NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

 

Vaše firma se zabývá projekcí, výrobou a servisem lakovacích zařízení. Z jakých oblastí podnikání přicházejí vaši zákazníci?

Je to několik sfér: kolejová železniční vozidla, letecký a automobilový průmysl, dodavatelé pro automotive. Pracujeme pro společnosti mezinárodního významu jako Continental, Magna, Škoda Auto, Audi, Bombardier nebo Škoda Transportation.

Dosáhli jste v poslední době na nějaké zajímavé zakázky?

Na podzim jsme získali lakovnu pro společnost Magna na Slovensku. Hodnotově jde o kontrakt ve výši 10 milionů eur.

Součástí Galateku je výzkumné a vývojové centrum. Kterým směrem se ubírá další vývoj zařízení, jež vyrábíte?

Vývojové centrum jsme spustili z několika důvodů. Předně zde můžeme testovat řadu technologických postupů – jde například o robotické lakování, ostatně máme už druhou generaci robotů pro aplikaci barev. Můžeme zde také připravovat software pro některé linky. Nové projekty se totiž jinak velice složitě najíždějí v provozech u zákazníků a linku nelze jen tak na pár týdnů zablokovat a přichystat nájezd nového programu. Spoustu věcí tak testujeme tady u nás. Zkoušíme rovněž nátěrové systémy pro stávající zákazníky, ale  centrum využívají i firmy jako komerční službu.

Zmiňoval jste robotické aplikace. Je po nich poptávka proto, že klesá nezaměstnanost a firmy jsou ochotny stále více investovat do technologií?

V tomhle segmentu to není jen o obsluze a počtu lidí, ale spíše o opakovatelnosti, konstantní kvalitě a výkonu. Nikdo není schopen podat takový výkon jako robot a nikdo nedokáže opakovaně docílit srovnatelné kvality.

Požadavky ze strany zákazníků z automobilové branže stále rostou. Jaké jsou aktuální trendy?

Kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů je kolikrát vyšší než u laku samotného vozu. Mnoho subdodavatelů pro automobilky má předepsány nátěrové systémy, jež musí vzájemně korespondovat. V tomto duchu požadavky směřují například k co nejrychlejší výměně barev, protože se stříkají několikavrstvé systémy. Firmy musí prokázat úspory a snížit rozprach. To se týká zejména přestřiků, jednak protože jsou nákladné na likvidaci a jednak je relativně drahá vlastní barva. Další nároky vycházejí ze skutečnosti, že se technologie uzpůsobují nátěrovým systémům. Dnes se běžně používá chlazení, čištění a úprava teploty a vlhkosti vzduchu do lakoven tak, aby byly celoročně splněny optimální podmínky pro aplikaci barvy.

Jsou nějaká další specifika?

Velmi záleží, kolik barvy se použije a jak se bude rozlévat. Z toho potom vychází, zda je stejné pohledové porovnání dílů při montáži na výrobní lince. Linky musí být schopny splnit všechno zmiňované. Dalším specifikem jsou velmi přísné podmínky pro servis, opravy nebo nástupy na opravu, protože jakékoliv výpadky na těchto zařízeních představují pro uživatele vysoké ztráty.

Nakolik jsou zařízení flexibilní při přechodu na jiný projekt?

Máme v kontraktech, že zařízení zprovozníme do stavu, kdy prokážou kvalitu a své schopnosti. Je tedy vybráno x projektů, které se udělají včetně softwaru. Ten pak řídí roboty, barvové hospodářství, dopravníky, teploty atd… Pro tento náročný proces musí mít uživatel personál, který vše zvládne. Po nájezdu a odzkoušení už může obsluha dělat nové projekty. Chvíli lakují zrcátka, pak třeba mobilní telefony. Na změny sortimentu musí mít adaptéry nebo rámy pro navěšení. Do určité fáze jsme i s tímto nápomocní včetně služeb zmiňovaného výzkumného pracoviště.

Na konci loňského roku jste získali dotaci pro výstavbu nových výrobních hal. Co vše projekt zahrnuje?

Před časem jsme zakoupili od města sousední areál, který byl delší dobu nevy­užívaný. Na základě toho jsme rozjeli stavbu výrobní haly a manipulačních prostor, které nám umožní odzkoušet jednoúčelová zařízení, případně části technologií.

Budete tyto prostory ještě nějak rozvíjet?

Máme v plánu, že do jedné části haly umístíme sklad materiálu. Druhou pak využijeme pro sestavování bloků, které testujeme ještě předtím, než jdou na finální montáž. Získáme tak prostor pro lepší manipulaci a nakládku. V novém provozu máme také veškeré energie, jež nám umožňují, abychom otestovali tento typ zařízení – například topné technologie, elektřinu, vzduch a podobně.

Druhá část investice se týká zastřešení části areálu mezi výrobními halami tak, abychom pod jednu střechu spojili výrobní a manipulační trasy s materiálem. Bude to komfortnější pro zaměstnance i materiál. Výstavbou nové haly a přestřešením jsme rovněž změnili logistiku ve výrobě, což by mělo přinést vyšší efektivitu celého procesu.

Kolik činí investice a kdy bude projekt završen?

Projekt dokončíme v létě letošního roku a včetně dovybavení prostor a souvisejících investic celkově vychází na 25 milionů korun.

 

Josef Kubr

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

Vydáno 20.12.2018

„Náš obor jde rychle kupředu, abychom byli nejlepší, musíme být flexibilní a rychle reagovat na nové trendy. Jednou z největších výzev je vývoj robota, který vidí, a jeho zařazení do výrobní linky,“ shodují se v rozhovoru pro Svět průmyslu Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve ŠKODA AUTO a.s. a Robert Kudela, CEO, Chropyňská strojírna, a.s.

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

Vydáno 28.2.2019

Světoznámé automobilky letos naplno rozjíždějí přechod ze spalovacích motorů k elektrickému pohonu. V krátkodobém horizontu chtějí kompletně proměnit svá portfolia a historický obrat provést co nejrychleji. Ne všichni klíčoví výrobci pro segment automotive ale e-mobilitě a jejímu rychlému nástupu věří.

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

Vydáno 5.3.2019 Komerční sdělení

S řešením náboru nových pracovníků pro český průmysl, omezením fluktuace stávajících zaměstnanců a budováním jejich loajality vůči svému zaměstnavateli má napomoci národní iniciativa Czech Industry Challenge /= CICH/, kterou představila komunikační agentura PROMOLIGA, jež je zároveň iniciátorem této ambiciózní myšlenky.

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem