NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

Vydáno 11.10.2018

V ČELE PERUTĚ LETÍ ČTYŘISTADESÍTKA NOVÉ GENERACE

 

Více než osmdesátiletá tradice, výroba proslulého letounu L 410, jediný výrobce dopravních letadel v České republice, to je Aircraft Industries. Společnost, která svou výrobu započala již v roce 1936 jako Avia Letňany, zaměstnává v současné době téměř tisíc lidí a přichází na trh s letounem nové generace.

 

V minulosti byly v Kunovicích vyráběny mnohé typy legendárních letounů, z nichž lze uvést například Z 37 Čmelák, Jakovlev Jak-11 nebo Blaníky. Přelomovými se však stala 60. léta, kdy byl v Kunovicích vyvinut devatenáctimístný turbovrtulový letoun L 410 Turbolet, který se stal vlajkovou lodí společnosti a je díky svým vlastnostem využíván po celém světe.

V roce 1991 vznikla společnost LET, a.s. a po roce 2000 se stal novým majitelem Moravan Otrokovice. V září 2005 se stala vlastníkem česká obchodní společnost Pamco a byla vytvořena firma, která nyní úspěšně vystupuje pod názvem Aircraft Industries, a.s. Od roku 2013 je Aircraft Industries, a.s., zcela ve vlastnictví významné ruské průmyslové společnosti UGMK.

Společnost loni dosáhla tržeb za prodej svých produktů a služeb ve výši 1,9 mi­liardy korun, což je zhruba o 372 milionů více než v roce 2016. „Pozitivní bylo zejména to, že se nám za rok 2017 podařilo prodat 12 letadel, což bylo o tři kusy více než v roce předešlém. Na nárůst tržeb společnosti mělo vliv hned několik faktorů. Zejména se projevila kombinace příznivé hospodářské situace a zvýšená poptávka po našich produktech,“ uvedla Ilona Plšková.

Letouny z produkce Aircraft Industries jsou díky svým parametrům oblíbené na řadě míst po celém světě, zejména v oblastech, kde se uplatní jejich přednosti, jako je možnost startu na krátkých či nezpevněných letištích. Nezanedbatelným faktorem je i výhodná ekonomika provozu i v extrémních podmínkách a snadná údržba. „Naše letadla se osvědčila v různých částech Ruska, perspektivní jsou pro nás trhy v oblasti jihovýchodní Asie, kde se nacházejí ostrovní státy i obtížně přístupná místa ve vnitrozemí. Mnoho našich strojů létá i v Africe a Latinské Americe. Zájem je ale i v ostatních částech světa včetně Evropy a Severní Ameriky, zejména o náš nejnovější model L 410 NG,“ doplnila ředitelka společnosti Aircraft Industries.

 

 

Ilona Plšková, generální ředitelka společnosti Aircraft Industries, říká:

 

NOVÝ LETOUN JE BEZPEČNÝ A POHODLNÝ PRO CESTUJÍCÍ

 

Letoun L 410 pro 19 cestujících a dvoučlennou posádku – to je ten nejznámější a nosný produkt, který má v portfoliu společnost Aircraft Industries.

I díky němu slavila společnost obrovský úspěch, podařilo se jí získat certifikát na výrobu turbovrtulového letounu nové generace. „Inovovaný model L 410 NG splňuje požadavky na ekonomiku provozu, samozřejmě také všechna bezpečnostní kritéria a poskytuje komfort cestujícím,“ uvedla generální ředitelka společnosti Ilona Plšková. Potvrdila, že celkové náklady na tento projekt přesáhly 750 milionů korun.

 

Jak dlouho trval vývoj letadla nové generace?

Vývoj modelu L 410 NG byl prakticky zahájen v roce 2010, i když již před tímto datem jsme zvažovali, jakým směrem

letoun dále vylepšovat. Ačkoliv se nový model našeho letounu na první pohled podobá svým předchůdcům, byla provedena řada zásadních změn, které významným způsobem posunuly letoun na vyšší, modernější úroveň. Během vývoje bylo nutné vyřešit řadu technických inovací. Z těch nejzásadnějších mohu uvést například novou konstrukci takzvaného integrálního křídla, palivo se už totiž nenachází v gumových nádržích, ale je čerpáno přímo do konstrukce křídla. Nebo instalaci zcela nové digitální avioniky.

 

Jaká největší úskalí jste museli překonávat?

Kromě technických úkolů bylo samozřejmě nutné řešit i otázky organizační a personální. Na vývoji, výrobě, zkouškách a dalších činnostech se podílela řada špičkových leteckých odborníků. Všechny tyto činnosti zároveň nesměly ovlivnit stávající sériovou výrobu.

 

Kolik finančních prostředků jste do tohoto projektu vložili?

Vývoj nového modelu letounu stál téměř 750 milionů korun a účastnila se jej kromě Aircraft Industries i řada dalších českých i zahraničních společností.

 

Kdy jste začali letoun vyrábět a kam zamíří první kusy?

V letošním roce byla zahájena sériová výroba a první kus zamíří do Ruska.

 

Můžete uvést největší výhody tohoto modernizovaného letounu?

Podstatnou výhodou letounu nové generace je delší dolet, který umožňuje nová konstrukce křídla. Díky ní je L 410 NG schopný přepravit více nákladu v porovnání s předcházejícími modely. Letoun má silnější motory H85, které vyrábí firma GE Aviation Czech, a obecně se zlepšila ekonomika provozu. Velkou předností je také komfort, který letoun nabízí nejen cestujícím, ale i pilotům, již používají digitální avioniku řady Garmin 3000. Díky všem těmto inovacím jsme schopní nabídnout zákazníkům mnohem modernější letoun.

 

V jakých oblastech vidíte jeho využití?

Velkou výhodou letounu je jeho univerzálnost, díky které je jeho využití opravdu široké. Letoun L 410 NG je vhodný pro komerční letecké společnosti, vládní instituce, humanitární organizace nebo třeba pro parašutisty v aeroklubech.

 

Váš letoun L 410 dostal řadu ocenění, na která jste nejvíce hrdí?

Mimo dalších ocenění získala společnost Aircraft Industries první místo v soutěži Exportér roku 2014 a za projekt L 410 NG ocenění Vizionář 2015. Na tato ocenění mohou být všichni, kteří se na chodu společnosti podíleli, právem pyšní.

 

Loni jste také uvedli na trh nový simulátor L 410, který využívají především piloti. V čem jsou výhody tohoto simulátoru?

Uvedení nového simulátoru na trh vnímám jako velký přínos. Simulátor splňuje nejvyšší požadavky příslušných předpisů evropského úřadu pro civilní letectví EASA i mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Piloti na něm mohou trénovat situace, které nejde zkoušet na reálném letounu. Díky tréninku těchto náročných modelových situací je zajištěn vyšší standard bezpečnosti, což je pro nás prioritou.

 

Můžete prozradit, jaká budoucnost čeká vaši „čtyřistadesítku“? Připravujete další vylepšování?

Nemůžeme usnout na vavřínech, letoun je potřeba neustále vyvíjet tak, aby splňoval stále se zvyšující požadavky provozovatelů, cestujících, pilotů i leteckých předpisů, které směřují k vyšší bezpečnosti provozu.

 

Nezvažujete oživení projektu L 610, který skončil v roce 2004? Nebo je tento letoun, který měl kapacitu 40 osob, již navěky pohřben?

Ačkoliv projekt L 610 nebyl v 90. letech minulého století dokončen, bylo uděláno mnoho práce, létalo i několik prototypů tohoto letounu. Bylo by krásné, kdyby se tuto myšlenku podařilo oživit. Věříme, že tento projekt není jen minulostí.

 

Co je podle vás v současné době největší hrozbou pro vaše odvětví?

Největší hrozbou je pravděpodobně jakákoliv nestabilita v regionech, kam naše letouny mohou směřovat, která se projeví sníženým zájmem lidí cestovat, sníženou ochotou investorů budovat a rozvíjet aerolinky.

 

Jaké výzvy vás v nejbližší době čekají?

V nejbližší době nás čeká dokončení prvních sériových kusů L 410 NG, které se vyrábějí současně s předcházejícím modelem L 410 UVP-E20. Bude důležité sladit všechny naše činnosti tak, aby oba tyto hlavní projekty běžely bez komplikací, a současně zkvalitňovat i zjednodušovat jednotlivé procesy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem