ZA DVA ROKY BUDOU MOCT LIDÉ CESTOVAT VLEŽE

Vydáno 26.10.2018

Letadlo se odlepí od země a dostane se na svou letovou dráhu. Nad vaším sedadlem zhasne pokyn, že musíte být připoutáni. Sejdete na spodní palubu a ocitnete se v příjemném apartmánu, kde se můžete občerstvit, malí cestující se zabaví v dětském koutku či si u stolu uspořádají turnaj v některé ze stolních her. V improvizované pracovně usednete k počítači, prostory jsou uzpůsobeny i pro porady s možností projekce. Během dlouhého letu na druhý konec světa se můžete v ložnici prospat na pohodlném lůžku.

 

Taková se rýsuje možnost cestování v blízké budoucnosti v letadlech společnosti Airbus. Na projektu spolupracuje i společnost Zodiac Galleys Europe. Spací moduly bude instalovat do nákladních letounů A330. Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá do roku 2020. „Naše firma už má velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností,“ uvedl generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe Philippe Gilles Michel. Doplnil, že moduly s lůžkovou úpravou pro cestující bude možné snadno vyměnit za standardní nákladové kontejnery, například i během mezipřistání.

Společnost Zodiac Galleys Europe ve svém plzeňském závodě již nyní vyrábí odpočinkové místnosti pro posádku. „Moduly pro cestující na spodních palubách budou stejně jako ty pro posádku navrženy a vyráběny v závodě v Plzni. Byla by škoda nevyužít patnáctiletou zkušenost a know-how, které tento závod má,“ říká Philippe Gilles Michel.

Odpočinkové místnosti pro posádku splňují vysoký standard. „Podobný komfort chceme nabídnout také cestujícím. Tou největší výzvou pro nás je zajistit jejich soukromí a vyhovět všem bezpečnostním požadavkům, jako je například možnost rychlého opuštění letadla,“ doplnil generální ředitel. Potvrdil, že první cestující by si tyto pohodlné moduly mohli vyzkoušet už v roce 2020.

Skupina Zodiac Aerospace má 98 výrobních závodů a zaměstnává 35 tisíc pracovníků po celém světě. Nabízí širokou škálu výrobků a servis pro interiéry letadel, systémy letadel a leteckou bezpečnost. V těchto aktivitách patří ke světové špičce.

Zodiac Galleys Europe, původně Driessen Aerospace CZ, působí v České republice od roku 2001, kdy byla postavena první výrobní hala v Plzni na Borských polích. V roce 2011 společnost získala významný kontrakt – exkluzivní dodávky kuchyňských modulů pro nový typ letadla A320. Vyrábí se tu tedy kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku pro větší letadla Airbus A330.

Letos v lednu plzeňský závod vyrobil již dvoutisící kuchyňku ACP Galley. V současné době zaměstnává více než tisíc lidí. Také prostory společnosti se zdvojnásobily, k původní budově na Borských polích přibyly další tři. V létě 2017 se otevřela zatím poslední hala, kam se přesunula část výroby a do horních pater také vývojové oddělení. Společnost každoročně otevírá tréninkový program určený studentům vysokých škol, kteří přímo ve firmě mohou získat zkušenosti. „Spolupracujeme s naším blízkým sousedem, Západočeskou univerzitou v Plzni, a také s vyšším leteckým učilištěm v Brně. Domnívám se, že jsme silným lákadlem pro nové zaměstnance jak na inženýrských, tak na technických pozicích,“ sdělil generální ředitel společnosti Zodiac Galleys Europe.

Společnost zároveň investuje také do vzdělávání svých nových zaměstnanců. Od roku 2017 je v provozu tréninkové centrum „Training Academy“, ve kterém noví zaměstnanci získávají potřebné informace a nové dovednosti. „Jsme mezinárodní společností se sedmi různými národnostmi v samotném představenstvu, symbolizujeme způsob, jakým letecký průmysl spojuje lidi napříč celým světem již přes sto let,“ dodal Philippe Gilles Michel.

 

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Zodiac Galleys Europe Philippem Gillesem Michelem

 

CESTA NA VRCHOL ZAČALA V HORKOVZDUŠNÉM BALONU

 

Původně měla vyrábět horkovzdušné balony, dnes patří skupina Zodiac Aerospace k největším leteckým společnostem na světě. Svůj díl na jejím vzestupu má i Česká republika. V Plzni na Borských polích stojí čtyři výrobní haly s logem Zodiac Aerospace. Vznikají zde kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku. V roce 2020 by mohl plzeňský závod opustit první odpočinkový modul, ve kterém se budou moct cestující při dlouhém letu prospat na pohodlném lůžku.

 

Vaše společnost začala psát svou historii před více než 120 lety. Které nejzásadnější události ovlivnily její cestu do současnosti?

Společnost, která existuje více než sto let, samozřejmě prošla obrovskou proměnou. Původní záměr zakladatelů byla výroba horkovzdušných balonů. Postupně se však firma propracovala k leteckému průmyslu, a to v době, kdy bylo toto odvětví ještě v plenkách. Během útlumu leteckého průmyslu namířil Zodiac své podnikatelské aktivity k lodnímu průmyslu. Do této oblasti jej nasměroval vynález nafukovacího člunu inženýrem Pierrem Debroutellem v polovině třicátých let minulého století.

 

Kdy jste se opět vrátili k leteckému průmyslu?

Počátkem sedmdesátých let minulého století začal nový výkonný ředitel Jean-Luis Gerondeau postupně znovu prozkoumávat oblast leteckého průmyslu. Prvním krokem byla koupě společnosti Aerazur, brzy pak přišly další akvizice z této oblasti. Díky tomu se Zodiac dostal na špičku mezi dodavateli vybavení a systémů pro letectví. Zodiac Galleys Europe se sídlem v Plzni v České republice je jednou ze společností získaných v roce 2008.

 

Jakou akvizici z poslední doby považujete za nejdůležitější?

V únoru 2018 se společnost Zodiac spojila s firmou Safran. Díky této akvizici jsme zaujali celosvětově druhou příčku mezi výrobci leteckého vybavení.

 

Na co se zaměřuje váš výrobní program v současnosti?

Skupina Zodiac Aerospace sleduje dvě základní obchodní linie: letadlové interiéry, které zahrnují segmenty kabin a sedadel, a aktivity spojené s leteckými systémy. Naše produkty zajišťují cestujícím i posádce komfort a zároveň se starají o bezpečnost na zemi i při letu. Všechny tyto naše činnosti podporuje specializovaný poprodejní úsek Zodiac Aerospace Services. V současné době zaměstnáváme po celém světě 35 tisíc osob. Součástí strategie naší společnosti je trvalý růst a vývoj, abychom zajistili ve všech svých společnostech neustálý posun vpřed.

 

V lednu opustila váš plzeňský závod palubní kuchyňka s pořadovým číslem 2000. Kdybyste ji porovnali s tou první v pořadí, jakým vývojem si prošla?

Hlavními trendy, kterými se ubírá letecký průmysl, je bezpečnost a snižování hmotnosti. A přesně podle těchto kritérií probíhá i vývoj produktů plzeňské společnosti Zodiac Galleys Europe pro katalog A320.

Je samozřejmostí, že všechny výrobky jsou přizpůsobovány neustále vzrůstajícím nárokům na letovou způsobilost. Naše palubní kuchyně jsou lehčí a pevnější díky kompozitním materiálům a lehkým slitinám, které na výrobu kuchyněk využíváme. Aktuálním trendem aerolinek je zhuštění kabin zejména vzhledem ke vzrůstajícímu zájmu o nízkonákladový model. Naše palubní kuchyně k tomuto vývoji přispěly svou kompaktností a maximálním využitím dostupného prostoru.

 

Se společností Airbus vyvíjíte nové, pohodlnější kontejnery pro cestující, můžete tuto novinku popsat? Jak moc změní cestování?

Můžu potvrdit, že Airbus a Zodiac Aero­space společně vyvíjejí odpočinkové zóny se spacími lůžky pro cestující. Tyto moduly, které pasují do zavazadlového prostoru letadel, nabídnou nové možnosti doplňkových služeb cestujícím, umocní jejich zážitek z letu a aerolinkám umožní se odlišit od ostatních. Tento projekt nabízí optimální řešení – ve vyhrazeném a klidném prostoru spodní paluby, která nabízí soukromí, vytvoříme lůžka, aniž by se nějak omezil počet míst pro cestující. Zabudování modulů totiž nijak nezmění počet sedadel. Zároveň tím vyplníme přání mnoha cestujících na dálkových trasách, kterým je pohodlný spánek.

Středobodem vývoje modulu je lůžko, záleží však na aerolinkách, jakým způsobem chtějí spodní palubu využít. Tento prostor je variabilní, může být využit nejrůznějším způsobem, například jako dětský koutek, pracovna či zasedací místnosti.

 

Na jakou cílovou skupinu tímto projektem míříte?

Tento koncept je primárně zaměřen na cestující v ekonomické třídě, kteří jsou ochotní připlatit si za lůžko jako doplněk ke svému hlavnímu místu v kabině. Jde o podobný koncept, jako když si nyní můžete připlatit za více místa pro nohy nebo za prémiové jídlo. V nabídce lůžka pro cestující v ekonomické třídě vidíme velký potenciál. Samozřejmě ale záleží na jednotlivých aerolinkách, které si samy budou definovat, na jaký typ cestujících tuto službu zaměří. Dokážeme si například představit nabídku, která není založena na cestovní třídě, ale na skupinách cestujících, jako je například rodina.

 

Odkud jste čerpali inspiraci pro vaše odpočinkové moduly?

Celý koncept vychází ze zázemí pro posádku strojů typu A330 na spodní palubě. S výrobou těchto modulů má Zodiac více než pětadvacetiletou zkušenost. Moduly pro cestující však budou všestrannější a navíc během chvíle je bude možné odstranit a nahradit paletami pro přepravní kontejnery.

 

Ve kterém ze závodů plánujete rozjet výrobu těchto modulů?

Tyto moduly pro spodní palubu budou vznikat v naší plzeňské továrně, kde se již vyrábějí odpočinkové zóny pro posádku. Využijeme tedy patnáct let zkušeností a know-how. Plzeňský závod v současnosti zaměstnává tisíc lidí, mezi nimi je 150 inženýrů.

 

V jaké fázi se nyní tento produkt nachází? Kdy by se mohl objevit na trhu?

Předpokládáme, že bychom s tímto produktem mohli vstoupit na trh v roce 2020. Do té doby budeme modul stále vylepšovat, plánujeme vyrobit mnoho maket a zkušebních verzí. Naším cílem je prosadit se u klíčových aerolinií.

 

Co pro vás bylo největší výzvou v poslední době?

V posledních dvou desetiletích letectví vstoupilo do časů „masové“ produkce strojů A320 s 58 stroji vyrobenými měsíčně. Abychom tuto výzvu zvládli, museli jsme sady palubních kuchyní co nejvíce standardizovat a zároveň plně přizpůsobit potřebám té dané letecké společnosti. Síla řešení Zodiacu spočívá především v předběžně certifikovaných elementárních blocích.

 

Kolik peněz každoročně investujete do inovací?

Jen v Plzni investuje Zodiac do výzkumu a vývoje deset milionů dolarů ročně. Několik projektů je podporováno přímo Airbusem, tato společnost se podílí například na již zmiňovaném projektu odpočinkových modulů pro cestující, zahuštění kabin nebo zlepšování podmínek dálkových letů modelů A320. Ostatní projekty vycházejí z naší strategie zachovat si vedoucí pozici ve svém oboru. Skupina Zodiac Aerospace má za cíl předvídat a podporovat potřeby svých klientů a reagovat na nové výzvy trhu. Naše společnost se stále více zapojuje do procesů, které vylepšují všechny produkty. Naše inovace vedou ke snižování hmotnosti, zvyšují výkon letadla, zlepšujeme ergonomii tak, aby údržba našich modulů a zařízení byla jednodušší, rozšiřujeme škálu poprodejních služeb pro letecké společnosti, také pracujeme na zlepšování pohodlí cestujících a vyvíjíme nové bezpečnostní systémy.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem