KAUZA: BUDOU ZÁSILKY DORUČOVAT DRONY, MAJÍ ŠANCI NA UPLATNĚNÍ V LOGISTICE?

Vydáno 9.8.2018 kauza

Jan Klička, ředitel logistiky společnosti Alza.cz

Drony neboli kvadrokoptéry jsou dnes velice populární a jejich využití je velmi rozmanité. Při pořizování dronu je dobré se zamyslet nad účelem – pokud chce zákazník využít dron jakkoli pracovně nebo například pořizovat videa, je potřeba pro to mít dostatečné rozlišení, stabilizaci, rychlost letu, funkce, ovladatelnost, výdrž baterií atd. V tuto chvíli je nejčastější využití dronů pro zábavu – právě pro pořizování videí a fotografií z ptačí perspektivy. Zájem o drony roste pochopitelně i u Alzy, počty prodaných kusů se pohybují v řádech vyšších tisíců, přičemž klasické drony představují v celkovém objemu zhruba 60 procent (malých dronů – hraček – je pak 40 procent).

Bohužel se ale ukazuje, že doručování zboží za použití dronů či jiných autonomních strojů, které můžeme vidět v rámci různých ukázek a akcí, je v tuto chvíli spíše marketingovým tahem. Kvůli složité legislativě a rizikům spojeným s provozem takové doručování nebude možné ani za několik let.

Alza.cz je inovativní společnost – technologické trendy nejen sledujeme, ale i vymýšlíme. Vždy hledáme cesty, analyzujeme možnosti. Jednali jsme o projektu využití dronů s několika vysokými technickými školami, ale nedostali jsme se přes pilotní návrhy či pilotní projekt dále.

Obecně se lze domnívat, že každé autonomní zařízení, jako je dron, může uspořit náklady a čas pro firmu i zákazníka, ovšem jako u každé novinky i zde existuje celá řada nevyřešených otázek, a to zejména v oblasti bezpečnosti. Hrozí totiž nejen krádež dronu či poškození cizího majetku, ale jako riziko je vnímána i možná újma na zdraví.

A co nás čeká v blízké budoucnosti? V následujících letech zcela jistě dojde k zeštíhlení procesů, tím pádem i k většímu důrazu na rozvoj strojového zpracování a rozhodování z důvodu nedostatku pracovní síly. Existuje totiž celá řada skladových i mimoskladových operací, které dnes v informačním systému zpracovávají operátoři ručně, a zde se tudíž samo nabízí použít softwarovou automatizaci založenou na vyhodnocování dostupných dat a pokročilých algoritmech. A díky nedostatku pracovní síly a zevšednění dopravníkových technologií začíná být cena těchto automatizací dostupnější i pro menší sklady.

Nicméně v oblasti pickování zatím lidskou sílu není možné plnohodnotně nahradit, a to ani dronem. Člověka jednoduše ještě dlouho ve skladech uvidíme – kvůli rozmanitosti tvarů a velikostí zboží zatím nelze proces pickování automatizovat, respektive se nevyplatí do něj investovat z důvodu dlouhé návratnosti. Alza.cz v tomto ohledu se zaměstnanci pracuje velice efektivně a zatím ještě nikdy nesnižovala počet zaměstnanců – pracovníci mají potenciál a často značné přesahy, pokud je to možné, vždy je přesuneme na jinou práci i napříč celou firmou.

Je potřeba si uvědomit, že na jedné straně se sice dá ušetřit v rámci implementace inovací, automatizace, robotizace a větší dostupnosti technologií, ovšem i stroje musí někdo obsluhovat, servisovat, programovat a podobně. Potřebujete tak čím dál kvalifikovanější údržbáře, elektrotechniky, kybernetiky a další profese.

 

DRON PLUSY

+          finanční úspora

+          úspora pracovních sil

+          úspora času

 

DRON MINUSY

–          možnost poškození zdraví či cizího majetku

–          nebezpečí krádeže autonomního stroje

–          neexistuje legislativa

 

 

Petr Novák

Ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

ANO: 50%
NE: 50%

Řekl bych, že jestli své uplatnění v logistice najdou, bude to ještě delší dobu trvat. Zatím jim stojí v cestě hodně překážek. Co se týče logistiky uvnitř firmy, vidím cestu spíše v už dnes realizovaných technologiích automatických vláčků, dopravníků apod. Cestování vzduchem ve skladech a výrobních halách podle mě není praktické kvůli nedostatku místa, také může představovat nebezpečí pro zaměstnance, kteří např. mohou přijít do kontaktu s vrtulemi nebo na ně může stroj po kolizi s nějakým předmětem spadnout. Limitujícím faktorem je také malá výdrž baterie a nízká nosnost.

Co se týče externí logistiky, hlavním problémem je nekompletní legislativa, možnost srážky s letadly, srážky dronů navzájem, převzetí ovládání dronu jiným „černým“ uživatelem, možné zranění osob na zemi v případě havárie apod. Samozřejmě je to také malý dolet v důsledku malé výdrže baterie, malá nosnost, nemožnost operovat za nepříznivých povětrnostních podmínek, za deště aj. Technologie jdou každopádně rychle dopředu a věřím, že se časem tyto problémy podaří vyřešit.

Luděk Drnec

Viceprezident M&S Express pro střední Evropu, DHL

ANO: ?
NE: ?

Vše závisí na tom, zda bude vyřešena legislativa, což je velice komplexní problém a osobně si netroufám říct, jak to dopadne. Takže pokud bude vyřešena, tak drony na sto procent využívány budou. Pokud ne, je to jen PR téma.

Jiří Tyl

Ředitel společnosti, První obalová spol. s r.o.

ANO: 20%
NE: 80%

Osobně si myslím, že ne, a pokud ano, tak jen pro vybrané lehké menší produkty a na krátké vzdálenosti. Spíše mě v této souvislosti napadá využití jako poštovní kurýr v rámci areálu větší firmy. Stačí si uvědomit, kolik e-shopy denně odbaví objednávek, a představa, že nám nad hlavami létají stovky a tisíce dronů, není moc reálná. Pokud pominu problematiku letového provozu, tak jen zvuk dronů by nás dost obtěžoval.

Já vidím uplatnění dronů dnes hlavně jako kontrolního nástroje při provádění třeba inventur. Tyto testy již probíhají a výsledky jsou zajímavé. Drony vybavené kamerou s možností pořizovat stovky snímků za vteřinu, které dokážou přečíst nejen štítky, ale i poznat výrobek podle tvaru, to vše s okamžitým přenosem dat do informačního systému, jsou prostě fascinující. Kdo někdy dělal inventuru, ví, o čem mluvím. Její rychlost a hlavně přesnost je o řády jinde. To nemluvím o bezpečnosti práce.

Jan Klas

Generální ředitel, Řízení letového provozu České republiky, s.p.

ANO: 90%
NE: 10%

Jsem přesvědčen, že právě v logistice a v nákladově efektivním využití dronů při doručování vhodného typu zásilek můžeme vidět jedno z klíčových uplatnění dronů v budoucnosti. To vše však bude možné při důkladném zajištění principu bezpečnosti, a to jak pro ostatní uživatele vzdušného prostoru, tak pro zdraví a majetek osob na zemi.

Marek Čížek

Manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility

ANO: 90%
NE: 10%

Z mého pohledu ano, drony naleznou uplatnění v logistice, a to nejen mate­riálové, ale i logistice osob. Využití dronů pro logistiku osob však bude vyžadovat čas, bude zde potřeba spousty testů, ověření a v neposlední řadě to bude znamenat převrat v legislativě daného oboru.

Z krátkodobého hlediska vidím využití dronů v logistice v rámci kontrolních činností, jako je inventarizace, kontrolní ověřovací inventarizace na stanoveném vzorku či inventarizace prázdných obalů. Další oblastí jsou monitorovací činnosti ve skladových prostorech. Výhodou většiny autonomních systémů je i možnost práce bez nutného osvětlení (dark warehous), což jistě bude do budoucna směr plně autonomních skladovacích ploch.

Vrátím-li se k otázce, zda budou zásilky doručovat drony – toto je pro mě oblast skoro stejně složitá jako doručování osob; jde o střednědobý horizont, také zde bude nutné vyřešit řadu legislativních a bezpečnostních otázek. Na dronech pro doručování zásilek je pozitivní to, že technicky je tato oblast již vyřešená. Dnes už můžeme využít zakoupený dron k přenosu malého balíčku o váze jednoho až dvou kilogramů a jednoduše ho naprogramovat, aby zásilku přenesl na stanovené místo ve stanoveném čase. Až budete někdy v Singapuru, může se vám stát, že vám oběd přinese dron. Většinou naprosto spolehlivě a v požadovaném čase.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem