HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

Vydáno 25.9.2018

INTERNET NA PALUBĚ LETADLA? DNES JIŽ BĚŽNÁ VĚC

 

Bezpečnost a konektivita – to jsou dvě klíčové oblasti pro letecký průmysl, které posunují dál čeští vývojáři ze společnosti Honeywell. Její produkty využívají nejen piloti, ale i cestující. Ti mohou díky systému JetWaveTM surfovat na internetu, sledovat televizi či telefonovat přímo na palubě letadla.

 

„Již v tuto chvíli nabízí společnost Honeywell několik produktů a služeb, které jsou zaměřeny na konektivitu během letu a umožňují cestujícím přístup na internet a další související možnosti. JetWaveTM je náš hlavní produkt pro vysokorychlostní satelitní komunikaci, který již prošel úspěšnou certifikací u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Je zároveň schválen k instalaci na většině typů letadel, které jsou k vidění na našich letištích. Tento systém je dnes využíván aerolinkami z celého světa,“ uvedl jeden z ředitelů společnosti Honeywell v České republice David Kozák.

Doplnil, že se systémem JetWaveTM se již mohli setkat cestující leteckých společností, jako je Lufthansa Group, Singapore Airlines, Qatar Airways, Vietnam Airlines, SriLankan Airlines, Ethiopian Airlines, Norwegian Air Shuttle, Air Caraïbes, Air New Zealand a Air Astana. JetWaveTM, stejně tak jako Aspire®, což je další produktová řada pro satelitní komunikaci, je schválený produkt, který se používá i v privátním leteckém sektoru, takzvaném business jet, a v helikoptérách.

Podle Davida Kozáka je konektivita obecně tématem pro letecký průmysl již dlouhou řadu let. V případě letů delších než 1500 kilometrů je nabídka připojení k internetu a konektivity obecně poměrně rozšířená. Jedním z klíčových problémů je zejména schopnost pokrýt signálem v podstatě celou planetu tak, aby připojení bylo dostupné v přijatelné kvalitě po celou dobu letu.

„Dalším důležitým tématem ve spojení s konektivitou v leteckém průmyslu je otázka kybernetické bezpečnosti. Jakmile připojíte letadlo na internet, musíte mít samozřejmě perfektně vyřešeno zabezpečení. A mohu všechny ujistit, že toto téma stojí velmi vysoko, pokud ne nejvýš na našem žebříčku priorit,“ doplnil ředitel společnosti Honeywell.

Na systému JetWaveTM pracovali inženýři z Honeywellu zhruba tři roky, půl roku probíhaly testy nejen v letounu Boeing 757, který společnost pro podobné účely vlastní, ale i v laboratorních podmínkách v Brně ve Slatině. Zde totiž dokážou simulovat prostředí letu i celou satelitní síť.

 

 

David Kozák, ředitel společnosti Honeywell v České republice, říká:

 

HRAJEME VELKOU ROLI V OBLASTI BEZPEČNÉHO LÉTÁNÍ

 

Jako první uvedli na trh autopilota i systém, který zamezuje srážkám letadel. Tyto a mnohé další technologie vyvinuté v nadnárodní společnost Honeywell jsou dnes standardem v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. „Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu David Kozák.

 

Honeywell je nadnárodní společnost, která vyvíjí softwarová řešení a aplikace zkvalitňující pilotování letů. Můžete jmenovat produkty pocházející z vašich českých vývojových center, které nejvíce ovlivnily práci pilotů?

Naše vývojová centra pracují s širokým portfoliem produktů a technologií. V současnosti jsme se zaměřili na vývoj v oblasti konektivity a souvisejících služeb, které Honeywell souhrnně nabízí v rámci platformy GoDirect. Ta zahrnuje aplikace, které jsou zaměřeny na konektivitu pasažérů a kabiny letadel obecně, nabízíme služby pro aerolinky, zejména v oblasti prediktivní údržby a celkové ekonomiky letu, a zároveň nabízíme aplikace přímo pro piloty, ať už v rámci takzvané „Electronic Flight Bag“ technologie, nebo například aplikace poskytující meteorologické informace.

 

Můžete přiblížit také inovace z českého vývojového centra, které pocítili nebo v nejbližší době pocítí cestující v letadlech?

Brněnské vývojové centrum se podílí na vývoji a testování širokého spektra produktů. Jak jsem již zmínil v předchozí odpovědi, některé technologie nejsou primárně určeny pro cestující, i když nepřímo vlastně také, neboť naše technologie umožňují například pilotům vyhnout se turbulentním oblastem nebo pomáhají aerolinkám využít letová data pro lepší plánování a tím snížení počtu zpožděných nebo zrušených letů.

V poslední době mohou cestující přímo využít některé z našich služeb a aplikací platformy GoDirect. Ta nabízí mimo jiné služby jako přístup k televizním kanálům v reálném čase, filmy na vyžádání, vysokorychlostní internet, video konference, přístup k e-mailům a další. Záměrem je samozřejmě nabídnout cestujícím jak možnost pracovat, tak se během letu zabavit.

 

V letecké dopravě je kladen obrovský důraz na bezpečnost, jak se posunuly vaše systémy v této oblasti?

Bezpečnost v leteckém průmyslu je a vždy bude tématem číslo jedna a dovolím si říct, že společnost Honeywell historicky hrála velkou roli v budování a posouvání bezpečnosti v leteckém průmyslu. Pouze pro příklad, Honeywell, tehdy jako Sperry Corporation, uvedl na trh vůbec první systém autopilota nebo později systém TCAS, což je zařízení zamezující srážce letadel ve vzduchu, které de facto nastavilo standard pro tyto technologie v rámci odvětví. Dnes jsou v podstatě v každém komerčně užívaném letadle. V současné době tyto systémy fungují v několikáté verzi. Co se týče nových technologií, ty se zaměřují na letové podmínky, například počasí, další se věnují množství práce a úkonů posádky, schopnosti posádky řídit letadlo za ztížených podmínek, ale také vyvíjíme systémy, které pomáhají posádce bezpečně přistát po optimální trajektorii na správné dráze.

 

Vaše brněnské vývojové centrum od svého založení zaznamenalo obrovský vzestup. Můžete toto centrum přiblížit?

Centrum v Brně bylo založeno v roce 2006. Řadí se mezi klíčová vývojová centra společnosti Honeywell v rámci globální sítě, do které mimo jiné patří také centra v USA, Indii a Číně. Brněnské vývojové centrum se primárně věnuje vývoji softwarových technologií, a to s využitím nejmodernějších postupů, včetně agilních metod vývoje.

 

Na čem v současné době brněnští vývojáři pracují?

V této chvíli pracují naši inženýři na více než stovce různých projektů, které zahrnují veškeré fáze letového cyklu, to znamená přípravu, pojíždění, start, let, přistání a údržbu. Tyto projekty zahrnují celou škálu koncových zákazníků, kterými jsou cestující, aerolinky i výrobci letadel. Z produktového pohledu pracují brněnské týmy na programech týkajících se mimo jiné konektivity, navigace, bezpečnostních systémů, systémů řízení letu, avioniky obecně, ale třeba také efektivity řízení letového provozu.

V současné době brněnské vývojové centrum prochází procesem „EASA DOA Part 21“, což je jedna z nejvyšších možných certifikací a zjednodušeně umožňuje přímé uvádění koncových produktů na trh. Celkově si myslím, že můžeme s čistým svědomím říct, že v Brně vyvíjíme skutečně moderní „hi-tech“ produkty.

 

V červnu přistála na brněnském letišti létající laboratoř společnosti, Boeing 757. Testoval zde i inovace z brněnského vývojového centra?

Přesně tak. I když má náš Boeing 757 domovskou základnu ve Phoenixu ve Spojených státech, je poměrně častým návštěvníkem v Brně. Technologií, které se rodí v Brně, je velké množství. Samotný vývoj jakékoliv technologie má samozřejmě několik etap a testování v přímém provozu je jejich nedílnou součástí. Brněnské vývojové centrum i s ohledem na rozšiřující se kapacity také ustanovilo vlastní tým letových operací. Ten umožňuje co nejefektivnější využití testovacích letadel, které Honeywell provozuje. Obecně řečeno, zmíněný Boeing 757 je skutečně využíván globálně k testování všech technologií a produktů, které Honeywell vyvíjí, a to včetně leteckých motorů. Zároveň také slouží jako technologický demonstrátor pro budoucí potenciální zákazníky. Při poslední velké kampani „Connected Aircraft“ letadlo obletělo doslova celý svět a navštívilo snad s výjimkou Antarktidy všechny kontinenty.

Jeden z vašich závodů, Honeywell Aerospace Olomouc, navázal na tradici firmy Mora Aerospace, která dodávala produkty pro letecký průmysl od roku 1951. Jaké byly ty nejdůležitější „vzlety“ na cestě na špici strojírenských firem v leteckém průmyslu?

Počátky letecké výroby na střední Moravě jsou navázány na spolupráci s firmou Walter, což byla továrna na automobily a letecké motory. Mora postupně vyráběla motory M05 pro letouny MiG15, do letounu L-29 Delfín, Olomouc produkovala spalovací komory motoru M701. Když to řeknu zjednodušeně, olomoucký závod se podílel na vzniku většiny leteckých motorů vyráběných v bývalém Československu nebo v České republice.

V roce 2002 se Mora Aerospace se stala akvizicí společnosti Honeywell. Kromě modernizace dosavadní výroby byly pořízeny nové laboratoře, vakuové pece, stroje pro plazmové nástřiky, lasery a nejmodernější obráběcí CNC stroje. V roce 2007 byla postavena moderní výrobní hala, do které byla převedena část výroby z Phoenixu v Arizoně.

V současné době vyrábí Honeywell Aerospace Olomouc, krom jiného, i dílce pro hlavní motory menších obchodních letadel a pomocné energetické jednotky do Airbusů, Boeingů nebo třeba stíhaček F-35. Olomoucký závod také provádí generální opravy dílců motorů pro zákazníky z celého světa.

 

Společnost Honeywell Aerospace Olomouc se letos stala nejžádanějším zaměstnavatelem mezi studenty v Olomouckém kraji. Spolupracujete se školami, daří se vám lákat mladé talenty? S čím u studentů nejvíce bodujete? Co se vám osvědčilo?

Když víme, že máme na co lákat, je to o to snazší. Honeywell se drží na špici v leteckém průmyslu a pro mladé strojaře je to výzva, ale i určitá prestiž „dělat do letadel“. Unikátní technologie, rozsáhlý strojový park i zkušení kolegové bývají častou motivací. Honeywell nabízí studentům zkušenosti v reálném prostředí. Například praxe, stáže či tréninkový program jsou skvělou příležitostí, jak začít úzce spolupracovat s odborníky. Dnes už nestačí oslovovat absolventy. Pokud chce firma zůstat konkurenceschopná, je třeba vychovávat si studenty.

Obecně, a to nejenom v naší pobočce v Olomouci, bojujeme s přesyceností. Na studenty zvláště technických oborů se dnes valí jedna nabídka za druhou. Placená praxe a stipendium už se bere jako samozřejmost. Příslib stabilního zaměstnání ihned po vyučení nabízejí firmy studentům už v prvním ročníku, bez relevantní praxe. Tato situace může vyvolat v mladých přesvědčení, že je to tak normální. U absolventů nám potom trochu chybí ona pokora a reálný pohled na život. Besedy a prezentace přímo ve školách, ať už základních, nebo středních, aktivní účast na různých veletrzích práce, programy s univerzitami, ale také exkurze přímo ve výrobě, to vše jsou střípky v naší mozaice.

 

Kolik lidí celkem pracuje ve společnosti Honeywell v České republice a kolik z toho je vývojových inženýrů?

V této chvíli zaměstnává Honeywell v České republice přes 3500 lidí na všech možných pozicích, přičemž inženýrů zde máme přes tisíc, a to zejména inženýrů se zaměřením na software. Obecně se dá říct, že Česká republika je pro Honeywell důležitou lokalitou, což ostatně dokazují programy, na kterých zde naši zaměstnanci pracují.

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem