KAUZA: BUDOU ZÁSILKY DORUČOVAT DRONY, MAJÍ ŠANCI NA UPLATNĚNÍ V LOGISTICE?

Vydáno 9.8.2018 kauza

Jan Klička, ředitel logistiky společnosti Alza.cz

Drony neboli kvadrokoptéry jsou dnes velice populární a jejich využití je velmi rozmanité. Při pořizování dronu je dobré se zamyslet nad účelem – pokud chce zákazník využít dron jakkoli pracovně nebo například pořizovat videa, je potřeba pro to mít dostatečné rozlišení, stabilizaci, rychlost letu, funkce, ovladatelnost, výdrž baterií atd. V tuto chvíli je nejčastější využití dronů pro zábavu – právě pro pořizování videí a fotografií z ptačí perspektivy. Zájem o drony roste pochopitelně i u Alzy, počty prodaných kusů se pohybují v řádech vyšších tisíců, přičemž klasické drony představují v celkovém objemu zhruba 60 procent (malých dronů – hraček – je pak 40 procent).

Bohužel se ale ukazuje, že doručování zboží za použití dronů či jiných autonomních strojů, které můžeme vidět v rámci různých ukázek a akcí, je v tuto chvíli spíše marketingovým tahem. Kvůli složité legislativě a rizikům spojeným s provozem takové doručování nebude možné ani za několik let.

Alza.cz je inovativní společnost – technologické trendy nejen sledujeme, ale i vymýšlíme. Vždy hledáme cesty, analyzujeme možnosti. Jednali jsme o projektu využití dronů s několika vysokými technickými školami, ale nedostali jsme se přes pilotní návrhy či pilotní projekt dále.

Obecně se lze domnívat, že každé autonomní zařízení, jako je dron, může uspořit náklady a čas pro firmu i zákazníka, ovšem jako u každé novinky i zde existuje celá řada nevyřešených otázek, a to zejména v oblasti bezpečnosti. Hrozí totiž nejen krádež dronu či poškození cizího majetku, ale jako riziko je vnímána i možná újma na zdraví.

A co nás čeká v blízké budoucnosti? V následujících letech zcela jistě dojde k zeštíhlení procesů, tím pádem i k většímu důrazu na rozvoj strojového zpracování a rozhodování z důvodu nedostatku pracovní síly. Existuje totiž celá řada skladových i mimoskladových operací, které dnes v informačním systému zpracovávají operátoři ručně, a zde se tudíž samo nabízí použít softwarovou automatizaci založenou na vyhodnocování dostupných dat a pokročilých algoritmech. A díky nedostatku pracovní síly a zevšednění dopravníkových technologií začíná být cena těchto automatizací dostupnější i pro menší sklady.

Nicméně v oblasti pickování zatím lidskou sílu není možné plnohodnotně nahradit, a to ani dronem. Člověka jednoduše ještě dlouho ve skladech uvidíme – kvůli rozmanitosti tvarů a velikostí zboží zatím nelze proces pickování automatizovat, respektive se nevyplatí do něj investovat z důvodu dlouhé návratnosti. Alza.cz v tomto ohledu se zaměstnanci pracuje velice efektivně a zatím ještě nikdy nesnižovala počet zaměstnanců – pracovníci mají potenciál a často značné přesahy, pokud je to možné, vždy je přesuneme na jinou práci i napříč celou firmou.

Je potřeba si uvědomit, že na jedné straně se sice dá ušetřit v rámci implementace inovací, automatizace, robotizace a větší dostupnosti technologií, ovšem i stroje musí někdo obsluhovat, servisovat, programovat a podobně. Potřebujete tak čím dál kvalifikovanější údržbáře, elektrotechniky, kybernetiky a další profese.

 

DRON PLUSY

+          finanční úspora

+          úspora pracovních sil

+          úspora času

 

DRON MINUSY

–          možnost poškození zdraví či cizího majetku

–          nebezpečí krádeže autonomního stroje

–          neexistuje legislativa

 

 

Petr Novák

Ředitel a jednatel, Koyo Bearings Česká republika s.r.o.

ANO: 50%
NE: 50%

Řekl bych, že jestli své uplatnění v logistice najdou, bude to ještě delší dobu trvat. Zatím jim stojí v cestě hodně překážek. Co se týče logistiky uvnitř firmy, vidím cestu spíše v už dnes realizovaných technologiích automatických vláčků, dopravníků apod. Cestování vzduchem ve skladech a výrobních halách podle mě není praktické kvůli nedostatku místa, také může představovat nebezpečí pro zaměstnance, kteří např. mohou přijít do kontaktu s vrtulemi nebo na ně může stroj po kolizi s nějakým předmětem spadnout. Limitujícím faktorem je také malá výdrž baterie a nízká nosnost.

Co se týče externí logistiky, hlavním problémem je nekompletní legislativa, možnost srážky s letadly, srážky dronů navzájem, převzetí ovládání dronu jiným „černým“ uživatelem, možné zranění osob na zemi v případě havárie apod. Samozřejmě je to také malý dolet v důsledku malé výdrže baterie, malá nosnost, nemožnost operovat za nepříznivých povětrnostních podmínek, za deště aj. Technologie jdou každopádně rychle dopředu a věřím, že se časem tyto problémy podaří vyřešit.

Luděk Drnec

Viceprezident M&S Express pro střední Evropu, DHL

ANO: ?
NE: ?

Vše závisí na tom, zda bude vyřešena legislativa, což je velice komplexní problém a osobně si netroufám říct, jak to dopadne. Takže pokud bude vyřešena, tak drony na sto procent využívány budou. Pokud ne, je to jen PR téma.

Jiří Tyl

Ředitel společnosti, První obalová spol. s r.o.

ANO: 20%
NE: 80%

Osobně si myslím, že ne, a pokud ano, tak jen pro vybrané lehké menší produkty a na krátké vzdálenosti. Spíše mě v této souvislosti napadá využití jako poštovní kurýr v rámci areálu větší firmy. Stačí si uvědomit, kolik e-shopy denně odbaví objednávek, a představa, že nám nad hlavami létají stovky a tisíce dronů, není moc reálná. Pokud pominu problematiku letového provozu, tak jen zvuk dronů by nás dost obtěžoval.

Já vidím uplatnění dronů dnes hlavně jako kontrolního nástroje při provádění třeba inventur. Tyto testy již probíhají a výsledky jsou zajímavé. Drony vybavené kamerou s možností pořizovat stovky snímků za vteřinu, které dokážou přečíst nejen štítky, ale i poznat výrobek podle tvaru, to vše s okamžitým přenosem dat do informačního systému, jsou prostě fascinující. Kdo někdy dělal inventuru, ví, o čem mluvím. Její rychlost a hlavně přesnost je o řády jinde. To nemluvím o bezpečnosti práce.

Jan Klas

Generální ředitel, Řízení letového provozu České republiky, s.p.

ANO: 90%
NE: 10%

Jsem přesvědčen, že právě v logistice a v nákladově efektivním využití dronů při doručování vhodného typu zásilek můžeme vidět jedno z klíčových uplatnění dronů v budoucnosti. To vše však bude možné při důkladném zajištění principu bezpečnosti, a to jak pro ostatní uživatele vzdušného prostoru, tak pro zdraví a majetek osob na zemi.

Marek Čížek

Manažer pro východní Evropu společnosti Faurecia Clean Mobility

ANO: 90%
NE: 10%

Z mého pohledu ano, drony naleznou uplatnění v logistice, a to nejen mate­riálové, ale i logistice osob. Využití dronů pro logistiku osob však bude vyžadovat čas, bude zde potřeba spousty testů, ověření a v neposlední řadě to bude znamenat převrat v legislativě daného oboru.

Z krátkodobého hlediska vidím využití dronů v logistice v rámci kontrolních činností, jako je inventarizace, kontrolní ověřovací inventarizace na stanoveném vzorku či inventarizace prázdných obalů. Další oblastí jsou monitorovací činnosti ve skladových prostorech. Výhodou většiny autonomních systémů je i možnost práce bez nutného osvětlení (dark warehous), což jistě bude do budoucna směr plně autonomních skladovacích ploch.

Vrátím-li se k otázce, zda budou zásilky doručovat drony – toto je pro mě oblast skoro stejně složitá jako doručování osob; jde o střednědobý horizont, také zde bude nutné vyřešit řadu legislativních a bezpečnostních otázek. Na dronech pro doručování zásilek je pozitivní to, že technicky je tato oblast již vyřešená. Dnes už můžeme využít zakoupený dron k přenosu malého balíčku o váze jednoho až dvou kilogramů a jednoduše ho naprogramovat, aby zásilku přenesl na stanovené místo ve stanoveném čase. Až budete někdy v Singapuru, může se vám stát, že vám oběd přinese dron. Většinou naprosto spolehlivě a v požadovaném čase.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem