NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

Nanotechnologie v železniční dopravě? I tuto technologii testují ve společnosti Legios Loco a.s. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti.

 

V dubnu jste zahájili provoz na nové lince na výrobu kontejnerových vozů a ještě v letošním roce chystáte spustit další linku. Můžete tyto novinky představit?

V polovině loňského roku jsme se rozhodli využít jeden z našich tří závodů, a to v Nymburku, pro výrobu nákladních železničních vozů. Toto naše rozhodnutí v podstatě znamenalo začátek nového investičního projektu, který jsme rozdělili do dvou etap. V první etapě došlo k výrazným stavebním úpravám, jelikož původně byl tento provoz zaměřen na opravy lokomotiv, a k instalaci výrobních technologií umožňujících výrobu kontejnerových vozů. Ve druhé etapě investujeme do výrobní linky určené pro výrobu výsypných vozů. Tato etapa bude ukončena v srpnu 2018, tedy do jednoho roku od zahájení celé akce. Celkové investice za obě etapy dosáhnou zhruba 145 milionů korun.

Kdy a kam odjede první vagon z nových linek?

První vůz byl prodán na konci dubna slovenské společnosti Tenutado, která si u nás objednala celkem 50 kontejnerových vozů. Považujeme za velmi důležité, že se nám takto daří oživit slovenský trh.

Předpokládám, že jste přijali a budete přijímat v souvislosti s novými výrobními linkami zaměstnance. Kolik pracovních míst u vás během letošního roku vznikne?

Společnost Legios Loco může díky nárůstu zakázek a rozšiřování výroby zvyšovat počty svých pracovníků. V závodě v Nymburku bude na obou linkách pracovat přibližně 200 nových zaměstnanců.

Máte šanci všechna místa obsadit z domácích zdrojů, nebo budete přijímat i dělníky ze zahraničí?

Budeme muset přijímat i dělníky ze zahraničí. Situace na pracovním trhu je v poslední době napjatá a bez zahraničních dělníků není možné výrobu zabezpečit. To se samozřejmě netýká jen našeho podniku. Jde o obecný problém, na pracovním trhu je v určitých profesích nedostatek pracovních sil.

Ve svém portfoliu máte servis, opravy a modernizace nákladních železničních vagonů a dieslových lokomotiv. Můžete tyto činnosti seřadit z hlediska ziskovosti? Který z oborů je pro vás klíčový?

Pro společnost Legios Loco je klíčová výroba nových nákladních železničních vozů, reprezentující přibližně 90 procent našich výnosů. Velký důraz klademe i na opravy a modernizace železničních vozů. Sice to není náš primární byznys, ale máme kompetence, zkušenosti a technologické vybavení, abychom se řadili k největším opravárenským společnostem v České republice.

Při výrobě vašich železničních vozů jste také testovali nanotechnologie. Ve spolupráci s kým jste tyto technologie vyvíjeli a s jakým výsledkem?

Na projektu využití nanotechnologií naše vývojové centrum spolupracuje s Technickou univerzitou Liberec, která patří v průmyslovém využití nanotechnologií k nejlepším v Evropě. Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě, a to u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově.

Má nanotechnologie budoucnost ve vašem oboru?

Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta. Každopádně chceme být v tomto oboru inovativní společností, která určuje budoucí směr. Při výrobě nákladních železničních vozů je nutné si uvědomit, že životnost vozu je třicet let. Proto je nezbytně nutné neustále hledat inovace, které zvýší efektivitu provozu, aby byly vozy konkurenceschopné i za mnoho let.

Některé vaše vozy jsou vybaveny telematickým systémem, můžete představit jeho výhody?

Telematika umožňuje provozovatelům sledovat, kde se jejich vůz nachází, zda jede, či stojí, je-li naplněný, či prázdný, a tím zvyšuje efektivitu provozu. Má ale i řadu bezpečnostních funkcí, například sledování teploty brzdové soustavy nebo servisních intervalů a podobně. Většina progresivních majitelů a provozovatelů vozů tyto funkce dnes vyžaduje.

Ve kterých zemích jezdí vagony se značkou Legios Loco? Můžete zmínit významné zakázky z poslední doby?

Naše vozy jezdí na nejdůležitějších evropských trasách v Německu, Francii, Itálii nebo ve Švýcarsku. Dá se říci, že je můžeme potkat po celé Evropě a v Turecku. Významnou zakázkou z posledních týdnů byla výroba 180 cisternových vozů pro švýcarskou společnost Wascosa. Těší nás i spolupráce se slovenskou společností Railtrans Wagon (RTW), které jsme v minulých dvou měsících dodali 117 vozů, využívaných v petrochemickém průmyslu.

Rok 2017 byl pro vás rekordní, jaké jsou prognózy pro ten letošní?

Rok 2017 je skutečně nejúspěšnějším rokem v historii společnosti. Na trh jsme dodali 850 nových vozů a naše opravárenská divize opravila 1400 vozů a 11 lokomotiv s celkovými výnosy 1,8 miliardy korun. Od roku 2015, kdy jsme vyrobili a prodali 600 vozů, neustále rosteme, z čehož máme opravdu radost. V letošním roce bychom chtěli v prodejích překonat pro nás magické číslo 1000 vozů. Podle stavu podepsaných kontraktů vše nasvědčuje tomu, že tohoto ambiciózního cíle dosáhneme.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Mirek Topolánek: mé odmítnutí eura není pocitové, vychází z hluboké znalosti problému

Vydáno 22.12.2017

Mirek Topolánek se pro Svět průmyslu vyjadřuje nejen k otázkám přijetí eura, imigrační politiky, ale také k motivům své kandidatury a svým šancím v boji o post prezidenta České republiky uspět.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

STAVEBNICOVÝ ELEKTROBUS DOKONČÍME UŽ LETOS

Vydáno 24.5.2018

Elektromobilita je téma, které rezonuje ve sféře osobní i veřejné dopravy. Společnost Ekova Electric nabídne v příštích letech zejména svůj modulární systém Electron. „Tímto konceptem reagujeme na výzvy spojené s elektromobilitou,“ říká předseda představenstva Tomáš Pittermann.

ČESKÁ OPTIMISTICKÁ EKONOMIKA

ČESKÁ OPTIMISTICKÁ EKONOMIKA

Vydáno 23.5.2018

Podnikatelský sentiment je aktuálně na desetiletých maximech a důvěra spotřebitelů v ekonomiku je jen těsně pod historickým rekordem.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem