NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

 

Vaše firma se zabývá projekcí, výrobou a servisem lakovacích zařízení. Z jakých oblastí podnikání přicházejí vaši zákazníci?

Je to několik sfér: kolejová železniční vozidla, letecký a automobilový průmysl, dodavatelé pro automotive. Pracujeme pro společnosti mezinárodního významu jako Continental, Magna, Škoda Auto, Audi, Bombardier nebo Škoda Transportation.

Dosáhli jste v poslední době na nějaké zajímavé zakázky?

Na podzim jsme získali lakovnu pro společnost Magna na Slovensku. Hodnotově jde o kontrakt ve výši 10 milionů eur.

Součástí Galateku je výzkumné a vývojové centrum. Kterým směrem se ubírá další vývoj zařízení, jež vyrábíte?

Vývojové centrum jsme spustili z několika důvodů. Předně zde můžeme testovat řadu technologických postupů – jde například o robotické lakování, ostatně máme už druhou generaci robotů pro aplikaci barev. Můžeme zde také připravovat software pro některé linky. Nové projekty se totiž jinak velice složitě najíždějí v provozech u zákazníků a linku nelze jen tak na pár týdnů zablokovat a přichystat nájezd nového programu. Spoustu věcí tak testujeme tady u nás. Zkoušíme rovněž nátěrové systémy pro stávající zákazníky, ale  centrum využívají i firmy jako komerční službu.

Zmiňoval jste robotické aplikace. Je po nich poptávka proto, že klesá nezaměstnanost a firmy jsou ochotny stále více investovat do technologií?

V tomhle segmentu to není jen o obsluze a počtu lidí, ale spíše o opakovatelnosti, konstantní kvalitě a výkonu. Nikdo není schopen podat takový výkon jako robot a nikdo nedokáže opakovaně docílit srovnatelné kvality.

Požadavky ze strany zákazníků z automobilové branže stále rostou. Jaké jsou aktuální trendy?

Kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů je kolikrát vyšší než u laku samotného vozu. Mnoho subdodavatelů pro automobilky má předepsány nátěrové systémy, jež musí vzájemně korespondovat. V tomto duchu požadavky směřují například k co nejrychlejší výměně barev, protože se stříkají několikavrstvé systémy. Firmy musí prokázat úspory a snížit rozprach. To se týká zejména přestřiků, jednak protože jsou nákladné na likvidaci a jednak je relativně drahá vlastní barva. Další nároky vycházejí ze skutečnosti, že se technologie uzpůsobují nátěrovým systémům. Dnes se běžně používá chlazení, čištění a úprava teploty a vlhkosti vzduchu do lakoven tak, aby byly celoročně splněny optimální podmínky pro aplikaci barvy.

Jsou nějaká další specifika?

Velmi záleží, kolik barvy se použije a jak se bude rozlévat. Z toho potom vychází, zda je stejné pohledové porovnání dílů při montáži na výrobní lince. Linky musí být schopny splnit všechno zmiňované. Dalším specifikem jsou velmi přísné podmínky pro servis, opravy nebo nástupy na opravu, protože jakékoliv výpadky na těchto zařízeních představují pro uživatele vysoké ztráty.

Nakolik jsou zařízení flexibilní při přechodu na jiný projekt?

Máme v kontraktech, že zařízení zprovozníme do stavu, kdy prokážou kvalitu a své schopnosti. Je tedy vybráno x projektů, které se udělají včetně softwaru. Ten pak řídí roboty, barvové hospodářství, dopravníky, teploty atd… Pro tento náročný proces musí mít uživatel personál, který vše zvládne. Po nájezdu a odzkoušení už může obsluha dělat nové projekty. Chvíli lakují zrcátka, pak třeba mobilní telefony. Na změny sortimentu musí mít adaptéry nebo rámy pro navěšení. Do určité fáze jsme i s tímto nápomocní včetně služeb zmiňovaného výzkumného pracoviště.

Na konci loňského roku jste získali dotaci pro výstavbu nových výrobních hal. Co vše projekt zahrnuje?

Před časem jsme zakoupili od města sousední areál, který byl delší dobu nevy­užívaný. Na základě toho jsme rozjeli stavbu výrobní haly a manipulačních prostor, které nám umožní odzkoušet jednoúčelová zařízení, případně části technologií.

Budete tyto prostory ještě nějak rozvíjet?

Máme v plánu, že do jedné části haly umístíme sklad materiálu. Druhou pak využijeme pro sestavování bloků, které testujeme ještě předtím, než jdou na finální montáž. Získáme tak prostor pro lepší manipulaci a nakládku. V novém provozu máme také veškeré energie, jež nám umožňují, abychom otestovali tento typ zařízení – například topné technologie, elektřinu, vzduch a podobně.

Druhá část investice se týká zastřešení části areálu mezi výrobními halami tak, abychom pod jednu střechu spojili výrobní a manipulační trasy s materiálem. Bude to komfortnější pro zaměstnance i materiál. Výstavbou nové haly a přestřešením jsme rovněž změnili logistiku ve výrobě, což by mělo přinést vyšší efektivitu celého procesu.

Kolik činí investice a kdy bude projekt završen?

Projekt dokončíme v létě letošního roku a včetně dovybavení prostor a souvisejících investic celkově vychází na 25 milionů korun.

 

Josef Kubr