ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019 smart factory

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

 

 

Takto ve zkratce funguje závod Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku, kde kromě modelů Superb a Kodiaq vzniká i Karoq a Seat Ateca. Letos se k tomuto portfoliu přidá i model Superb s plug-in hybridním pohonem.

 

DIGITÁLNÍ ŘÍZENÍ LINKY

Jedním z kroků na cestě k Průmyslu 4.0, kam automobilka směřuje, bylo spuštění digitálního řízení montážní linky na výrobu modelů Superb a Kodiaq v závodě Kvasiny. Nahrazení papírových dokumentů digitální technologií usnadní práci operátorům na lince, sníží chybovost výroby, zvýší kontrolu kvality a významně pomůže při řízení zaměstnanců na lince. Investice činila zhruba 33 mi­lionů korun.

Po vyhodnocení nového systému hodlá Škoda Auto digitální řízení zavést i na ostatních výrobních linkách v dalších svých závodech. Systém vyvinula Škoda Auto sama. Linku na vozy Superb a Kodiaq vybrali technici pro zavedení nové technologie jako první proto, že patří k nejkratším v automobilce. Linka má 56 taktů po 226 vteřinách a denně z ní sjede 350 vozů. V jedné směně na ní pracuje 212 lidí.

Základním prvkem systému je 150 dotykových obrazovek a digitálních informačních panelů rozmístěných po lince. Pro komunikaci se systémem si pracovník může zvolit svůj rodný jazyk. Právě na lince Superb/Kodiaq to je důležité, neboť většinu jejího osazenstva tvoří cizinci, hlavně Poláci.

 

KONEC PAPÍROVÉ DOKUMENTACE

Na obrazovce se pracovníkovi například zobrazí díl, který má do vozu namontovat. Dosud tuto informaci musel vyčíst z papírového dokumentu. Prostřednictvím obrazovek jsou pracovníkům k dispozici i montážní návody a pracovní postupy, pracovník si je může přímo na lince ve videoukázce přehrát. Každý člen týmu na lince také může přímo do systému zadat zjištění o případné závadě či nedostatku na montovaném voze.

Systém umožní i dokonalejší řízení zaměstnanců na lince. Vedoucí týmu získá například okamžitý přehled o pracovnících na jednotlivých částech linky a o jejich dovednostech. To bude moct využít například při obsazování míst na lince při absencích. Systém pomůže při rotaci pracovníků po pracovištích linky.

Dosud byla veškerá dokumentace ke každému vyráběnému vozu a celé výrobě na lince vedena v papírové podobě. Například za jeden týden to obnášelo stoh dokumentů a šanonů vyrovnaných na paletě do výšky téměř jednoho metru. Nově je vše v digitální podobě.

 

AUTOMATIZOVANÉ SKLADY

V rámci zavádění platformy Průmysl 4.0 automobilka nedávno v Kvasinách a následně v Mladé Boleslavi uvedla do provozu automatizované sklady menších dílů. V závodě Vrchlabí firma od loňského roku používá autonomního přepravního robota, který je schopný sám se učit a při transportu v hale hledat nejkratší a nejbezpečnější cestu.

 

KOMPETENČNÍ CENTRUM

Dalším krokem na cestě k modernizaci Škodovky je založení kompetenčního centra. V multifunkčním areálu v Kvasinách automobilka přestěhovala pod jednu střechu zkušební centrum a centrum kvality, logistické tréninkové centrum a centrum finálních úprav pro předsériové vozy. Automobilka do stavby investovala celkem 13,5 milionu eur.

„Naše investice a otevření nového multifunkčního kompetenčního centra jsou dalším velkým krokem k tomu, abychom závod v Kvasinách důsledně a trvale připravili na další vývoj v automobilovém průmyslu,“ řekl Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky. Zdůraznil, že jeho společnost neustále pracuje na tom, aby zajistila kvalitu na všech úrovních a dále jí zlepšovala.

Veškerá zařízení pro testy a analýzy vozů se od této chvíle nachází pod jednou střechou v novém kvalitním centru – jsou tu například akustická laboratoř, pachová laboratoř a vibrační zkušební stavy. Kratší vzdálenosti mezi jednotlivými útvary urychlují kontrolní procesy a umožňují rychlé vyhodnocení výsledků.

 

ŠPIČKOVÉ TECHNOLOGIE

Ve vodní komoře je možno simulovat jemné mrholení, stejně jako tropický liják s více než 50 litry vody na metr čtvereční při více než 30 stupních Celsia. Zkušební centrum kromě toho disponuje i vysoce moderní „tichou kabinou“, kde odborníci na akustiku vyhledávají rušivé jízdní hluky. Pomocí „shakeru“ lze simulovat vibrace celého vozu. Kromě toho je k dispozici i spe­ciální laboratoř pro dynamické zkoušky.

Ve vzdělávacím centru logistiky školí odborníci nové pracovníky nebo si zde svou odbornost doplňují stávající zaměstnanci. Jedna učebna splňuje i předpoklady pro virtuální trénink.

Velmi moderní komplex se rozkládá na ploše téměř deset tisíc metrů čtverečních – to odpovídá ploše jednoho a půl fotbalového hřiště. Vedle mnoha kancelářských a týmových pracovišť nabízí komplex mimo jiné i sociální zařízení pro personál, ošetřovny i šatny.

 

PŘÍPRAVA NA ELEKTROMOBILITU

Škoda Auto v roce 2018 dosáhla ve svém závodě v Kvasinách nového výrobního rekordu. V průběhu jednoho roku z výrobních linek poprvé sjelo více než 300 tisíc vozů. V moderním výrobním závodě vznikají modely Škoda Superb, Škoda Karoq a Škoda Kodiaq. Poté, co byl závod v minulém roce rozšířen o multifunkční kompetenční centrum, běží přípravy na zahájení éry elektromobility na plné obrátky.

„Výrobní rekord dokazuje, že s vysoce kompetentním týmem a nejmodernější technikou je tento závod coby multifunkční kompetenční centrum pro oblast výroby ideálně připraven na budoucnost. Máme velké plány, intenzivně se připravujeme na náš letošní vstup do éry elektromobility,“ uvedl Michael Oeljeklaus. Škodovka v polovině letošního roku startuje výrobu modelu Superb v provedení plug-in hybridu, pro kterou bylo nezbytné upravit linky.

V Kvasinách budou vedle modelu Superb v provedení plug-in hybrid z výrobních linek sjíždět převážně vozy se spalovacím motorem. Skupina VW navíc koncem loňského roku rozhodla, že právě na Rychnovsko v roce 2023 přestěhuje část výroby z Německa.

 

Soňa Singerová

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

TOP Rozhovory

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

TVOŘÍME POHODLNOU BEZPEČNOST

Vydáno 17.6.2019

Začalo to jednoduchými žertíky nudících se studentů. V současné době patří kyberzločin k těm nejnebezpečnějším, co může být. „Podle analýz FBI jde o organizovanou činnost, která svou rozsáhlostí bývá přirovnávána k pašování drog nebo k obchodování s bílým masem,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu budoucí generální ředitel společnosti Avast Software s.r.o. Ondřej Vlček.

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

SLEDUJEME NOVÉ TRENDY A UČÍME S NIMI PRACOVAT OBCE I FIRMY

Vydáno 7.6.2019

„Doba jde rychle kupředu a nutí nás stále hledat technologie, které budou přínosem pro naše klienty. Hledáme nadšence, kteří se dívají do budoucna, vysvětlujeme jim, v čem jim můžeme pomoct, učíme majitele firem i třeba starosty obcí novinky používat a zařazovat do konceptu smart city,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

KARTA UŽ NENÍ JEN O PLACENÍ, VÍ TOHO O NÁS MNOHEM VÍC

Vydáno 4.6.2019

Bezhotovostní platba je dnes již zcela rutinní záležitostí, stačí přiložit a je hotovo. Karta však už zdaleka není jen platebním prostředkem, slouží k identifikaci, může suplovat průkaz, klíč, stravenku, jízdenku či vstupenku na kulturní akci. „Těch projektů je skutečně celá škála a jdou napříč odvětvími od školství přes dopravu až po oblast identifikace,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti Mastercard Europe.

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

SMART CITY, TO JE POHODLNÝ ŽIVOT V ČISTÉM MĚSTĚ

Vydáno 13.5.2019

„Smart city totiž není o tom, že si starosta řekne, že teď budeme chytré město. V první fázi je důležité najít strategického partnera a na rozvoji obce směrem ke smart city pracovat dlouhodobě a strategicky. Toto je velmi důležité a často zásadně podceňované,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.

Zobrazit Více

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Další zprávy

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

ŠKODA AUTO DLÁŽDÍ CESTU K TOVÁRNĚ 4.0

Vydáno 28.6.2019

Montážní linka je digitálně řízena, v některých částech podniku pracuje více robotů než lidí, materiál rozvážejí autonomní vozíky, k dosažení vyšší kvality napomáhá akustická a pachová laboratoř či unikátní vodní komora, díly na montážní linky putují z robotizovaného skladu, zaměstnanci se vzdělávají v moderním tréninkovém centru.

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

JSME LÍDREM NA TRHU BEZPEČNÝCH SKARTACÍ

Vydáno 25.6.2019

„Jedním z hlavních cílů firmy Reisswolf je nabídnout zákazníkům bezpečnou likvidaci všech nosičů dat, jejich uložení, správu a případně digitalizaci v jednotném bezpečnostním standardu po celém světě. O kvalitě poskytovaných služeb svědčí i získané certifikáty od Národního bezpečnostního úřadu,“ říká Vlastimil Balín, ředitel společnosti REISSWOLF likvidace dokumentů a dat, s.r.o.

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

ROBOT JE JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ AUTOMATIZACE

Vydáno 20.6.2019

„Jsme zcela soběstačná firma, dokážeme obsáhnout vše od prvotního konceptu přes konstrukční práce, výrobu dílů či svařenců, jejich nalakování až po finální montáž a zprovoznění u nás a instalaci u zákazníka včetně garančního záručního servisu. V podstatě na všechno máme vlastní oddělení, což představuje pro naše zákazníky vysoký standard,“ říká Martin Kouřil, ředitel společnosti Montana.

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

DÍKY DÁLKOVÝM ODEČTŮM MÁ ODBĚRATEL KONTROLU NAD SPOTŘEBOU VODY

Vydáno 12.6.2019

Chytré technologie dnes pronikají do většiny průmyslových oborů, vodárenství není výjimkou. Své o tom vědí ve společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., kde jdou inovacím dlouhodobě naproti. „Smart technologie přináší komfort jak provozovateli, tak i zákazníkům. Jsme díky nim schopní snáze předcházet haváriím či poruchám,“ říká generální ředitel firmy Ludvík Nesnídal.

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

SPOLEČNĚ STAVÍME DOMY SE ZELENOU ENERGIÍ

Vydáno 27.5.2019 Komerční sdělení

Jsou důkazem, že spolupráce dvou firem může fungovat hladce. Jedni zařídí stavbu domu, druzí jej opatří fotovoltaikou. Výsledek? Zákazník dostane moderní bydlení na klíč, které je z velké části nezávislé na elektřině z uhelných a jaderných elektráren. Jednatel firmy S-Power Energies Jaroslav Šuvarský a obchodní ředitel společnosti Bidli Roman Weiser o tom mluvili v rozhovoru pro Svět průmyslu.

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

VODA JE SOCIÁLNÍ KOMODITA A TAK K NÍ MUSÍME I PŘISTUPOVAT

Vydáno 20.5.2019

Pražské vodovody a kanalizace využívají vlastní špičkový systém komplexního managementu vodárenské infrastruktury. „Systém je neustále dostupný, zaměstnanci jsou tak v reálném čase informováni o provozních událostech a data ze systému slouží k vyhodnocení a dalšímu zdokonalení poskytovaných služeb,“ popsal generální ředitel PVK Petr Mrkos unikátní systém SWiM, který patří k těm nejlepším v Evropě.

Zobrazit Více
Objednejte si předplatnéMám zájem