Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Vydáno 13.8.2018

věk: 49 let, rodina: dva synové, dcera, studium: Fakulta strojního inženýrství ČVUT, obory dopravní a manipulační technika, ekonomie a management strojírenského podniku, ve společnosti působím: od roku 1994 v různých odborných a manažerských pozicích v obchodních útvarech v závodě v Českých Budějovicích a v Německu, 2008–2016 jako jednatel a obchodní ředitel společnosti Robert Bosch, spol. s r.o., České Budějovice, od roku 2017 jako reprezentant společnosti Bosch pro region ČR a SR a jednatel společností Robert Bosch odbytová s.r.o. Praha a Robert Bosch, spol. s r. o., Bratislava, volný čas: cestování, děti, zahrada, squash, badminton, lyže, motorka.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

V roce 2017 se společnosti Bosch podařilo docílit rekordního obratu jak celosvětově (78,1 miliardy eur), tak i v České republice. Obrat skupiny Bosch Group na trhu v České republice vzrostl o 3,6 procenta na 0,8 miliardy eur. Obrat jednotlivých společností včetně exportu z našich výrobních závodů poprvé překročil dvě miliardy eur. Největší podíl na tomto výsledku má již tradičně oblast mobility solution, jejíž součástí jsou dodávky komponentů pro automobilový průmysl.

Na trhu se ale daří i ostatním divizím, jako je tepelná technika, ruční nářadí, hydraulické systémy, zabezpečovací technika či domácí spotřebiče. Jak vidíte, portfolio produktů je široké.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

Je to částečně specifické podle jednotlivých divizí. Ale hlavními trendy, které jsou nyní výzvou i šancí pro naši společnost, jsou mobilita budoucnosti a internet věcí. Chceme udržovat mobilitu lidí a současně přitom zvyšovat kvalitu ovzduší. Aby se přeprava s nízkými emisemi stala skutečností, investuje společnost ohromné prostředky, a to jak do zajištění úspěchu elektromobility na trhu, tak i do zdokonalování spalovacího motoru. Společnost Bosch nyní například dosáhla průlomu pomocí nové dieselové technologie vyvinuté vývojáři mateřského koncernu. Zkušební vozidla vybavená vylepšenou technologií nevypouštějí v průměru více než 13 miligramů NOX na kilometr, což je výrazně méně, než požadují normy platné od roku 2020. Dieselový spalovací motor má budoucnost a zůstane nedílnou součástí řešení mobility zítřka. To je samozřejmě důležité i pro naše výrobní závody.

Co se týká internetu věcí, tak to je na samostatný článek. Snad jen pro představu – Bosch dodal celosvětově minulý rok na trh přes 38 milionů výrobků s podporou internetového připojení, což byl nárůst o čtyřicet procent oproti roku 2016.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

Myslím, že problémem by v budoucnu bylo, pokud by se nám nepodařilo v průmyslu zachytit nové trendy v digitalizaci a automatizaci, takzvaný Průmysl 4.0. Souvisí to samozřejmě silně s kvalifikací odborníků na trhu práce a v jednotlivých společnostech. Pokud chceme zvyšovat přidanou hodnotu našich produktů, potřebujeme i více kvalifikovaných lidí, kteří jsou schopní tuto hodnotu produkovat. Naše výrobní podniky Bosch v ČR mají výhodu velkého koncernu, který má možnost sdílet nové poznatky a technologie mezi jednotlivými závody, ale bez domácích odborníků to fungovat nebude. Je třeba, aby růst průmyslu nestál pouze na růstu počtu zaměstnanců, kteří se svezou do výroby přes půl světa. Krátkodobě se dnes příliš jiných řešení nenabízí, ale pro zajištění růstu do dalších let je třeba se na kvalifikaci lidí zaměřit jako na prioritu.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Nemyslím si, že bychom měli v České republice nějakou zásadní nevýhodu oproti ostatním zemím v Evropské unii. Ano, stavební řízení by mohlo být rychlejší, některé zákony a předpisy jednodušší, ale na druhou stranu máme i pozitivní příklady. Pokud se budeme chtít srovnávat se zeměmi například z jihovýchodní Asie, pak asi brání, ale i s vědomím této skutečnosti nemůžeme podřídit průmyslu vše. Určitě je stále co zlepšovat. Myslím, že by bylo správné se nyní zaměřit na legislativní dopady nových trendů ve společnosti, ať již v mobilitě, jako je autonomní řízení či konektivita automobilů, tak v digitalizaci procesů ve státní správě, budování infrastruktury datových sítí, a s tím spojené problémy.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Ano, ale s ohledem na vývoj na trhu práce v České republice je to rok od roku těžší. Máme díky našemu růstu neustále otevřené inženýrské pozice do výroby, vývoje, kvality. Máme výhodu atraktivního zaměstnavatele, takže se nám najít vhodné kandidáty stále ještě celkem daří. Nabízíme nejen výborné pracovní podmínky a platové ohodnocení, ale i zajímavé úkoly, práci v mezinárodních týmech či možnost kariérního růstu, včetně možnosti pracovat pro Bosch třeba i na druhé straně světa. To je naše konkurenční výhoda. Je to nyní ale opravdu hodně na hraně. V poslední době se požadavky uchazečů o práci částečně změnily. Hlavně mladé lidi zajímá více i takzvaná work-life balance. Myslím, že být personalistou je v českých společnostech dnes velká výzva.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

Kromě již zmiňovaného vylepšení u dieselového spalovacího motoru usiluje Bosch také o vedoucí postavení na trhu elektrických pohonných systémů. To již platí pro Čínu, kde Bosch spolupracuje se společností Nikola Motor Company z USA a s největším světovým výrobcem motorů pro užitková vozidla, čínskou firmou Weichai Power. Dalšími oblastmi, na které se společnost zaměřuje, je automatizované a propojené řízení. Skupina Bosch dnes zaměstnává celosvětově pětadvacet tisíc softwarových inženýrů, z nichž se více než čtyři tisíce zabývají vývojem řešení pro internet věcí. Žádná jiná společnost nenabízí tolik možností konektivity v reálném světě jako Bosch. Vidíme budoucí obchodní příležitosti vyplývající z digitalizace celých ekosystémů, jako jsou chytrá mobilita, propojená výroba, řešení pro městské aglomerace či home connect, největší ekosystém IoT (internetu věcí) pro domácí spotřebiče, který přijalo již 28 partnerů z oboru. Vrcholnou disciplínou IoT jsou pak multidoménové systémy, které propojují různá odvětví, například výrobní procesy, stavebnictví, bezpečnost a mobilitu. Naší konkurenční výhodou je v této oblasti naše diverzifikace.

V České republice právě budujeme nové vývojové a zkušební centrum v Českých Budějovicích. Již dnes zde pracuje v odděleních zkušeben, vývoje systémů DNOX, vývoje palivových systémů a dalších komponentů pro spalovací motory více než 500 inženýrů. V našich výrobních závodech také intenzivně pracujeme na mnoha projektech z oblasti Průmyslu 4.0. Sběrem a následným zpracováním ohromného množství výrobních dat docilujeme vyšší flexibility a kvality naší výroby a zefektivňujeme údržbu výrobních zařízení. V jihlavském závodě Bosch Diesel jde do další fáze projekt využívání autonomních bezpilotních vozíků, v Budějovicích rozvíjejí kompetence ve využívání 3D tisku.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Nemyslím, že mám nějak specifické potřeby. Během týdne potřebuji stihnout zajít několikrát na squash, badminton nebo si zaplavat. Když je nejhůř, jdu si zaběhat. Z běhu mám největší radost, až když doběhnu – z toho, že jsem se k tomu zase dokázal dokopat. Občas zajdu také do sauny nebo na masáž. Rád se projedu na motorce, ale to spíš až o víkendu.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

Uměl bych si představit několik variant ideálních dovolených. Zimní, letní, aktivní, víc na pohodu, někam za exotikou. Koncem léta se klasicky těším na lyže, na jaře zase už někam k vodě. Líbil se mi třeba Izrael, ale poslední dobou mě také překvapuje, kolik zajímavých míst jsem ještě neviděl doma v Čechách. Ideál by asi byla „off-line“ dovolená (což teda nedokážu), a přesto nemít stovky nepřečtených e-mailů po návratu.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Obojí souvisí s mým novým působištěm. Před rokem a půl jsem převzal v rámci společnosti Bosch novou roli regionálního reprezentanta pro Čechy a Slovensko. Celou svou předchozí profesionální kariéru jsem působil v oblasti výroby a prodeje automobilových komponentů, takže to pro mne byla nejen změna manažerské pozice v rámci společnosti – dostal jsem možnost podílet se na aktivitách v celém spektru oblastí, kde Bosch působí, což je pro mne velice atraktivní. Myslím, že se mi zároveň podařilo skloubit působení v Praze a v Bratislavě se soukromým životem a koníčky.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Chci dále pracovat nejen na dobrém jménu společnosti Bosch v České republice, ale i na atraktivitě naší země a trhu pro jednotlivé divize Bosch. Chtěli bychom minimálně vyrovnat rekordní obrat skupiny firem Bosch Group z minulého roku. Ve výrobních závodech v Jihlavě a Českých Budějovicích s sebou růst přináší již zmiňované téma kvalifikace a náboru nových spolupracovníků. Máme celou řadu nových zajímavých zakázek v oblasti tepelné techniky či hydraulických systémů, jako je například dodávka jevištní technologie pro Státní operu v Praze společností Bosch Rexroth. A v neposlední řadě monitorujeme potenciál pro nové projekty v oblasti smart city, především v dopravě, a ne vždy zaměřené jen na automobily.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem