ZAČÍNÁ TECHNOLOGICKÝ SPRINT, KTERÝ NESMÍME ZASPAT

Vydáno 24.7.2019 strojírenství

Nacházíme se v čase technologického sprintu, a pokud jeho účastník na startu zaspí a dostatečně nezabere v cílové rovince, nemusí již čelo startovního pole nikdy dohnat.

 

 

Právě nyní se do značné míry rozhoduje o tom, jak velký bude úspěch českého podniku ve srovnání s konkurencí. Na začátku jde o kvalitu výzkumu a vývoje, který předchází samotné výrobě. Na konci by v ideálním případě měla být dodávka kvalitního finálního produktu, podpořená schopnými marketéry. Příkladů kvalitního výzkumu i finálních dodávek špičkových produktů, které mohou inspirovat další české výrobce, je ale v oblasti výroby stavebních a těžebních strojů naštěstí v tuzemsku pořád dost.

 

VÝVOJ STAVEBNÍCH STROJŮ V DOBŘÍŠI

Lidé na celém světě si pod slovem Bobcat představí malý kompaktní nakladač. Společnost byla založena před více než 60 lety v USA a dnes téměř každý druhý nakladač nese její logo. Postupem času se stal Bobcat hlavním hráčem na trhu kompaktních nakladačů a bagrů. Od roku 2007 sídlí také v České republice, kde se vyrobí 80 procent strojů určených pro trhy v Evropě, Africe a na Středním východě.
Ve druhé polovině roku 2015 bylo otevřeno v Dobříši jedno z nejmodernějších vývojových center stavebních strojů na světě. Byl to logický krok, protože výroba strojů značky Bobcat, která od roku 2008 patří jihokorejskému strojnímu gigantu Doosan, se v tomto místě rozběhla již před třinácti lety a postupem času byla českým inženýrům svěřena i velká část vývoje modelů této značky.
Za více než 360 milionů korun se zde podařilo vybudovat prostředí pro výzkum stavebních strojů, které je i na světové poměry unikátní. V inovačním centru je například hluková komora a celá řada nejmodernějšího laboratorního vybavení pro simulaci funkce strojů i pro simulaci samotné výroby na pilotní lince, stejně jako špičkové vybavení pro vyhodnocování výsledků. Budova doplnila průmyslový kampus, jehož součástí je i výrobní závod s 600 zaměstnanci a tréninkové centrum, k zákazníkům odtud míří zhruba 12 tisíc strojů za rok.

 

3D TISK VE SLÉVÁRNĚ

Na progresivní technologie sází i strojírensko-metalurgická společnost Unex z Uničova. Ve slévárně v Olomouci od začátku letošního roku využívá k výrobě vzorků odlitků 3D tisk. Díky tomu je může zákazníkům nabídnout dříve než jiní producenti z oboru. Od zavedení nové technologie si vedení Unexu slibuje zvýšení konkurenceschopnosti podniku v Česku i na zahraničních trzích.
„To, že jsme schopní předkládat vzorky mnohem dříve než konkurence, že jsme schopní rychle a pružně reagovat na změnu požadavků, to všechno nám pomáhá přesvědčit obchodní partnery, že jsme pro ně tím nejlepším možným dodavatelem. Moderní technologie nám tak nejen šetří čas i náklady, ale také pomáhají posílit pozici na globálním trhu,“ uvedl manažer pro rozvoj obchodu společnosti Unex Pavel Rak.
Pro 3D tisk vzorků se vedení Unexu rozhodlo kvůli tomu, že zákazníci požadují čím dál kratší termín dodávky odlitků. Tradiční postupy výroby zrychlení produkce neumožňují, proto se odborníci z olomoucké slévárny rozhodli vyzkoušet 3D tisk v kombinaci s využitím epoxidů na bázi hliníku. Nová metoda se velmi rychle osvědčila a byla zavedena do výrobní praxe.

Kolesové rypadlo KU 300 od společnosti UNEX, foto: Severočeské doly

 

DODAVATEL PRO AUTOMOTIVE

Unex už díky 3D tisku mohl rychle dodat vzorky odlitků přednímu evropskému výrobci autobusů a nákladních automobilů, který požadoval sériovou výrobu odlitků z tvárné litiny pro podvozky svých vozidel.

„Ukázkové vzorky se nám podařilo vyrobit a dodat v rekordně krátkém čase tří týdnů, přičemž obvyklá doba je v podobných případech přinejmenším dvojnásobná. Také náklady na výrobu vzorků byly významně nižší, zhruba třetinové,“ řekl vedoucí technologie slévárny Olomouc Radoslav Pastorek.

Ve dvou slévárnách v Uničově a Olomouci může společnost Unex ročně vyrobit až zhruba 39 tisíc tun odlitků z oceli a tvárné i šedé litiny. Nejmenší výrobky mají 50 gramů, ty nejtěžší mohou vážit až 20 tun. Skupina Unex se specializuje na vývoj, výrobu, montáž a modernizace kolesových rypadel pro těžbu nerostných surovin. Vyrábí také velké svařované ocelové konstrukce. Většinu produkce vyváží do zahraničí.

 

OD STAVOSTROJE DO SKUPINY AMMANN

Ne mnoho firem v České republice se může pochlubit tím, že se jí daří útočit na pozici celosvětové špičky v daném oboru. Společnost Ammann Czech Republic a.s. takové ambice má a směle je uskutečňuje. Doslova před očima vzniká nová budoucnost ve výrobě těžké hutnicí techniky v závodě firmy Ammann Czech Republic v Novém Městě nad Metují.
Podnik je pokračovatelem tradičního českého výrobce stavební techniky, firmy Stavostroj, jejíž historie začíná na přelomu 19. a 20. století. V té době v Novém Městě nad Metují vznikly první kovodělné dílny. V roce 1946 brány závodu opustily první autojeřáby, rychlovýtahy a dopravníky pro stavební účely, v roce 1952 se pak výroba rozšířila o těžkou hutnicí techniku.
V devadesátých letech minulého století Stavostroj prošel restrukturalizací a stabilizoval svou pozici na trhu. V roce 2005 vstoupila do firmy švýcarská skupina Ammann a zároveň došlo ke změně názvu na Ammann Czech Republic a.s.
Výrobní program společnosti se skládá z kompletního sortimentu těžké hutnicí techniky. Výrobkové portfolio zahrnuje válce zeminářské, které se využívají při zakládání staveb, válce pro hutnění asfaltových povrchů vozovek a univerzální pneumatikové (kolové) válce. Celkově je ve výrobním programu novoměstského závodu přes 25 různých typů válců. Spolu s výrobky sesterských společností v Německu a ve Švýcarsku tak může společnost Ammann nabídnout svým zákazníkům komplexní sortiment hutnicí techniky. Kromě ní nabízí Ammann Group i zařízení na zpracování asfaltových směsí, vybavení betonárek a různé příslušenství pro přípravu stavebních materiálů.
Skupina Ammann má devět výrobních závodů v sedmi zemích a zaměstnává asi 3700 lidí. Celkem působí ve stovce zemí světa.

Tandemový válec ARX 90 T3 firmy Ammann, foto: Ammann

 

SVĚTOVÝ LÍDR V ZÁVĚSNÉ DOPRAVĚ

Když vznikala společnost Ferrit, její zakladatelé tvrdili, že se nikdy nebudou pouštět do vlastní výroby a nebudou mít víc než deset zaměstnanců. Tyto dvě zásady poměrně brzy porušili. Dnes značku Ferrit znají lidé prakticky na všech kontinentech a společnost, která sídlí u Frýdku-Místku, dává práci třem stovkám pracovníků.
„Vyrábíme nejen vlastní dráhu a několik typů lokomotiv, které fungují jako tažný element, ale také kompletní sortiment manipulačních prostředků,“ uvedl generální ředitel společnosti Ferrit Pavel Mohelník. Jeho firma patří mezi světové lídry ve výrobě systémů závěsné důlní dopravy, závěsných lokomotiv a důlních strojů.

Ferrit nabízí podzemní důlní dopravní systémy se specializovanými stroji, foto: Ferrit

 

INOVAČNÍ STRATEGIE ČESKÉ REPUBLIKY

Potenciál českého strojírenství je obrovský, do jeho podpory se zapojuje i vláda, která v polovině května schválila návrh nového programu Ministerstva průmyslu a obchodu na podporu inovativního podnikání s názvem The Country for the Future. Program je jedním z prvních zásadních nástrojů na implementaci nové inovační strategie České republiky v letech 2019 až 2030.
„Snahou je, aby tento program účinně přispěl k naplnění vize inovační strategie a Česká republika se s využitím průmyslových tradic, špičkového výzkumného zázemí a podnikatelských dovedností zařadila mezi nejpokrokovější země světa,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Sdělil, že stát je v letech 2020 až 2027 připraven investovat přes šest miliard korun do nastavení systémové podpory zakládání a rozvíjení technologických start-upů, vybudování infrastruktury pro výzkum a testování v oblasti digitalizace a umělé inteligence a v neposlední řadě do pomoci malým a středním podnikům se zaváděním inovací do výrobní praxe. „To vše přispěje k tomu, aby náš průmysl stál na moderních, konkurenceschopných základech a byl schopný odolat ekonomickým výkyvům,“ dodal Karel Havlíček.

 

 

Soňa Singerová