NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

Nanotechnologie v železniční dopravě? I tuto technologii testují ve společnosti Legios Loco a.s. „Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti.

 

V dubnu jste zahájili provoz na nové lince na výrobu kontejnerových vozů a ještě v letošním roce chystáte spustit další linku. Můžete tyto novinky představit?

V polovině loňského roku jsme se rozhodli využít jeden z našich tří závodů, a to v Nymburku, pro výrobu nákladních železničních vozů. Toto naše rozhodnutí v podstatě znamenalo začátek nového investičního projektu, který jsme rozdělili do dvou etap. V první etapě došlo k výrazným stavebním úpravám, jelikož původně byl tento provoz zaměřen na opravy lokomotiv, a k instalaci výrobních technologií umožňujících výrobu kontejnerových vozů. Ve druhé etapě investujeme do výrobní linky určené pro výrobu výsypných vozů. Tato etapa bude ukončena v srpnu 2018, tedy do jednoho roku od zahájení celé akce. Celkové investice za obě etapy dosáhnou zhruba 145 milionů korun.

Kdy a kam odjede první vagon z nových linek?

První vůz byl prodán na konci dubna slovenské společnosti Tenutado, která si u nás objednala celkem 50 kontejnerových vozů. Považujeme za velmi důležité, že se nám takto daří oživit slovenský trh.

Předpokládám, že jste přijali a budete přijímat v souvislosti s novými výrobními linkami zaměstnance. Kolik pracovních míst u vás během letošního roku vznikne?

Společnost Legios Loco může díky nárůstu zakázek a rozšiřování výroby zvyšovat počty svých pracovníků. V závodě v Nymburku bude na obou linkách pracovat přibližně 200 nových zaměstnanců.

Máte šanci všechna místa obsadit z domácích zdrojů, nebo budete přijímat i dělníky ze zahraničí?

Budeme muset přijímat i dělníky ze zahraničí. Situace na pracovním trhu je v poslední době napjatá a bez zahraničních dělníků není možné výrobu zabezpečit. To se samozřejmě netýká jen našeho podniku. Jde o obecný problém, na pracovním trhu je v určitých profesích nedostatek pracovních sil.

Ve svém portfoliu máte servis, opravy a modernizace nákladních železničních vagonů a dieslových lokomotiv. Můžete tyto činnosti seřadit z hlediska ziskovosti? Který z oborů je pro vás klíčový?

Pro společnost Legios Loco je klíčová výroba nových nákladních železničních vozů, reprezentující přibližně 90 procent našich výnosů. Velký důraz klademe i na opravy a modernizace železničních vozů. Sice to není náš primární byznys, ale máme kompetence, zkušenosti a technologické vybavení, abychom se řadili k největším opravárenským společnostem v České republice.

Při výrobě vašich železničních vozů jste také testovali nanotechnologie. Ve spolupráci s kým jste tyto technologie vyvíjeli a s jakým výsledkem?

Na projektu využití nanotechnologií naše vývojové centrum spolupracuje s Technickou univerzitou Liberec, která patří v průmyslovém využití nanotechnologií k nejlepším v Evropě. Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě, a to u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově.

Má nanotechnologie budoucnost ve vašem oboru?

Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta. Každopádně chceme být v tomto oboru inovativní společností, která určuje budoucí směr. Při výrobě nákladních železničních vozů je nutné si uvědomit, že životnost vozu je třicet let. Proto je nezbytně nutné neustále hledat inovace, které zvýší efektivitu provozu, aby byly vozy konkurenceschopné i za mnoho let.

Některé vaše vozy jsou vybaveny telematickým systémem, můžete představit jeho výhody?

Telematika umožňuje provozovatelům sledovat, kde se jejich vůz nachází, zda jede, či stojí, je-li naplněný, či prázdný, a tím zvyšuje efektivitu provozu. Má ale i řadu bezpečnostních funkcí, například sledování teploty brzdové soustavy nebo servisních intervalů a podobně. Většina progresivních majitelů a provozovatelů vozů tyto funkce dnes vyžaduje.

Ve kterých zemích jezdí vagony se značkou Legios Loco? Můžete zmínit významné zakázky z poslední doby?

Naše vozy jezdí na nejdůležitějších evropských trasách v Německu, Francii, Itálii nebo ve Švýcarsku. Dá se říci, že je můžeme potkat po celé Evropě a v Turecku. Významnou zakázkou z posledních týdnů byla výroba 180 cisternových vozů pro švýcarskou společnost Wascosa. Těší nás i spolupráce se slovenskou společností Railtrans Wagon (RTW), které jsme v minulých dvou měsících dodali 117 vozů, využívaných v petrochemickém průmyslu.

Rok 2017 byl pro vás rekordní, jaké jsou prognózy pro ten letošní?

Rok 2017 je skutečně nejúspěšnějším rokem v historii společnosti. Na trh jsme dodali 850 nových vozů a naše opravárenská divize opravila 1400 vozů a 11 lokomotiv s celkovými výnosy 1,8 miliardy korun. Od roku 2015, kdy jsme vyrobili a prodali 600 vozů, neustále rosteme, z čehož máme opravdu radost. V letošním roce bychom chtěli v prodejích překonat pro nás magické číslo 1000 vozů. Podle stavu podepsaných kontraktů vše nasvědčuje tomu, že tohoto ambiciózního cíle dosáhneme.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

Vydáno 20.12.2018

„Náš obor jde rychle kupředu, abychom byli nejlepší, musíme být flexibilní a rychle reagovat na nové trendy. Jednou z největších výzev je vývoj robota, který vidí, a jeho zařazení do výrobní linky,“ shodují se v rozhovoru pro Svět průmyslu Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve ŠKODA AUTO a.s. a Robert Kudela, CEO, Chropyňská strojírna, a.s.

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

Vydáno 28.2.2019

Světoznámé automobilky letos naplno rozjíždějí přechod ze spalovacích motorů k elektrickému pohonu. V krátkodobém horizontu chtějí kompletně proměnit svá portfolia a historický obrat provést co nejrychleji. Ne všichni klíčoví výrobci pro segment automotive ale e-mobilitě a jejímu rychlému nástupu věří.

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

Vydáno 5.3.2019 Komerční sdělení

S řešením náboru nových pracovníků pro český průmysl, omezením fluktuace stávajících zaměstnanců a budováním jejich loajality vůči svému zaměstnavateli má napomoci národní iniciativa Czech Industry Challenge /= CICH/, kterou představila komunikační agentura PROMOLIGA, jež je zároveň iniciátorem této ambiciózní myšlenky.

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem