PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

Už zbývají jen dny do chvíle, kdy spatří ve společnosti Aero Vodochody světlo světa první cvičný letoun nové generace. Výroba vojenského letounu L-39NG pokročila do finální montáže, Aero se chystá ukázat celý letoun na akci zvané roll-out 12. října. Letoun L-39NG vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, ale je vybaven novou pohonnou jednotkou a moderními přístroji. „L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Aero Vodochody vrací České republice výrobu proudových letadel. Jaké byly ty nejzásadnější argumenty pro směřování od výroby dílů k celým letounům?

Posledních deset let se společnost Aero Vodochody soustředila hlavně na výrobu pro oblast komerčního letectví, protože trh vojenské aviatiky stagnoval. Nyní se trend změnil, mezinárodní poptávka roste a my máme dva produkty, které mohou tuto poptávku uspokojit. To byla první věc, kterou jsme si odsouhlasili s akcionáři Aera – že firma začne opět vyrábět vlastní letadla.

Většina letadel, která v současnosti využívají armády po celém světě k výcviku svých pilotů, se blíží ke konci své životnosti, a v příštích deseti až patnácti letech proto musí být nahrazena. Vzniká tak obrovská poptávka po cvičných letounech, která podle našeho odhadu dosáhne objemu tří tisíc strojů. Mezi letadly, která se v současné době stávají zastaralými, jsou také naše L-39. Ty jsou i v současné době stále nejrozšířenějším cvičným letounem. Proto přišel čas, aby byla jejich uživatelům nabídnuta náhrada od osvědčeného výrobce.

 

Projekty Aera Vodochody podporuje vláda České republiky. Jak je pro vás tato podpora důležitá, v čem vám pomáhá?

Ve vojenském podnikání je podpora vlády velmi důležitá. Výrobci vojenských letadel, jako jsme i my, je nemohou prodávat bez podpory domácí vlády, protože protistrana je obvykle také zastoupena vládou té dané země. Při obchodování tedy zahraniční partneři berou v potaz i to, jaké mají vztahy s naší vládou.

Váš nový letoun L-39NG vychází z aerodynamické koncepce stroje L-39 Albatros. V čem se nová verze liší? Jak velký krok dopředu jste učinili?

Nový stroj L-39NG se od původního Albatrosu liší na první pohled. Trup letounu L-39NG se skládá z více než tří tisíc dílů, přičemž zhruba devadesát procent z nich je nových a pouze deset procent součástí je převzatých z jeho předchůdce L-39 Albatros. Nemá charakteristické palivové nádrže na konci křídla. Místo toho má takzvané „mokré křídlo“, tedy palivovou nádrž integrovanou přímo do křídla. Konstrukce letadla je mnohem subtilnější, a to díky použití nového motoru od výrobce Williams International. Letoun nové generace má nižší hmotnost a je vybaven pokročilými palubními systémy. Největší změny jsou v kokpitu. Pilot má k dispozici moderní katapultovací sedačku Martin-Baker, novinkou je také jednodílný poklop kokpitu a vyvýšené sedadlo pro zadního pilota. Tento krok výrazně zlepšil výhled obou pilotů z paluby letadla.

Když vezmeme v potaz hodnotu stroje nové generace a cenu letové hodiny, jak si v tomto ohledu stojíte ve srovnání s konkurencí?

Nabízíme nejlepší cenové řešení na trhu, přinášíme skvělý poměr cena-výkon. L-39NG je platforma pro kompletní vojenský výcvik pilotů zaručující nízké náklady na pořízení, provoz a údržbu.

Jak potenciální zájemci slyší na tradiční značku Aero Vodochody?

Bývalé Československo představovalo vzdělávací a tréninkové centrum pro piloty z celého východního bloku. Myslím si, že toto je dost podceňovaná záležitost. Tito piloti, kteří létali s českými letadly, znají Českou republiku, někteří z nich mluví česky. Často jsou z asijských zemí, které se nyní přesouvají od východní k západní technologii. V tomto ohledu mají české společnosti, včetně společnosti Aero Vodochody, jedinečné know-how. Znají obě technologie a rozdílnou mentalitu na východě a západě.

Vaše letouny se vyznačují jednoduchým ovládáním a nízkými provozními náklady. Jaké další důležité vlastnosti ještě mají?

Naše letadla jsou víceúčelová. L-39NG může pokrývat všechny fáze výcviku pilotů od základního až po pokročilý a navíc může plnit i roli lehkého bitevníku. L-159 je jediným bojovým letounem ve své kategorii – na podzim roku 2016 je Irák použil ve válce proti Islámskému státu, stroje se zapojily do boje v oblasti kolem Mosulu a byly velmi úspěšné. Méně často zmiňovaným, ale velmi důležitým přínosem je schopnost vzletu z nezpevněných povrchů.

Lehký bitevník L-159 se osvědčil v boji proti terorismu. Jaký je podle vás potenciál trhů pro tento letoun?

Národní letecké síly hledají řešení, jak plnit velké množství misí v cenově dostupných hladinách a současně zajistit bezpečnost letadla a posádky. Na nedávné letecké show ve Farnborough jsme představili víceúčelový bojový letoun F/A-259 Striker se širokou škálou bojových schopností. Potenciální poptávka po této platformě je zhruba sedm set letounů v příštích deseti letech.

A potenciál novinky L-39NG?

Odhad je, že v příštích patnácti letech budeme schopni dodat zákazníkům sto až sto padesát letounů. Vzhledem k tomu, že celková poptávka dosáhne objemu tří tisíc cvičných letounů, jedná se o konzervativní odhad.

V minulosti vyrábělo Aero Vodochody také civilní letadla. Uvažujete v budoucnu o návratu do této oblasti?

Naší současnou strategií je zaměřit se více na vojenské programy. Nyní se plně soustředíme na projekt L-39NG a modernizaci L-159. Teprve, až se nám tyto investice začnou vracet, budeme lépe připravení na zahájení dalšího projektu, ať už v civilním, nebo vojenském segmentu.

 

AERO VODOCHODY BY CHTĚLO DODÁVAT LETADLA AMERICKÉ ARMÁDĚ

 

Aero Vodochody se společně s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries (IAI) pokusí získat zakázku americké armády na dodávku 300 lehkých proudových letounů. Američanům chtějí nabídnout stroje L-159 a L-39NG.

 

Aero a IAI mají zájem účastnit se programu vzdušných sil USA OA-X. „Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů,“ uvedl mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.

Aero Spojeným státům slibuje, že je schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do USA, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. „Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X,“ dodal Tvrdík.

Aero je přesvědčeno, že dvojice jeho letounů nabídne americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Podle Tvrdíka oba stroje požadavky OA-X z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení splňují, nebo i překonávají.

„Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. „Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro americké letectvo skutečným řešením jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady,“ dodal Giuseppe Giordo.

Podotkl také, že lehké proudové letouny z Aera provozují vzdušné síly v Pobaltí, střední Evropě, afrických zemích nebo ve východním Pacifiku. Pro USA jsou to teritoria strategicky významná, což by americké armádě usnadnilo provoz těchto strojů v partnerství s dalšími zeměmi.

Aero a IAI uzavřely již v dubnu smlouvu například o technické a obchodní spolupráci na letounu L-159. Český letecký výrobce se s izraelskou firmou dohodl na integraci nové a bojem prověřené avioniky a dalších technických řešeních. Obě firmy se domluvily, že L-159 budou zákazníkům nabízet společně.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s.

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

TOS VARNSDORF – silný zaměstnavatel s více než stoletou tradicí a vlastní střední průmyslovou školou

Vydáno 28.11.2018 Komerční sdělení

TOS VARNSDORF, tradiční výrobce obráběcích strojů vlastněný výhradně českým kapitálem, je největší strojírenskou firmou v děčínském okresu a jednou z nejsilnějších v Ústeckém kraji. Svým zaměstnancům společnost nabízí celou řadu benefitů a situaci s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků se rozhodla vyřešit založením vlastní střední průmyslové školy, která v areálu firmy velmi úspěšně funguje již druhým rokem.

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem