VŠECHNY MODELY AUT OKUSILY DOTYK STROJÍRNY Z MORAVY

Vydáno 27.6.2018

Jsou úspěšní. V automobilovém průmyslu, který zásobují špičkovými linkami, se pohybují pětadvacet let. Chropyňská strojírna vyvíjí a vyrábí svařovací, montážní a dopravní linky pro automobilky po celé Evropě i pro jejich montážní závody v zámoří. „Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět,“ říká Ján Pokorný, ředitel divize engineeringu společnosti Chropyňská strojírna, a.s.

 

Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví. Kolik peněz každoročně investujete do rozvoje?

Chropyňská strojírna každoročně investuje do svého rozvoje kolem dvaceti milionů korun. Z drtivé většiny peníze putují do obnovy či rozšíření strojního parku a zhruba čtvrtina z tohoto objemu míří k našim zaměstnancům, do podpory, servisu a jejich vzdělávání.

Můžete zmínit vaše nej inovace, které vznikly ve vašem vývojovém centru?

Naše poslední inovace jsou z oblasti virtuálních technologií. Umožňují nám sledovat nejrůznější procesy, jako je například svařování, nýtování či lepení. Pomocí našich virtuálních nástrojů si můžeme nasimulovat celý proces nebo výrobní linku. Díky tomu už na monitoru počítače jsme schopní odhalit spoustu různých nepřesností, nelogičností a podobných věcí.

Tyto záležitosti jsme dříve objevovali až při samotné stavbě linky, a bylo tak mnohem obtížnější celek optimalizovat a upravovat, než když pracujete na počítači s virtuálním modelem.

Pochlubte se, v čem jsou jedinečné vaše produkty, co dokážete lépe než vaši konkurenti? Proč si prestižní automobilky vybírají právě vás?

Musím přiznat, že v Evropě umí to, co my, méně než desítka firem. Naším hlavním mottem je, aby byl zákazník spokojený. Na tom si opravdu hodně zakládáme. Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět.

Kdo jsou vaši největší zákazníci?

Naše produkty dodáváme do všech německých automobilek BMW, Volkswagen, Opel a Audi, působíme jako přímý dodavatel. Naše linky a stroje po­užívá také společnost Valmet, která montuje vozy značky Mercedes. Naopak jen výjimečně spolupracujeme s francouzskými firmami. Ty mají totiž ve srovnání s ostatními automobilkami hodně odlišný styl, protože si většinou linky staví a projektují samy. Jedinou výjimkou je snad Dacia, která patří pod automobilku Renault. V Rumunsku působí naše dceřiná společnost Ramira, která disponuje rozsáhlou nástrojárnou a projekčním oddělením. To je snad jediná výjimka mezi francouzskými automobilkami.

Můžete jmenovat zajímavé zakázky z hlediska objemu, složitosti či exkluzivity, které jste realizovali v poslední době?

Už druhým rokem míří naše linky do závodu BMW v Unterhollerau, kde se montují  vozy značky Rolls Royce. Dnes už prakticky není na trhu jediný model vozu, který by nebyl vyráběný alespoň částečně na nějaké lince, která pochází od nás.

V poslední době je velkým tématem elektromobilita, jak tento trend zasáhne vaši společnost?

Příklon k elektromobilitě nás významně nezasáhne z pohledu využívaných technologií, ale vnímáme ho samozřejmě s ohledem na významný nárůst plánovaných investic našich klíčových zákazníků. Při svařování karoserií většiny současných elektrovozů se v podstatě používají stále stejné technologie a materiály, to znamená, že koncepty linek jsou velmi podobné. Naše celky se liší podle toho, jaké auto montují s ohledem na jeho velikost, typ či značku, ale ta filozofie výrobního procesu je stále stejná. Karoserie elektrovozu a auta s konvenčním pohonem je většinou hodně podobná.

Když jste přebírali před čtyřmi lety cenu Podnikatel roku Zlínského kraje, pomalu jste již mluvili o krizi pracovních sil. Jak se podle vás situace na trhu práce za tu dobu vyvinula?

Je to ještě horší než před čtyřmi lety. A myslím, že stejný názor mají na sto procent i kolegové z jiných oblastí.

Které pozice se vám nedaří dlouhodobě obsazovat?

Nedostatek pracovních sil zasahuje celou firmu. Schází nám především fundovaný personál ke strojům, což je opravdu problém. Naše společnost totiž valnou většinu zisku reinvestuje zpátky, snažíme se náš technologický park držet opravdu na špičkové úrovni. Máme spoustu strojů na speciální obrábění nebo obrábění speciálních materiálů, ale současný systém školství bohužel neprodukuje lidi, kteří by na to byli připravení. Hodně také pociťujeme nedostatek lidí z oblasti projektového řízení, chybějí nám manažeři na vedení projektů výstavby automobilových linek. Technicky vybavení lidé, kteří jsou schopní domluvit se jedním nebo dvěma jazyky, to je dnes neřešitelný problém.

Není jednodušší se nespoléhat na školství, ale vychovávat si zaměstnance po vlastní linii?

Ano, je to tak. Snažíme se na sebe navázat studenty čtvrtých pátých ročníků a čerstvé absolventy, zkrátka mladé lidi bez potřebných znalostí a zkušeností. Jdeme cestou komponování člověka do našich realizačních týmů, vtahujeme jej do dění ve společnosti, učíme jej a jazykově vzděláváme. Dá se říct, že si takového člověka vychováme k obrazu svému.

Mají šanci firmy změnit trend českého školství, které neprodukuje dostatek technicky vybavených absolventů?

Přiznám se, že v oblasti školství se příliš nepohybuji, takže nemám v tomto směru žádné vazby. Vím ale, že se tímto problémem zabývají hospodářské komory. Druhá věc ale je, jak daleko se nářky firem dostanou a zda se jimi vůbec někdo vážně zabývá.

Může být nedostatek lidí hrozbou pro váš obor?

Jednoznačně. To není hrozba, to je reálný stav. V současné době mají automobilky naplánované takové objemy, které dodavatelské firmy nejsou schopné zvládnout.

Pomohla by automatizace, nahrazení lidí roboty?

Mám pocit, že u nás už více robotizovat nejde. Dnes existuje ruční výroba už jen od ruských hranic směrem na východ. Ve zbytku Evropy je v automobilovém průmyslu zapojení robotů obrovské a již opravdu není co automatizovat.

Musíte kvůli nedostatku pracovních sil oddalovat nové zakázky, nebo je dokonce odříkat?

Odříkat. Raději některé projekty nebereme. Nechci riskovat problémy související s nedodržením termínů a vysokých standardů kvality. Na trhu práce je teď opravdu hodně smutná situace. Byli bychom schopní realizovat více zakázek, ale bohužel není s kým. Jsme limitováni počtem našich zaměstnanců.

Vaše společnost získala řadu ocenění, jako například Nejlepší dodavatel pro automobilky BMW, Škoda, jste nositeli titulu společnosti Ernst & Young Technologický podnikatel roku, Exportní ceny DHL UniCredit či titulu Podnikatel roku. Kterého ocenění si vážíte nejvíce?

Tato ocenění vždy vnímám spíše jako poděkování našim lidem. Myslím si, že v těch titulech se odráží spokojenost zákazníků s kvalitně realizovanými zakázkami.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem