TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

 

Za první tři kvartály roku 2017 vzrostly tržby z jízdného o více než dvě procenta na 3,23 miliardy korun. Čím byl způsoben tento nárůst?

Dokonce v odhadu výsledků za rok 2017 očekáváme tržby ještě o 180 milionů korun vyšší, než jsme původně předpokládali. Je to pozitivní trend. Cestující více jezdí a platí. Ukazuje se, že cestující nám důvěřují stále víc, to nás velmi těší a zavazuje.

Jakým způsobem chce DPP dále motivovat Pražany k využívání veřejné dopravy?

V porovnání s dalšími dopravci stále udržujeme vysoký standard služeb a naší snahou je úroveň cestování pražskou MHD i nadále zvyšovat. Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v MHD, wi-fi v tramvajích i v metru, to vše jsou inovace, které činí MHD atraktivnější.

Vidíte nějaké zajímavé trendy v oblasti veřejné dopravy?

Velikým tématem současné doby je silniční elektromobilita, a to jak u osobních automobilů, tak i u prostředků městské hromadné dopravy. V listopadu bylo na veletrhu Czechbus v Praze k vidění hned několik elektrobusů, které si našly cestu i do pravidelné dopravy v naší zemi. Pravidelný provoz elektrobusů zatím nalezneme jen v menších městech, největší flotilu deseti vozů má slezský Třinec.

Proč se elektromobilita ve veřejné dopravě zatím neprosadila ve větších městech?

Velká města, mezi nimi i Praha, mají na taková vozidla vyšší nároky, které současná technika ještě nesplňuje pro všechny naše linky. My jsme si režim klasického elektrobusu vyzkoušeli s jedním zapůjčeným vozem na lince č. 213 a s výsledky jsme byli spokojeni, proto nyní rozjíždíme projekt kompletního nasazení elektrobusů na linku č. 207, pro kterou chceme pořídit 14 vozů. Dostupné elektrobusy ale bohužel zatím vůbec nejsou vhodné pro dlouhé linky a velké objemy cestujících, u páteřních linek si jen těžko můžeme dovolit, aby se každý vůz několikrát denně dlouho nabíjel na konečné stanici. Proto jsme se ujali funkce lídra ve výzkumu takzvaných elektrobusů s dynamickým nabíjením.

Jak můžete tento princip přenést do podmínek DPP?

To je elektrobus, pro který na vhodném úseku trasy (například v úsecích s velkým stoupáním) zřídíme trolejové vedení, jaké mají trolejbusy. Vůz se v takovém případě v úseku, kde by se baterie nejvíce vybíjely, naopak za jízdy nabíjí. Od října jsme zprovoznili testovací úsek pro tuto technologii v Prosecké ulici a již jsme zahájili zkoušky se zapůjčeným elektrobusem, který budou doufám následovat další vozy. Věřím tomu, že tento výzkum nám poskytne potřebné znalosti a brzy dokážeme i v kopcovitém terénu Prahy elektrifikovat některé delší linky provozované kloubovými autobusy.

Bude to znamenat ústup tramvají z mixu dopravních prostředků?

V rozvojových plánech ekologické dopravy se na tramvaje nesmí zapomínat. Jejich potenciál se dlouho podceňoval, ale v posledních letech se v Evropě hodně vracejí na výsluní. V porovnání s elektrobusy mají mnoho výhod – zejména nabízejí větší kapacitu vozů i celého dopravního systému a díky účinnějším možnostem preference kolejové dopravy jsou rychlejší. Také u nich odpadá dosud příliš nezmiňované riziko recyklace použitých baterií. Pokud bychom dnes v Praze měli místo autobusů samé elektrobusy, tak nám bude při současných technologiích dožívat několik stovek baterií ročně, to je zatím nepopsaná zátěž s nutností recyklace. I na tohle odvětví se zaměřujeme a zkoumáme druhotné využití baterií z elektrobusů pro akumulaci zbytkové energie třeba právě pro tramvaje.

Kolik bude dopravní podnik letos investovat do obnovy vozového parku?

Půjde o částku přibližně 2,5 miliardy korun bez DPH. V rámci obnovy vozového parku jsou nakupovány výhradně nízkopodlažní tramvaje a autobusy.

Jaké velké investice jste naplánovali pro období 2018–2020?

Páteřním systémem pražské městské hromadné dopravy je metro, takže kontinuální proces přípravy a realizace jeho nových tras trvale patří k rozhodujícím oblastem investiční činnosti DPP. V současné době se v pokročilé fázi přípravy realizace nachází provozní úsek metra I.D Náměstí Míru – Depo Písnice, základní část čtvrté trasy pražského metra, s vlastním depem v Písnici. U stávající sítě metra jsou významným kvalitativním posunem rekonstrukce vybraných stanic, často s vazbou na zástavbu, realizovanou cizími investory.

Chystáte v metru i další bezbariérové výtahy?

Další oblastí, do které DPP dlouhodobě investuje, jsou bezbariérová opatření v metru pro usnadnění cestování občanům s pohybovým omezením a maminkám s kočárky. Zatímco v roce 1990 byla bezbariérově přístupná pouze jedna stanice (Vyšehrad), v roce 2000 to bylo 22 stanic a v současnosti je z celkového počtu 61 stanic metra bezbariérově přístupných již 45. Naposledy byla bezbariérově zprovozněna v listopadu 2017 stanice Palmovka.

V roce 2018 se připravuje zahájení realizace výtahů ve stanicích Karlovo náměstí a Opatov, v projekční přípravě jsou již stanice Jiřího z Poděbrad a Českomoravská. Studijně se prověřuje řada dalších stanic (Flora, Jinonice, Křižíkova, Radlická, Pražského povstání a Želivského).

DPP zadal také studii, která prověřuje možnosti prodloužení vedení metra A a C. Jaké výhody a nevýhody skýtá prodloužení obou tras?

DPP zadal zpracování vyhledávacích studií na prodloužení tras metra A a C na základě požadavku vedení města. Tato dokumentace byla vypracována na začátku letošního roku. Lze předpokládat, že na základě výsledků studií vedení města rozhodne o dalším postupu, zejména ve vztahu k aktuálně pořizovanému metropolitnímu plánu (nový územní plán města).

Chystá se prodloužení tramvajové trasy z Modřan do Libuše a z Barrandova do Slivence…

Do roku 2020 bychom měli na obou uvedených tratích začít stavět, přidá se k nim také prodloužení tramvají do sídliště Na Dědině a nové smyčky Zahradní Město a Hostivař, kde vzniknou významné přestupní uzly MHD.

Důležitým směrem ve zkvalitňování městské hromadné dopravy jsou i rekonstrukce tramvajových tratí. Je to dáno prvořadě pojetím této činnosti, která je spojena s využíváním progresivních konstrukcí v řešení opravovaných tratí a zabezpečením bezbariérového přístupu na zastávky i jejich kvalitního vybavení. Dochází tak k zajištění provozních podmínek na úrovni novostaveb tramvajových tratí jak z hlediska snížení hluku z tramvajového provozu, tak i v oblasti zvýšení komfortu pro cestující. Součástí rekonstrukcí tramvajových tratí jsou vždy bezbariérové úpravy nástupních ostrůvků.

Kde konkrétně připravujete rekonstrukce stávajících tratí?

K nejvýznamnějším rekonstrukcím tramvajových tratí, jež mají být realizovány v období do roku 2020, patří zejména úseky Nádražní – Na Zlíchově, Vinohradská v rozsahu Muzeum – Želivského a Zenklova v rozsahu Elsnicovo náměstí – U Kříže. Ve všech případech se jedná o dožité tramvajové tratě na velkoplošných panelech a komplexní rekonstrukce zde bude zásadním kvalitativním posunem.

Jakými způsoby a investicemi budete chtít dále posilovat komfort cestujících?

V roce 2018 budou pokračovat dodávky tramvají Škoda 15T, kterých budeme mít celkově 250 kusů. Tím se zase zvýší podíl nízkopodlažních spojů v tramvajové dopravě. Současně se musíme začít zamýšlet, jak s tramvajovými vozy dál.

A kam se chcete ubírat?

Naši odborníci vypracovali materiály o možném rozvoji vozového parku, ty musíme vyhodnotit a ve spolupráci s vedením města rozhodnout o další strategii. Stále nám zbývá poměrně hodně vysokopodlažních tramvají, které jsou mnohdy v dobrém technickém stavu, ale morálně už zastarávají. Můžeme je buď modernizovat na částečně nízkopodlažní, nebo místo nich pořizovat další nové vozy. Právě rozhodnutí v téhle otázce by mělo padnout v příštích letech.

Ke kvalitativnímu posunu dojde v oblasti možnosti nákupu jízdních dokladů. Na základě uzavřené smlouvy dojde k postupné modernizaci jízdenkových automatů, které nově umožňují nákup i prostřednictvím bezhotovostní platby nebo také vyhledávání dopravního spojení. Kromě toho jsou vybraná vozidla povrchové dopravy vybavována zařízením pro bezhotovostní nákup jízdenky, čímž dále zlepšujeme dostupnost prodeje jízdenek.

 

Josef Kubr

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem