MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

Vydáno 2.10.2018

KE SPOLUPRÁCI S AIRBUSEM POMOHLA SNAD I NÁHODA

 

Je to příběh jak z červené knihovny. Vyučil se černému řemeslu a od soustruhu přes vlastní podnikání vystoupal na post ředitele společnosti, jejíž produkty létají ke vzdáleným planetám. „Přiznám se, že mě nikdy nenapadlo, že se někdy takto podívám do vesmíru,“ říká Pavel Sobotka, ředitel české společnosti Frentech Aerospace s.r.o.

 

Jeho firma (a dvou dalších společníků) je podepsána pod prestižními projekty, jako jsou například pozlacená zrcadla pro radioteleskop ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) Evropské jižní observatoře (ESO) v Chile či mechanismus, který přistál na Marsu, společnost má na svém kontě i 1,5 mi­lionů dílů pro Airbus. „Nikdo z nás si ani ve snu nepomyslel, že budeme dodávat mechanismy a díly pro projekty Iridium Next, OneWeb, Ariane 5 a mnoho dalších. Je to úctyhodný výkon všech našich spolupracovníků,“ doplnil Pavel Sobotka.

Frentech Aerospace je ryze česká firma, která vznikla v roce 1994. Jejím původním cílem bylo stát se kvalifikovaným a konkurenceschopným dodavatelem v oboru přesné mechaniky. „Od samého začátku to nebylo lehké a jednoduché to není ani dnes. Někdy nám nahrálo trochu štěstí a naopak mnohdy jsme museli překonávat složité situace,“ říká ředitel Frentechu.

Největší díl štěstí si společnost ukrojila při startu spolupráce s Airbusem, jedním ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel. „Dalo by se říci, že tuto spolupráci zahájila náhoda. Airbus si nás našel sám, a to v době, kdy jsme se teprve rozjížděli. Byla to událost doslova z říše snů,“ vzpomíná Pavel Sobotka. První zakázku pro Airbus Frentech realizoval v roce 1997. Šlo o objednávku za 170 dolarů.

„Dodnes jsme Airbusu dodali více než 1,5 milionu dílů v malých výrobních dávkách pro všechny typy letadel. Jsem obzvlášť hrdý na to, že jsme dodávali díly již pro prototypy letadel A380, což je největší dopravní letadlo na světě, či A400M nebo A350. Naše společnost zanechala v těchto letadlech stopu od prvopočátku a na jejich výrobě spolupracuje dodnes,“ uvedl Pavel Sobotka. K Airbusu postupem času přibyly další významné značky, jako jsou dodávky, i když nepřímé, například pro Boeing či Embraer.

Podle ředitele Frentechu stojí za výsledky tvrdá práce a investice do technologií, zlepšení interních procesů a odpovídající produktivita práce. „V oblasti malosériové a kusové výroby není jednoduché nastavit tyto procesy. A hlavně, naši spolupracovníci se museli všem požadavkům zákazníků přizpůsobit a pochopit je. Toto je zcela klíčové. Stroje můžete koupit, ale schopné a odpovědné spolupracovníky ne. Musíte si získat důvěru klientů a prokázat, že na to máte,“ dodal Pavel Sobotka.

 

Ředitel společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka říká:

MUSÍTE BÝT PŘIPRAVENÍ NABÍDNOUT TO NEJLEPŠÍ

 

Česká společnost Frentech Aerospace se významnou měrou podílí na vesmírných projektech. Svou stopu již zanechala na Marsu, díly z její produkce zamíří k Jupiteru. Dodává díly pro raketu Ariane 5 i pro satelitní systém OneWeb, pokrývající internetovým signálem celý svět. Novinky z vesmírného programu společnosti Frentech Aerospace přiblížil Světu průmyslu její ředitel Pavel Sobotka.

 

Jak daleko do vesmíru se vaše výrobky dostaly?

Zatím je to nejdál na Mars. Tam v rámci mise ExoMars 2016 přistál modul, který měl na sobě naše mechanismy. Bohužel přistál „tvrdě“. Pro další misi ExoMars 2020 vyrábíme dva mechanismy. Pro přistávací modul je to „Canister“, ve kterém je umístěn padák a mechanismus, který zajistí uvolnění tohoto padáku tak, aby modul bezpečně přistál. Úplně nejdál ale poletí naše díly a mechanismy v rámci mise Juice. To bude až k Jupiteru.

 

Jaký podíl z vaší činnosti zaujímá vesmírný program?

V roce 2017 se vesmírný průmysl podílel na našem obratu 34 procenty. Bylo to hodně a musím přiznat, že toto procento je rizikové. Je nutné porozumět tomu, že není možné plánovat kontinuální růst v těchto aktivitách, protože není jasné, jaké projekty se vám podaří „vybojovat“. Konkurence je tvrdá a vesmírné projekty nejsou jednoduché, přinášejí s sebou velkou míru rizika. Existuje toho mnoho, co nemůžete ovlivnit. Do budoucna bychom chtěli dosáhnout na projekty s vyšším podílem integrace.

 

Vaše produkty míří do vesmíru, když se něco porouchá, neexistuje šance to opravit. Co všechno díly musejí překonávat kromě přetížení či obrovských teplotních změn?

Požadavky na díly a mechanismy jsou opravdu vysoké. Konstruktéři musejí volit materiály tak, aby měly odpovídající mechanické a termální vlastnosti, konstrukce musejí být navíc lehké a vše ještě podléhá normám ECSS. Některé díly a mechanismy se musejí testovat v termální vakuové komoře při extrémních teplotách, provádějí se vibrační či akustické zkoušky a další. Testování probíhá podle specifikace zákazníků. Vedle toho je nutné kvalifikovat jednotlivé procesy. Je toho prostě hodně a také se vytváří mnoho dokumentů a protokolů.

 

Působíte v oblasti, která patří k nejvíce se rozvíjejícím, abyste získali zakázky, musíte být krok před konkurencí a neustále investovat do vývoje. Jaké objemy peněz každoročně vkládáte do inovací? 

Investovat se musí. Nikdo na nás nebude čekat. Musíte být připravení nabídnout to nejlepší a ty nejlepší služby. Odhaduji, že do investic a inovací našich procesů dáváme ročně pět set tisíc až jeden milion eur.

 

Můžete zmínit přelomové inovace?

Za klíčové investice, které pro vesmírné aktivity využíváme, je možné považovat vytvoření čistých prostor, velmi přesný měřicí stroj, jehož základní nepřesnost je 0,9 mikrometru na metr, termální a termo-vakuové komory pro testování, přístrojovou techniku pro kontrolu partikulární a molekulární kontaminace, krystalické váhy TQCM pro provádění odplynění a jeho kontroly. Dále jsme pořídili velmi přesné obráběcí stroje. Poslední investicí je lineární pětiosé centrum. Za důležitou považuji také investici do vzdělávání a získávání praktických zkušeností kolegů, kteří na vesmírných projektech pracují.

 

Produkty vaší společnosti míří nejen do leteckého průmyslu, ale i jiných odvětví. Je pro vás diverzifikace důležitá?

Diverzifikace je velmi důležitá, i když mnohdy komplikuje život. Žijeme ve světě rychlých změn a globalizace, nedá se na nic spoléhat. Proto je pro nás rozložení rizik základním úkolem. Nově se k tomu diskutuje o brexitu a obchodních válkách – to pro spolupráci nejsou dobré zprávy.

 

Můžete představit nejzajímavější projekty, na kterých se vaše společnost podílela? Čím byste se chtěl pochlubit?

Asi ta nejrozsáhlejší akce, na které jsme se podíleli, byl největší komerční vesmírný projekt Iridium Next. Dodali jsme celkem 500 mechanismů pro 81 satelitů. Za zmínku určitě stojí i menší projekty, jako je například ExoMars 2016 či telekomunikační satelity, pro které jsme historicky dodali velké množství dílů. Mechanismy jsme dodávali i pro družice O3B a Neosat, což jsou telekomunikační satelity.

 

Na čem nyní aktuálně pracujete?

Asi největší projekt je pro satelity MTG (Meteosat Third Generation). Dodáváme velmi složité sestavy kryostatu, což je část přístroje, který pracuje v kryogenních podmínkách. Struktura je z titanu a díly mají povlak z čistého zlata. Dále jsou to projekty pro ExoMars 2020, díly pro projekt  Euclid, podílíme se na výrobě dílů kosmického segmentu systému MetOp SG, dodáváme díly pro družicové platformy Neosat, sondu Juice, která zamíří k Jupiteru, pro raketu Ariane 5 i pro satelitní konstelaci OneWeb a další. Jedná se vždy o mezinárodní součinnost, spolupracujeme i s českými firmami.

 

Brno Space Technology Group je sdružení pěti sobě navzájem užitečných firem, jehož součástí je i vaše společnost. Můžete zmínit projekty, na kterých jste společně pracovali? Jak se vám tato spolupráce osvědčila?

Jde o sdružení firem, které jsou si vzájemně prospěšné. Ta spolupráce vznikla zcela samovolně. Jednáme otevřeně, informujeme se, pomáháme si a vzájemně nabízíme komplexní řešení pro naše zákazníky. Pokrýváme široké spektrum aktivit od designu přes konstrukce testovacích přípravků až po výrobu a testování produktů. Důvěřujeme si, nepodvádíme se a máme radost z úspěchů toho druhého. A navíc jsme všichni velmi blízko, což je dobré pro operativní řešení. Spolupracujeme na projektech, jako jsou elektročerpadla pro raketové motory, elektroventilky pro rakety Vega nebo například využití materiálu s tvarovou pamětí jako systém motorizace. Snažíme se, aby byla česká stopa ve vesmíru vidět. Dá to ale ještě mnoho práce.

 

Láká vás osobně cesta do vesmíru?

Na cestu do vesmíru nemám dost odvahy či drzosti. Od mládí jsem nesnášel kolotoče, a tak bych let do vesmíru pravděpodobně ani nepřežil. Skláním se před panem Remkem a dalšími, kteří to dokázali, ať již byli odkudkoli. Ano, toto jsou a byli hrdinové!

 

Soňa Singerová, foto: Jan Pirgl

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem