NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

Nanotechnologie v železniční dopravě? I tuto technologii testují ve společnosti Legios Loco a.s. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti.

 

V dubnu jste zahájili provoz na nové lince na výrobu kontejnerových vozů a ještě v letošním roce chystáte spustit další linku. Můžete tyto novinky představit?

V polovině loňského roku jsme se rozhodli využít jeden z našich tří závodů, a to v Nymburku, pro výrobu nákladních železničních vozů. Toto naše rozhodnutí v podstatě znamenalo začátek nového investičního projektu, který jsme rozdělili do dvou etap. V první etapě došlo k výrazným stavebním úpravám, jelikož původně byl tento provoz zaměřen na opravy lokomotiv, a k instalaci výrobních technologií umožňujících výrobu kontejnerových vozů. Ve druhé etapě investujeme do výrobní linky určené pro výrobu výsypných vozů. Tato etapa bude ukončena v srpnu 2018, tedy do jednoho roku od zahájení celé akce. Celkové investice za obě etapy dosáhnou zhruba 145 milionů korun.

Kdy a kam odjede první vagon z nových linek?

První vůz byl prodán na konci dubna slovenské společnosti Tenutado, která si u nás objednala celkem 50 kontejnerových vozů. Považujeme za velmi důležité, že se nám takto daří oživit slovenský trh.

Předpokládám, že jste přijali a budete přijímat v souvislosti s novými výrobními linkami zaměstnance. Kolik pracovních míst u vás během letošního roku vznikne?

Společnost Legios Loco může díky nárůstu zakázek a rozšiřování výroby zvyšovat počty svých pracovníků. V závodě v Nymburku bude na obou linkách pracovat přibližně 200 nových zaměstnanců.

Máte šanci všechna místa obsadit z domácích zdrojů, nebo budete přijímat i dělníky ze zahraničí?

Budeme muset přijímat i dělníky ze zahraničí. Situace na pracovním trhu je v poslední době napjatá a bez zahraničních dělníků není možné výrobu zabezpečit. To se samozřejmě netýká jen našeho podniku. Jde o obecný problém, na pracovním trhu je v určitých profesích nedostatek pracovních sil.

Ve svém portfoliu máte servis, opravy a modernizace nákladních železničních vagonů a dieslových lokomotiv. Můžete tyto činnosti seřadit z hlediska ziskovosti? Který z oborů je pro vás klíčový?

Pro společnost Legios Loco je klíčová výroba nových nákladních železničních vozů, reprezentující přibližně 90 procent našich výnosů. Velký důraz klademe i na opravy a modernizace železničních vozů. Sice to není náš primární byznys, ale máme kompetence, zkušenosti a technologické vybavení, abychom se řadili k největším opravárenským společnostem v České republice.

Při výrobě vašich železničních vozů jste také testovali nanotechnologie. Ve spolupráci s kým jste tyto technologie vyvíjeli a s jakým výsledkem?

Na projektu využití nanotechnologií naše vývojové centrum spolupracuje s Technickou univerzitou Liberec, která patří v průmyslovém využití nanotechnologií k nejlepším v Evropě. Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě, a to u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově.

Má nanotechnologie budoucnost ve vašem oboru?

Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta. Každopádně chceme být v tomto oboru inovativní společností, která určuje budoucí směr. Při výrobě nákladních železničních vozů je nutné si uvědomit, že životnost vozu je třicet let. Proto je nezbytně nutné neustále hledat inovace, které zvýší efektivitu provozu, aby byly vozy konkurenceschopné i za mnoho let.

Některé vaše vozy jsou vybaveny telematickým systémem, můžete představit jeho výhody?

Telematika umožňuje provozovatelům sledovat, kde se jejich vůz nachází, zda jede, či stojí, je-li naplněný, či prázdný, a tím zvyšuje efektivitu provozu. Má ale i řadu bezpečnostních funkcí, například sledování teploty brzdové soustavy nebo servisních intervalů a podobně. Většina progresivních majitelů a provozovatelů vozů tyto funkce dnes vyžaduje.

Ve kterých zemích jezdí vagony se značkou Legios Loco? Můžete zmínit významné zakázky z poslední doby?

Naše vozy jezdí na nejdůležitějších evropských trasách v Německu, Francii, Itálii nebo ve Švýcarsku. Dá se říci, že je můžeme potkat po celé Evropě a v Turecku. Významnou zakázkou z posledních týdnů byla výroba 180 cisternových vozů pro švýcarskou společnost Wascosa. Těší nás i spolupráce se slovenskou společností Railtrans Wagon (RTW), které jsme v minulých dvou měsících dodali 117 vozů, využívaných v petrochemickém průmyslu.

Rok 2017 byl pro vás rekordní, jaké jsou prognózy pro ten letošní?

Rok 2017 je skutečně nejúspěšnějším rokem v historii společnosti. Na trh jsme dodali 850 nových vozů a naše opravárenská divize opravila 1400 vozů a 11 lokomotiv s celkovými výnosy 1,8 miliardy korun. Od roku 2015, kdy jsme vyrobili a prodali 600 vozů, neustále rosteme, z čehož máme opravdu radost. V letošním roce bychom chtěli v prodejích překonat pro nás magické číslo 1000 vozů. Podle stavu podepsaných kontraktů vše nasvědčuje tomu, že tohoto ambiciózního cíle dosáhneme.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem