PRVNÍ LETOUN NOVÉ GENERACE UŽ BUDE BRZY BRÁZDIT NEBE

Vydáno 14.9.2018

Už zbývají jen dny do chvíle, kdy spatří ve společnosti Aero Vodochody světlo světa první cvičný letoun nové generace. Výroba vojenského letounu L-39NG pokročila do finální montáže, Aero se chystá ukázat celý letoun na akci zvané roll-out 12. října. Letoun L-39NG vychází z původní aerodynamické koncepce L-39, ale je vybaven novou pohonnou jednotkou a moderními přístroji. „L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel,“ řekl Giuseppe Giordo, prezident a výkonný ředitel společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

Aero Vodochody vrací České republice výrobu proudových letadel. Jaké byly ty nejzásadnější argumenty pro směřování od výroby dílů k celým letounům?

Posledních deset let se společnost Aero Vodochody soustředila hlavně na výrobu pro oblast komerčního letectví, protože trh vojenské aviatiky stagnoval. Nyní se trend změnil, mezinárodní poptávka roste a my máme dva produkty, které mohou tuto poptávku uspokojit. To byla první věc, kterou jsme si odsouhlasili s akcionáři Aera – že firma začne opět vyrábět vlastní letadla.

Většina letadel, která v současnosti využívají armády po celém světě k výcviku svých pilotů, se blíží ke konci své životnosti, a v příštích deseti až patnácti letech proto musí být nahrazena. Vzniká tak obrovská poptávka po cvičných letounech, která podle našeho odhadu dosáhne objemu tří tisíc strojů. Mezi letadly, která se v současné době stávají zastaralými, jsou také naše L-39. Ty jsou i v současné době stále nejrozšířenějším cvičným letounem. Proto přišel čas, aby byla jejich uživatelům nabídnuta náhrada od osvědčeného výrobce.

 

Projekty Aera Vodochody podporuje vláda České republiky. Jak je pro vás tato podpora důležitá, v čem vám pomáhá?

Ve vojenském podnikání je podpora vlády velmi důležitá. Výrobci vojenských letadel, jako jsme i my, je nemohou prodávat bez podpory domácí vlády, protože protistrana je obvykle také zastoupena vládou té dané země. Při obchodování tedy zahraniční partneři berou v potaz i to, jaké mají vztahy s naší vládou.

Váš nový letoun L-39NG vychází z aerodynamické koncepce stroje L-39 Albatros. V čem se nová verze liší? Jak velký krok dopředu jste učinili?

Nový stroj L-39NG se od původního Albatrosu liší na první pohled. Trup letounu L-39NG se skládá z více než tří tisíc dílů, přičemž zhruba devadesát procent z nich je nových a pouze deset procent součástí je převzatých z jeho předchůdce L-39 Albatros. Nemá charakteristické palivové nádrže na konci křídla. Místo toho má takzvané „mokré křídlo“, tedy palivovou nádrž integrovanou přímo do křídla. Konstrukce letadla je mnohem subtilnější, a to díky použití nového motoru od výrobce Williams International. Letoun nové generace má nižší hmotnost a je vybaven pokročilými palubními systémy. Největší změny jsou v kokpitu. Pilot má k dispozici moderní katapultovací sedačku Martin-Baker, novinkou je také jednodílný poklop kokpitu a vyvýšené sedadlo pro zadního pilota. Tento krok výrazně zlepšil výhled obou pilotů z paluby letadla.

Když vezmeme v potaz hodnotu stroje nové generace a cenu letové hodiny, jak si v tomto ohledu stojíte ve srovnání s konkurencí?

Nabízíme nejlepší cenové řešení na trhu, přinášíme skvělý poměr cena-výkon. L-39NG je platforma pro kompletní vojenský výcvik pilotů zaručující nízké náklady na pořízení, provoz a údržbu.

Jak potenciální zájemci slyší na tradiční značku Aero Vodochody?

Bývalé Československo představovalo vzdělávací a tréninkové centrum pro piloty z celého východního bloku. Myslím si, že toto je dost podceňovaná záležitost. Tito piloti, kteří létali s českými letadly, znají Českou republiku, někteří z nich mluví česky. Často jsou z asijských zemí, které se nyní přesouvají od východní k západní technologii. V tomto ohledu mají české společnosti, včetně společnosti Aero Vodochody, jedinečné know-how. Znají obě technologie a rozdílnou mentalitu na východě a západě.

Vaše letouny se vyznačují jednoduchým ovládáním a nízkými provozními náklady. Jaké další důležité vlastnosti ještě mají?

Naše letadla jsou víceúčelová. L-39NG může pokrývat všechny fáze výcviku pilotů od základního až po pokročilý a navíc může plnit i roli lehkého bitevníku. L-159 je jediným bojovým letounem ve své kategorii – na podzim roku 2016 je Irák použil ve válce proti Islámskému státu, stroje se zapojily do boje v oblasti kolem Mosulu a byly velmi úspěšné. Méně často zmiňovaným, ale velmi důležitým přínosem je schopnost vzletu z nezpevněných povrchů.

Lehký bitevník L-159 se osvědčil v boji proti terorismu. Jaký je podle vás potenciál trhů pro tento letoun?

Národní letecké síly hledají řešení, jak plnit velké množství misí v cenově dostupných hladinách a současně zajistit bezpečnost letadla a posádky. Na nedávné letecké show ve Farnborough jsme představili víceúčelový bojový letoun F/A-259 Striker se širokou škálou bojových schopností. Potenciální poptávka po této platformě je zhruba sedm set letounů v příštích deseti letech.

A potenciál novinky L-39NG?

Odhad je, že v příštích patnácti letech budeme schopni dodat zákazníkům sto až sto padesát letounů. Vzhledem k tomu, že celková poptávka dosáhne objemu tří tisíc cvičných letounů, jedná se o konzervativní odhad.

V minulosti vyrábělo Aero Vodochody také civilní letadla. Uvažujete v budoucnu o návratu do této oblasti?

Naší současnou strategií je zaměřit se více na vojenské programy. Nyní se plně soustředíme na projekt L-39NG a modernizaci L-159. Teprve, až se nám tyto investice začnou vracet, budeme lépe připravení na zahájení dalšího projektu, ať už v civilním, nebo vojenském segmentu.

 

AERO VODOCHODY BY CHTĚLO DODÁVAT LETADLA AMERICKÉ ARMÁDĚ

 

Aero Vodochody se společně s izraelskou firmou Israel Aerospace Industries (IAI) pokusí získat zakázku americké armády na dodávku 300 lehkých proudových letounů. Američanům chtějí nabídnout stroje L-159 a L-39NG.

 

Aero a IAI mají zájem účastnit se programu vzdušných sil USA OA-X. „Program OA-X je experimentem US Air Force, jenž má rozšířit americké vzdušné síly o třídu provozně levnějších, lehkých bitevních letadel. Americké letectvo poptává 300 letounů,“ uvedl mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.

Aero Spojeným státům slibuje, že je schopné přesunout výrobu, finální montáž, výcvik a logistiku do USA, což by vytvořilo stovky nových pracovních míst pro Američany. „Aero a IAI nyní aktivně hledají amerického partnera pro program OA-X,“ dodal Tvrdík.

Aero je přesvědčeno, že dvojice jeho letounů nabídne americkým vzdušným silám širokou škálu schopností, kterých dnes nedosahuje žádný jiný světový výrobce lehkých proudových letounů. Podle Tvrdíka oba stroje požadavky OA-X z pohledu plnění leteckých misí a systémového vybavení splňují, nebo i překonávají.

„Dvojice našich letounů poskytne americkému letectvu výběr mezi nákladově vyšší a nižší nabídkou, schopnou vyhovět rozdílným požadavkům,“ uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo. „Naše letouny, již využívané koaličními partnery, jsou pro americké letectvo skutečným řešením jejich záměru plnit bojové mise s nízkým rizikem a nízkými náklady,“ dodal Giuseppe Giordo.

Podotkl také, že lehké proudové letouny z Aera provozují vzdušné síly v Pobaltí, střední Evropě, afrických zemích nebo ve východním Pacifiku. Pro USA jsou to teritoria strategicky významná, což by americké armádě usnadnilo provoz těchto strojů v partnerství s dalšími zeměmi.

Aero a IAI uzavřely již v dubnu smlouvu například o technické a obchodní spolupráci na letounu L-159. Český letecký výrobce se s izraelskou firmou dohodl na integraci nové a bojem prověřené avioniky a dalších technických řešeních. Obě firmy se domluvily, že L-159 budou zákazníkům nabízet společně.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem