HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

INTERNET NA PALUBĚ LETADLA? DNES JIŽ BĚŽNÁ VĚC

 

Bezpečnost a konektivita – to jsou dvě klíčové oblasti pro letecký průmysl, které posunují dál čeští vývojáři ze společnosti Honeywell. Její produkty využívají nejen piloti, ale i cestující. Ti mohou díky systému JetWaveTM surfovat na internetu, sledovat televizi či telefonovat přímo na palubě letadla.

 

„Již v tuto chvíli nabízí společnost Honeywell několik produktů a služeb, které jsou zaměřeny na konektivitu během letu a umožňují cestujícím přístup na internet a další související možnosti. JetWaveTM je náš hlavní produkt pro vysokorychlostní satelitní komunikaci, který již prošel úspěšnou certifikací u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Je zároveň schválen k instalaci na většině typů letadel, které jsou k vidění na našich letištích. Tento systém je dnes využíván aerolinkami z celého světa,“ uvedl jeden z ředitelů společnosti Honeywell v České republice David Kozák.

Doplnil, že se systémem JetWaveTM se již mohli setkat cestující leteckých společností, jako je Lufthansa Group, Singapore Airlines, Qatar Airways, Vietnam Airlines, SriLankan Airlines, Ethiopian Airlines, Norwegian Air Shuttle, Air Caraïbes, Air New Zealand a Air Astana. JetWaveTM, stejně tak jako Aspire®, což je další produktová řada pro satelitní komunikaci, je schválený produkt, který se používá i v privátním leteckém sektoru, takzvaném business jet, a v helikoptérách.

Podle Davida Kozáka je konektivita obecně tématem pro letecký průmysl již dlouhou řadu let. V případě letů delších než 1500 kilometrů je nabídka připojení k internetu a konektivity obecně poměrně rozšířená. Jedním z klíčových problémů je zejména schopnost pokrýt signálem v podstatě celou planetu tak, aby připojení bylo dostupné v přijatelné kvalitě po celou dobu letu.

„Dalším důležitým tématem ve spojení s konektivitou v leteckém průmyslu je otázka kybernetické bezpečnosti. Jakmile připojíte letadlo na internet, musíte mít samozřejmě perfektně vyřešeno zabezpečení. A mohu všechny ujistit, že toto téma stojí velmi vysoko, pokud ne nejvýš na našem žebříčku priorit,“ doplnil ředitel společnosti Honeywell.

Na systému JetWaveTM pracovali inženýři z Honeywellu zhruba tři roky, půl roku probíhaly testy nejen v letounu Boeing 757, který společnost pro podobné účely vlastní, ale i v laboratorních podmínkách v Brně ve Slatině. Zde totiž dokážou simulovat prostředí letu i celou satelitní síť.

 

 

David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice, říká:

 

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

 

Jako první uvedli na trh autopilota i systém, který zamezuje srážkám letadel. Tyto a mnohé další technologie vyvinuté v nadnárodní společnost Honeywell jsou dnes standardem v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. „Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák.

 

Honeywell je nadnárodní společnost, která vyvíjí softwarová řešení a aplikace zkvalitňující pilotování letů. Můžete jmenovat produkty pocházející z vašich českých vývojových center, které nejvíce ovlivnily práci pilotů?

Naše vývojová centra pracují s širokým portfoliem produktů a technologií. V současnosti jsme se zaměřili na vývoj v oblasti konektivity a souvisejících služeb, které Honeywell souhrnně nabízí v rámci platformy GoDirect. Ta zahrnuje aplikace, které jsou zaměřeny na konektivitu pasažérů a kabiny letadel obecně, nabízíme služby pro aerolinky, zejména v oblasti prediktivní údržby a celkové ekonomiky letu, a zároveň nabízíme aplikace přímo pro piloty, ať už v rámci takzvané „Electronic Flight Bag“ technologie, nebo například aplikace poskytující meteorologické informace.

 

Můžete přiblížit také inovace z českého vývojového centra, které pocítili nebo v nejbližší době pocítí cestující v letadlech?

Brněnské vývojové centrum se podílí na vývoji a testování širokého spektra produktů. Jak jsem již zmínil v předchozí odpovědi, některé technologie nejsou primárně určeny pro cestující, i když nepřímo vlastně také, neboť naše technologie umožňují například pilotům vyhnout se turbulentním oblastem nebo pomáhají aerolinkám využít letová data pro lepší plánování a tím snížení počtu zpožděných nebo zrušených letů.

V poslední době mohou cestující přímo využít některé z našich služeb a aplikací platformy GoDirect. Ta nabízí mimo jiné služby jako přístup k televizním kanálům v reálném čase, filmy na vyžádání, vysokorychlostní internet, video konference, přístup k e-mailům a další. Záměrem je samozřejmě nabídnout cestujícím jak možnost pracovat, tak se během letu zabavit.

 

V letecké dopravě je kladen obrovský důraz na bezpečnost, jak se posunuly vaše systémy v této oblasti?

Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu. Pouze pro příklad, Honeywell, tehdy jako Sperry Corporation, uvedl na trh vůbec první systém autopilota nebo později systém TCAS, což je zařízení zamezující srážce letadel ve vzduchu, které de facto nastavilo standard pro tyto technologie v rámci odvětví. Dnes jsou v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. V současné době tyto systémy fungují v několikáté verzi. Co se týče nových technologií, ty se zaměřují na letové podmínky, například počasí, další se věnují množství práce a úkonů posádky, schopnosti posádky řídit letadlo za ztížených podmínek, ale také vyvíjíme systémy, které pomáhají posádce bezpečně přistát po optimální trajektorii na správné dráze.

 

Vaše brněnské vývojové centrum od svého založení zaznamenalo obrovský vzestup. Můžete toto centrum přiblížit?

Centrum v Brně bylo založeno v roce 2006. Řadí se mezi klíčová vývojová centra společnosti Honeywell v rámci globální sítě, do které mimo jiné patří také centra v USA, Indii a Číně. Brněnské vývojové centrum se primárně věnuje vývoji softwarových technologií, a to s využitím nejmodernějších postupů, včetně agilních metod vývoje.

 

Na čem v současné době brněnští vývojáři pracují?

V této chvíli pracují naši inženýři na více než stovce různých projektů, které zahrnují veškeré fáze letového cyklu, to znamená přípravu, pojíždění, start, let, přistání a údržbu. Tyto projekty zahrnují celou škálu koncových zákazníků, kterými jsou cestující, aerolinky i výrobci letadel. Z produktového pohledu pracují brněnské týmy na programech týkajících se mimo jiné konektivity, navigace, bezpečnostních systémů, systémů řízení letu, avioniky obecně, ale třeba také efektivity řízení letového provozu.

V současné době brněnské vývojové centrum prochází procesem „EASA DOA Part 21“, což je jedna z nejvyšších možných certifikací a zjednodušeně umožňuje přímé uvádění koncových produktů na trh. Celkově si myslím, že můžeme s čistým svědomím říct, že v Brně vyvíjíme skutečně moderní „hi-tech“ produkty.

 

V červnu přistála na brněnském letišti létající laboratoř společnosti, Boeing 757. Testoval zde i inovace z brněnského vývojového centra?

Přesně tak. I když má náš Boeing 757 domovskou základnu ve Phoenixu ve Spojených státech, je poměrně častým návštěvníkem v Brně. Technologií, které se rodí v Brně, je velké množství. Samotný vývoj jakékoliv technologie má samozřejmě několik etap a testování v přímém provozu je jejich nedílnou součástí. Brněnské vývojové centrum i s ohledem na rozšiřující se kapacity také ustanovilo vlastní tým letových operací. Ten umožňuje co nejefektivnější využití testovacích letadel, které Honeywell provozuje. Obecně řečeno, zmíněný Boeing 757 je skutečně využíván globálně k testování všech technologií a produktů, které Honeywell vyvíjí, a to včetně leteckých motorů. Zároveň také slouží jako technologický demonstrátor pro budoucí potenciální zákazníky. Při poslední velké kampani „Connected Aircraft“ letadlo obletělo doslova celý svět a navštívilo snad s výjimkou Antarktidy všechny kontinenty.

Jeden z vašich závodů, Honeywell Aerospace Olomouc, navázal na tradici firmy Mora Aerospace, která dodávala produkty pro letecký průmysl od roku 1951. Jaké byly ty nejdůležitější „vzlety“ na cestě na špici strojírenských firem v leteckém průmyslu?

Počátky letecké výroby na střední Moravě jsou navázány na spolupráci s firmou Walter, což byla továrna na automobily a letecké motory. Mora postupně vyráběla motory M05 pro letouny MiG15, do letounu L-29 Delfín, Olomouc produkovala spalovací komory motoru M701. Když to řeknu zjednodušeně, olomoucký závod se podílel na vzniku většiny leteckých motorů vyráběných v bývalém Československu nebo v České republice.

V roce 2002 se Mora Aerospace se stala akvizicí společnosti Honeywell. Kromě modernizace dosavadní výroby byly pořízeny nové laboratoře, vakuové pece, stroje pro plazmové nástřiky, lasery a nejmodernější obráběcí CNC stroje. V roce 2007 byla postavena moderní výrobní hala, do které byla převedena část výroby z Phoenixu v Arizoně.

V současné době vyrábí Honeywell Aerospace Olomouc, krom jiného, i dílce pro hlavní motory menších obchodních letadel a pomocné energetické jednotky do Airbusů, Boeingů nebo třeba stíhaček F-35. Olomoucký závod také provádí generální opravy dílců motorů pro zákazníky z celého světa.

 

Společnost Honeywell Aerospace Olomouc se letos stala nejžádanějším zaměstnavatelem mezi studenty v Olomouckém kraji. Spolupracujete se školami, daří se vám lákat mladé talenty? S čím u studentů nejvíce bodujete? Co se vám osvědčilo?

Když víme, že máme na co lákat, je to o to snazší. Honeywell se drží na špici v leteckém průmyslu a pro mladé strojaře je to výzva, ale i určitá prestiž „dělat do letadel“. Unikátní technologie, rozsáhlý strojový park i zkušení kolegové bývají častou motivací. Honeywell nabízí studentům zkušenosti v reálném prostředí. Například praxe, stáže či tréninkový program jsou skvělou příležitostí, jak začít úzce spolupracovat s odborníky. Dnes už nestačí oslovovat absolventy. Pokud chce firma zůstat konkurenceschopná, je třeba vychovávat si studenty.

Obecně, a to nejenom v naší pobočce v Olomouci, bojujeme s přesyceností. Na studenty zvláště technických oborů se dnes valí jedna nabídka za druhou. Placená praxe a stipendium už se bere jako samozřejmost. Příslib stabilního zaměstnání ihned po vyučení nabízejí firmy studentům už v prvním ročníku, bez relevantní praxe. Tato situace může vyvolat v mladých přesvědčení, že je to tak normální. U absolventů nám potom trochu chybí ona pokora a reálný pohled na život. Besedy a prezentace přímo ve školách, ať už základních, nebo středních, aktivní účast na různých veletrzích práce, programy s univerzitami, ale také exkurze přímo ve výrobě, to vše jsou střípky v naší mozaice.

 

Kolik lidí celkem pracuje ve společnosti Honeywell v České republice a kolik z toho je vývojových inženýrů?

V této chvíli zaměstnává Honeywell v České republice přes 3500 lidí na všech možných pozicích, přičemž inženýrů zde máme přes tisíc, a to zejména inženýrů se zaměřením na software. Obecně se dá říct, že Česká republika je pro Honeywell důležitou lokalitou, což ostatně dokazují programy, na kterých zde naši zaměstnanci pracují.

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Společnost Zodiac Galleys Europe bude instalovat spací moduly do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl Philippe Gilles Michel, generální ředitel společnosti.

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt společnosti Aircraft Industries. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti.

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel společnosti.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

NAŠE PRODUKTY ZLEPŠUJÍ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vydáno 12.11.2018

Společnost Mann + Hummel je světovým lídrem na trhu v oblasti filtrace. „Největším odběratelem je odvětví automotive, kde jsme jedničkou na trhu s filtrací. V oboru filtrace se můžeme pyšnit nejen tisícovkou vývojářů, ale také třemi tisícovkami patentů,“ říká Rostislav Khýr, generální ředitel společnosti.

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

MŮJ PRVNÍ MAZAK FUNGUJE DODNES

Vydáno 5.11.2018 Komerční sdělení

„Ke značce YAMAZAKI MAZAK jsem získal vztah už v osmdesátých letech minulého století nákupem prvního stroje. Postupem času mne zaujal zejména přístup firmy Mazak a výborná spolupráce. Měl jsem možnost navštívit výrobní závody v Japonsku i v Anglii, seznámil jsem se s majitelem společnosti panem Yamazakim, který již bohužel není mezi námi. Byli jsme obchodní přátelé. Mazak je pro nás zásadní,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

NA TRH DODÁVÁME RYCHLÁ, ALE I PĚKNÁ KOLA

Vydáno 2.11.2018

Společnost Cromodora Wheels rozšiřuje výrobní kapacity a pracuje na vývoji, což ji každoročně stojí mnoho milionů eur. Aktuálně se chystá adaptovat technologii flow forming. „Díky ní budeme schopní vyrábět lehčí hliníková kola, která jsou poptávána zejména pro vozy vyšších kategorií,“ říká generální ředitel René Hilscher.

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

POMÁHÁME KLIENTŮM PLOUT V BOUŘLIVÝCH VODÁCH DIGITALIZACE

Vydáno 30.10.2018 Komerční sdělení

„Naše firma kombinuje několik konzultačních a inženýrských oborů, které málokdy najdete ‚pod jednou střechou‘. Vlastními silami pokryjeme technické konzultace v úvodu projektu, máme vlastní tým projektantů, cenových expertů a specialistů nákupu, týmy pro řízení výstavby a samozřejmě i týmy pro řízení celého projektu. To je unikátní mix, kterým disponuje jen málokdo,“ říká Jan Bobek, ředitel Business Developmentu společnosti.

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z První brněnské strojírny. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ říká Milan Macholán, generální ředitel společnosti.

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety? „Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo,“ říká Thomas (Tom) Reinert, testovací pilot ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem