VŠECHNY MODELY AUT OKUSILY DOTYK STROJÍRNY Z MORAVY

Vydáno 27.6.2018

Jsou úspěšní. V automobilovém průmyslu, který zásobují špičkovými linkami, se pohybují pětadvacet let. Chropyňská strojírna vyvíjí a vyrábí svařovací, montážní a dopravní linky pro automobilky po celé Evropě i pro jejich montážní závody v zámoří. „Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět,“ říká Ján Pokorný, ředitel divize engineeringu společnosti Chropyňská strojírna, a.s.

 

Automobilový průmysl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících odvětví. Kolik peněz každoročně investujete do rozvoje?

Chropyňská strojírna každoročně investuje do svého rozvoje kolem dvaceti milionů korun. Z drtivé většiny peníze putují do obnovy či rozšíření strojního parku a zhruba čtvrtina z tohoto objemu míří k našim zaměstnancům, do podpory, servisu a jejich vzdělávání.

Můžete zmínit vaše nej inovace, které vznikly ve vašem vývojovém centru?

Naše poslední inovace jsou z oblasti virtuálních technologií. Umožňují nám sledovat nejrůznější procesy, jako je například svařování, nýtování či lepení. Pomocí našich virtuálních nástrojů si můžeme nasimulovat celý proces nebo výrobní linku. Díky tomu už na monitoru počítače jsme schopní odhalit spoustu různých nepřesností, nelogičností a podobných věcí.

Tyto záležitosti jsme dříve objevovali až při samotné stavbě linky, a bylo tak mnohem obtížnější celek optimalizovat a upravovat, než když pracujete na počítači s virtuálním modelem.

Pochlubte se, v čem jsou jedinečné vaše produkty, co dokážete lépe než vaši konkurenti? Proč si prestižní automobilky vybírají právě vás?

Musím přiznat, že v Evropě umí to, co my, méně než desítka firem. Naším hlavním mottem je, aby byl zákazník spokojený. Na tom si opravdu hodně zakládáme. Naše branže je velmi specifická, nefunguje tu žádný marketing, který by vyhledával nové klienty, protože v tomto odvětví už žádní nejsou. Etablované automobilky, koncernem Volkswagen počínaje a Jaguarem konče, nás už znají a samy nás oslovují. Spokojenost s naší prací, to je to, co je k nám přivádí zpět.

Kdo jsou vaši největší zákazníci?

Naše produkty dodáváme do všech německých automobilek BMW, Volkswagen, Opel a Audi, působíme jako přímý dodavatel. Naše linky a stroje po­užívá také společnost Valmet, která montuje vozy značky Mercedes. Naopak jen výjimečně spolupracujeme s francouzskými firmami. Ty mají totiž ve srovnání s ostatními automobilkami hodně odlišný styl, protože si většinou linky staví a projektují samy. Jedinou výjimkou je snad Dacia, která patří pod automobilku Renault. V Rumunsku působí naše dceřiná společnost Ramira, která disponuje rozsáhlou nástrojárnou a projekčním oddělením. To je snad jediná výjimka mezi francouzskými automobilkami.

Můžete jmenovat zajímavé zakázky z hlediska objemu, složitosti či exkluzivity, které jste realizovali v poslední době?

Už druhým rokem míří naše linky do závodu BMW v Unterhollerau, kde se montují  vozy značky Rolls Royce. Dnes už prakticky není na trhu jediný model vozu, který by nebyl vyráběný alespoň částečně na nějaké lince, která pochází od nás.

V poslední době je velkým tématem elektromobilita, jak tento trend zasáhne vaši společnost?

Příklon k elektromobilitě nás významně nezasáhne z pohledu využívaných technologií, ale vnímáme ho samozřejmě s ohledem na významný nárůst plánovaných investic našich klíčových zákazníků. Při svařování karoserií většiny současných elektrovozů se v podstatě používají stále stejné technologie a materiály, to znamená, že koncepty linek jsou velmi podobné. Naše celky se liší podle toho, jaké auto montují s ohledem na jeho velikost, typ či značku, ale ta filozofie výrobního procesu je stále stejná. Karoserie elektrovozu a auta s konvenčním pohonem je většinou hodně podobná.

Když jste přebírali před čtyřmi lety cenu Podnikatel roku Zlínského kraje, pomalu jste již mluvili o krizi pracovních sil. Jak se podle vás situace na trhu práce za tu dobu vyvinula?

Je to ještě horší než před čtyřmi lety. A myslím, že stejný názor mají na sto procent i kolegové z jiných oblastí.

Které pozice se vám nedaří dlouhodobě obsazovat?

Nedostatek pracovních sil zasahuje celou firmu. Schází nám především fundovaný personál ke strojům, což je opravdu problém. Naše společnost totiž valnou většinu zisku reinvestuje zpátky, snažíme se náš technologický park držet opravdu na špičkové úrovni. Máme spoustu strojů na speciální obrábění nebo obrábění speciálních materiálů, ale současný systém školství bohužel neprodukuje lidi, kteří by na to byli připravení. Hodně také pociťujeme nedostatek lidí z oblasti projektového řízení, chybějí nám manažeři na vedení projektů výstavby automobilových linek. Technicky vybavení lidé, kteří jsou schopní domluvit se jedním nebo dvěma jazyky, to je dnes neřešitelný problém.

Není jednodušší se nespoléhat na školství, ale vychovávat si zaměstnance po vlastní linii?

Ano, je to tak. Snažíme se na sebe navázat studenty čtvrtých pátých ročníků a čerstvé absolventy, zkrátka mladé lidi bez potřebných znalostí a zkušeností. Jdeme cestou komponování člověka do našich realizačních týmů, vtahujeme jej do dění ve společnosti, učíme jej a jazykově vzděláváme. Dá se říct, že si takového člověka vychováme k obrazu svému.

Mají šanci firmy změnit trend českého školství, které neprodukuje dostatek technicky vybavených absolventů?

Přiznám se, že v oblasti školství se příliš nepohybuji, takže nemám v tomto směru žádné vazby. Vím ale, že se tímto problémem zabývají hospodářské komory. Druhá věc ale je, jak daleko se nářky firem dostanou a zda se jimi vůbec někdo vážně zabývá.

Může být nedostatek lidí hrozbou pro váš obor?

Jednoznačně. To není hrozba, to je reálný stav. V současné době mají automobilky naplánované takové objemy, které dodavatelské firmy nejsou schopné zvládnout.

Pomohla by automatizace, nahrazení lidí roboty?

Mám pocit, že u nás už více robotizovat nejde. Dnes existuje ruční výroba už jen od ruských hranic směrem na východ. Ve zbytku Evropy je v automobilovém průmyslu zapojení robotů obrovské a již opravdu není co automatizovat.

Musíte kvůli nedostatku pracovních sil oddalovat nové zakázky, nebo je dokonce odříkat?

Odříkat. Raději některé projekty nebereme. Nechci riskovat problémy související s nedodržením termínů a vysokých standardů kvality. Na trhu práce je teď opravdu hodně smutná situace. Byli bychom schopní realizovat více zakázek, ale bohužel není s kým. Jsme limitováni počtem našich zaměstnanců.

Vaše společnost získala řadu ocenění, jako například Nejlepší dodavatel pro automobilky BMW, Škoda, jste nositeli titulu společnosti Ernst & Young Technologický podnikatel roku, Exportní ceny DHL UniCredit či titulu Podnikatel roku. Kterého ocenění si vážíte nejvíce?

Tato ocenění vždy vnímám spíše jako poděkování našim lidem. Myslím si, že v těch titulech se odráží spokojenost zákazníků s kvalitně realizovanými zakázkami.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

IDEÁLNÍ OBAL JE TEN, KTERÝ NEJLÉPE CHRÁNÍ A STOJÍ NEJMÉNĚ

Vydáno 22.6.2018

Jaké vlastnosti musí mít obal, ve kterém se přepravují díly pro automobilový průmysl? Na otázky Světa průmyslu odpovídal Michal Hort, generální ředitel společnosti TART, s.r.o., lídra na trhu s obaly v České republice. Oblast automotive zastupoval Marek Čížek, FES&P manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility.

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

ELEKTŘINA JE KRVÍ NAŠÍ ZEMĚ

Vydáno 13.4.2018

Energie je veličina, která popisuje schopnost hmoty konat práci. A právě kolem energie, blackoutu, jádra a obnovitelných zdrojů se točil rozhovor s Václavem Bartuškou. „Energetika je krásné odvětví a mám ji rád, ale nepřeceňujme ji,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Svět průmyslu.

BŮH, můj PARŤÁK

BŮH, můj PARŤÁK

Vydáno 16.3.2018

Kdyby nepřišel listopad 1989, mohla Česká republika ztratit osobnost, která boří hranice podnikání. Nejen unikátností svých projektů, ale především čestným a rovným přístupem. „Je pro mne nemyslitelné obchodovat se zkorumpovanými politiky. Nechci se zpronevěřit vlastním křesťanským zásadám, “ říká Radim Passer, zakladatel a generální ředitel PASSERINVEST GROUP, a.s., v jehož životě hraje významnou roli víra.

The Invincibles

The Invincibles

Vydáno 13.2.2018

Podpis kolaborativní smlouvy mezi FS ČVUT a GE Aviation přináší výzvy, které se naskytnou možná jednou za sto let a umožní vrátit Českou republiku tam, kam historicky patří – mezi světové hráče, kteří určují trendy v konstrukci letadel a leteckých motorů.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

ŽIADEN STROM NERASTIE DO NEBA

Vydáno 25.6.2018

Predstihový ukazovateľ aktivity v priemysle eurozóny za máj klesol na najnižšiu úroveň za ostatných 15 mesiacov. Bol to už piaty po sebe nasledujúci mesiac oslabenia tohto mäkkého ukazovateľa, hoci treba dodať, že po vlaňajších decembrových rekordoch.

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

KDYŽ SE ZAVÁDÍ GDPR, LÉTAJÍ TŘÍSKY…

Vydáno 19.6.2018

Přítomnost na sociálních sítích a vůbec v on-line světě lidé neplatí přímo penězi, ale svým soukromím a svým nitrem, o jejichž zpeněžení se pak už postarají jiní. Tohle je klíčový zdroj pohádkového bohatnutí firem jako Facebook, Google či Apple. Nyní budou mít kvůli GDPR bohatnutí těžší. Politici si totiž uvědomili, že jim korporace berou vliv a moc. Jak se říká, když se kácí les, létají třísky. Že ty třísky zasáhnou drobné podnikatele a malé obce, to je v zápase obrů – europolitiků a korporací – bohužel druhořadé.

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

NIKDO NEDOKÁŽE LAKOVAT JAKO ROBOT

Vydáno 15.6.2018

Lakování je věda a požadavky na lakované komponenty stále rostou. „Například kvalita povrchových úprav od dodavatelů dílů pro automobily je mnohdy vyšší než u laku samotného vozu,“ říká Josef Kocián, ředitel společnosti Galatek, která dodává lakovací centra.

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

VLASTNÍ LOKOMOTIVA? TO BYL PŘIROZENÝ VÝVOJ

Vydáno 8.6.2018

„Co se zakázek týče, těch máme zhruba na pět let dopředu. Kvůli nedostatku pracovních sil jsme nuceni některé zakázky posouvat, nebo dokonce odmítat,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel společnosti CZ LOKO, a.s.

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

NANOTECHNOLOGIE MÁ NA ŽELEZNICI BUDOUCNOST

Vydáno 1.6.2018

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě nanotechnologie použít při výrobě u výsypného vozu Falns 87, který jsme s úspěchem prezentovali na veletrhu InnoTrans 2017 v Mnichově. Jsme přesvědčeni, že využívání nanotechnologií a ušlechtilých materiálů má budoucnost, ale před námi je ještě dlouhá cesta,“ říká Petr Vlček, generální ředitel společnosti Legios Loco a.s.

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

TRAMVAJE SE VRACEJÍ NA VÝSLUNÍ

Vydáno 29.5.2018

Nízkopodlažní vozidla, bezkontaktní placení v městské hromadné dopravě, bezdrátové připojení k internetu v tramvajích i metru. To jsou základní inovace, kterými chce Dopravní podnik hl. m. Prahy přitáhnout pozornost cestující veřejnosti. Intenzivně se chceme věnovat také oblasti elektromobility, říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem