TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100. Pořadí nejúspěšnějších firem bývá zveřejňováno již od roku 1994. Nejde o žádný žebříček určovaný porotou, ale vychází přímo z ekonomických dat.

Pozici nejvýznamnější firmy udržela s velkým náskokem ŠKODA AUTO a.s. Loni zvýšila tržby na více než 407 miliard korun. V tržbách více než třikrát překonává další automobilku Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. O významu automotive v tuzemsku hovoří i to, že v první desítce je hned šest společností z automobilového průmyslu, vedle Škodovky a Hyundai to jsou Continental Automotive Czech Republic s.r.o., Continental Barum s.r.o., Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o., a Mobis Automotive Czech s.r.o. Ty doplňuje třetí UNIPETROL RPA, s.r.o., pomyslnou bramborovou medaili získal FOXCONN CZ s.r.o., nejúspěšnější desítku uzavírají TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a. s., a ArcelorMittal Ostrava a.s.

Tržby firem spojených s automobilovým průmyslem jsou více než dvaapůlkrát vyšší, než má zbytek reprezentantů jiných odvětví v top desítce.

Pozitivní je také kurz ekonomiky – od montoven k výrobním závodům s vlastními vývojovými centry. „Česká republika je exportně zaměřená, více než sedmdesát procent všeho, co se u nás vyrobí, míří mimo naši republiku. I přes tento fakt jsme zemí s řadou vývojových center, univerzit a je u nás stále přihlašováno velké množství speciálních patentů. Proto vidím naši republiku stále jako důležitou část Evropy,“ uvedl Marek Čížek, manažer pro východní Evropu ze společnosti Faurecia Clean Mobility.

Podle Milana Šlapáka, viceprezidenta společnosti GE Aviation Czech, je už naše země připravená udělat další krok, který směřuje k nárůstu počtu výzkumných center, inovacím a obecně k vyšší přidané hodnotě. „Tento krok by nicméně nebyl možný, pokud bychom mezitím nezískali důvěru investorů a zahraničních centrál prokázáním schopností v oblasti, která dostává nelichotivou nálepku montovna,“ říká Milan Šlapák.

„Setkávám se poslední dobou s velkým množstvím českých firem, které úspěšně rostou s vlastními produkty a službami. Zahraniční společnosti jako Bosch přesouvají do České republiky R&D aktivity a zvyšují přidanou hodnotu svých produktů. Že se nedá ze dne na den udělat z České republiky něco jako Silicon Valley, je snad pochopitelné, vše má svůj vývoj a já věřím, že jde správným směrem,“ sdělil Milan Šlachta, generální manažer Bosch Group v České republice.

Naopak za největší hrozbu českého průmyslu vrcholoví manažeři označili nedostatek technicky vybavených pracovníků a vůbec málo volných lidí na trhu práce. „Dlouhodobě sleduji klesající zájem o učňovské vzdělávání, technické a praktické obory. To je potřeba vnímat jako hrozbu a aktivně učňovské obory a technické vzdělávání podporovat. Ne všude se totiž robotizace a Průmysl 4.0 dá využít v plném rozsahu. Mít a vychovávat odbornou pracovní sílu je zcela nezbytné,“ navrhl řešení Martin Bednarz, generální ředitel společnosti Škoda Vagonka.

Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti Mann + Hummel (CZ) se domnívá, že je třeba zahájit reformy ve vzdělávacím systému a více motivovat mladé lidi, aby projevili zájem o technické obory. Podle něj Česko zatím nepodniká žádná praktická opatření a tím pádem ztrácí drahocenný čas. „S nástupem Průmyslu 4.0 bude u nás i přes větší automatizaci a robotizaci stále potřeba velké množství kvalifikovaných pracovníků. Již nyní se potýkáme s jejich nedostatkem a tento trend může naši situaci ještě zhoršit,“ dodal Rostislav Khýr.

Podobně to vidí i Niclas Pfüller, generální ředitel firmy Brose CZ spol. s r.o. „V současné době je byznys v celém východním bloku negativně ovlivněn nedostatkem pracovní síly. Nedostává se zaměstnanců v podstatě všech kvalifikací, což ohrožuje trvalý růst. Zvyšování mezd rozhodně ke zlepšení situace nevede. Musíme proto zůstat otevření a zkoušet nové přístupy a nápady. Je třeba velmi rychle zvyšovat úroveň automatizace a digitalizace. A také rychle integrovat více kvalifikované pracovníky ze zahraničí,“ doplnil Niclas Pfüller.

Názory top manažerů působících v České republice podporuje i poslední studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Podle ní je naše země osmou nejatraktivnější výrobní zemí světa. Mezi 19 evropskými státy je Česká republika třetí za Litvou a Maďarskem. „Země střední a východní Evropy si udržují vysokou atraktivitu a globální konkurenceschopnost, protože celkové personální náklady v regionu jsou relativně nízké. A díky investicím do infrastruktury se navíc zlepšuje propojení se zbytkem Evropy,“ uvedl specialista na pronájmy průmyslových nemovitostí ve společnosti Cushman & Wakefield Ferdinand Hlobil.

V regionu podle něj také roste konkurenceschopnost ve výrobě v oborech vyspělých technologií. „To dokládá například nedávno ohlášená spolupráce mezi Fakultou strojní ČVUT a společností GE Aviation,“ doplnil Ferdinand Hlobil.

 

Soňa Singerová

 

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH