PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

Už zbývají jen dny do chvíle, kdy spatří ve společnosti Aero Vodochody světlo světa první cvičný letoun nové generace. Výroba vojenského letounu L-39NG pokročila do finální montáže, Aero se chystá ukázat celý letoun na akci zvané roll-out 12. října. Letoun L-39NG vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, ale je vybaven novou pohonnou jednotkou a moderními přístroji. „L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Aero Vodochody vrací České republice výrobu proudových letadel. Jaké byly ty nejzásadnější argumenty pro směřování od výroby dílů k celým letounům?

Posledních deset let se společnost Aero Vodochody soustředila hlavně na výrobu pro oblast komerčního letectví, protože trh vojenské aviatiky stagnoval. Nyní se trend změnil, mezinárodní poptávka roste a my máme dva produkty, které mohou tuto poptávku uspokojit. To byla první věc, kterou jsme si odsouhlasili s akcionáři Aera – že firma začne opět vyrábět vlastní letadla.

Většina letadel, která v současnosti využívají armády po celém světě k výcviku svých pilotů, se blíží ke konci své životnosti, a v příštích deseti až patnácti letech proto musí být nahrazena. Vzniká tak obrovská poptávka po cvičných letounech, která podle našeho odhadu dosáhne objemu tří tisíc strojů. Mezi letadly, která se v současné době stávají zastaralými, jsou také naše L-39. Ty jsou i v současné době stále nejrozšířenějším cvičným letounem. Proto přišel čas, aby byla jejich uživatelům nabídnuta náhrada od osvědčeného výrobce.

 

Projekty Aera Vodochody podporuje vláda České republiky. Jak je pro vás tato podpora důležitá, v čem vám pomáhá?

Ve vojenském podnikání je podpora vlády velmi důležitá. Výrobci vojenských letadel, jako jsme i my, je nemohou prodávat bez podpory domácí vlády, protože protistrana je obvykle také zastoupena vládou té dané země. Při obchodování tedy zahraniční partneři berou v potaz i to, jaké mají vztahy s naší vládou.

Váš nový letoun L-39NG vychází z aerodynamické koncepce stroje L-39 Albatros. V čem se nová verze liší? Jak velký krok dopředu jste učinili?

Nový stroj L-39NG se od původního Albatrosu liší na první pohled. Trup letounu L-39NG se skládá z více než tří tisíc dílů, přičemž zhruba devadesát procent z nich je nových a pouze deset procent součástí je převzatých z jeho předchůdce L-39 Albatros. Nemá charakteristické palivové nádrže na konci křídla. Místo toho má takzvané „mokré křídlo“, tedy palivovou nádrž integrovanou přímo do křídla. Konstrukce letadla je mnohem subtilnější, a to díky použití nového motoru od výrobce Williams International. Letoun nové generace má nižší hmotnost a je vybaven pokročilými palubními systémy. Největší změny jsou v kokpitu. Pilot má k dispozici moderní katapultovací sedačku Martin-Baker, novinkou je také jednodílný poklop kokpitu a vyvýšené sedadlo pro zadního pilota. Tento krok výrazně zlepšil výhled obou pilotů z paluby letadla.

Když vezmeme v potaz hodnotu stroje nové generace a cenu letové hodiny, jak si v tomto ohledu stojíte ve srovnání s konkurencí?

Nabízíme nejlepší cenové řešení na trhu, přinášíme skvělý poměr cena-výkon. L-39NG je platforma pro kompletní vojenský výcvik pilotů zaručující nízké náklady na pořízení, provoz a údržbu.

Jak potenciální zájemci slyší na tradiční značku Aero Vodochody?

Bývalé Československo představovalo vzdělávací a tréninkové centrum pro piloty z celého východního bloku. Myslím si, že toto je dost podceňovaná záležitost. Tito piloti, kteří létali s českými letadly, znají Českou republiku, někteří z nich mluví česky. Často jsou z asijských zemí, které se nyní přesouvají od východní k západní technologii. V tomto ohledu mají české společnosti, včetně společnosti Aero Vodochody, jedinečné know-how. Znají obě technologie a rozdílnou mentalitu na východě a západě.

Vaše letouny se vyznačují jednoduchým ovládáním a nízkými provozními náklady. Jaké další důležité vlastnosti ještě mají?

Naše letadla jsou víceúčelová. L-39NG může pokrývat všechny fáze výcviku pilotů od základního až po pokročilý a navíc může plnit i roli lehkého bitevníku. L-159 je jediným bojovým letounem ve své kategorii – na podzim roku 2016 je Irák použil ve válce proti Islámskému státu, stroje se zapojily do boje v oblasti kolem Mosulu a byly velmi úspěšné. Méně často zmiňovaným, ale velmi důležitým přínosem je schopnost vzletu z nezpevněných povrchů.

Lehký bitevník L-159 se osvědčil v boji proti terorismu. Jaký je podle vás potenciál trhů pro tento letoun?

Národní letecké síly hledají řešení, jak plnit velké množství misí v cenově dostupných hladinách a současně zajistit bezpečnost letadla a posádky. Na nedávné letecké show ve Farnborough jsme představili víceúčelový bojový letoun F/A-259 Striker se širokou škálou bojových schopností. Potenciální poptávka po této platformě je zhruba sedm set letounů v příštích deseti letech.

A potenciál novinky L-39NG?

Odhad je, že v příštích patnácti letech budeme schopni dodat zákazníkům sto až sto padesát letounů. Vzhledem k tomu, že celková poptávka dosáhne objemu tří tisíc cvičných letounů, jedná se o konzervativní odhad.

V minulosti vyrábělo Aero Vodochody také civilní letadla. Uvažujete v budoucnu o návratu do této oblasti?

Naší současnou strategií je zaměřit se více na vojenské programy. Nyní se plně soustředíme na projekt L-39NG a modernizaci L-159. Teprve, až se nám tyto investice začnou vracet, budeme lépe připravení na zahájení dalšího projektu, ať už v civilním, nebo vojenském segmentu.

 

AERO VODOCHODY BY CHTĚLO DODÁVAT LETADLA AMERICKÉ ARMÁDĚ

 

Aero Vodochody se společně s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries (IAI) pokusí získat zakázku americké armády na dodávku 300 lehkých proudových letounů. Američanům chtějí nabídnout stroje L-159 a L-39NG.

 

Aero a IAI mají zájem účastnit se programu vzdušných sil USA OA-X. „Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů,“ uvedl mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.

Aero Spojeným státům slibuje, že je schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do USA, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. „Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X,“ dodal Tvrdík.

Aero je přesvědčeno, že dvojice jeho letounů nabídne americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Podle Tvrdíka oba stroje požadavky OA-X z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení splňují, nebo i překonávají.

„Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. „Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro americké letectvo skutečným řešením jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady,“ dodal Giuseppe Giordo.

Podotkl také, že lehké proudové letouny z Aera provozují vzdušné síly v Pobaltí, střední Evropě, afrických zemích nebo ve východním Pacifiku. Pro USA jsou to teritoria strategicky významná, což by americké armádě usnadnilo provoz těchto strojů v partnerství s dalšími zeměmi.

Aero a IAI uzavřely již v dubnu smlouvu například o technické a obchodní spolupráci na letounu L-159. Český letecký výrobce se s izraelskou firmou dohodl na integraci nové a bojem prověřené avioniky a dalších technických řešeních. Obě firmy se domluvily, že L-159 budou zákazníkům nabízet společně.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Antonín Růžička, WIKOV INDUSTRY

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl velmi dobrý a mohly za to hlavně rostoucí ceny surovin, které umožnily investiční činnost v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Také se dařilo v energetice klasické i obnovitelné a v kolejových vozidlech,“ říká Antonín Růžička, generální ředitel WIKOV INDUSTRY.

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH

Vydáno 17.8.2018

„Rok 2017 byl rokem nového motoru GE Catalyst. Otevřeli jsme novou montážní linku, novou instrumentační laboratoř, sestavili jsme první prototyp motoru,“ říká Milan Šlapák, GE AVIATION CZECH.

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Rostislav Khýr, MANN + HUMMEL (CZ)

Vydáno 16.8.2018

„Minulý rok byl konsolidačním rokem, kdy jsme se připravovali na nové projekty, které letos nabíhají do výroby a jež nám přinesou výrazné zvýšení výroby v následujících letech. Z pohledu tržeb a ziskovosti to byl rok stabilní,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel MANN + HUMMEL (CZ) v.o.s.

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Martin Bednarz, ŠKODA VAGONKA

Vydáno 16.8.2018

„Loňský rok byl ve znamení pokračující realizace projektu NIM Express pro Deutche Bahn. Jedná se o referenční zakázku vozových souprav pro osobní dopravu na vysokorychlostní trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti ŠKODA VAGONKA a.s.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

ROBOTIZACE NEDOSTATEK LIDÍ NEVYŘEŠÍ

Vydáno 12.9.2018

„Do každého pracovníka byly svým způsobem investovány nemalé prostředky a je přirozenou snahou si takové pracovníky, pokud se osvědčili a nezklamali, udržet,“ říká Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim, která již sedmadvacet let dodává do mnoha zemí světa dopravní zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů pro nejrůznější průmyslová odvětví.

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

PROSAZOVAT PRVKY AUTOMATIZACE NENÍ JEDNODUCHÉ

Vydáno 7.9.2018

„Dodnes není jednoduché prosazovat některé prvky automatizace, zejména když mají nahradit rutinní zaběhnuté činnosti. Možná je to také trochu české specifikum, přece jen jsme konzervativnější než některé jiné země,“ říká Vladislava Česáková, výkonná ředitelka a členka představenstva společnosti ZAT a.s.

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

MATERIÁL BUDOUCNOSTI JE POUŽITÉ DŘEVO

Vydáno 4.9.2018

Hrají všemi barvami, mají dřevěné i kamenné dekory a vyrábí je společnost Kronospan, evropský lídr v produkci dřevotřískových desek. „Materiál budoucnosti pro náš obor je použité dřevo. Jeho zpracováním pomáháme životnímu prostředí,“ říká Sylva Krechlerová, jednatelka společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

MIKROSKOPY Z BRNA POUŽÍVAJÍ NOSITELÉ NOBELOVÝCH CEN

Vydáno 30.8.2018

„Naše mikroskopy se podílejí na výzkumu všech nejdiskutovanějších záležitostí týkajících se zdraví lidí. V průmyslu je zase pěkným příkladem chytrý telefon. Když si představíte jeho vývoj, tak téměř na každém kroku se podílela naše technologie,“ říká Hynek Peřina, generální ředitel společnosti Thermo Fisher Scientific.

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

TOP 100 PRŮMYSLOVÝCH SPOLEČNOSTÍ ČR – Česká republika zažívá zlaté období

Vydáno 7.8.2018

Česká republika zažívá, co se týče ekonomiky, zlaté období. V mezinárodním srovnání je tuzemsko na špičce mezi evropskými zeměmi. Výrazně lépe je na tom podle posledních údajů pouze Irsko. Růst zažívá nejen automobilový průmysl, ale i strojírenství, farmacie či výroba oděvů. To dokazuje i pestré zastoupení společností v žebříčku Czech Top 100.

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

NEJSME JEN VÝROBCI, PRODUKT CELÝ VYMYSLÍME A DODÁME

Vydáno 6.8.2018

Pro společnost EGE, spol. s r.o., to bylo strategické rozhodnutí. Vedení nechtělo zůstat pouze v pozici výrobní firmy. Proto rozšířila své podnikatelské aktivity o projekční a montážní činnosti. „I díky tomuto kroku dodáváme zhášecí tlumivky, zapouzdřené vodiče a ocelové konstrukce do celého světa,“ říká Roman Rybecký, výkonný ředitel společnosti EGE, spol. s r.o.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem