PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. (dále jen PBS), jediný ryze český výrobce leteckých turbínových motorů, uvedla na trh nový proudový motor PBS TJ150. Poprvé byl tento produkt představen v České republice na tiskové konferenci, která se uskutečnila v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Světové odborné veřejnosti pak bude oficiálně představen začátkem listopadu na veletrhu Airshow China.

 

„Tento motor doplní naši nabídku ve výkonnostní kategorii od dvou set do patnácti set newtonů tahu. Takto ucelená řada nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci bezpilotních létajících prostředků. Jejich výrobky nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu,“ sdělil generální ředitel PBS Milan Macholán.

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z PBS. Portfolio společnosti ještě doplňuje jeden turbovrtulový a jeden turbohřídelový motor. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ zdůraznil generální ředitel PBS.

Na podzim loňského roku dokončila První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s., vývoj proudového motoru s označením PBS TJ80. „Skutečnost, že v PBS uvádíme na trh dva nové motory v tak krátkém časovém sledu, je důsledkem toho, že realizujeme několik vývojových projektů souběžně. Obvykle totiž trvá vývoj motoru dva až čtyři roky v závislosti na parametrech motoru, míře inovací a dalších okolnostech. Naše zvýšené úsilí v tomto směru je reakcí na současné trendy, kde jedním z požadavků trhu je zvyšování výkonu při zachování co nejmenšího vnějšího průměru a hmotnosti motoru. Vývoj nám urychlilo i zapojení 3D tisku, který využívali naši inženýři,“ doplnil Milan Macholán.

Dodal, že cílem jeho společnosti je nabídnout stávajícím i potenciálním zákazníkům na konci letošního roku ucelenou řadu proudových motorů, která v současné době sestává z motorů o tahu 200, 400, 900, 1300 a nyní nově 1500 newtonů.

 

Obecně platí, že vývoj nových produktů je časově, technicky, ale především finančně velmi náročný. Je tomu tak i v PBS?

Ano, v leteckém průmyslu toto platí více než v jiných odvětvích. Pohybujeme se však ve vysoce konkurenčním prostředí, kde dlouhodobý kontinuální vývoj a prověřená kvalita produktů je jedinou možností, jak na tomto trhu uspět. Abychom si udrželi náskok před konkurencí a upevnili si pozici předního světového výrobce proudových motorů v této výkonnostní kategorii, inovujeme i naše stávající produkty. Příkladem takové inovace je vývoj bezolejové verze našeho nejprodávanějšího proudového motoru PBS TJ100. Motor tak bude po dokončení tohoto projektu mazán pouze příměsí oleje v palivu, což sníží jeho hmotnost a potažmo pořizovací náklady.

Pracujeme také na námořních variantách jednotlivých typů motorů, které pak bude možné opakovaně použít i po přistání do slané vody.

 

Mluvíte o přistání do slané vody. Pro jaké aplikace jsou vaše motory především určeny?

Náš první proudový motor PBS TJ100 jsme uvedli na trh v roce 2003. Jeho koncepce byla navržena tak, aby umožňovala jeho využití jak pro obranné, tak i civilní aplikace. Od té doby jsme prodali již více než 800 kusů tohoto typu motoru, a to především do různých typů vysokorychlostních bezpilotních leteckých prostředků, zejména do cvičných terčů v obranném průmyslu.

Z pilotovaných aplikací se PBS TJ100 uplatnil v proudových letounech SubSonex a BD-5 v USA. Jedna z verzí motoru byla certifikována Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) jako pohonná jednotka motorizovaných kluzáků.

 

PBS je jediný ryze český výrobce turbínových motorů. Můžete stručně vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi turbínovými a pístovými leteckými motory?

Zatímco u pístových motorů dochází k přeměně tepelné energie na mechanickou uvnitř válců motoru, u turbínových motorů k tomu dochází ve spalovací komoře. Turbínové pohony se pak dále dělí na proudové, turbovrtulové a turbohřídelové, které roztáčí hřídel s vrtulí. V PBS vyrábíme všechny tyto druhy turbínových motorů.

Proudové motory, na které se v PBS specializujeme, patří do kategorie reaktivních motorů, a to z toho důvodu, že fungují na principu akce a reakce. Akcí je v tomto případě vypuzení horkých plynů tryskou ven z motoru, což generuje reakci v podobě síly neboli tahu v opačném směru. Takto vytvořená síla pak pohání letoun kupředu.

 

Udrží se výroba tak sofistikovaných produktů v České republice? Jinými slovy, nebojíte se rychle se rozvíjející konkurence zejména z asijských zemí?

Konkurenci v žádném případě nepodceňujeme. Naší hlavní konkurenční výhodou jsou především dlouholeté zkušenosti v oblasti vlastního vývoje, výroby a testování turbínových pohonných jednotek, které se u nás předávají z generace na generaci. Další naší velkou předností je zohledňování zkušeností získaných z tisíců provozních hodin našich zařízení v různých typech aplikací, což nás posouvá dále v kvalitě naší produkce před konkurenci. Vždyť letecké produkty v PBS vyrábíme již od sedmdesátých let minulého století, kdy jsme dodali první pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy do proudových cvičných letounů L-39 z Area Vodochody. Od té doby jsme jich dodali již tisíce kusů.

Shodou okolností v současné době začínáme psát novou kapitolu v úspěšné spolupráci těchto dvou českých firem, tedy PBS a Aera Vodochody. Dodali jsme již první sadu zařízení do nového typu tohoto letounu s označením L-39NG. Věříme, že se budeme znovu podílet na celosvětovém úspěchu nástupce tohoto legendárního letounu.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem