KAUZA: BUDOU ZÁSILKY DORUČOVAT DRONY, MAJÍ ŠANCI NA UPLATNĚNÍ V LOGISTICE?

Vydáno 9.8.2018 kauza

Jan Klička, ředitel logistiky společnosti Alza.cz

Drony neboli kvadrokoptéry jsou dnes velice populární a jejich využití je velmi rozmanité. Při pořizování dronu je dobré se zamyslet nad účelem – pokud chce zákazník využít dron jakkoli pracovně nebo například pořizovat videa, je potřeba pro to mít dostatečné rozlišení, stabilizaci, rychlost letu, funkce, ovladatelnost, výdrž baterií atd. V tuto chvíli je nejčastější využití dronů pro zábavu – právě pro pořizování videí a fotografií z ptačí perspektivy. Zájem o drony roste pochopitelně i u Alzy, počty prodaných kusů se pohybují v řádech vyšších tisíců, přičemž klasické drony představují v celkovém objemu zhruba 60 procent (malých dronů – hraček – je pak 40 procent).

Bohužel se ale ukazuje, že doručování zboží za použití dronů či jiných autonomních strojů, které můžeme vidět v rámci různých ukázek a akcí, je v tuto chvíli spíše marketingovým tahem. Kvůli složité legislativě a rizikům spojeným s provozem takové doručování nebude možné ani za několik let.

Alza.cz je inovativní společnost – technologické trendy nejen sledujeme, ale i vymýšlíme. Vždy hledáme cesty, analyzujeme možnosti. Jednali jsme o projektu využití dronů s několika vysokými technickými školami, ale nedostali jsme se přes pilotní návrhy či pilotní projekt dále.

Obecně se lze domnívat, že každé autonomní zařízení, jako je dron, může uspořit náklady a čas pro firmu i zákazníka, ovšem jako u každé novinky i zde existuje celá řada nevyřešených otázek, a to zejména v oblasti bezpečnosti. Hrozí totiž nejen krádež dronu či poškození cizího majetku, ale jako riziko je vnímána i možná újma na zdraví.

A co nás čeká v blízké budoucnosti? V následujících letech zcela jistě dojde k zeštíhlení procesů, tím pádem i k většímu důrazu na rozvoj strojového zpracování a rozhodování z důvodu nedostatku pracovní síly. Existuje totiž celá řada skladových i mimoskladových operací, které dnes v informačním systému zpracovávají operátoři ručně, a zde se tudíž samo nabízí použít softwarovou automatizaci založenou na vyhodnocování dostupných dat a pokročilých algoritmech. A díky nedostatku pracovní síly a zevšednění dopravníkových technologií začíná být cena těchto automatizací dostupnější i pro menší sklady.

Nicméně v oblasti pickování zatím lidskou sílu není možné plnohodnotně nahradit, a to ani dronem. Člověka jednoduše ještě dlouho ve skladech uvidíme – kvůli rozmanitosti tvarů a velikostí zboží zatím nelze proces pickování automatizovat, respektive se nevyplatí do něj investovat z důvodu dlouhé návratnosti. Alza.cz v tomto ohledu se zaměstnanci pracuje velice efektivně a zatím ještě nikdy nesnižovala počet zaměstnanců – pracovníci mají potenciál a často značné přesahy, pokud je to možné, vždy je přesuneme na jinou práci i napříč celou firmou.

Je potřeba si uvědomit, že na jedné straně se sice dá ušetřit v rámci implementace inovací, automatizace, robotizace a větší dostupnosti technologií, ovšem i stroje musí někdo obsluhovat, servisovat, programovat a podobně. Potřebujete tak čím dál kvalifikovanější údržbáře, elektrotechniky, kybernetiky a další profese.

 

DRON PLUSY

+          finanční úspora

+          úspora pracovních sil

+          úspora času

 

DRON MINUSY

–          možnost poškození zdraví či cizího majetku

–          nebezpečí krádeže autonomního stroje

–          neexistuje legislativa

 

 

Petr Novák

Ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

ANO: 50%
NE: 50%

Řekl bych, že jestli své uplatnění v logistice najdou, bude to ještě delší dobu trvat. Zatím jim stojí v cestě hodně překážek. Co se týče logistiky uvnitř firmy, vidím cestu spíše v už dnes realizovaných technologiích automatických vláčků, dopravníků apod. Cestování vzduchem ve skladech a výrobních halách podle mě není praktické kvůli nedostatku místa, také může představovat nebezpečí pro zaměstnance, kteří např. mohou přijít do kontaktu s vrtulemi nebo na ně může stroj po kolizi s nějakým předmětem spadnout. Limitujícím faktorem je také malá výdrž baterie a nízká nosnost.

Co se týče externí logistiky, hlavním problémem je nekompletní legislativa, možnost srážky s letadly, srážky dronů navzájem, převzetí ovládání dronu jiným „černým“ uživatelem, možné zranění osob na zemi v případě havárie apod. Samozřejmě je to také malý dolet v důsledku malé výdrže baterie, malá nosnost, nemožnost operovat za nepříznivých povětrnostních podmínek, za deště aj. Technologie jdou každopádně rychle dopředu a věřím, že se časem tyto problémy podaří vyřešit.

Luděk Drnec

Viceprezident M&S Express pro střední Evropu, DHL

ANO: ?
NE: ?

Vše závisí na tom, zda bude vyřešena legislativa, což je velice komplexní problém a osobně si netroufám říct, jak to dopadne. Takže pokud bude vyřešena, tak drony na sto procent využívány budou. Pokud ne, je to jen PR téma.

Jiří Tyl

Ředitel společnosti, První obalová spol. s r.o.

ANO: 20%
NE: 80%

Osobně si myslím, že ne, a pokud ano, tak jen pro vybrané lehké menší produkty a na krátké vzdálenosti. Spíše mě v této souvislosti napadá využití jako poštovní kurýr v rámci areálu větší firmy. Stačí si uvědomit, kolik e-shopy denně odbaví objednávek, a představa, že nám nad hlavami létají stovky a tisíce dronů, není moc reálná. Pokud pominu problematiku letového provozu, tak jen zvuk dronů by nás dost obtěžoval.

Já vidím uplatnění dronů dnes hlavně jako kontrolního nástroje při provádění třeba inventur. Tyto testy již probíhají a výsledky jsou zajímavé. Drony vybavené kamerou s možností pořizovat stovky snímků za vteřinu, které dokážou přečíst nejen štítky, ale i poznat výrobek podle tvaru, to vše s okamžitým přenosem dat do informačního systému, jsou prostě fascinující. Kdo někdy dělal inventuru, ví, o čem mluvím. Její rychlost a hlavně přesnost je o řády jinde. To nemluvím o bezpečnosti práce.

Jan Klas

Generální ředitel, Řízení letového provozu České republiky, s.p.

ANO: 90%
NE: 10%

Jsem přesvědčen, že právě v logistice a v nákladově efektivním využití dronů při doručování vhodného typu zásilek můžeme vidět jedno z klíčových uplatnění dronů v budoucnosti. To vše však bude možné při důkladném zajištění principu bezpečnosti, a to jak pro ostatní uživatele vzdušného prostoru, tak pro zdraví a majetek osob na zemi.

Marek Čížek

Manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility

ANO: 90%
NE: 10%

Z mého pohledu ano, drony naleznou uplatnění v logistice, a to nejen mate­riálové, ale i logistice osob. Využití dronů pro logistiku osob však bude vyžadovat čas, bude zde potřeba spousty testů, ověření a v neposlední řadě to bude znamenat převrat v legislativě daného oboru.

Z krátkodobého hlediska vidím využití dronů v logistice v rámci kontrolních činností, jako je inventarizace, kontrolní ověřovací inventarizace na stanoveném vzorku či inventarizace prázdných obalů. Další oblastí jsou monitorovací činnosti ve skladových prostorech. Výhodou většiny autonomních systémů je i možnost práce bez nutného osvětlení (dark warehous), což jistě bude do budoucna směr plně autonomních skladovacích ploch.

Vrátím-li se k otázce, zda budou zásilky doručovat drony – toto je pro mě oblast skoro stejně složitá jako doručování osob; jde o střednědobý horizont, také zde bude nutné vyřešit řadu legislativních a bezpečnostních otázek. Na dronech pro doručování zásilek je pozitivní to, že technicky je tato oblast již vyřešená. Dnes už můžeme využít zakoupený dron k přenosu malého balíčku o váze jednoho až dvou kilogramů a jednoduše ho naprogramovat, aby zásilku přenesl na stanovené místo ve stanoveném čase. Až budete někdy v Singapuru, může se vám stát, že vám oběd přinese dron. Většinou naprosto spolehlivě a v požadovaném čase.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

„Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice.

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

PRVNÍ MOTOR S ČESKÝM RODNÝM LISTEM

Vydáno 18.9.2018

„Český letecký průmysl má ohromný potenciál a jsem nesmírně rád, že mohu být jeho součástí a aktivně přispívat k jeho rozvoji,“ říká Milan Šlapák, prezident společnosti General Electric pro Českou a Slovenskou republiku a programový ředitel společnosti GE Aviation Czech.

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

„L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Světu průmyslu Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem