DÍKY AKVIZICÍM JSME OPRAVDU SVĚTOVÝM HRÁČEM

Vydáno 5.12.2018

„Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které dodávají špičkové technologie, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference,“ popisuje záměry akviziční strategie David Dostál, generální ředitel společnosti Papcel a.s. Právě díky akvizicím z posledních měsíců a let se firma vyšvihla mezi přední světové dodavatele pro papírenský průmysl.

 

 

 Loni v červnu jste byli na vrcholu akvizičního „tažení“ Evropou. Podařilo se tuto expanzivní fázi zdárně zvládnout?

Musím říct, že ano. V květnu 2017 jsme koupili italskou společnost PMT, předního evropského výrobce papírenských strojů. Skupina Papcel dosáhla v letech 2014 a 2015 vynikajících ekonomických výsledků. V roce 2016 a 2017 byly výsledky horší, navíc se zde promítly jednorázové tvorby opravných položek k ohroženým pohledávkám nebo odpis investice do společnosti ABK Groupe (Francie), kterou jsme se po akvizici PMT rozhodli uzavřít. Celkový obrat celé skupiny se dnes pohybuje na úrovni vyšší než 1,5 miliardy korun. Za posledních pět let Papcel převzal řízení prakticky pěti různých konkurenčních firem, čímž výrazně posílil svou pozici na trhu a zařadil se mezi přední světové dodavatele pro papírenský průmysl.

Jen v letech 2016 až 2017 dosáhla celková úroveň investic společnosti 14 milionů eur. Díky těmto investicím Papcel získal moderní výrobní zařízení, která mu umožní vyrábět strojní komponenty pro papírenské technologie s velkými výkony a pracovními šířkami, a snese srovnání s lídry trhu.

 

Proč se vlastně Papcel vrhl do tak velkých akvizic? Připomeňme, že jste kupovali zásadní hráče nejen evropského formátu – například ICONé či PMT.

Protože současný byznys je o integraci a o sdílení nákladů a technologií. Pokud chcete vystupovat jako silný dodavatel, musíte získat konkurenční výhodu. Po celou dobu, po kterou podnikám, jsem vždy řešil myšlenku spojenectví různých firem v oboru tak, abychom společně vytvořili silnou skupinu. Skupinu, která bude sdílet především svoje výrobkové a technologické portfolio a bude se společně podílet na výzkumu a vývoji. Většinu konkurentů jsme kupovali s cílem získat technické know-how, reference. Dnes nejsou zákazníci ochotní improvizovat a dávají přednost ověřeným a vyzkoušeným řešením.

 

Byl to jediný důvod?

Hledal jsem silné partnery, kteří nám budou schopní mimo jiné nabídnout také výrobní podporu. Poptávka v posledních pěti letech výrazně změnila svůj trend. Zákazníci chtějí moderní, výkonné stroje a chtějí je v krátkých dodacích termínech. Také proto byl jednou z akvizic odkup výrobních závodů vybavených moderním strojním zařízením, které nám teď umožňuje včas reagovat na požadavky našich klientů.

 

Pro květnové vydání indického odborného časopisu Paper Mart jste uvedl, že úkolem celé skupiny je nyní integrovat nové společnosti s jejich často odlišnými přístupy a kulturami. Znamená to, že akviziční apetit Papcelu už opadl?

To ne. Chtěl jsem tím říct, že nyní musíme zúročit všechno úsilí vložené do provedených akvizic tak, abychom vytvořili skutečně silnou skupinu, která působí mezinárodně. Papcel a všechny jeho firmy dnes dodávají do celého světa. Každá kultura a národnost má jiné myšlení, přístupy a jiné nároky. V naší skupině firem pracují Češi, Italové, Rusové, Indové, Číňani či Američané. Mentalita těchto národností je různá, ale společně tvoříme jeden pracovní tým. Kulturní rozdíly nejsou dány pouze geografickou polohou firem, ale také jejich velikostí. Ve skupině máme velké podniky, ale také malé flexibilní firmy. Každá společnost má svůj „spirit“. Rozdíly jsou i na úrovni akcionářů.

 

Nakolik se zmiňovaná integrace – vedle například managementu či marketingu – dotýká samotné podstaty technologie a strojů? Lze jejich výrobu unifikovat, abyste mohli vycházet z podobných platforem, a tak snížit náklady na konstrukci i servis?

Dotýká se jí velmi, protože právě převzetím etablovaných a světově známých výrobců pro papírenský průmysl, jako je PMT a ICONé, jsme zásadním způsobem rozšířili svoje nabídkové možnosti a výrobní program. Díky spojení s PMT jsme získali skutečně vynikající technologie pro stroje na výrobu obalových mate­riálů, které patří mezi světovou špičku. ICONé přineslo patentované know-how v oblasti dodávek pro stroje na výrobu hygienických papírů (tissue).

Dá se říct, že technologie pro výrobu papíru je do jisté míry „unifikovaná“. Síla dodavatele spočívá především v tom, jak technologicky vynikající jsou jeho výrobky, jak je snadné je obsluhovat, tedy jaké mají konstrukční a technologické přednosti. Abyste vyvinuli skutečně vynikající výrobek, musíte investovat roky a značné částky do výzkumu a vývoje.

Mou myšlenkou bylo spojit se s firmami, které tyto technologie dodávají, mají silné technické zázemí a také tyto instalace ověřily v provozu a mají kvalitní reference.

 

Jaké nové zakázky jste nejen díky akvizicím v poslední době získali?

V současné době dokončujeme projekt pro významný německo-ruský koncern, kam jsme dodali nový papírenský stroj na výrobu dekoračních papírů. Tento stroj bude kromě toho schopný vyrábět také tapetové papíry. Tato výroba dnes patří k velmi technologicky náročným procesům, protože jen receptury na přípravu chemických prostředků nezbytných pro výrobu takto speciálních typů papírů patří mezi chráněné know-how každé papírny.

Lze uvést další příklady?

Dokončujeme proces výstavby nového tissue stroje v Saúdské Arábii. Společnost ICONé uvádí do provozu stroj na výrobu tissue v Jižní Americe. Máme nové projekty v Číně na dodávku moderních nátoků a lisových částí. Z Indie jsme přivezli objednávku na modernizaci jednoho stroje na výrobu tenkých balicích papírů. Ze zajímavých destinací děláme modernizaci stroje v Thajsku nebo Indonésii.

 

Už zmiňované expozé v indickém magazínu svědčí o tom, že Asie pro vás představuje velmi atraktivní trh. S jakými poptávkami se tamější firmy na vás nejčastěji obracejí?

Asie obecně patří mezi regiony budoucnosti. Spotřeba i výroba papíru zde roste a prognóza je taková, že do budoucna půjde o trhy s největší poptávkovou silou. Také proto zde máme svou dceřinou pobočku v Indii a něco podobného musíme otevřít v Číně.

 

Odlišují se tamní trhy?

Trhy Asie jsou rozdílné. Například Čína velmi poptává moderní stroje maximálních výkonů, Indie zase dává přednost menším kapacitám nebo rekonstrukcím stávajících strojů. V současné době se v Asii účastníme několika tendrů a brzy budeme vědět, zda jsme uspěli.