NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

 

Vaše firma se zabývá projekcí, výrobou a servisem lakovacích zařízení. Z jakých oblastí podnikání přicházejí vaši zákazníci?

Je to několik sfér: kolejová železniční vozidla, letecký a automobilový průmysl, dodavatelé pro automotive. Pracujeme pro společnosti mezinárodního významu jako Continental, Magna, Škoda Auto, Audi, Bombardier nebo Škoda Transportation.

Dosáhli jste v poslední době na nějaké zajímavé zakázky?

Na podzim jsme získali lakovnu pro společnost Magna na Slovensku. Hodnotově jde o kontrakt ve výši 10 milionů eur.

Součástí Galateku je výzkumné a vývojové centrum. Kterým směrem se ubírá další vývoj zařízení, jež vyrábíte?

Vývojové centrum jsme spustili z několika důvodů. Předně zde můžeme testovat řadu technologických postupů – jde například o robotické lakování, ostatně máme už druhou generaci robotů pro aplikaci barev. Můžeme zde také připravovat software pro některé linky. Nové projekty se totiž jinak velice složitě najíždějí v provozech u zákazníků a linku nelze jen tak na pár týdnů zablokovat a přichystat nájezd nového programu. Spoustu věcí tak testujeme tady u nás. Zkoušíme rovněž nátěrové systémy pro stávající zákazníky, ale  centrum využívají i firmy jako komerční službu.

Zmiňoval jste robotické aplikace. Je po nich poptávka proto, že klesá nezaměstnanost a firmy jsou ochotny stále více investovat do technologií?

V tomhle segmentu to není jen o obsluze a počtu lidí, ale spíše o opakovatelnosti, konstantní kvalitě a výkonu. Nikdo není schopen podat takový výkon jako robot a nikdo nedokáže opakovaně docílit srovnatelné kvality.

Požadavky ze strany zákazníků z automobilové branže stále rostou. Jaké jsou aktuální trendy?

Kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů je kolikrát vyšší než u laku samotného vozu. Mnoho subdodavatelů pro automobilky má předepsány nátěrové systémy, jež musí vzájemně korespondovat. V tomto duchu požadavky směřují například k co nejrychlejší výměně barev, protože se stříkají několikavrstvé systémy. Firmy musí prokázat úspory a snížit rozprach. To se týká zejména přestřiků, jednak protože jsou nákladné na likvidaci a jednak je relativně drahá vlastní barva. Další nároky vycházejí ze skutečnosti, že se technologie uzpůsobují nátěrovým systémům. Dnes se běžně používá chlazení, čištění a úprava teploty a vlhkosti vzduchu do lakoven tak, aby byly celoročně splněny optimální podmínky pro aplikaci barvy.

Jsou nějaká další specifika?

Velmi záleží, kolik barvy se použije a jak se bude rozlévat. Z toho potom vychází, zda je stejné pohledové porovnání dílů při montáži na výrobní lince. Linky musí být schopny splnit všechno zmiňované. Dalším specifikem jsou velmi přísné podmínky pro servis, opravy nebo nástupy na opravu, protože jakékoliv výpadky na těchto zařízeních představují pro uživatele vysoké ztráty.

Nakolik jsou zařízení flexibilní při přechodu na jiný projekt?

Máme v kontraktech, že zařízení zprovozníme do stavu, kdy prokážou kvalitu a své schopnosti. Je tedy vybráno x projektů, které se udělají včetně softwaru. Ten pak řídí roboty, barvové hospodářství, dopravníky, teploty atd… Pro tento náročný proces musí mít uživatel personál, který vše zvládne. Po nájezdu a odzkoušení už může obsluha dělat nové projekty. Chvíli lakují zrcátka, pak třeba mobilní telefony. Na změny sortimentu musí mít adaptéry nebo rámy pro navěšení. Do určité fáze jsme i s tímto nápomocní včetně služeb zmiňovaného výzkumného pracoviště.

Na konci loňského roku jste získali dotaci pro výstavbu nových výrobních hal. Co vše projekt zahrnuje?

Před časem jsme zakoupili od města sousední areál, který byl delší dobu nevy­užívaný. Na základě toho jsme rozjeli stavbu výrobní haly a manipulačních prostor, které nám umožní odzkoušet jednoúčelová zařízení, případně části technologií.

Budete tyto prostory ještě nějak rozvíjet?

Máme v plánu, že do jedné části haly umístíme sklad materiálu. Druhou pak využijeme pro sestavování bloků, které testujeme ještě předtím, než jdou na finální montáž. Získáme tak prostor pro lepší manipulaci a nakládku. V novém provozu máme také veškeré energie, jež nám umožňují, abychom otestovali tento typ zařízení – například topné technologie, elektřinu, vzduch a podobně.

Druhá část investice se týká zastřešení části areálu mezi výrobními halami tak, abychom pod jednu střechu spojili výrobní a manipulační trasy s materiálem. Bude to komfortnější pro zaměstnance i materiál. Výstavbou nové haly a přestřešením jsme rovněž změnili logistiku ve výrobě, což by mělo přinést vyšší efektivitu celého procesu.

Kolik činí investice a kdy bude projekt završen?

Projekt dokončíme v létě letošního roku a včetně dovybavení prostor a souvisejících investic celkově vychází na 25 milionů korun.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem