PILOT MUSÍ VĚDĚT, JAK ZOBRAZIT SPRÁVNÉ INFORMACE

Vydáno 15.10.2018

Rozhovor s Thomasem (Tomem) Reinertem, testovacím pilotem ve společnosti Grob Aircraft SE, Německo

 

Jak se létání změnilo z pohledu pilota? Co je dnes jeho hlavní výzvou ve srovnání s výzvami před deseti dvaceti lety?

 

Odpověď na tyto otázky není snadná, nejlépe by se dala shrnout pojmem „management informací“.

Dobrou zprávou je, že létání jako takové se nezměnilo. Tím mám na mysli to, jak letadlo létá a jak může létat. Jednoduše řečeno: pokud letíte rovně a přitáhnete k sobě knipl či berany, budovy pod vámi se zmenší. Uděláte-li pohyb opačným směrem, budovy se zvětší. A pro mé přátele z řad vojenských pilotů: pokud zmáčknete ono (často červené) tlačítko, budovy zmizí.

Pokud se podíváme na letadla, která byla pilotům k dispozici před dvaceti lety, většina z nich byla vybavena analogovými přístroji. Například výškoměr. Byl to válec velikosti plechovky od kokakoly, v jehož části, kterou pilot viděl, byl kruhový ciferník a pár čísel na jeho boku. A do tohoto výškoměru proudil atmosférický vzduch z okolí letadla ze snímače statického tlaku a ten se porovnával se vzduchem z uzavřené „komory“ se „standardním“ tlakem. Podobné to bylo s rychloměrem a variometrem. Takže každý přístroj měl svůj velmi jedinečný úkol a své stálé umístění na přístrojové desce. Platilo to i pro zařízení, jako byly indikátory magnetických rádií (RMI) a ukazatele horizontální situace (HIS).

Pokud se podíváme na moderní letadla dnes, vidíme, jakou změnou kokpit prošel. Žádné jednoúčelové přístroje. Jen plochá obrazovka, často dotyková, na které, dokud ji nezapnete, není nic. Starý dobrý výškoměr ukazoval výšku, i když nebyl pod proudem, protože byl čistě mechanický.

V novém systému elektronických letových přístrojů (EFIS) nejsou již žádné „přístroje“. Letadlo je vybaveno pouze senzory, které dodávají data do počítačů pro snímání dat o atmosféře (ADC) a kurzových referenčních systémů pro určení polohy a směru (AHRS). Tyto informace (o výšce, rychlosti, poloze atd.) jsou přeneseny na primární letové displeje (PFD) a multifunkční letové displeje (MFD). Primární letové displeje zobrazují kritické informace nutné pro bezpečný let letadla a mají zároveň určitá omezení v tom, jak do jejich zobrazení může pilot zasahovat. Multifunkční letové displeje naopak dávají pilotovi prostor pro to, aby dělal, co považuje za letu za správné, a zobrazení modifikoval dle své potřeby a preferencí.

Teď si vzpomeňte, co jsem říkal na začátku – že každý přístroj měl původně svůj jedinečný úkol a svůj jedinečný zdroj informací. A tady nastává problém.

Nyní může například indikátor horizontální situace (HSI) zobrazit informaci z jakéhokoliv zdroje (např. navigačních rádií, směr ze systémů GPS, odchylky od trati ze systémů pro optimalizaci a řízení letu (FMS)) podle toho, jak si pilot přeje. Význam každého „tlačítka“ se mění podle toho, v jakém „menu“ se nacházíte. Ve staromódním kokpitu mělo každé tlačítko či spínač svou jednoznačnou funkci. Multifunkční displeje mohou ukazovat i naprosto „nepoužitelnou“ informaci pro danou situaci. Takže pilot musí znát způsob, jak zobrazit ty správné informace.

A pak je tady celá řada nových přístrojů, které zvyšují bezpečnost provozu a povědomí o okolní situaci (tzv. situation awarness enhancers). Mohu zmínit například protisrážkový systém (TCAS). Najednou na své mapě vidíte řadu dalších letadel, která byste bez tohoto zařízení neměli šanci zaregistrovat. Takže se můžete dívat „z okna“ (což je parádní věc) a vyhlížet letadlo, které je ještě příliš daleko na to, abyste ho viděli pouhým okem, které zároveň nepředstavuje žádné nebezpečí, ale víte o něm jen proto, že máte nainstalovaný tento systém. S tím je spojeno riziko, že pokud pilot špatně vyhodnotí priority, může propást informaci důležitou pro daný okamžik.

Další velkou změnou, kterou jako pilot a letecký instruktor pozoruji, je kvalita moderních letových simulátorů. Všechny výše popsané „výzvy“ mohou nyní být důkladně proškoleny na simulátorech nebo počítačích, které většina výrobců avioniky dnes již obvykle dodává.

Doufám, že uvedené příklady (a nejsou zdaleka kompletní) vysvětlují, proč považuji „management informací“ za největší výzvu pro piloty moderních letadel. Tato výzva je o to větší, týká-li se již zkušených pilotů, kteří vyrostli na přístrojích v době, kdy „pára vládla světu“, protože zvyk je železná košile. Ale nechápejte mne špatně, raději budu létat v novém letadle se všemi těmi „cingrlátky“ a ozdobičkami na dosah ruky, než se vracet do těch „parních“ let.

Poděkování za odbornou konzultaci k překladu Davidu Dosoudilovi, kapitánu letadel (Airbus A330/A321) ve společnosti Thomas Cook Airlines, UK.

 

Thomas (Tom) Reinert

Narodil se na začátku osmdesátých let do oblasti přesně mezi americkou a německou vojenskou leteckou základnou v sárském Weiskirchenu. Již jako malý kluk se zájmem pozoroval nízké přelety spojeneckých stíhaček, a když o pár let později viděl film Top gun, bylo rozhodnuto – stane se pilotem. Svůj sen si začal plnit v roce 1992, když nastoupil výcvik německého důstojníka letectva Luftwaffe, během kterého absolvoval dvouletý letecký trénink v USA. Pilotní zkušenosti získal se stroji „Alpha-Jet” nebo „Tornado”, na kterém mj. v roce 2001 předvedl ukázkový sólo let na leteckém dnu velitele vzdušných sil v Brně-Tuřanech. V roce 2007 se vrátil do USA na vojenskou leteckou základnu Phoenix, Arizona, kde působil jako hlavní pilot. V roce 2010 získal titul „master of aeronautical science”, v roce 2011 opustil německou Luftwaffe. Mezi lety 2012 až 2013 létal jako první důstojník na strojích „BAe AVRO” pro soukromého německého dopravce. V roce 2013 nastoupil jako hlavní instruktor a testovací pilot do společnosti Grob Aircraft SE, kde působí dodnes.

Licence: EASA  &  US FAA ATP  &  CFI

Kvalifikace: pro zkušební létání (Test Cat2), držitel osvědčení instruktora a examinátora

Počet nalétaných hodin: 5300

 

Kateřina Ševčíková Urbanová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem