RAJČATA SI BUDOU HOVĚT V ODPADNÍM TEPLE

Vydáno 31.7.2018

Změny vedoucí k efektivnějšímu využití energie, snižování nákladů, zužitkování odpadního tepla pro skleníky, aplikace moderních nástrojů pro identifikaci ztrát prostřednictvím dronů nebo leteckých termovizních snímků – to jsou nejvýznamnější inovativní projekty, na které se zaměřila společnost ČEZ Teplárenská. „Inovacím naše společnost věnuje velkou pozornost. Ročně investujeme do inovačních aktivit několik milionů korun,“ říká Petr Hodek.

 

Kdysi jste řekl, že společnost, která trvale neinovuje, postupně umře. Kolik peněz investujete každoročně do inovací?

Inovacím naše společnost věnuje velkou pozornost. Vytvořili jsme nový útvar business developmentu a marketingu, který se věnuje právě inovacím a vývoji nových produktů a služeb. Běží nám také několik strategických projektů, jejichž cílem je najít nová a inovativní řešení různých témat uvnitř společnosti. Ročně investujeme do inovačních aktivit několik milionů korun. Jako příklad mohu uvést inovační projekt zefektivnění provozování tepelného hospodářství Spolku pro chemickou a hutní výrobu v Ústí nad Labem. Tento projekt se zabývá energetickým managementem, který si dává za cíl řešit problematiku kolísání tlaku v parní soustavě.

Co bývá hnací silou inovací? Je to přání zákazníka, nebo váš vývojový tým přichází s vlastními vylepšeními?

Je to kombinace obojího, nicméně přání zákazníka má větší váhu. Se zákazníkem JUTA a.s. jsme zhodnotili topný systém v jejich areálu, což vedlo k rekonstrukci výměníkové stanice a řídicího systému. Díky tomuto kroku má zákazník nižší spotřebu a zefektivnil se i samotný provoz výměníkové stanice.

Které vaše inovace považuje za nejdůležitější?

Například projekt Management ztrát. V tomto projektu se primárně věnujeme novým technologiím snižování ztrát. Zkoušíme nové typy izolací, prověřujeme možnosti chytré, prediktivní regulace, využíváme i moderní nástroje pro identifikaci ztrát prostřednictvím dronů či leteckých termovizních snímků. Všechny tyto technologie cílí na vyšší efektivitu provozování soustav, tedy komfortní dodávku tepla koncovému zákazníkovi s co nejmenšími tepelnými ztrátami.

Mění se i váš přístup k zákazníkům?

Ano, inovujeme i náš přístup k zákazníkům. Proaktivně nabízíme svým klientům úsporná řešení buď sami, nebo ve spolupráci se společnostmi Skupiny ČEZ. Výsledkem je nejen vyšší spokojenost zákazníka, ale i dlouhodobě stabilní dodávka tepla umožňující plánování modernizací zařízení do budoucna.

Chystáte spolupráci s firmou NWT, největším stavitelem skleníků v České republice, které budete dodávat odpadní teplo. Můžete představit projekt, na kterém budete spolupracovat?

Společnost ČEZ Teplárenská bude do skleníků dodávat teplo ve formě horké vody. Odběratel bude tepelnou energií vytápět skleníky a část tepla bude využívat pro potřeby personálu. Dodávky se budou zvyšovat podle postupného zvětšování skleníkové plochy. Od Skupiny ČEZ bude skleníková farma odebírat také elektřinu.

Jde o první podobný projekt na využití odpadní energie? Můžete případně jmenovat ty nejzajímavější?

Jedná se o první smlouvu, ale další projekty tohoto typu jsou rozjednány v Prunéřově a Tušimicích. Diskutujeme s potenciálními zájemci o dalších lokalitách.

ČEZ Teplárenská se profiluje jako odpovědná firma, můžete jmenovat inovace z oblasti ekologie?

Všechny elektrárny a teplárny Skupiny ČEZ, ze kterých dodáváme teplo, prošly modernizací a splňují ty nejpřísnější emisní limity. Modernizací procházejí i naše tepelné sítě, zaměřujeme se na výměnu parovodů za horkovody. Aktuálně plánujeme modernizovat naše rozvody tepla v Janských Lázních. Hlavním smyslem je vylepšení ekonomických a hlavně ekologických parametrů výroby a distribuce tepelné energie. Konverzí parovodu na horkovod dojde ke snížení tepelných ztrát, z toho vyplyne nižší spotřeba paliva při výrobě, snížení emisí a zlepšení životního prostředí.

Obecným trendem ve vašem oboru je zvyšování uživatelského komfortu, míří vaše inovace i do této oblasti?

Vysoký uživatelský komfort je pro nás již standardem, ostatně i jeden náš nový produkt nese název KOMFORT. Dnes je téměř samozřejmostí, že zákazník očekává, že v případě služby, jako je například dodávka tepla, se nebude muset o nic starat a že za své peníze dostane nejenom plnohodnotnou službu, ale ještě nějaký bonus navíc.

Spolupracuje vaše vývojové centrum na inovacích s vysokými školami?

Ano, aktivně spolupracujeme s několika vysokými školami. Například s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou v Ostravě, s Univerzitním centrem energeticky efektivních budov pod záštitou Českého vysokého učení technického v Praze nebo s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem