Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018 letectví

věk: 41 let, rodina: ano, studium: inženýrské a doktorské studium na ČVUT, engineering na VIA University College Horsens, Dánsko, ve společnosti působím: v GE od roku 1999, v různých rolích v různých zemích a v různých GE divizích, v GE Aviation od roku 2009, volný čas: sport, především běh a cyklistika.

 

JAKÝ BYL LOŇSKÝ ROK, CO MĚLO NEJVĚTŠÍ VLIV NA HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK?

Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru, který se nám zároveň podařilo v rekordním čase od začátku programu úspěšně spustit v nově zrekonstruované ultra moderní zkušebně v Praze. Zároveň jsme oznámili úzkou výzkumnou spolupráci s ČVUT, jejíž rozsah nemá v historii naší společnosti obdoby.

 

KTERÉ TRENDY JSOU A BUDOU PODLE VÁS V NEJBLIŽŠÍ BUDOUCNOSTI URČUJÍCÍ PRO ROZVOJ VAŠEHO PRŮMYSLOVÉHO ODVĚTVÍ V ČESKÉ REPUBLICE?

V odvětví leteckého průmyslu to bude především další rozvoj moderních výrobních technologií, jako je 3D tisk či principy internetu věcí, které se budou čím dál více propisovat do vývoje nových produktů a služeb, do řízení výroby a dodavatelských řetězců, následného dosledování a proaktivního řízení výkonnosti produktu v provozu. Dále je to virtuální a rozšířená realita, která přináší nové vzrušující příležitosti. Ve střednědobém horizontu začne nástup hybridních leteckých motorů s tím, jak se budou zlepšovat baterie a generátory.

 

CO JE PODLE VÁS NEJVĚTŠÍM PROBLÉMEM ČI HROZBOU ČESKÉHO PRŮMYSLU?

V obecné rovině to jsou hlasy vyzývající k odchodu z Evropské unie – takový krok by byl devastující pro českou ekonomiku. Nevěřím, že to nastane, ale tyto výkřiky odvádí pozornost od skutečných problémů. Hodně se hovoří o nedostatku pracovní síly, ale to vidím naopak jako příležitost k vyšší míře automatizace a robotizace, které reprezentují vyšší kvalitu a produktivitu. Osobně vidím riziko v nízkém stupni provázanosti průmyslu a univerzit, která by přinášela praktický výzkum a inovace a tím přispěla k většímu podílu ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou a generování absolventů s dovednostmi odpovídajícími potřebám firem.

 

NEBRÁNÍ V NĚKTERÝCH OHLEDECH ROZVOJI ČESKÉHO PRŮMYSLU LEGISLATIVA?

Průmysl si vždy cestu najde, záleží pouze, jak bude dlouhá a kolik bude stát. Jednotlivé stavební bloky zde existují (legislativa, podpora exportu, výzkumné a rozvojové granty, školství, investiční pobídky atd.), naprosto klíčové nicméně je, jak efektivně dokážou tyto bloky fungovat jako ucelený systém a především jak rychle. A právě v rychlosti je v České republice ohromný prostor pro zlepšení.

 

KTERÉ KONKRÉTNÍ INOVATIVNÍ KROKY VAŠE SPOLEČNOST CHYSTÁ?

V českém start-upu se věnujeme oblasti rozšířené reality a pracujeme na řešení, které umožní našim zákazníkům provádět servisní údržbu motoru efektivnějším způsobem. Zároveň jsme zainvestovali do nových výrobních technologií, které do té doby nebyly používané nejen v České republice, ale i v celé východní Evropě, například vysokorychlostní broušení celého rotoru motoru. Také jsme v závěrečné fázi certifikace nového modelu motoru H80, brzy uvedeme na trh jeho akrobatickou verzi.

 

NACHÁZÍTE NA TRHU PRÁCE DOSTATEK ODBORNÍKŮ PRO VÝROBU A VÝVOJ?

Je to výzva. Pokud definuji pracovní trh v České republice, tak nikoliv. Jsme globální firma, a tudíž využíváme synergie z globálního pracovního trhu. Následnou výhodou je diverzita a úžasná technická odbornost týmu, ovšem vykoupená vyššími náklady. Ne všechny firmy si tento přístup mohou dovolit, proto řízený import mozků ze zahraničí a uvolnění imigrační politiky je jednou z cest, jak průmyslu pomoct.

 

VYSOKÁ MANAŽERSKÁ FUNKCE VYŽADUJE TAKÉ KVALITNÍ ODPOČINEK. JAK RELAXUJETE?

Především vysokou mírou intenzivních sportovních aktivit, ideálně individuálních a v outdoorovém prostředí.

 

JAK SI PŘEDSTAVUJETE IDEÁLNÍ DOVOLENOU?

S hrudním pásem od Garminu. A pochopitelně ve společnosti svých nejbližších v místě bez mobilního signálu.

 

POCHLUBTE SE, CO SE VÁM V POSLEDNÍ DOBĚ PODAŘILO V OSOBNÍM I PRACOVNÍM ŽIVOTĚ.

Jsem hrdý na výsledky související s investičními aktivitami GE Aviation v České republice a na rozvoj spolupráce s ČVUT a dalšími českými organizacemi, jež jsou součástí širšího ekosystému, který se snažím s týmem budovat pro dlouhodobé benefity nejen GE, ale celé země. Věřím, že to bude do jisté míry náš odkaz, což přináší pocit uspokojení také v osobním životě.

 

JAKÉ VÝZVY VÁS V LETOŠNÍM ROCE ČEKAJÍ?

Ve zbývající části roku nás čeká dokončení dodatečných prototypů motoru GE Catalyst, všechny s vysokým stupněm instrumentace, zahájení testování v dalších pěti pozemních zkušebnách a příprava na první zkušební let.

 

Soňa Singerová

Čtěte také:

Bohdan Wojnar, ŠKODA AUTO

Milan Šlachta, ROBERT BOSCH

Niclas Pfüller, BROSE CZ

Marek Čížek, FAURECIA CLEAN MOBILITY

Petr Novák, KOYO BEARINGS CZECH REPUBLIC

Todd C. Morgan, VARROC LIGHTING SYSTEMS

Richard Szrajber, TEVA CZECH INDUSTRIES, divize TAPI-CZ

Radek Strouhal, TATRA TRUCKS

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Rostislav Khýr, MANN+HUMMEL (CZ)

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více