ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Letadlo se odlepí od země a dostane se na svou letovou dráhu. Nad vaším sedadlem zhasne pokyn, že musíte být připoutáni. Sejdete na spodní palubu a ocitnete se v příjemném apartmánu, kde se můžete občerstvit, malí cestující se zabaví v dětském koutku či si u stolu uspořádají turnaj v některé ze stolních her. V improvizované pracovně usednete k počítači, prostory jsou uzpůsobeny i pro porady s možností projekce. Během dlouhého letu na druhý konec světa se můžete v ložnici prospat na pohodlném lůžku.

 

Taková se rýsuje možnost cestování v blízké budoucnosti v letadlech společnosti Airbus. Na projektu spolupracuje i společnost Zodiac Galleys Europe. Spací moduly bude instalovat do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe Philippe Gilles Michel. Doplnil, že moduly s lůžkovou úpravou pro cestující bude možné snadno vyměnit za standardní nákladové kontejnery, například i během mezipřistání.

Společnost Zodiac Galleys Europe ve svém plzeňském závodě již nyní vyrábí odpočinkové místnosti pro posádku. „Moduly pro cestující na spodních palubách budou stejně jako ty pro posádku navrženy a vyráběny v závodě v Plzni. Byla by škoda nevyužít patnáctiletou zkušenost a know-how, které tento závod má,“ říká Philippe Gilles Michel.

Odpočinkové místnosti pro posádku splňují vysoký standard. „Podobný komfort chceme nabídnout také cestujícím. Tou největší výzvou pro nás je zajistit jejich soukromí a vyhovět všem bezpečnostním požadavkům, jako je například možnost rychlého opuštění letadla,“ doplnil generální ředitel. Potvrdil, že první cestující by si tyto pohodlné moduly mohli vyzkoušet už v roce 2020.

Skupina Zodiac Aerospace má 98 výrobních závodů a zaměstnává 35 tisíc pracovníků po celém světě. Nabízí širokou škálu výrobků a servis pro interiéry letadel, systémy letadel a leteckou bezpečnost. V těchto aktivitách patří ke světové špičce.

Zodiac Galleys Europe, původně Driessen Aerospace CZ, působí v České republice od roku 2001, kdy byla postavena první výrobní hala v Plzni na Borských polích. V roce 2011 společnost získala významný kontrakt – exkluzivní dodávky kuchyňských modulů pro nový typ letadla A320. Vyrábí se tu tedy kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku pro větší letadla Airbus A330.

Letos v lednu plzeňský závod vyrobil již dvoutisící kuchyňku ACP Galley. V současné době zaměstnává více než tisíc lidí. Také prostory společnosti se zdvojnásobily, k původní budově na Borských polích přibyly další tři. V létě 2017 se otevřela zatím poslední hala, kam se přesunula část výroby a do horních pater také vývojové oddělení. Společnost každoročně otevírá tréninkový program určený studentům vysokých škol, kteří přímo ve firmě mohou získat zkušenosti. „Spolupracujeme s naším blízkým sousedem, Západočeskou univerzitou v Plzni, a také s vyšším leteckým učilištěm v Brně. Domnívám se, že jsme silným lákadlem pro nové zaměstnance jak na inženýrských, tak na technických pozicích,“ sdělil generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe.

Společnost zároveň investuje také do vzdělávání svých nových zaměstnanců. Od roku 2017 je v provozu tréninkové centrum „Training Academy“, ve kterém noví zaměstnanci získávají potřebné informace a nové dovednosti. „Jsme mezinárodní společností se sedmi různými národnostmi v samotném představenstvu, symbolizujeme způsob, jakým letecký průmysl spojuje lidi napříč celým světem již přes sto let,“ dodal Philippe Gilles Michel.

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Zodiac Galleys Europe Philippem Gillesem Michelem

 

CESTA NA VRCHOL ZAČALA V HORKOVZDUŠNÉM BALONU

 

Původně měla vyrábět horkovzdušné balony, dnes patří skupina Zodiac Aerospace k největším leteckým společnostem na světě. Svůj díl na jejím vzestupu má i Česká republika. V Plzni na Borských polích stojí čtyři výrobní haly s logem Zodiac Aerospace. Vznikají zde kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku. V roce 2020 by mohl plzeňský závod opustit první odpočinkový modul, ve kterém se budou moct cestující při dlouhém letu prospat na pohodlném lůžku.

 

Vaše společnost začala psát svou historii před více než 120 lety. Které nejzásadnější události ovlivnily její cestu do současnosti?

Společnost, která existuje více než sto let, samozřejmě prošla obrovskou proměnou. Původní záměr zakladatelů byla výroba horkovzdušných balonů. Postupně se však firma propracovala k leteckému průmyslu, a to v době, kdy bylo toto odvětví ještě v plenkách. Během útlumu leteckého průmyslu namířil Zodiac své podnikatelské aktivity k lodnímu průmyslu. Do této oblasti jej nasměroval vynález nafukovacího člunu inženýrem Pierrem Debroutellem v polovině třicátých let minulého století.

 

Kdy jste se opět vrátili k leteckému průmyslu?

Počátkem sedmdesátých let minulého století začal nový výkonný ředitel Jean-Luis Gerondeau postupně znovu prozkoumávat oblast leteckého průmyslu. Prvním krokem byla koupě společnosti Aerazur, brzy pak přišly další akvizice z této oblasti. Díky tomu se Zodiac dostal na špičku mezi dodavateli vybavení a systémů pro letectví. Zodiac Galleys Europe se sídlem v Plzni v České republice je jednou ze společností získaných v roce 2008.

 

Jakou akvizici z poslední doby považujete za nejdůležitější?

V únoru 2018 se společnost Zodiac spojila s firmou Safran. Díky této akvizici jsme zaujali celosvětově druhou příčku mezi výrobci leteckého vybavení.

 

Na co se zaměřuje váš výrobní program v současnosti?

Skupina Zodiac Aerospace sleduje dvě základní obchodní linie: letadlové interiéry, které zahrnují segmenty kabin a sedadel, a aktivity spojené s leteckými systémy. Naše produkty zajišťují cestujícím i posádce komfort a zároveň se starají o bezpečnost na zemi i při letu. Všechny tyto naše činnosti podporuje specializovaný poprodejní úsek Zodiac Aerospace Services. V současné době zaměstnáváme po celém světě 35 tisíc osob. Součástí strategie naší společnosti je trvalý růst a vývoj, abychom zajistili ve všech svých společnostech neustálý posun vpřed.

 

V lednu opustila váš plzeňský závod palubní kuchyňka s pořadovým číslem 2000. Kdybyste ji porovnali s tou první v pořadí, jakým vývojem si prošla?

Hlavními trendy, kterými se ubírá letecký průmysl, je bezpečnost a snižování hmotnosti. A přesně podle těchto kritérií probíhá i vývoj produktů plzeňské společnosti Zodiac Galleys Europe pro katalog A320.

Je samozřejmostí, že všechny výrobky jsou přizpůsobovány neustále vzrůstajícím nárokům na letovou způsobilost. Naše palubní kuchyně jsou lehčí a pevnější díky kompozitním materiálům a lehkým slitinám, které na výrobu kuchyněk využíváme. Aktuálním trendem aerolinek je zhuštění kabin zejména vzhledem ke vzrůstajícímu zájmu o nízkonákladový model. Naše palubní kuchyně k tomuto vývoji přispěly svou kompaktností a maximálním využitím dostupného prostoru.

 

Se společností Airbus vyvíjíte nové, pohodlnější kontejnery pro cestující, můžete tuto novinku popsat? Jak moc změní cestování?

Můžu potvrdit, že Airbus a Zodiac Aero­space společně vyvíjejí odpočinkové zóny se spacími lůžky pro cestující. Tyto moduly, které pasují do zavazadlového prostoru letadel, nabídnou nové možnosti doplňkových služeb cestujícím, umocní jejich zážitek z letu a aerolinkám umožní se odlišit od ostatních. Tento projekt nabízí optimální řešení – ve vyhrazeném a klidném prostoru spodní paluby, která nabízí soukromí, vytvoříme lůžka, aniž by se nějak omezil počet míst pro cestující. Zabudování modulů totiž nijak nezmění počet sedadel. Zároveň tím vyplníme přání mnoha cestujících na dálkových trasách, kterým je pohodlný spánek.

Středobodem vývoje modulu je lůžko, záleží však na aerolinkách, jakým způsobem chtějí spodní palubu využít. Tento prostor je variabilní, může být využit nejrůznějším způsobem, například jako dětský koutek, pracovna či zasedací místnosti.

 

Na jakou cílovou skupinu tímto projektem míříte?

Tento koncept je primárně zaměřen na cestující v ekonomické třídě, kteří jsou ochotní připlatit si za lůžko jako doplněk ke svému hlavnímu místu v kabině. Jde o podobný koncept, jako když si nyní můžete připlatit za více místa pro nohy nebo za prémiové jídlo. V nabídce lůžka pro cestující v ekonomické třídě vidíme velký potenciál. Samozřejmě ale záleží na jednotlivých aerolinkách, které si samy budou definovat, na jaký typ cestujících tuto službu zaměří. Dokážeme si například představit nabídku, která není založena na cestovní třídě, ale na skupinách cestujících, jako je například rodina.

 

Odkud jste čerpali inspiraci pro vaše odpočinkové moduly?

Celý koncept vychází ze zázemí pro posádku strojů typu A330 na spodní palubě. S výrobou těchto modulů má Zodiac více než pětadvacetiletou zkušenost. Moduly pro cestující však budou všestrannější a navíc během chvíle je bude možné odstranit a nahradit paletami pro přepravní kontejnery.

 

Ve kterém ze závodů plánujete rozjet výrobu těchto modulů?

Tyto moduly pro spodní palubu budou vznikat v naší plzeňské továrně, kde se již vyrábějí odpočinkové zóny pro posádku. Využijeme tedy patnáct let zkušeností a know-how. Plzeňský závod v současnosti zaměstnává tisíc lidí, mezi nimi je 150 inženýrů.

 

V jaké fázi se nyní tento produkt nachází? Kdy by se mohl objevit na trhu?

Předpokládáme, že bychom s tímto produktem mohli vstoupit na trh v roce 2020. Do té doby budeme modul stále vylepšovat, plánujeme vyrobit mnoho maket a zkušebních verzí. Naším cílem je prosadit se u klíčových aerolinií.

 

Co pro vás bylo největší výzvou v poslední době?

V posledních dvou desetiletích letectví vstoupilo do časů „masové“ produkce strojů A320 s 58 stroji vyrobenými měsíčně. Abychom tuto výzvu zvládli, museli jsme sady palubních kuchyní co nejvíce standardizovat a zároveň plně přizpůsobit potřebám té dané letecké společnosti. Síla řešení Zodiacu spočívá především v předběžně certifikovaných elementárních blocích.

 

Kolik peněz každoročně investujete do inovací?

Jen v Plzni investuje Zodiac do výzkumu a vývoje deset milionů dolarů ročně. Několik projektů je podporováno přímo Airbusem, tato společnost se podílí například na již zmiňovaném projektu odpočinkových modulů pro cestující, zahuštění kabin nebo zlepšování podmínek dálkových letů modelů A320. Ostatní projekty vycházejí z naší strategie zachovat si vedoucí pozici ve svém oboru. Skupina Zodiac Aerospace má za cíl předvídat a podporovat potřeby svých klientů a reagovat na nové výzvy trhu. Naše společnost se stále více zapojuje do procesů, které vylepšují všechny produkty. Naše inovace vedou ke snižování hmotnosti, zvyšují výkon letadla, zlepšujeme ergonomii tak, aby údržba našich modulů a zařízení byla jednodušší, rozšiřujeme škálu poprodejních služeb pro letecké společnosti, také pracujeme na zlepšování pohodlí cestujících a vyvíjíme nové bezpečnostní systémy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

„Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

POHLED DO BUDOUCNOSTI JE UŽ DNES VELMI ZAJÍMAVÝ

Vydáno 25.3.2019

Nastává éra digitálních dvojčat. „Tyto virtuální modely reálných systémů pomáhají lépe porozumět, jak funguje proces výroby nebo obchodní modely, a vedou k tomu, aby byly jejich reálné protějšky ve fyzickém světě funkční a provozuschopné. Digitální dvojče také umožňuje včasnou reakci na změny podmínek na trhu, monitoring zařízení i předvídání jejich výpadků,“ uvedla generální ředitelka společnosti IBM v České republice a na Slovensku Zuzana Kocmaníková.

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

TVOŘÍME VĚCI, KTERÉ NÁS NEPŘESTÁVAJÍ FASCINOVAT

Vydáno 15.3.2019

Otevírá bránu do ideální budoucnosti, upozorní na možná rizika a dokáže připravit vše na míru dle našeho zadání a našich potřeb. To je digitální dvojče. „Moderní softwarové nástroje dokážou vytvořit komplexní obraz výrobku, umí dokonce vygenerovat i jeho optimální tvar. Umístí materiál pouze tam, kde je skutečně potřeba, a vznikne tak organický design podobný tomu, co vytvořila příroda,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Eduard Palíšek.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

ELEKTŘINA V NAŠICH DOBÍJECÍCH STANICÍCH JE Z ČISTÝCH ZDROJŮ

Vydáno 15.4.2019

Až se elektromobilita v Česku rozjede naplno, velkou část dobíjecí infrastruktury budou tvořit nabíječky od společnosti Pražská energetika (PRE). Ta již nyní provozuje zejména v hlavním městě přes 90 dobíjecích bodů a s rozšiřováním sítě rozhodně nekončí. „Elektřina v našich stanicích přitom pochází výhradně z obnovitelných zdrojů,“ zdůraznil generální ředitel PRE Pavel Elis.

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

ČESKÁ ENERGETIKA JE NA ROZVOJ E-MOBILITY PŘIPRAVENÁ

Vydáno 10.4.2019

Jelikož je společnost ČEZ ESCO lídrem v oblasti úsporných a ekologicky šetrných řešení pro firmy i stát, nemůže opomíjet elektromobilitu. Mimo jiné na českém území provozuje přes 140 veřejných dobíjecích stanic. „I díky novým dobíjecím bodům přestává být potíží cestování mezi městy a objem odebrané elektřiny ve veřejné síti bude pozvolna narůstat,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ ESCO Kamil Čermák.

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

NA BOOM ELEKTROMOBILITY SI JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME

Vydáno 8.4.2019

„Bude přibývat míst, kam bude s auty na fosilní paliva vjezd zakázán, a obyvatelům nezbyde nic jiného než přejít na elektromobil nebo na vůz s vodíkovým pohonem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Ivo Hykyš, akviziční manažer e-mobility ve společnosti Siemens.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem