NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

Nanotechnologie v železniční dopravě? I tuto technologii testují ve společnosti Legios Loco a.s. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti.

 

V dubnu jste zahájili provoz na nové lince na výrobu kontejnerových vozů a ještě v letošním roce chystáte spustit další linku. Můžete tyto novinky představit?

V polovině loňského roku jsme se rozhodli využít jeden z našich tří závodů, a to v Nymburku, pro výrobu nákladních železničních vozů. Toto naše rozhodnutí v podstatě znamenalo začátek nového investičního projektu, který jsme rozdělili do dvou etap. V první etapě došlo k výrazným stavebním úpravám, jelikož původně byl tento provoz zaměřen na opravy lokomotiv, a k instalaci výrobních technologií umožňujících výrobu kontejnerových vozů. Ve druhé etapě investujeme do výrobní linky určené pro výrobu výsypných vozů. Tato etapa bude ukončena v srpnu 2018, tedy do jednoho roku od zahájení celé akce. Celkové investice za obě etapy dosáhnou zhruba 145 milionů korun.

Kdy a kam odjede první vagon z nových linek?

První vůz byl prodán na konci dubna slovenské společnosti Tenutado, která si u nás objednala celkem 50 kontejnerových vozů. Považujeme za velmi důležité, že se nám takto daří oživit slovenský trh.

Předpokládám, že jste přijali a budete přijímat v souvislosti s novými výrobními linkami zaměstnance. Kolik pracovních míst u vás během letošního roku vznikne?

Společnost Legios Loco může díky nárůstu zakázek a rozšiřování výroby zvyšovat počty svých pracovníků. V závodě v Nymburku bude na obou linkách pracovat přibližně 200 nových zaměstnanců.

Máte šanci všechna místa obsadit z domácích zdrojů, nebo budete přijímat i dělníky ze zahraničí?

Budeme muset přijímat i dělníky ze zahraničí. Situace na pracovním trhu je v poslední době napjatá a bez zahraničních dělníků není možné výrobu zabezpečit. To se samozřejmě netýká jen našeho podniku. Jde o obecný problém, na pracovním trhu je v určitých profesích nedostatek pracovních sil.

Ve svém portfoliu máte servis, opravy a modernizace nákladních železničních vagonů a dieslových lokomotiv. Můžete tyto činnosti seřadit z hlediska ziskovosti? Který z oborů je pro vás klíčový?

Pro společnost Legios Loco je klíčová výroba nových nákladních železničních vozů, reprezentující přibližně 90 procent našich výnosů. Velký důraz klademe i na opravy a modernizace železničních vozů. Sice to není náš primární byznys, ale máme kompetence, zkušenosti a technologické vybavení, abychom se řadili k největším opravárenským společnostem v České republice.

Při výrobě vašich železničních vozů jste také testovali nanotechnologie. Ve spolupráci s kým jste tyto technologie vyvíjeli a s jakým výsledkem?

Na projektu využití nanotechnologií naše vývojové centrum spolupracuje s Technickou univerzitou Liberec, která patří v průmyslovém využití nanotechnologií k nejlepším v Evropě. Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě, a to u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově.

Má nanotechnologie budoucnost ve vašem oboru?

Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta. Každopádně chceme být v tomto oboru inovativní společností, která určuje budoucí směr. Při výrobě nákladních železničních vozů je nutné si uvědomit, že životnost vozu je třicet let. Proto je nezbytně nutné neustále hledat inovace, které zvýší efektivitu provozu, aby byly vozy konkurenceschopné i za mnoho let.

Některé vaše vozy jsou vybaveny telematickým systémem, můžete představit jeho výhody?

Telematika umožňuje provozovatelům sledovat, kde se jejich vůz nachází, zda jede, či stojí, je-li naplněný, či prázdný, a tím zvyšuje efektivitu provozu. Má ale i řadu bezpečnostních funkcí, například sledování teploty brzdové soustavy nebo servisních intervalů a podobně. Většina progresivních majitelů a provozovatelů vozů tyto funkce dnes vyžaduje.

Ve kterých zemích jezdí vagony se značkou Legios Loco? Můžete zmínit významné zakázky z poslední doby?

Naše vozy jezdí na nejdůležitějších evropských trasách v Německu, Francii, Itálii nebo ve Švýcarsku. Dá se říci, že je můžeme potkat po celé Evropě a v Turecku. Významnou zakázkou z posledních týdnů byla výroba 180 cisternových vozů pro švýcarskou společnost Wascosa. Těší nás i spolupráce se slovenskou společností Railtrans Wagon (RTW), které jsme v minulých dvou měsících dodali 117 vozů, využívaných v petrochemickém průmyslu.

Rok 2017 byl pro vás rekordní, jaké jsou prognózy pro ten letošní?

Rok 2017 je skutečně nejúspěšnějším rokem v historii společnosti. Na trh jsme dodali 850 nových vozů a naše opravárenská divize opravila 1400 vozů a 11 lokomotiv s celkovými výnosy 1,8 miliardy korun. Od roku 2015, kdy jsme vyrobili a prodali 600 vozů, neustále rosteme, z čehož máme opravdu radost. V letošním roce bychom chtěli v prodejích překonat pro nás magické číslo 1000 vozů. Podle stavu podepsaných kontraktů vše nasvědčuje tomu, že tohoto ambiciózního cíle dosáhneme.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem