Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Vydáno 14.8.2018

věk: 42 let, rodina: manželka Kateřina, synové Tomáš (9 let) a Lukáš (5 let), studium: Technická a Provozně ekonomická fakulta ČZU Praha, obchod a podnikání s technikou, ve společnosti působím: od roku 2006; 2006–2009 jako manažer kvality, 2009–2010 manažer údržby, 2010–2013 manažer výroby, 2013–2017 ředitel závodu, od 2017 do současnosti jako FES&P manažer pro východní Evropu (lean management), volný čas: sport – běhání, box, motocykly.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Loňský rok byl rokem změn, plně na nás dopadla aféra dieselgate, což znamenalo změnu výrobního sortimentu zejména v poměru komponentů vyráběných pro naftové a benzinové motory. Celkově se jednalo o rok s relativně velkým hospodářským růstem v automotive, kde Faurecia zaujímá přední pozici na trhu. Na megatrendy zareagovala změnou názvu z Emissions Control Technologies na Clean Mobility a poprvé v České republice získala ocenění nejlepšího zaměstnavatele.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

Jak jsem již zmínil, v našem odvětví je největším trendem čistá mobilita. Postupně se bude snižovat podíl dieselových motorů v osobních vozech, kde je částečně nahradí benzinové, ale více a více se budeme setkávat s hybridními pohony, vozy s vodíkovými motory či plně elektrickými pohony. Faurecia má v této oblasti širokou škálu výrobků, jež již dnes nabízí svým zákazníků.

Dalším trendem ovlivňujícím průmysl v České republice jsou automatizace a digitalizace, které se budou v nejbližších letech velice rychle rozvíjet. Část pracovních sil bude nahrazena roboty nebo kooperujícími roboty, na druhou stranu vznikne poptávka po expertech a nových pozicích, které v řadě firem dnes ještě neexistují. Nízká nezaměstnanost a rychle rostoucí ekonomika to pouze uspíší. Naše republika je exportní zemí se zaměřením zejména na Evropskou unii, takže průmysl v ČR bude ovlivňovat i její vývoj.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V současné době je to jistě nedostatek pracovní síly. Rostoucí obrat českých průmyslových firem související s rostoucí poptávkou je již nyní na hranici kolapsu. Je to papírový domeček, který se může velice rychle rozložit. Už dnes jsme a určitě i budeme svědky toho, že řada předních výrobců s mezinárodní působností začne nové, ale i část stávajících byznysů přesouvat mimo Českou republiku.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

To si nemyslím, jsme proevropská země s relativně otevřenou demokracií. Školský systém je jedním z nejlepších v Evropě, i když v posledních letech trochu ztrácí svou jiskru; zde je zapotřebí pracovat koncepčně se správným výhledem a cíli. Ohledně autonomních vozů je si­tuace trochu jiná, naše republika by jistě ráda uvítala autonomní vozy, elektrické vozy, aktivity jako green city, ale bohužel pro to není u nás vytvořená dostatečná infrastruktura. V této oblasti nás to trochu brzdí, ale věřím, že bude zájmem velkých měst tuto situaci velice rychle změnit. Z mého pohledu to budou právě velká města, kdo bude do budoucna udávat směr, kterým se ostatní budou muset řídit, a to bude ve velké míře ovlivňovat vývoj celé společnosti.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

Společnost Faurecia se přizpůsobuje trendům a vývoji automobilového trhu. Vezmu-li v potaz všechny oblasti výroby Faurecie, nejen clean mobility, hlavními směry jsou například smart cockpit, clean cities, použití kompozitních materiálů či rekuperace tepelné energie.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Toto je samozřejmě problém celé České republiky a také Faurecie. Jako globální firma jsme schopní nabídnout velice zajímavou kariéru v rámci našich výrobních závodů a vývojových center nejen v České republice, ale po celém světě. To je benefit, který je stále vnímán velice pozitivně. Výrobní závody nabízí řadu dalších bonusů, jako je doprava zaměstnanců, školka pro děti, zajištění ubytování v místě závodu a v neposlední řadě i zajímavé finanční ohodnocení.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Prací – jsem typ, který musí stále něco dělat. Nemyslím tím, že trávím ve Faurecii 24 hodin denně, ale když nejsem v kanceláři, rád pracuji na chalupě nebo sportuji. Momentálně zakládám sportovní klub v Praze, kde bychom se chtěli zaměřit na správnou sportovní výchovu dětí a mládeže tak, aby opravdu každé dítě umělo kotrmelec.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

Ideální dovolená musí být delší než jeden týden a s těmi, co mám rád, takže s mou manželkou a dětmi. Rádi přibereme ještě pár přátel a užíváme si svobody, ať už na horách, nebo někde v jedné stopě.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Začnu osobním životem. Snažím se, aby moje rodina byla spokojená, dětem se dostalo správné výchovy jak ve škole, tak ve sportu a hlavně aby si užily krásné radostné dětství, stejné, jako jsem měl možnost prožít já a moje žena Kateřina. Ohledně pracovních úspěchů je to složitější. V automotive je každý den v práci opravdu výzva. Osobně jsem před rokem změnil funkci z ředitele závodu na divizní pozici. Po prvních měsících, kdy zjistíte, že ten super tým manažerů již není s vámi, ale zůstal v závodě a nyní jste sami, je potřeba najít cestu, jak být zase prospěšný a žádaný. To si myslím, že se mi povedlo a opět jsem platným členem týmu s přidanou hodnotou. Kdyby to tak nebylo, šel bych dělat něco, co má smysl.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

V tomto roce je velkou výzvou zajištění dostatečného počtu pracovníků pro výrobní závody, jejich zaškolení, motivace a efektivní využívání. Osobní výzvou pro mě je pomoc výrobním závodům v mém perimetru, aby lidské zdroje byly efektivně využívány, stejně jako strojní zařízení. Rád bych pokračoval v aplikaci metod jishuken v našich závodech, kde je výsledek zlepšení efektivity vždy mezi dvaceti až třiceti procenty. Dále nás čeká recertifikace tří velkých závodů dle Faurecia Excellence System. Myslím, že toto bude pěkná výzva.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem