ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Letadlo se odlepí od země a dostane se na svou letovou dráhu. Nad vaším sedadlem zhasne pokyn, že musíte být připoutáni. Sejdete na spodní palubu a ocitnete se v příjemném apartmánu, kde se můžete občerstvit, malí cestující se zabaví v dětském koutku či si u stolu uspořádají turnaj v některé ze stolních her. V improvizované pracovně usednete k počítači, prostory jsou uzpůsobeny i pro porady s možností projekce. Během dlouhého letu na druhý konec světa se můžete v ložnici prospat na pohodlném lůžku.

 

Taková se rýsuje možnost cestování v blízké budoucnosti v letadlech společnosti Airbus. Na projektu spolupracuje i společnost Zodiac Galleys Europe. Spací moduly bude instalovat do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe Philippe Gilles Michel. Doplnil, že moduly s lůžkovou úpravou pro cestující bude možné snadno vyměnit za standardní nákladové kontejnery, například i během mezipřistání.

Společnost Zodiac Galleys Europe ve svém plzeňském závodě již nyní vyrábí odpočinkové místnosti pro posádku. „Moduly pro cestující na spodních palubách budou stejně jako ty pro posádku navrženy a vyráběny v závodě v Plzni. Byla by škoda nevyužít patnáctiletou zkušenost a know-how, které tento závod má,“ říká Philippe Gilles Michel.

Odpočinkové místnosti pro posádku splňují vysoký standard. „Podobný komfort chceme nabídnout také cestujícím. Tou největší výzvou pro nás je zajistit jejich soukromí a vyhovět všem bezpečnostním požadavkům, jako je například možnost rychlého opuštění letadla,“ doplnil generální ředitel. Potvrdil, že první cestující by si tyto pohodlné moduly mohli vyzkoušet už v roce 2020.

Skupina Zodiac Aerospace má 98 výrobních závodů a zaměstnává 35 tisíc pracovníků po celém světě. Nabízí širokou škálu výrobků a servis pro interiéry letadel, systémy letadel a leteckou bezpečnost. V těchto aktivitách patří ke světové špičce.

Zodiac Galleys Europe, původně Driessen Aerospace CZ, působí v České republice od roku 2001, kdy byla postavena první výrobní hala v Plzni na Borských polích. V roce 2011 společnost získala významný kontrakt – exkluzivní dodávky kuchyňských modulů pro nový typ letadla A320. Vyrábí se tu tedy kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku pro větší letadla Airbus A330.

Letos v lednu plzeňský závod vyrobil již dvoutisící kuchyňku ACP Galley. V současné době zaměstnává více než tisíc lidí. Také prostory společnosti se zdvojnásobily, k původní budově na Borských polích přibyly další tři. V létě 2017 se otevřela zatím poslední hala, kam se přesunula část výroby a do horních pater také vývojové oddělení. Společnost každoročně otevírá tréninkový program určený studentům vysokých škol, kteří přímo ve firmě mohou získat zkušenosti. „Spolupracujeme s naším blízkým sousedem, Západočeskou univerzitou v Plzni, a také s vyšším leteckým učilištěm v Brně. Domnívám se, že jsme silným lákadlem pro nové zaměstnance jak na inženýrských, tak na technických pozicích,“ sdělil generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe.

Společnost zároveň investuje také do vzdělávání svých nových zaměstnanců. Od roku 2017 je v provozu tréninkové centrum „Training Academy“, ve kterém noví zaměstnanci získávají potřebné informace a nové dovednosti. „Jsme mezinárodní společností se sedmi různými národnostmi v samotném představenstvu, symbolizujeme způsob, jakým letecký průmysl spojuje lidi napříč celým světem již přes sto let,“ dodal Philippe Gilles Michel.

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Zodiac Galleys Europe Philippem Gillesem Michelem

 

CESTA NA VRCHOL ZAČALA V HORKOVZDUŠNÉM BALONU

 

Původně měla vyrábět horkovzdušné balony, dnes patří skupina Zodiac Aerospace k největším leteckým společnostem na světě. Svůj díl na jejím vzestupu má i Česká republika. V Plzni na Borských polích stojí čtyři výrobní haly s logem Zodiac Aerospace. Vznikají zde kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku. V roce 2020 by mohl plzeňský závod opustit první odpočinkový modul, ve kterém se budou moct cestující při dlouhém letu prospat na pohodlném lůžku.

 

Vaše společnost začala psát svou historii před více než 120 lety. Které nejzásadnější události ovlivnily její cestu do současnosti?

Společnost, která existuje více než sto let, samozřejmě prošla obrovskou proměnou. Původní záměr zakladatelů byla výroba horkovzdušných balonů. Postupně se však firma propracovala k leteckému průmyslu, a to v době, kdy bylo toto odvětví ještě v plenkách. Během útlumu leteckého průmyslu namířil Zodiac své podnikatelské aktivity k lodnímu průmyslu. Do této oblasti jej nasměroval vynález nafukovacího člunu inženýrem Pierrem Debroutellem v polovině třicátých let minulého století.

 

Kdy jste se opět vrátili k leteckému průmyslu?

Počátkem sedmdesátých let minulého století začal nový výkonný ředitel Jean-Luis Gerondeau postupně znovu prozkoumávat oblast leteckého průmyslu. Prvním krokem byla koupě společnosti Aerazur, brzy pak přišly další akvizice z této oblasti. Díky tomu se Zodiac dostal na špičku mezi dodavateli vybavení a systémů pro letectví. Zodiac Galleys Europe se sídlem v Plzni v České republice je jednou ze společností získaných v roce 2008.

 

Jakou akvizici z poslední doby považujete za nejdůležitější?

V únoru 2018 se společnost Zodiac spojila s firmou Safran. Díky této akvizici jsme zaujali celosvětově druhou příčku mezi výrobci leteckého vybavení.

 

Na co se zaměřuje váš výrobní program v současnosti?

Skupina Zodiac Aerospace sleduje dvě základní obchodní linie: letadlové interiéry, které zahrnují segmenty kabin a sedadel, a aktivity spojené s leteckými systémy. Naše produkty zajišťují cestujícím i posádce komfort a zároveň se starají o bezpečnost na zemi i při letu. Všechny tyto naše činnosti podporuje specializovaný poprodejní úsek Zodiac Aerospace Services. V současné době zaměstnáváme po celém světě 35 tisíc osob. Součástí strategie naší společnosti je trvalý růst a vývoj, abychom zajistili ve všech svých společnostech neustálý posun vpřed.

 

V lednu opustila váš plzeňský závod palubní kuchyňka s pořadovým číslem 2000. Kdybyste ji porovnali s tou první v pořadí, jakým vývojem si prošla?

Hlavními trendy, kterými se ubírá letecký průmysl, je bezpečnost a snižování hmotnosti. A přesně podle těchto kritérií probíhá i vývoj produktů plzeňské společnosti Zodiac Galleys Europe pro katalog A320.

Je samozřejmostí, že všechny výrobky jsou přizpůsobovány neustále vzrůstajícím nárokům na letovou způsobilost. Naše palubní kuchyně jsou lehčí a pevnější díky kompozitním materiálům a lehkým slitinám, které na výrobu kuchyněk využíváme. Aktuálním trendem aerolinek je zhuštění kabin zejména vzhledem ke vzrůstajícímu zájmu o nízkonákladový model. Naše palubní kuchyně k tomuto vývoji přispěly svou kompaktností a maximálním využitím dostupného prostoru.

 

Se společností Airbus vyvíjíte nové, pohodlnější kontejnery pro cestující, můžete tuto novinku popsat? Jak moc změní cestování?

Můžu potvrdit, že Airbus a Zodiac Aero­space společně vyvíjejí odpočinkové zóny se spacími lůžky pro cestující. Tyto moduly, které pasují do zavazadlového prostoru letadel, nabídnou nové možnosti doplňkových služeb cestujícím, umocní jejich zážitek z letu a aerolinkám umožní se odlišit od ostatních. Tento projekt nabízí optimální řešení – ve vyhrazeném a klidném prostoru spodní paluby, která nabízí soukromí, vytvoříme lůžka, aniž by se nějak omezil počet míst pro cestující. Zabudování modulů totiž nijak nezmění počet sedadel. Zároveň tím vyplníme přání mnoha cestujících na dálkových trasách, kterým je pohodlný spánek.

Středobodem vývoje modulu je lůžko, záleží však na aerolinkách, jakým způsobem chtějí spodní palubu využít. Tento prostor je variabilní, může být využit nejrůznějším způsobem, například jako dětský koutek, pracovna či zasedací místnosti.

 

Na jakou cílovou skupinu tímto projektem míříte?

Tento koncept je primárně zaměřen na cestující v ekonomické třídě, kteří jsou ochotní připlatit si za lůžko jako doplněk ke svému hlavnímu místu v kabině. Jde o podobný koncept, jako když si nyní můžete připlatit za více místa pro nohy nebo za prémiové jídlo. V nabídce lůžka pro cestující v ekonomické třídě vidíme velký potenciál. Samozřejmě ale záleží na jednotlivých aerolinkách, které si samy budou definovat, na jaký typ cestujících tuto službu zaměří. Dokážeme si například představit nabídku, která není založena na cestovní třídě, ale na skupinách cestujících, jako je například rodina.

 

Odkud jste čerpali inspiraci pro vaše odpočinkové moduly?

Celý koncept vychází ze zázemí pro posádku strojů typu A330 na spodní palubě. S výrobou těchto modulů má Zodiac více než pětadvacetiletou zkušenost. Moduly pro cestující však budou všestrannější a navíc během chvíle je bude možné odstranit a nahradit paletami pro přepravní kontejnery.

 

Ve kterém ze závodů plánujete rozjet výrobu těchto modulů?

Tyto moduly pro spodní palubu budou vznikat v naší plzeňské továrně, kde se již vyrábějí odpočinkové zóny pro posádku. Využijeme tedy patnáct let zkušeností a know-how. Plzeňský závod v současnosti zaměstnává tisíc lidí, mezi nimi je 150 inženýrů.

 

V jaké fázi se nyní tento produkt nachází? Kdy by se mohl objevit na trhu?

Předpokládáme, že bychom s tímto produktem mohli vstoupit na trh v roce 2020. Do té doby budeme modul stále vylepšovat, plánujeme vyrobit mnoho maket a zkušebních verzí. Naším cílem je prosadit se u klíčových aerolinií.

 

Co pro vás bylo největší výzvou v poslední době?

V posledních dvou desetiletích letectví vstoupilo do časů „masové“ produkce strojů A320 s 58 stroji vyrobenými měsíčně. Abychom tuto výzvu zvládli, museli jsme sady palubních kuchyní co nejvíce standardizovat a zároveň plně přizpůsobit potřebám té dané letecké společnosti. Síla řešení Zodiacu spočívá především v předběžně certifikovaných elementárních blocích.

 

Kolik peněz každoročně investujete do inovací?

Jen v Plzni investuje Zodiac do výzkumu a vývoje deset milionů dolarů ročně. Několik projektů je podporováno přímo Airbusem, tato společnost se podílí například na již zmiňovaném projektu odpočinkových modulů pro cestující, zahuštění kabin nebo zlepšování podmínek dálkových letů modelů A320. Ostatní projekty vycházejí z naší strategie zachovat si vedoucí pozici ve svém oboru. Skupina Zodiac Aerospace má za cíl předvídat a podporovat potřeby svých klientů a reagovat na nové výzvy trhu. Naše společnost se stále více zapojuje do procesů, které vylepšují všechny produkty. Naše inovace vedou ke snižování hmotnosti, zvyšují výkon letadla, zlepšujeme ergonomii tak, aby údržba našich modulů a zařízení byla jednodušší, rozšiřujeme škálu poprodejních služeb pro letecké společnosti, také pracujeme na zlepšování pohodlí cestujících a vyvíjíme nové bezpečnostní systémy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

NĚKTERÉ AUTOMOBILKY NEMUSÍ RYCHLÉ TEMPO PŘEŽÍT

Vydáno 18.2.2019

Tempo, kterým se pohybuje automobilový průmysl, je zběsilé. Mohou za to nejen nové technologie, ale i snahy o snižování emisní zátěže a přechod k alternativním pohonům. „Měli bychom zpomalit. Rychlému tempu se začínají bránit i některé automobilky, tvrdí, že ho nemusí přežít, protože investice do změn jsou ukrutné,“ říká Miroslav Dvořák, generální ředitel společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a viceprezident AutoSAP.

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

AUTA BUDOU BRZY VYRÁBĚT ROBOTI, KTEŘÍ VIDÍ

Vydáno 20.12.2018

„Náš obor jde rychle kupředu, abychom byli nejlepší, musíme být flexibilní a rychle reagovat na nové trendy. Jednou z největších výzev je vývoj robota, který vidí, a jeho zařazení do výrobní linky,“ shodují se v rozhovoru pro Svět průmyslu Marek Jancák, vedoucí výroby vozů ve ŠKODA AUTO a.s. a Robert Kudela, CEO, Chropyňská strojírna, a.s.

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

JSME PŘIPRAVENÍ NA JÍZDU BEZ STROJVŮDCE

Vydáno 19.11.2018

Škoda Vagonka patří k největším výrobcům vlakových souprav ve střední Evropě. Vozy jsou vybaveny nejmodernější dostupnou technikou a jsou již prakticky připraveny na jízdu bez strojvůdce. „Na železnici je přechod k autonomnímu řízení určitě menším krokem než v automobilovém průmyslu,“ říká Martin Bednarz, generální ředitel společnosti.

BOSCH MĚNÍ SVĚT

BOSCH MĚNÍ SVĚT

Vydáno 22.10.2018

„Bosch je jednou z mála společností, které poskytují komplexní řešení z jedné ruky. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Propojená řešení zlepšují kvalitu života lidí, šetří přírodní zdroje či zvyšují bezpečnost. Zasahují do všech sfér od nejrůznějších odvětví průmyslu přes domácnosti, zdravotnictví až po zemědělství,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel Bosch Group pro Českou republiku a Slovensko.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

SVÉ PRODUKTY SLEDUJÍ ON-LINE PO CELÉM SVĚTĚ

Vydáno 14.3.2019

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power patří k významným výrobcům parních turbín ve světě. První její parní turbína nese letopočet 1904. Od počátku se jí podařilo udržet rychlé tempo celosvětového rozvoje v oblasti energetiky a na této pozici setrvává i díky investicím do digitalizace a automatizace. „Naše produkty můžeme sledovat on-line po celém světě,“ říká Jan Růžička, ředitel pro firemní strategii.

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

ČESKO SPOUŠTÍ NEBÝVALOU AKTIVITU

Vydáno 12.3.2019

Česká republika míří mezi technologické lídry. Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) nedávno schválila jeden z nejodvážnějších projektů poslední generace. „Inovační strategie 'Czech Republic: The Country For The Future' vytyčuje nové vládní priority, které by nás měly do roku 2030 posunout mezi inovační lídry Evropy,“ uvedl Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků a místopředseda Rady vlády pro vývoj, výzkum a inovace.

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL NABÍRÁ ĎÁBELSKÉ TEMPO

Vydáno 28.2.2019

Světoznámé automobilky letos naplno rozjíždějí přechod ze spalovacích motorů k elektrickému pohonu. V krátkodobém horizontu chtějí kompletně proměnit svá portfolia a historický obrat provést co nejrychleji. Ne všichni klíčoví výrobci pro segment automotive ale e-mobilitě a jejímu rychlému nástupu věří.

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

CZECH INDUSTRY CHALLENGE OVLIVNÍ POZICI ZNAČEK

Vydáno 5.3.2019 Komerční sdělení

S řešením náboru nových pracovníků pro český průmysl, omezením fluktuace stávajících zaměstnanců a budováním jejich loajality vůči svému zaměstnavateli má napomoci národní iniciativa Czech Industry Challenge /= CICH/, kterou představila komunikační agentura PROMOLIGA, jež je zároveň iniciátorem této ambiciózní myšlenky.

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

METESS jde s dobou, sází na tepelné nýtování

Vydáno 14.12.2018 Komerční sdělení

Ultrazvukové svařování a tradiční šroubování přestávají hrát prim. V případě spojování plastových a kovových dílů se dostává do popředí tepelné nýtování, které je čistější a rychlejší alternativou ke svým předchůdcům. Vědí to i ve společnosti METESS s.r.o., která ve svém portfoliu nabízí nýtovací stroj s otočným stolem pro nýtování drobných dílů ve velkých sériích.

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

SNEM GENERÁLNÍHO ŘEDITELE JE DOSTAT TATRU DO VESMÍRU

Vydáno 10.12.2018

„Mým snem je, aby se podvozky Tatra dostaly do vesmíru. Toho bych se opravdu chtěl dožít,“ říká generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS a.s. Radek Strouhal.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem