PBS VELKÁ BÍTEŠ PŘEDSTAVILA NOVÝ PROUDOVÝ MOTOR

Vydáno 19.10.2018

První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s. (dále jen PBS), jediný ryze český výrobce leteckých turbínových motorů, uvedla na trh nový proudový motor PBS TJ150. Poprvé byl tento produkt představen v České republice na tiskové konferenci, která se uskutečnila v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Světové odborné veřejnosti pak bude oficiálně představen začátkem listopadu na veletrhu Airshow China.

 

„Tento motor doplní naši nabídku ve výkonnostní kategorii od dvou set do patnácti set newtonů tahu. Takto ucelená řada nám umožní oslovit široké spektrum zákazníků, mezi které patří především výrobci bezpilotních létajících prostředků. Jejich výrobky nacházejí uplatnění v mnoha oborech, včetně obranného průmyslu,“ sdělil generální ředitel PBS Milan Macholán.

Motor TJ150 je již pátým členem rodiny proudových motorů, které vzešly od vývojářů z PBS. Portfolio společnosti ještě doplňuje jeden turbovrtulový a jeden turbohřídelový motor. „V tomto segmentu leteckých motorů patříme ke světovým lídrům,“ zdůraznil generální ředitel PBS.

Na podzim loňského roku dokončila První brněnská strojírna Velká Bíteš, a. s., vývoj proudového motoru s označením PBS TJ80. „Skutečnost, že v PBS uvádíme na trh dva nové motory v tak krátkém časovém sledu, je důsledkem toho, že realizujeme několik vývojových projektů souběžně. Obvykle totiž trvá vývoj motoru dva až čtyři roky v závislosti na parametrech motoru, míře inovací a dalších okolnostech. Naše zvýšené úsilí v tomto směru je reakcí na současné trendy, kde jedním z požadavků trhu je zvyšování výkonu při zachování co nejmenšího vnějšího průměru a hmotnosti motoru. Vývoj nám urychlilo i zapojení 3D tisku, který využívali naši inženýři,“ doplnil Milan Macholán.

Dodal, že cílem jeho společnosti je nabídnout stávajícím i potenciálním zákazníkům na konci letošního roku ucelenou řadu proudových motorů, která v současné době sestává z motorů o tahu 200, 400, 900, 1300 a nyní nově 1500 newtonů.

 

Obecně platí, že vývoj nových produktů je časově, technicky, ale především finančně velmi náročný. Je tomu tak i v PBS?

Ano, v leteckém průmyslu toto platí více než v jiných odvětvích. Pohybujeme se však ve vysoce konkurenčním prostředí, kde dlouhodobý kontinuální vývoj a prověřená kvalita produktů je jedinou možností, jak na tomto trhu uspět. Abychom si udrželi náskok před konkurencí a upevnili si pozici předního světového výrobce proudových motorů v této výkonnostní kategorii, inovujeme i naše stávající produkty. Příkladem takové inovace je vývoj bezolejové verze našeho nejprodávanějšího proudového motoru PBS TJ100. Motor tak bude po dokončení tohoto projektu mazán pouze příměsí oleje v palivu, což sníží jeho hmotnost a potažmo pořizovací náklady.

Pracujeme také na námořních variantách jednotlivých typů motorů, které pak bude možné opakovaně použít i po přistání do slané vody.

 

Mluvíte o přistání do slané vody. Pro jaké aplikace jsou vaše motory především určeny?

Náš první proudový motor PBS TJ100 jsme uvedli na trh v roce 2003. Jeho koncepce byla navržena tak, aby umožňovala jeho využití jak pro obranné, tak i civilní aplikace. Od té doby jsme prodali již více než 800 kusů tohoto typu motoru, a to především do různých typů vysokorychlostních bezpilotních leteckých prostředků, zejména do cvičných terčů v obranném průmyslu.

Z pilotovaných aplikací se PBS TJ100 uplatnil v proudových letounech SubSonex a BD-5 v USA. Jedna z verzí motoru byla certifikována Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA) jako pohonná jednotka motorizovaných kluzáků.

 

PBS je jediný ryze český výrobce turbínových motorů. Můžete stručně vysvětlit, v čem spočívá rozdíl mezi turbínovými a pístovými leteckými motory?

Zatímco u pístových motorů dochází k přeměně tepelné energie na mechanickou uvnitř válců motoru, u turbínových motorů k tomu dochází ve spalovací komoře. Turbínové pohony se pak dále dělí na proudové, turbovrtulové a turbohřídelové, které roztáčí hřídel s vrtulí. V PBS vyrábíme všechny tyto druhy turbínových motorů.

Proudové motory, na které se v PBS specializujeme, patří do kategorie reaktivních motorů, a to z toho důvodu, že fungují na principu akce a reakce. Akcí je v tomto případě vypuzení horkých plynů tryskou ven z motoru, což generuje reakci v podobě síly neboli tahu v opačném směru. Takto vytvořená síla pak pohání letoun kupředu.

 

Udrží se výroba tak sofistikovaných produktů v České republice? Jinými slovy, nebojíte se rychle se rozvíjející konkurence zejména z asijských zemí?

Konkurenci v žádném případě nepodceňujeme. Naší hlavní konkurenční výhodou jsou především dlouholeté zkušenosti v oblasti vlastního vývoje, výroby a testování turbínových pohonných jednotek, které se u nás předávají z generace na generaci. Další naší velkou předností je zohledňování zkušeností získaných z tisíců provozních hodin našich zařízení v různých typech aplikací, což nás posouvá dále v kvalitě naší produkce před konkurenci. Vždyť letecké produkty v PBS vyrábíme již od sedmdesátých let minulého století, kdy jsme dodali první pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy do proudových cvičných letounů L-39 z Area Vodochody. Od té doby jsme jich dodali již tisíce kusů.

Shodou okolností v současné době začínáme psát novou kapitolu v úspěšné spolupráci těchto dvou českých firem, tedy PBS a Aera Vodochody. Dodali jsme již první sadu zařízení do nového typu tohoto letounu s označením L-39NG. Věříme, že se budeme znovu podílet na celosvětovém úspěchu nástupce tohoto legendárního letounu.

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

EXPORTNÍ CENA OCENÍ ÚSPĚCHY ČESKÝCH EXPORTÉRŮ DO ZEMÍ SEVERNÍ EVROPY A POBALTÍ

Vydáno 17.4.2019

Česká mincovna, 17. dubna 2019 – Již 22. ročník soutěže Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade, která vyzdvihuje úspěšné české vývozce, startuje. Nově vyhlásí vítěze v kategorii Exportér E-commerce. Tradičně si pak vítězové převezmou ceny v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a ceny CzechTrade – Nejúspěšnější klient a Exportní příběh roku.

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

OD ZÁKLADŮ JSME VYVINULI KOMERČNĚ ÚSPĚŠNÝ IoT PŘEVODNÍK

Vydáno 1.4.2019 Komerční sdělení

Jak vypadá ztělesnění nejmodernějších technologií? Zeptejte se v Acrios Systems. Mladá společnost soustředí pozornost na vývoj hardwarových i softwarových produktů, ale především ví, jak správně na čím dál oblíbenější internet věcí (IoT). „Náš IoT převodník je možné využít všude, kde je žádoucí automatizovat odečty různých veličin formou bezdrátového přenosu,“ prozradil jednatel firmy Radim Malinowski.

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

CHCEME POMOCT K NEZÁVISLOSTI NA FOSILNÍCH PALIVECH A JÁDRU

Vydáno 25.3.2019 Komerční sdělení

„Někdo fotovoltaiku pořizuje jako investici s dobrou návratností, pro někoho je klíčové získat vlastní zdroj a nezávislost. A někdo v tom vidí pojistku na důchod,“ říká jednatel a zakladatel firmy Jaroslav Šuvarský.

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

TŘI ÚSPĚŠNĚ ZAVEDENÉ AUTOMATIZACE A ROBOTIZACE V ČR OD ZLÍN ROBOTICS

Vydáno 18.3.2019 Komerční sdělení

Společnost ZLÍN ROBOTICS se od svého začátku zaměřuje na pokročilou průmyslovou robotizaci za použití těch nejmodernějších dostupných technologií. Od uvedení jejich prvního robotického pracoviště, s využitím 4-osého SCARA robota značky EPSON, do provozu uplynulo více než 8 let. Ještě dnes tento robot spolehlivě pracuje v 3 směnném provozu a precizně montuje v pěti sekundách výrobek složený ze tří dílů.

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem