TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100. Pořadí nejúspěšnějších firem bývá zveřejňováno již od roku 1994. Nejde o žádný žebříček určovaný porotou, ale vychází přímo z ekonomických dat.

Pozici nejvýznamnější firmy udržela s velkým náskokem ŠKODA AUTO a.s. Loni zvýšila tržby na více než 407 miliard korun. V tržbách více než třikrát překonává další automobilku Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. O významu automotive v tuzemsku hovoří i to, že v první desítce je hned šest společností z automobilového průmyslu, vedle Škodovky a Hyundai to jsou Continental Automotive Czech Republic s.r.o., Continental Barum s.r.o., Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o., a Mobis Automotive Czech s.r.o. Ty doplňuje třetí UNIPETROL RPA, s.r.o., pomyslnou bramborovou medaili získal FOXCONN CZ s.r.o., nejúspěšnější desítku uzavírají TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s., a ArcelorMittal Ostrava a.s.

Tržby firem spojených s automobilovým průmyslem jsou více než dvaapůlkrát vyšší, než má zbytek reprezentantů jiných odvětví v top desítce.

Pozitivní je také kurz ekonomiky – od montoven k výrobním závodům s vlastními vývojovými centry. „Česká republika je exportně zaměřená, více než sedmdesát procent všeho, co se u nás vyrobí, míří mimo naši republiku. I přes tento fakt jsme zemí s řadou vývojových center, univerzit a je u nás stále přihlašováno velké množství speciálních patentů. Proto vidím naši republiku stále jako důležitou část Evropy,“ uvedl Marek Čížek, manažer pro východní Evropu ze společnosti Faurecia Clean Mobility.

Podle Milana Šlapáka, viceprezidenta společnosti GE Aviation Czech, je už naše země připravená udělat další krok, který směřuje k nárůstu počtu výzkumných center, inovacím a obecně k vyšší přidané hodnotě. „Tento krok by nicméně nebyl možný, pokud bychom mezitím nezískali důvěru investorů a zahraničních centrál prokázáním schopností v oblasti, která dostává nelichotivou nálepku montovna,“ říká Milan Šlapák.

„Setkávám se poslední dobou s velkým množstvím českých firem, které úspěšně rostou s vlastními produkty a službami. Zahraniční společnosti jako Bosch přesouvají do České republiky R&D aktivity a zvyšují přidanou hodnotu svých produktů. Že se nedá ze dne na den udělat z České republiky něco jako Silicon Valley, je snad pochopitelné, vše má svůj vývoj a já věřím, že jde správným směrem,“ sdělil Milan Šlachta, generální manažer Bosch Group v České republice.

Naopak za největší hrozbu českého průmyslu vrcholoví manažeři označili nedostatek technicky vybavených pracovníků a vůbec málo volných lidí na trhu práce. „Dlouhodobě sleduji klesající zájem o učňovské vzdělávání, technické a praktické obory. To je potřeba vnímat jako hrozbu a aktivně učňovské obory a technické vzdělávání podporovat. Ne všude se totiž robotizace a Průmysl 4.0 dá využít v plném rozsahu. Mít a vychovávat odbornou pracovní sílu je zcela nezbytné,“ navrhl řešení Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Škoda Vagonka.

Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti Mann + Hummel (CZ) se domnívá, že je třeba zahájit reformy ve vzdělávacím systému a více motivovat mladé lidi, aby projevili zájem o technické obory. Podle něj Česko zatím nepodniká žádná praktická opatření a tím pádem ztrácí drahocenný čas. „S nástupem Průmyslu 4.0 bude u nás i přes větší automatizaci a robotizaci stále potřeba velké množství kvalifikovaných pracovníků. Již nyní se potýkáme s jejich nedostatkem a tento trend může naši situaci ještě zhoršit,“ dodal Rostislav Khýr.

Podobně to vidí i Niclas Pfüller, generální ředitel firmy Brose CZ spol. s r.o. „V současné době je byznys v celém východním bloku negativně ovlivněn nedostatkem pracovní síly. Nedostává se zaměstnanců v podstatě všech kvalifikací, což ohrožuje trvalý růst. Zvyšování mezd rozhodně ke zlepšení situace nevede. Musíme proto zůstat otevření a zkoušet nové přístupy a nápady. Je třeba velmi rychle zvyšovat úroveň automatizace a digitalizace. A také rychle integrovat více kvalifikované pracovníky ze zahraničí,“ doplnil Niclas Pfüller.

Názory top manažerů působících v České republice podporuje i poslední studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Podle ní je naše země osmou nejatraktivnější výrobní zemí světa. Mezi 19 evropskými státy je Česká republika třetí za Litvou a Maďarskem. „Země střední a východní Evropy si udržují vysokou atraktivitu a globální konkurenceschopnost, protože celkové personální náklady v regionu jsou relativně nízké. A díky investicím do infrastruktury se navíc zlepšuje propojení se zbytkem Evropy,“ uvedl specialista na pronájmy průmyslových nemovitostí ve společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.

V regionu podle něj také roste konkurenceschopnost ve výrobě v oborech vyspělých technologií. „To dokládá například nedávno ohlášená spolupráce mezi Fakultou strojní ČVUT a společností GE Aviation,“ doplnil Ferdinand Hlobil.

 

Soňa Singerová

 

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Vydáno 16.8.2018

„Rok 2017 byl pro naši společnost doslova rekordní. Je to způsobeno stabilním nárůstem zakázek v civilním segmentu, kde se stále více prosazuje ekonomická výhodnost Tatry Phoenix v kombinaci se silnou poptávkou po armádních speciálech. Také se nám výjimečně dařilo v oblasti náhradních dílů,“ říká Radek Strouhal, generální ředitel společnosti TATRA TRUCKS a.s.

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Vydáno 15.8.2018

„Loňský rok byl pro divizi TAPI mimořádně úspěšným rokem, a to jak z pohledu prodejů a profitu, tak i z pohledu ostatních klíčových ukazatelů. Podařilo se nám navázat na tradici růstu prodejů z let minulých a navýšit je meziročně o téměř celou třetinu,“ říká Richard Szrajber, jednatel společnosti TEVA Czech Industries s.r.o. a generální ředitel divize TAPI-CZ.

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Vydáno 15.8.2018

„Loňský rok byl pro společnost Varroc Lighting Systems rokem významným, neboť jsme do výroby úspěšně zavedli mnoho nových programů. Světelná technika prožívá nebývalý nárůst nových technologií a naše společnost na trh nedávno uvedla inovativní matrixové a laserové světlomety,“ říká Todd C. Morgan, Varroc Lighting Systems, s.r.o.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

RAJČATA SI BUDOU HOVĚT V ODPADNÍM TEPLE

RAJČATA SI BUDOU HOVĚT V ODPADNÍM TEPLE

Vydáno 31.7.2018

Efektivnější využití energie, snižování nákladů, zužitkování odpadního tepla pro skleníky, aplikace moderních nástrojů pro identifikaci ztrát prostřednictvím dronů nebo leteckých termovizních snímků – to jsou nejvýznamnější inovativní projekty, na které se zaměřila společnost ČEZ Teplárenská. „Inovacím naše společnost věnuje velkou pozornost. Ročně investujeme do inovačních aktivit několik milionů korun,“ říká Petr Hodek.

JSOU ZÁMKY, KTERÉ NEPOTŘEBUJÍ KLÍČ

JSOU ZÁMKY, KTERÉ NEPOTŘEBUJÍ KLÍČ

Vydáno 23.7.2018

„Musíme našim zákazníkům pořád nabízet něco nového, něco, co jim pomáhá. Důležitá je také kvalitní spolupráce. Snažíme se být našim zákazníkům opravdu hodně blízko,“ říká Petr Kuchyňa, výrobní ředitel společnosti Kiekert, největšího výrobce automobilových zámků na světě.

PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

PŘEROD WIKOVU ZNAMENAL ŠESTNÁCT LET TVRDÉ PRÁCE

Vydáno 20.7.2018

Spací vůz pro Tomáše Baťu, první aerodynamický osobní automobil, lokomotivy i pohony pro větrné či přílivové elektrárny – to všechno jsou produkty, pod kterými je podepsaná společnost Wikov. Značku, která letos slaví sto let a kterou v roce 2004 vzkřísil Martin Wichterle, v rozhovoru přiblížil Antonín Růžička, generální ředitel Wikov Industry a.s.

ATRAKTIVNÍ ČESKÉ NEBE

ATRAKTIVNÍ ČESKÉ NEBE

Vydáno 13.7.2018

„Rozhodujícím měřítkem kvality je i kapacita služby, která se hodnotí dlouhodobou průměrnou dobou zpoždění. V posledních deseti letech se pohybujeme vždy v rozsahu, který nám ukládá evropský výkonnostní plán. Respektive tento plán velmi významně překračujeme v pozitivním slova smyslu,“ pochlubil se Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem