PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

Vydáno 20.7.2018

Spací vůz pro Tomáše Baťu, první aerodynamický osobní automobil, lokomotivy i pohony pro větrné či přílivové elektrárny – to všechno jsou produkty, pod kterými je podepsaná společnost Wikov. Značku, která letos slaví sto let, vzkřísil v roce 2004 Martin Wichterle.

 

Společnost vznikla 22. prosince 1918 sloučením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík. Prakticky okamžitě se stala největším výrobcem zemědělské techniky v Československu, v roce 1929 začala firma vyrábět i traktory. Již dříve, v roce 1924, sortiment obohatily automobily značky Wikov, které jsou nyní vyhledávaným sběratelským artiklem.

Společnost Wikov jste vzkřísili v roce 2004. Za první republiky patřily produkty, které nosily tuto značku, ke špičce ve svém oboru. Jak těžké bylo dostat Wikov znovu mezi lídry?

V podstatě novodobá historie začala již v roce 2002, kdy pan Wichterle koupil majoritní podíl v ČKD Hronov. Tehdy jsme začali s výrobou průmyslových převodovek. Obnovenou značku Wikov jsme představili v roce 2004. V témže roce jsme koupili Škodu Gear a přejmenovali ji na Wikov Gear a také jsme se stali vlastníkem podílu v britské společnosti Orbital2. Těmito kroky začala novodobá historie značky Wikov. V té době jsme měli obrat 250 milionů korun a 260 zaměstnanců. Nyní děláme obrat desetkrát větší s tisícem zaměstnanců. Zpočátku byly všechny provozy kromě hronovské firmy ve ztrátě a Škoda Gear byla vyloženě zubožená firma. Od té doby, co jsme je vzali pod křídla Wikovu, jsou všechny naše společnosti dlouhodobě ziskové, doinvestované a podporované našimi vývojovými aktivitami. Vytvořením skupiny Wikov se nám podařilo zkoncentrovat všechno dobré, co ve výrobě převodovek v Čechách bylo, a díky tomu jsme se stali uznávaným hráčem na celosvětovém trhu. Když se na to zpětně podívám, tak ten přerod znamenal šestnáct let tvrdé práce, ale vyplatilo se to.

Uvádíte, že především zaměstnanci jsou zásadním kapitálem pro přežití jakékoliv společnosti. Na vašich stránkách hledáte lidi na desítky volných pozic. Není podle vás velkou hrozbou nejen pro váš obor nedostatek kvalifikovaných lidí?

Nedostatek kvalifikovaných lidí je omezením pro kterýkoliv podnik, je to problém prakticky celé Evropy. Snažíme se motivovat talentované studenty na několika vybraných učilištích, středních školách a univerzitách stipendiem a garancí zaměstnání. Naštěstí náš obor nabízí opravdu rozmanitou a kreativní práci. Ve Wikovu může každý konstruktér vidět, jak se z jeho výpočtů, výkresů a modelů stávají reálné výrobky a jejich funkčnost si může ověřit na zátěžových zkušebních stolicích. To je pro řadu techniků mnohem atraktivnější než práce ve velkých společnostech, kde je obtížné získat zpětnou vazbu z realizace jejich práce. Díky tomu je o klíčová místa ve Wikovu zájem.

Značku Wikov měl speciální spací vůz pro Tomáše Baťu, automobily, lokomotivy i nejrůznější pohony; na jaký svůj produkt z novodobé historie jste nejvíce hrdí? Který byl přelomový?

Hrdí jsme na mnoho našich produktů, ale asi přelomovým výrobkem byly dvoumegawattové převodovky s proměnlivým převodovým poměrem pro větrné elektrárny. To byl velmi komplexní produkt, který překročil pojem „převodovka“ a stal se pohonným systémem. Je to zcela výjimečný výrobek ve světovém měřítku. Přelomový byl ale hlavně tím, že jsme museli zcela změnit přístup k definici produktu. Tu jsme stavěli na základě důkladného poznání chování větrné elektrárny a rozvodové sítě. A teprve na základě tohoto poznání jsme tvořili odpovídající pohonný systém. Od té doby se snažíme postupovat stejně u všech aplikací, v nichž naše převodovky a pohony fungují.

Kde vidíte budoucnost vaší společnosti za deset dvacet let? Jaká nová oblast průmyslu by značce Wikov, která letos slaví sté narozeniny, nejvíce slušela?

Věřím, že naše budoucnost je v průmyslových převodovkách a v převodových zařízeních pro kolejová vozidla. Myslím, že budoucnost bude stát na modulárně uspořádaných převodovkách a celých integrovaných pohonech. Stále větší roli bude hrát inteligentní řízení pohonů a automatické sledování provozních stavů a na něm postavená prediktivní údržba. Cílem bude navyšování měrného výkonu na jednotku hmoty a prodlužování životnosti při snížených nákladech na údržbu. Věřím, že většina z oborů, které dnes obsluhujeme, nás bude živit i za deset let. Pokud bych měl uvést nějakou novou oblast činnosti, která může znamenat významný rozvoj značky Wikov, pak bych ji spatřoval v odborném opravárenství a servisu převodovek a pohonů. Tam již dnes také směřujeme.

 

 

Z HISTORIE SPOLEČNOSTI WIKOV

– Společnost vznikla 22. prosince 1918 sloučením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík.

– Firma Wichterle, kterou založil František Wichterle, vyráběla již od osmdesátých let 19. století zemědělské stroje. V roce 1888 koupil František Wichterle jiný zkrachovaný podnik a svou firmu rozšířil o další provozy včetně slévárny. Kromě zemědělských strojů firma vyráběla motory, parní kotle, ozubená kola, elektromotory, nástěnné výtahy či zařízení pro provoz jatek.

– Firma F. a J. Kovářík, kterou vlastnili bratři, inženýři František a Josef Kováříkové, vyráběla od roku 1894 pluhy a nářadí na zpracování půdy, postupně přešla k obdobnému sortimentu jako firma Wichterle. Ač byly tyto dvě firmy konkurenční, již za první světové války spolupracovaly, což vedlo k jejich sloučení těsně po vzniku samostatné Československé republiky.

– Wikov se stal největším výrobcem zemědělské techniky v Československu, v roce 1929 začal vyrábět i traktory.

– V roce 1924 začala z podnětu Františka Kováříka výroba automobilů Wikov, která však trvala jen do roku 1940. Cílem firmy byla malosériová produkce vozů pro bohaté zákazníky. Za první sériově vyrobené auto firmy Wikov se tak považuje model Wikov 7/28 z roku 1925. Vzhledem k vysoké ceně vzniklo těchto automobilů nakonec jen 280 kusů.

– Následoval technicky dokonalejší model Wikov 35 z roku 1932, jehož výhodou byla velmi dobrá aerodynamika. Ani tento vůz nezaznamenal výrazný prodejní úspěch, za tři roky se vyrobilo jen 150 kusů.

– Na podvozku modelu 35 vznikl vzhledově nejzajímavější vůz továrny Wikov – Kapka, což byl první aerodynamický vůz vyráběný v Československu a jeden z prvních na světě. Za celou dobu se ale vyrobily jen tři kusy. Problém byl v tom, že aerodynamické vlastnosti Kapky nebyly příliš dobré, navíc přidané aerodynamické štíty zvýšily váhu vozu o více než sto kilogramů.

– V roce 1933 bylo vyrobeno několik luxusních vozů typu Wikov 70 a v roce 1934 se začal vyrábět model Wikov 40, jehož vzniklo 330 kusů.

– Celkově bylo ve firmě Wikov vyrobeno za dobu její existence jen asi 800 osobních automobilů a 100 nákladních, díky tomu jsou dnes vozy této značky vysoce ceněny mezi sběrateli.

– V roce 1948 byla firma znárodněna a stal se z ní podnik Agrostroj Prostějov.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem