NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

 

Vaše firma se zabývá projekcí, výrobou a servisem lakovacích zařízení. Z jakých oblastí podnikání přicházejí vaši zákazníci?

Je to několik sfér: kolejová železniční vozidla, letecký a automobilový průmysl, dodavatelé pro automotive. Pracujeme pro společnosti mezinárodního významu jako Continental, Magna, Škoda Auto, Audi, Bombardier nebo Škoda Transportation.

Dosáhli jste v poslední době na nějaké zajímavé zakázky?

Na podzim jsme získali lakovnu pro společnost Magna na Slovensku. Hodnotově jde o kontrakt ve výši 10 milionů eur.

Součástí Galateku je výzkumné a vývojové centrum. Kterým směrem se ubírá další vývoj zařízení, jež vyrábíte?

Vývojové centrum jsme spustili z několika důvodů. Předně zde můžeme testovat řadu technologických postupů – jde například o robotické lakování, ostatně máme už druhou generaci robotů pro aplikaci barev. Můžeme zde také připravovat software pro některé linky. Nové projekty se totiž jinak velice složitě najíždějí v provozech u zákazníků a linku nelze jen tak na pár týdnů zablokovat a přichystat nájezd nového programu. Spoustu věcí tak testujeme tady u nás. Zkoušíme rovněž nátěrové systémy pro stávající zákazníky, ale  centrum využívají i firmy jako komerční službu.

Zmiňoval jste robotické aplikace. Je po nich poptávka proto, že klesá nezaměstnanost a firmy jsou ochotny stále více investovat do technologií?

V tomhle segmentu to není jen o obsluze a počtu lidí, ale spíše o opakovatelnosti, konstantní kvalitě a výkonu. Nikdo není schopen podat takový výkon jako robot a nikdo nedokáže opakovaně docílit srovnatelné kvality.

Požadavky ze strany zákazníků z automobilové branže stále rostou. Jaké jsou aktuální trendy?

Kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů je kolikrát vyšší než u laku samotného vozu. Mnoho subdodavatelů pro automobilky má předepsány nátěrové systémy, jež musí vzájemně korespondovat. V tomto duchu požadavky směřují například k co nejrychlejší výměně barev, protože se stříkají několikavrstvé systémy. Firmy musí prokázat úspory a snížit rozprach. To se týká zejména přestřiků, jednak protože jsou nákladné na likvidaci a jednak je relativně drahá vlastní barva. Další nároky vycházejí ze skutečnosti, že se technologie uzpůsobují nátěrovým systémům. Dnes se běžně používá chlazení, čištění a úprava teploty a vlhkosti vzduchu do lakoven tak, aby byly celoročně splněny optimální podmínky pro aplikaci barvy.

Jsou nějaká další specifika?

Velmi záleží, kolik barvy se použije a jak se bude rozlévat. Z toho potom vychází, zda je stejné pohledové porovnání dílů při montáži na výrobní lince. Linky musí být schopny splnit všechno zmiňované. Dalším specifikem jsou velmi přísné podmínky pro servis, opravy nebo nástupy na opravu, protože jakékoliv výpadky na těchto zařízeních představují pro uživatele vysoké ztráty.

Nakolik jsou zařízení flexibilní při přechodu na jiný projekt?

Máme v kontraktech, že zařízení zprovozníme do stavu, kdy prokážou kvalitu a své schopnosti. Je tedy vybráno x projektů, které se udělají včetně softwaru. Ten pak řídí roboty, barvové hospodářství, dopravníky, teploty atd… Pro tento náročný proces musí mít uživatel personál, který vše zvládne. Po nájezdu a odzkoušení už může obsluha dělat nové projekty. Chvíli lakují zrcátka, pak třeba mobilní telefony. Na změny sortimentu musí mít adaptéry nebo rámy pro navěšení. Do určité fáze jsme i s tímto nápomocní včetně služeb zmiňovaného výzkumného pracoviště.

Na konci loňského roku jste získali dotaci pro výstavbu nových výrobních hal. Co vše projekt zahrnuje?

Před časem jsme zakoupili od města sousední areál, který byl delší dobu nevy­užívaný. Na základě toho jsme rozjeli stavbu výrobní haly a manipulačních prostor, které nám umožní odzkoušet jednoúčelová zařízení, případně části technologií.

Budete tyto prostory ještě nějak rozvíjet?

Máme v plánu, že do jedné části haly umístíme sklad materiálu. Druhou pak využijeme pro sestavování bloků, které testujeme ještě předtím, než jdou na finální montáž. Získáme tak prostor pro lepší manipulaci a nakládku. V novém provozu máme také veškeré energie, jež nám umožňují, abychom otestovali tento typ zařízení – například topné technologie, elektřinu, vzduch a podobně.

Druhá část investice se týká zastřešení části areálu mezi výrobními halami tak, abychom pod jednu střechu spojili výrobní a manipulační trasy s materiálem. Bude to komfortnější pro zaměstnance i materiál. Výstavbou nové haly a přestřešením jsme rovněž změnili logistiku ve výrobě, což by mělo přinést vyšší efektivitu celého procesu.

Kolik činí investice a kdy bude projekt završen?

Projekt dokončíme v létě letošního roku a včetně dovybavení prostor a souvisejících investic celkově vychází na 25 milionů korun.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem