STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann. Čerstvou produktovou novinkou Ekovy je trolejbus Electron 12T.

 

V posledních měsících jste ladili nový trolejbus Electron 12T. Jak dopadly testy a jaký je o tento produkt zájem u potenciálních zákazníků?

Testování dopadlo na výbornou, nyní je Ekova Electron 12T zcela doladěn po elektrické a mechanické stránce a na konci dubna se uskutečnily úspěšné homologační zkoušky. Nyní probíhají zkušební jízdy s cestujícími.

Hlásí se již potenciální zákazníci?

Zájem je pochopitelně velký. Trolejbus by si letos chtěly vyzkoušet dopravní podniky v Praze, Opavě a Ostravě.

Nový trolejbus je takzvaně par­ciální, umožňuje tedy částečně jízdu bez trolejového vedení. Jaká je dosavadní zkušenost s tímto režimem provozu?

Zkušenosti s těmito trolejbusy, které mají zvýšený dojezd díky akumulátorům, máme už od roku 2012. Tehdy jsme vyrobili první parciální trolejbus pro Solaris, na základě dobrých ohlasů pak došlo v roce 2015 k rozšíření dodávek. Další rozvoj jde ruku v ruce s vývojem v oblasti akumulace energie. Nyní se trolejbus dokáže nabíjet pod běžnými dráty a nepotřebuje nic dalšího.

Jaké jsou přibližné dojezdy na baterii?

Záleží na kapacitě baterií a schopnosti dobití v režimu jízdy. Orientačně počítáme, že třetinu toho, co ujede trolejbus pod dráty, zvládne mimo ně. V případě Electronu 12T je dojezd dimenzován na přibližně 12 kilometrů.

Můžete uvést plusy parciálních trolejbusů?

Oproti jízdě na dieselagregát (dříve vy­užívaný pohon pro trolejbusy mimo trakční vedení – pozn. red.) pozorujeme vyšší spolehlivost a výrazné snížení hlučnosti. Toto vozidlo přináší i výhody směrem k provozovatelům, tedy dopravním podnikům. Mezi benefity patří redukce počtu vzdušných křížení trolejových vedení, čímž klesá „zadrátování“ měst. Díky nezávislosti provozu a využití mimotrakční jízdy lze prodloužit linky bez nutnosti dalších investic, další výhodou je jednoduchá možnost rozšiřování sítě při zachování stávajících trolejbusových provozů. V centrech měst můžete demontovat trakční vedení, což považujeme také za důležitý aspekt.

Vidíte nějaké zápory?

Jako negativum lze vnímat omezený dojezd, ale myslím, že není úplně nejdůležitější honit se za rekordy v dojezdech. Takové vozidlo plní funkci v rámci veřejné dopravy, kde je pevně daná linka, počet kilometrů, stoupání i klesání, a lze tak vše velmi dobře optimalizovat.

Jakou budoucnost mají podle vás parciální trolejbusy?

Je to velmi zajímavý tržní výklenek. Potenciálními zákazníky jsou především města, kde už trolejbusy provozují a mají příhodnou infrastrukturu. Trolejbus s bateriemi je jasnou volbou, pokud uvažují o rozšiřování linek. Jestliže trolejbusy neprovozují, nabízíme elektrobus.

Vše je otázka obchodního vyjednávání, ale dá se říci, o kolik je dražší trolejbus s bateriovým pohonem?

Obecně se dá říci, že bateriový trolejbus je dražší právě o cenu baterií. Ta je ovšem nezanedbatelná, tvoří třetinu až polovinu ceny celého vozidla. Ekova Electric nehodlá konkurovat velkým hráčům typu Škoda Electric, Solaris či Iveco. Co děláme a čemu se na poli elektromobility věnujeme, jsou zákaznická řešení. Umíme udělat malou sérii tří pěti vozidel podle přesné specifikace zákazníka.

Na čem novém v současnosti pracujete?

Připravujeme stavebnicový elektrobus, který by měl být dokončen v letošním roce. Pak budeme schopni rychle a ekonomicky nabízet množství variant různých elektrických vozidel – například z hlediska délky (dvanácti- nebo osmnáctimetrový), nízkopodlažní, typy s motory v kolech, s centrálním motorem, s bateriemi na noční, průběžné nebo ultrarychlé nabíjení. Novinkou této kolekce je už i zmiňovaný trolejbus s baterií. Máme určitý zásobník modulů, které bychom chtěli letos dokončit, abychom je mohli jednoduše kombinovat. Tento ucelený koncept Electron je vyjádřením přístupu Ekovy k elektromobilitě.

Až do roku 2021 byste měli opravovat tramvajové soupravy Sirio. V jaké fázi celého projektu se nacházíte nyní?

Jde o opravy 65 tramvají původně výrobce AnsaldoBreda pro Göteborg. Projekt začal v minulém roce a k březnu 2018 jsme expedovali 14 vozů. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme úspěšně zvládli poměrně složitou a formalizovanou předvýrobní etapu, vypořádali jsme se s náročnými kvalitativními požadavky zákazníka a najeli jsme na rutinní opravárenskou činnost. Nyní se hodně věnujeme optimalizaci výrobního procesu, snažíme se zkrátit délku jednotlivých oprav, samozřejmě se zachováním kvality. Finální přejímka vozidel se uskutečňuje u nás. Zákazník přijíždí, probíhá akceptační procedura, tramvaj nakládáme a ta odjíždí na valníku a poté přes moře zpět do Švédska. Tam se testuje a uvádí do provozu.

Tento projekt pro vás představuje stabilitu pro následující roky…

Za nejdůležitější považuji, že se projekt stal pilotem pro implementaci systému kvality RAMS v naší společnosti. Díky náročným požadavkům Göteborgu jsme se hodně posunuli z hlediska kvality a její evidence.

Tento kvalitativní posun otevírá dveře na další trhy?

Přesně tak. V západní Evropě je implementace RAMS jednoznačným požadavkem souvisejícím s veškerými kolejovými vozidly.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem