnosti dobití v režimu jízdy. Orientačně počítáme, že třetinu toho, co ujede trolejbus pod dráty, zvládne mimo ně. V případě Electronu 12T je dojezd dimenzován na přibližně 12 kilometrů.

Můžete uvést plusy parciálních trolejbusů?

Oproti jízdě na dieselagregát (dříve vy­užívaný pohon pro trolejbusy mimo trakční vedení – pozn. red.) pozorujeme vyšší spolehlivost a výrazné snížení hlučnosti. Toto vozidlo přináší i výhody směrem k provozovatelům, tedy dopravním podnikům. Mezi benefity patří redukce počtu vzdušných křížení trolejových vedení, čímž klesá „zadrátování“ měst. Díky nezávislosti provozu a využití mimotrakční jízdy lze prodloužit linky bez nutnosti dalších investic, další výhodou je jednoduchá možnost rozšiřování sítě při zachování stávajících trolejbusových provozů. V centrech měst můžete demontovat trakční vedení, což považujeme také za důležitý aspekt.

Vidíte nějaké zápory?

Jako negativum lze vnímat omezený dojezd, ale myslím, že není úplně nejdůležitější honit se za rekordy v dojezdech. Takové vozidlo plní funkci v rámci veřejné dopravy, kde je pevně daná linka, počet kilometrů, stoupání i klesání, a lze tak vše velmi dobře optimalizovat.

Jakou budoucnost mají podle vás parciální trolejbusy?

Je to velmi zajímavý tržní výklenek. Potenciálními zákazníky jsou především města, kde už trolejbusy provozují a mají příhodnou infrastrukturu. Trolejbus s bateriemi je jasnou volbou, pokud uvažují o rozšiřování linek. Jestliže trolejbusy neprovozují, nabízíme elektrobus.

Vše je otázka obchodního vyjednávání, ale dá se říci, o kolik je dražší trolejbus s bateriovým pohonem?

Obecně se dá říci, že bateriový trolejbus je dražší právě o cenu baterií. Ta je ovšem nezanedbatelná, tvoří třetinu až polovinu ceny celého vozidla. Ekova Electric nehodlá konkurovat velkým hráčům typu Škoda Electric, Solaris či Iveco. Co děláme a čemu se na poli elektromobility věnujeme, jsou zákaznická řešení. Umíme udělat malou sérii tří pěti vozidel podle přesné specifikace zákazníka.

Na čem novém v současnosti pracujete?

Připravujeme stavebnicový elektrobus, který by měl být dokončen v letošním roce. Pak budeme schopni rychle a ekonomicky nabízet množství variant různých elektrických vozidel – například z hlediska délky (dvanácti- nebo osmnáctimetrový), nízkopodlažní, typy s motory v kolech, s centrálním motorem, s bateriemi na noční, průběžné nebo ultrarychlé nabíjení. Novinkou této kolekce je už i zmiňovaný trolejbus s baterií. Máme určitý zásobník modulů, které bychom chtěli letos dokončit, abychom je mohli jednoduše kombinovat. Tento ucelený koncept Electron je vyjádřením přístupu Ekovy k elektromobilitě.

Až do roku 2021 byste měli opravovat tramvajové soupravy Sirio. V jaké fázi celého projektu se nacházíte nyní?

Jde o opravy 65 tramvají původně výrobce AnsaldoBreda pro Göteborg. Projekt začal v minulém roce a k březnu 2018 jsme expedovali 14 vozů. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme úspěšně zvládli poměrně složitou a formalizovanou předvýrobní etapu, vypořádali jsme se s náročnými kvalitativními požadavky zákazníka a najeli jsme na rutinní opravárenskou činnost. Nyní se hodně věnujeme optimalizaci výrobního procesu, snažíme se zkrátit délku jednotlivých oprav, samozřejmě se zachováním kvality. Finální přejímka vozidel se uskutečňuje u nás. Zákazník přijíždí, probíhá akceptační procedura, tramvaj nakládáme a ta odjíždí na valníku a poté přes moře zpět do Švédska. Tam se testuje a uvádí do provozu.

Tento projekt pro vás představuje stabilitu pro následující roky…

Za nejdůležitější považuji, že se projekt stal pilotem pro implementaci systému kvality RAMS v naší společnosti. Díky náročným požadavkům Göteborgu jsme se hodně posunuli z hlediska kvality a její evidence.

Tento kvalitativní posun otevírá dveře na další trhy?

Přesně tak. V západní Evropě je implementace RAMS jednoznačným požadavkem souvisejícím s veškerými kolejovými vozidly.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem