NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018 železnice

Nanotechnologie v železniční dopravě? I tuto technologii testují ve společnosti Legios Loco a.s. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti.

 

V dubnu jste zahájili provoz na nové lince na výrobu kontejnerových vozů a ještě v letošním roce chystáte spustit další linku. Můžete tyto novinky představit?

V polovině loňského roku jsme se rozhodli využít jeden z našich tří závodů, a to v Nymburku, pro výrobu nákladních železničních vozů. Toto naše rozhodnutí v podstatě znamenalo začátek nového investičního projektu, který jsme rozdělili do dvou etap. V první etapě došlo k výrazným stavebním úpravám, jelikož původně byl tento provoz zaměřen na opravy lokomotiv, a k instalaci výrobních technologií umožňujících výrobu kontejnerových vozů. Ve druhé etapě investujeme do výrobní linky určené pro výrobu výsypných vozů. Tato etapa bude ukončena v srpnu 2018, tedy do jednoho roku od zahájení celé akce. Celkové investice za obě etapy dosáhnou zhruba 145 milionů korun.

Kdy a kam odjede první vagon z nových linek?

První vůz byl prodán na konci dubna slovenské společnosti Tenutado, která si u nás objednala celkem 50 kontejnerových vozů. Považujeme za velmi důležité, že se nám takto daří oživit slovenský trh.

Předpokládám, že jste přijali a budete přijímat v souvislosti s novými výrobními linkami zaměstnance. Kolik pracovních míst u vás během letošního roku vznikne?

Společnost Legios Loco může díky nárůstu zakázek a rozšiřování výroby zvyšovat počty svých pracovníků. V závodě v Nymburku bude na obou linkách pracovat přibližně 200 nových zaměstnanců.

Máte šanci všechna místa obsadit z domácích zdrojů, nebo budete přijímat i dělníky ze zahraničí?

Budeme muset přijímat i dělníky ze zahraničí. Situace na pracovním trhu je v poslední době napjatá a bez zahraničních dělníků není možné výrobu zabezpečit. To se samozřejmě netýká jen našeho podniku. Jde o obecný problém, na pracovním trhu je v určitých profesích nedostatek pracovních sil.

Ve svém portfoliu máte servis, opravy a modernizace nákladních železničních vagonů a dieslových lokomotiv. Můžete tyto činnosti seřadit z hlediska ziskovosti? Který z oborů je pro vás klíčový?

Pro společnost Legios Loco je klíčová výroba nových nákladních železničních vozů, reprezentující přibližně 90 procent našich výnosů. Velký důraz klademe i na opravy a modernizace železničních vozů. Sice to není náš primární byznys, ale máme kompetence, zkušenosti a technologické vybavení, abychom se řadili k největším opravárenským společnostem v České republice.

Při výrobě vašich železničních vozů jste také testovali nanotechnologie. Ve spolupráci s kým jste tyto technologie vyvíjeli a s jakým výsledkem?

Na projektu využití nanotechnologií naše vývojové centrum spolupracuje s Technickou univerzitou Liberec, která patří v průmyslovém využití nanotechnologií k nejlepším v Evropě. Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě, a to u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově.

Má nanotechnologie budoucnost ve vašem oboru?

Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta. Každopádně chceme být v tomto oboru inovativní společností, která určuje budoucí směr. Při výrobě nákladních železničních vozů je nutné si uvědomit, že životnost vozu je třicet let. Proto je nezbytně nutné neustále hledat inovace, které zvýší efektivitu provozu, aby byly vozy konkurenceschopné i za mnoho let.

Některé vaše vozy jsou vybaveny telematickým systémem, můžete představit jeho výhody?

Telematika umožňuje provozovatelům sledovat, kde se jejich vůz nachází, zda jede, či stojí, je-li naplněný, či prázdný, a tím zvyšuje efektivitu provozu. Má ale i řadu bezpečnostních funkcí, například sledování teploty brzdové soustavy nebo servisních intervalů a podobně. Většina progresivních majitelů a provozovatelů vozů tyto funkce dnes vyžaduje.

Ve kterých zemích jezdí vagony se značkou Legios Loco? Můžete zmínit významné zakázky z poslední doby?

Naše vozy jezdí na nejdůležitějších evropských trasách v Německu, Francii, Itálii nebo ve Švýcarsku. Dá se říci, že je můžeme potkat po celé Evropě a v Turecku. Významnou zakázkou z posledních týdnů byla výroba 180 cisternových vozů pro švýcarskou společnost Wascosa. Těší nás i spolupráce se slovenskou společností Railtrans Wagon (RTW), které jsme v minulých dvou měsících dodali 117 vozů, využívaných v petrochemickém průmyslu.

Rok 2017 byl pro vás rekordní, jaké jsou prognózy pro ten letošní?

Rok 2017 je skutečně nejúspěšnějším rokem v historii společnosti. Na trh jsme dodali 850 nových vozů a naše opravárenská divize opravila 1400 vozů a 11 lokomotiv s celkovými výnosy 1,8 miliardy korun. Od roku 2015, kdy jsme vyrobili a prodali 600 vozů, neustále rosteme, z čehož máme opravdu radost. V letošním roce bychom chtěli v prodejích překonat pro nás magické číslo 1000 vozů. Podle stavu podepsaných kontraktů vše nasvědčuje tomu, že tohoto ambiciózního cíle dosáhneme.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

NEJNEBEZPEČNĚJŠÍ KONCOVÉ ZAŘÍZENÍ JE UŽIVATEL

NEJNEBEZPEČNĚJŠÍ KONCOVÉ ZAŘÍZENÍ JE UŽIVATEL

Vydáno 10.2.2021

Kybernetická bezpečnost je v průmyslu stále důležitějším aspektem, a to zejména v době, kdy firmy usilují o vyšší stupeň automatizace, robotizace nebo digitalizace. „Důležitým parametrem a limitem bezpečnosti v průmyslu je provozuschopnost a obnovitelnost zařízení,“ upozorňuje Jiří Kasner, předseda představenstva společnosti COLSYS – AUTOMATIK, a.s. Přibližně deset let se mluví o průmyslu 4.0? Nakolik se […]

Digitální transformace jako předpoklad budoucího úspěchu

Digitální transformace jako předpoklad budoucího úspěchu

Vydáno 19.1.2021

Digitální transformace je pojem, který se dnes skloňuje ve všech pádech. Jaké hodnoty přináší výrobním firmám a jaký je stav českého průmyslu z hlediska digitální transformace? Zeptali jsme se Ing. Eduarda Palíška, Ph.D., MBA, generálního ředitele Siemens Česká republika, člena představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Skupina Siemens Česká republika je součástí […]

Zobrazit Více