PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Rozhovor s Thomasem (Tomem) Reinertem, testovacím pilotem ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

 

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety?

 

Odpověď na tyto otázky není snadná, nejlépe by se dala shrnout pojmem „management informací“.

Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo. Tím mám na mysli to, jak letadlo létá a jak může létat. Jednoduše řečeno: pokud letíte rovně a přitáhnete k sobě knipl či berany, budovy pod vámi se zmenší. Uděláte-li pohyb opačným směrem, budovy se zvětší. A pro mé přátele z řad vojenských pilotů: pokud zmáčknete ono (často červené) tlačítko, budovy zmizí.

Pokud se podíváme na letadla, která byla pilotům k dispozici před dvaceti lety, většina z nich byla vybavena analogovými přístroji. Například výškoměr. Byl to válec velikosti plechovky od kokakoly, v jehož části, kterou pilot viděl, byl kruhový ciferník a pár čísel na jeho boku. A do tohoto výškoměru proudil atmosférický vzduch z okolí letadla ze snímače statického tlaku a ten se porovnával se vzduchem z uzavřené „komory“ se „standardním“ tlakem. Podobné to bylo s rychloměrem a variometrem. Takže každý přístroj měl svůj velmi jedinečný úkol a své stálé umístění na přístrojové desce. Platilo to i pro zařízení, jako byly indikátory magnetických rádií (RMI) a ukazatele horizontální situace (HIS).

Pokud se podíváme na moderní letadla dnes, vidíme, jakou změnou kokpit prošel. Žádné jednoúčelové přístroje. Jen plochá obrazovka, často dotyková, na které, dokud ji nezapnete, není nic. Starý dobrý výškoměr ukazoval výšku, i když nebyl pod proudem, protože byl čistě mechanický.

V novém systému elektronických letových přístrojů (EFIS) nejsou již žádné „přístroje“. Letadlo je vybaveno pouze senzory, které dodávají data do počítačů pro snímání dat o atmosféře (ADC) a kurzových referenčních systémů pro určení polohy a směru (AHRS). Tyto informace (o výšce, rychlosti, poloze atd.) jsou přeneseny na primární letové displeje (PFD) a multifunkční letové displeje (MFD). Primární letové displeje zobrazují kritické informace nutné pro bezpečný let letadla a mají zároveň určitá omezení v tom, jak do jejich zobrazení může pilot zasahovat. Multifunkční letové displeje naopak dávají pilotovi prostor pro to, aby dělal, co považuje za letu za správné, a zobrazení modifikoval dle své potřeby a preferencí.

Teď si vzpomeňte, co jsem říkal na začátku – že každý přístroj měl původně svůj jedinečný úkol a svůj jedinečný zdroj informací. A tady nastává problém.

Nyní může například indikátor horizontální situace (HSI) zobrazit informaci z jakéhokoliv zdroje (např. navigačních rádií, směr ze systémů GPS, odchylky od trati ze systémů pro optimalizaci a řízení letu (FMS)) podle toho, jak si pilot přeje. Význam každého „tlačítka“ se mění podle toho, v jakém „menu“ se nacházíte. Ve staromódním kokpitu mělo každé tlačítko či spínač svou jednoznačnou funkci. Multifunkční displeje mohou ukazovat i naprosto „nepoužitelnou“ informaci pro danou situaci. Takže pilot musí znát způsob, jak zobrazit ty správné informace.

A pak je tady celá řada nových přístrojů, které zvyšují bezpečnost provozu a povědomí o okolní situaci (tzv. situation awarness enhancers). Mohu zmínit například protisrážkový systém (TCAS). Najednou na své mapě vidíte řadu dalších letadel, která byste bez tohoto zařízení neměli šanci zaregistrovat. Takže se můžete dívat „z okna“ (což je parádní věc) a vyhlížet letadlo, které je ještě příliš daleko na to, abyste ho viděli pouhým okem, které zároveň nepředstavuje žádné nebezpečí, ale víte o něm jen proto, že máte nainstalovaný tento systém. S tím je spojeno riziko, že pokud pilot špatně vyhodnotí priority, může propást informaci důležitou pro daný okamžik.

Další velkou změnou, kterou jako pilot a letecký instruktor pozoruji, je kvalita moderních letových simulátorů. Všechny výše popsané „výzvy“ mohou nyní být důkladně proškoleny na simulátorech nebo počítačích, které většina výrobců avioniky dnes již obvykle dodává.

Doufám, že uvedené příklady (a nejsou zdaleka kompletní) vysvětlují, proč považuji „management informací“ za největší výzvu pro piloty moderních letadel. Tato výzva je o to větší, týká-li se již zkušených pilotů, kteří vyrostli na přístrojích v době, kdy „pára vládla světu“, protože zvyk je železná košile. Ale nechápejte mne špatně, raději budu létat v novém letadle se všemi těmi „cingrlátky“ a ozdobičkami na dosah ruky, než se vracet do těch „parních“ let.

Poděkování za odbornou konzultaci k překladu Davidu Dosoudilovi, kapitánu letadel (Airbus A330/A321) ve společnosti Thomas Cook Airlines, UK.

 

Thomas (Tom) Reinert

Narodil se na začátku osmdesátých let do oblasti přesně mezi americkou a německou vojenskou leteckou základnou v sárském Weiskirchenu. Již jako malý kluk se zájmem pozoroval nízké přelety spojeneckých stíhaček, a když o pár let později viděl film Top gun, bylo rozhodnuto – stane se pilotem. Svůj sen si začal plnit v roce 1992, když nastoupil výcvik německého důstojníka letectva Luftwaffe, během kterého absolvoval dvouletý letecký trénink v USA. Pilotní zkušenosti získal se stroji „Alpha-Jet” nebo „Tornado”, na kterém mj. v roce 2001 předvedl ukázkový sólo let na leteckém dnu velitele vzdušných sil v Brně-Tuřanech. V roce 2007 se vrátil do USA na vojenskou leteckou základnu Phoenix, Arizona, kde působil jako hlavní pilot. V roce 2010 získal titul „master of aeronautical science”, v roce 2011 opustil německou Luftwaffe. Mezi lety 2012 až 2013 létal jako první důstojník na strojích „BAe AVRO” pro soukromého německého dopravce. V roce 2013 nastoupil jako hlavní instruktor a testovací pilot do společnosti Grob Aircraft SE, kde působí dodnes.

Licence: EASA  &  US FAA ATP  &  CFI

Kvalifikace: pro zkušební létání (Test Cat2), držitel osvědčení instruktora a examinátora

Počet nalétaných hodin: 5300

 

Kateřina Ševčíková Urbanová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem