VIRTUÁLNÍ DVOJČE NÁS PŘIPRAVUJE NA BUDOUCNOST

Vydáno 29.3.2019

Končí zdlouhavá doba příprav, prototypů, čekání na výsledek. Přicházíme i o moment překvapení, zda nový produkt či výrobní proces bude fungovat. Příprava na budoucnost se odehraje v počítači a bez jakýchkoliv prostojů bude převedena ve skutečnost. „Nemusíte už čekat na to, co vám ukáže reálný model či prototyp. Funkci výrobku, linky nebo výrobního procesu si vyzkoušíte na počítači na digitálním dvojčeti a v reálu už vás nic nepřekvapí,“ říká Milan Šlachta, generální ředitel společnosti Bosch v České a Slovenské republice.

 

Tématem digitálního dvojčete se Bosch zabývá již několik let, kde našla tato technologie ve vaší společnosti uplatnění?

Téma digitálních dvojčat začíná firma Bosch uplatňovat především při plánování a optimalizaci hodnotových toků, respektive výrobních řetězců. Společnost pracuje na tomto tématu prostřednictvím interdisciplinárních týmů z jednotlivých závodů a centrálních oddělení, která mají sídla po celém světě.

Největší výzvou této technologie je její propojení s virtuální realitou materiálového toku, ergonomií na pracovištích, logistickými procesy a výrobními zařízeními. Dalším krokem je pak vyhodnocování dat, která digitální dvojče sbírá z tohoto celého systému a také z procesu využití finálního výrobku, protože každý produkt by mohl mít své digitální dvojče. Tímto směrem se teprve začínáme vydávat.

Cílíme především na klíčové ukazatele,  jako jsou výrobní náklady, produktivita, efektivita údržby a urychlení zavádění změn například v oblasti zákaznických požadavků. Digitální dvojče nám umožňuje připravit výrobní proces pro nový výrobek mnohem rychleji, a to díky tomu, že se pohybujeme ve virtuálním prostředí, kde pracujeme pouze s daty.

 

Můžete uvést příklad?

Hlavním současným využitím je on-line vyhodnocení dat pro predikci problémů výrobních linek. Digitální dvojče vás např. ještě před tím, než se vznikne problém, může upozornit nejen na úzká místa, ale zároveň jste schopni navrhnout nutnou úpravu procesu přímo v digitálním modelu a až následně ji provést v reálném výrobním procesu. Velkou výhodou je to, že linka až do poslední chvíle může běžet, mezitím se změny testují na digitálním dvojčeti a nové doladěné poznatky následně implementujete do linky. Když máte možnost si to všechno připravit v digitální verzi, šetříte čas, protože linku zastavíte na podstatně kratší dobu. Digitální dvojče tedy zefektivňuje výrobu, šetří čas, náklady a zvyšuje i bezpečnost práce.

 

Využíváte nebo plánujete využívat tuto novou technologii i v České republice?

Ano, právě velkosériové výrobní závody jsou cílovou skupinou pro toto téma.. Naše závody v Jihlavě a v Českých Budějovicích vyrábějí komponenty pro automobilový průmysl a digitální dvojče je zde částečně využíváno přímo ve výrobním procesu.

 

Vaší hlavní doménou je internet věcí (IoT), dokážete si představit uplatnění digitálního dvojčete při vývoji systémů v této oblasti?

Princip digitálního dvojčete se dá v podstatě uplatnit v daleko širším spektru, než je samotná výroba, umím si představit digitální dvojče třeba městské infrastruktury. Ten princip je obecný, proto jistě najde uplatnění i v projektech IoT.

 

V souvislosti s digitálním dvojčetem se hovoří o flexibilitě, úspoře času, lidí i materiálu. Vidíte ještě nějaký další přínos?

Ano, například další propojení, interneting, čímž budou zautomatizovány obchodní modely s dodavatelským řetězcem, který dodává komponenty, náhradní díly či servis. Digitální dvojče také umožní rychleji reagovat na požadavky zákazníků.

 

Myslíte si, že zákazníci obecně pojmu IoT rozumí?

V lednu jsme na akci CES Las Vegas, což je největší veletrh spotřební elektroniky na světě, použili poprvé slogan „Like a Bosch“. Snažíme se pro nás netypickou reklamní kampaní přiblížit současná a budoucí řešení v oblasti IoT koncovým uživatelům, aby si uvědomili, kde se mohou s IoT setkat v reálném životě. Cílem je také dostat do širšího povědomí skutečnost, že Bosch je předním poskytovatelem propojených produktů a služeb. Základem kampaně je hip-hopový videoklip, jehož protagonistou je uživatel IoT a je vždycky nad věcí. S chytrým telefonem v ruce ovládá uvolněně, chytře a sebejistě své auto, sekačku nebo kávovar – řídí věci „like a Bosch“.  Pro spoustu lidí ještě není svět IoT hmatatelný a neumí si představit, co dokáže. Doufáme také, že naše video osloví lidi, kteří jsou dnes zavaleni nejrůznějšími marketingovými kampaněmi, protože tento klip ve srovnání s běžným marketingem vyčnívá.

 

A co se týče vašeho uplatnění IoT v praxi?

S využitím svého vlastního IoT cloudu – Bosch IoT Suite – realizovala firma už víc než 270 projektů v oblasti mobility, inteligentních domácností, měst i zemědělství. Například na již zmiňovaném veletrhu v Las Vegas sklidil velký úspěch koncept autonomního elektrického vozidla pro kyvadlovou dopravu, pro které Bosch vyvíjí technologie.

 

Můžete blíž popsat toto auto, co všechno umí i z hlediska doprovodných služeb?

Jde o novou třídu vozů přinášející průlomový typ mobility: elektřinou poháněná vozidla kyvadlové dopravy bez řidiče, která se téměř nehlučně proplétají městskými centry a jsou propojená s okolním prostředím.

Bosch poskytuje komponenty a systém pro automatizaci, propojení a elektrifikaci vozidel. S tímto konceptem jdou ruku v ruce i služby, které vytvoří chytrý, hladce propojený ekosystém. Ten bude zahrnovat platformy pro rezervaci a sdílení, parkovací a dobíjecí služby a softwarová řešení pro správu a údržbu vozidel, stejně jako infotainment během cesty. To hlavní ale je, že nemusíte řídit a dojedete rychle, bezpečně a bez stresu z místa A do místa B. Jsem přesvědčený, že čím více bude autonomních aut, tím plynulejší a bezpečnější bude doprava.

 

Kdy podle vás přijde ten rozhodný krok v oblasti autonomních vozidel?

V každé zemi to bude asi jinak. Umím si představit, že existují země či regiony, například v jihovýchodní Asii, kde budou mít větší potřebu autonomní mobilitu prosadit. V tomto směru žádné rozhodnutí dosud nepadlo, i když technologie je již v podstatě na tento krok připravená.

 

Co je největším nepřítelem autonomní mobility, je to legislativa?

Domnívám se, že ta největší bariéra je pravděpodobně v hlavách lidí – způsob, jak o tom přemýšlejí především z hlediska bezpečnosti. Při hrozící nehodě se dnes rozhoduje člověk, kam strhne volant. Ale v případě autonomního vozu vše záleží na nadefinovaných algoritmech, které to za řidiče budou řešit. Autonomní vůz bude nesrovnatelně bezpečnější než konvenční. Vozy budou mezi sebou také sdílet nasbíraná data z různých dopravních situací, budou se učit a zlepšovat své algoritmy, což povede k průběžnému zvyšování bezpečnosti.

 

Řídíte rád, nebo se na autonomní mobilitu v dopravě těšíte?

Řídím rád, a proto i doufám, že ta možnost sednout si za volant ještě nějakou dobu zůstane. A i v budoucnu by to mohlo vypadat tak, že autonomní auta poznají auto řízené člověkem, předají si tuto informaci a budou si pro jistotu udržovat od řízeného auta větší odstup. Doufám tedy, že si točení volantem budu moct užívat i v budoucnu. Když však pojedu na služební cestu, tak si raději sednu do autonomního vozu.

 

Jak roste zájem o vaše produkty z oblasti IoT? V roce 2017 jste zaznamenali čtyřicetiprocentní nárůst, měl loňský rok podobný trend?

Předpokládá se, že do roku 2020 bude celosvětový objem trhu IoT dosahovat zhruba 250 miliard dolarů, což je roční nárůst o 35 procent. Do roku 2025 bude podle prognóz v globálním měřítku k dispozici 55 miliard zařízení s IoT. Chceme se samozřejmě na tomto nárůstu podílet. V současné době spojuje platforma Bosch IoT Suite 8,5 milionu senzorů, zařízení a strojů. Mezi nimi jsou čtyři miliony aut, kterým naše softwarová platforma umožnila připojení a aktualizace přes internet. Máme také vlastní cloud IoT, který hostí více než 270 internetových projektů v nejrůznějších oblastech od mobility přes chytrá města až po zemědělství.

 

Vaše společnost staví v Českých Budějovicích moderní vývojové a technologické centrum. K čemu bude sloužit tento nový areál, kde najde uplatnění přes pět stovek lidí?

Toto moderní centrum bude otevřeno ve druhé polovině tohoto roku. Budeme zde vyvíjet a vylepšovat systémy, produkty a procesy, kterým se v závodě v Českých Budějovicích věnujeme, a rovněž převezmeme úkoly ostatních závodů koncernu Bosch. Část těchto aktivit zajišťujeme již nyní na různých pracovištích v Českých Budějovicích, nové centrum je soustředí do jednoho místa, čímž odpadne přejíždění mezi pracovišti a dojde k posílení součinnosti. Už nyní se jedná o největší výzkumné a vývojové centrum firmy Bosch v České republice.

Kromě toho vytváříme nová pracovní místa také v oblasti perspektivních technologií, kterými podpoříme transformaci skupiny Bosch na IoT společnost.

 

Soňa Singerová, foto: Luděk Krušinský

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

DEVELOPER JE TEN, KDO TVOŘÍ MĚSTO

Vydáno 29.4.2019

Město staví developeři. I naše metropole rostla především díky soukromému kapitálu. Tak vznikly nejen oblíbené čtvrti, jako jsou Vinohrady nebo Ořechovka, ale třeba i současná Waltrovka či Florentinum, které nesou značku Penta. „Zodpovědnost za to, jak Praha vypadá, je velká, jsme si toho vědomi a snažíme se podle toho chovat,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Petr Palička, výkonný ředitel pro Českou republiku ve společnosti Penta Real Estate.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

TĚŽÍME ZE ZKUŠENOSTÍ V OBORU

Vydáno 10.5.2019 Komerční sdělení

Provádí vodoinstalační a topenářské práce, rozvody plynu, ale také odstraňují usazeniny z technologických zařízení. Přerovská firma G R N, s.r.o., patří ve svém oboru ke zkušeným hráčům, přestože vznikla až na počátku třetího tisíciletí. „Mezi našimi klienty jsou státní organizace jako Ministerstvo obrany nebo Ministerstvo zemědělství,“ prozradil Rudolf Gerža.

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Společnost Bosch bude od roku 2020 celosvětově CO2 neutrální

Vydáno 9.5.2019

Již od nadcházejícího roku bude společnost Bosch klimaticky zcela neutrální. Od roku 2020 již více než 400 závodů Bosch po celém světě za sebou nebude zanechávat žádnou uhlíkovou stopu. Bosch je tak prvním velkým průmyslovým podnikem, který tento ambiciózní cíl zrealizuje za zhruba jeden rok. „Přebíráme odpovědnost za ochranu klimatu, a proto jednáme právě teď,“ říká Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

PRAŽSKÝ DOPRAVNÍ PODNIK PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ NA SVĚTĚ

Vydáno 7.5.2019

„Těším se na tu dobu, kdy budu vědět, že tramvaj mi přijede za minutu a další spoj na ni perfektně naváže a neujede mi, že si v aplikaci budu moct předplatit kupon na jízdné,“ říká Petr Witowski, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem