K VEŘEJNÝM VĚCEM CÍTÍM ODPOVĚDNOST

Vydáno 4.9.2019 strojírenstvíTOP 100

Rozhovor s Martinem Wichterlem,
českým podnikatelem a majitelem strojírenské skupiny Wikov Industry:

 

Pohybuje se na rozhraní strojírenského a sklářského průmyslu. Patří mu nejen společnost Wikov, která proslula svými převodovkami, ale i sklárny Bomma a Rückl. „Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla,“ říká Martin Wichterle.

 

HLAVNÍMI TÉMATY POSLEDNÍ DOBY VE VAŠEM SEGMENTU JE ZVYŠOVÁNÍ ÚČINNOSTI, PRODLUŽOVÁNÍ ŽIVOTNOSTI A SNIŽOVÁNÍ OBJEMU HMOTY, JAK SE VÁM DAŘÍ TYTO TRENDY NAPLŇOVAT?

Je to nekonečný proces od komunikace se zákazníkem, inovativních konstrukčních řešení, technologických postupů a pak zejména testování.

 

VAŠE SPOLEČNOST STAVÍ NOVOU ZKUŠEBNU, VE KTERÉ BUDE MOŽNÉ TESTOVAT AŽ SEDMDESÁTITUNOVÉ PŘEVODOVKY. KDY BUDE ZKUŠEBNA V PROVOZU A JAKÝ BYL HLAVNÍ IMPULS PRO JEJÍ VÝSTAVBU?

Tato investice v řádu desítek miliónů korun byla naší reakcí na kontrakt podepsaný minulý rok s čínským zákazníkem na dodávky převodovek pro větrné elektrárny. V těchto dnech jí právě uvádíme do provozu.

 

JAK JE V SOUČASNÉ DOBĚ VÝHODNÉ VSADIT NA VLASTNÍ PRODUKTY?

Myslím, že se nejedná o otázku výhodnosti. Ve střednědobém horizontu se subdodavatelská struktura bude posouvat dále na východ a automatizovat. Zůstat na trhu bez vlastních produktů může pak být velice riskantní.

 

JE TĚŽKÉ SE NA TRHU PROSADIT S NOVÝM VLASTNÍM PRODUKTEM?

Zejména v našem oboru, kdy převodovka je kritickou součástí velkých investičních celků, elektráren či třeba námořní lodi, se často jedná o velice dlouhodobý proces, než zákazník získá plnou důvěru ve vaše produkty.

 

LONI NA PODZIM JSTE OTEVŘELI MONTÁŽNÍ ZÁVOD NA PŘEVODOVKY U MOSKVY, LETOS NA JAŘE PROBĚHLA AKVIZICE V NĚMECKU A PLÁNOVALI JSTE I DOHODU S VELKOU SVĚTOVOU STROJÍRENSKOU FIRMOU. PODAŘILY SE REALIZOVAT TYTO PLÁNY K VAŠÍ SPOKOJENOSTI?

Koncem června jsme s firmou Flender, která je součástí společnosti Siemens, podepsali dohodu o celosvětové spolupráci na poli servisu převodovek. Jedná se pro nás o významnou dohodu, která bude využívat distribuční síť firmy Flender a konstrukční a výrobní zázemí Wikovu.

 

SPOLEČNOST WIKOV JE ZAMĚŘENÁ SPÍŠE NA INDIVIDUÁLNÍ NESÉRIOVOU VÝROBU, PŘESTO SE ZAČÍNÁTE POOHLÍŽET PO ROBOTIZACI. KDE U VÁS MOHOU NAJÍT ROBOTY UPLATNĚNÍ?

Výrazný nástup robotizace, snižující se náklady na její pořízení a současně růst personálních nákladů a nedostatek lidí umožňují zavádět robotizaci i na menší sériové výrobě. A tímto směrem Wikov rozhodně investuje.

 

VY V POSLEDNÍCH LETECH NEINVESTUJETE JEN DO STROJAŘINY, MÍŘÍTE I DO SKLÁŘSKÉHO PRŮMYSLU. JAK SE VAŠIM SKLÁRNÁM DAŘÍ, CO VÁM TATO INVESTICE PŘINESLA? NEPTÁM SE SAMOZŘEJMĚ JEN NA HMOTNÉ STATKY.

Sklářský průmysl je rozhodně jiný svět než strojírenství, nezbohatnete na něm, nicméně krása tohoto oboru a jeho staleté tradice jsou hodnoty do kterých má smysl investovat.

 

CO VÁM ZE VŠECH OBLASTÍ VAŠEHO PODNIKÁNÍ ZABÍRÁ NEJVÍCE ČASU A CO VÁM UDĚLALO V POSLEDNÍ DOBĚ NEJVĚTŠÍ RADOST?

Dělím svůj čas přibližně na poloviny mezi strojírenství a sklářství. Největší radost mám asi z úspěšně dokončených akvizic ve strojírenství a nových produktů Rückla a jejich marketingové kampaně.

 

PATŘÍTE K LIDEM, KTEŘÍ JSOU HODNĚ VYTÍŽENÍ, A NAVÍC JSTE SI JEŠTĚ K TOMU VŠEMU PŘIBRAL I KŘESLO VE VEDENÍ SVAZU PRŮMYSLU. MŮŽETE PROZRADIT, PROČ JSTE SE ROZHODL VSTOUPIT DO TAK NÁROČNÝCH VOD? CO BYSTE CHTĚL ZMĚNIT?

Vzhledem k tomu, že do politiky vstupovat nehodlám, nicméně k věcem veřejným odpovědnost cítím a průmysl je obor, který mě zajímá, byla volba jednoduchá. Těch věcí, které bych chtěl podpořit je celá řada. Zejména však to, aby v Česku vyrůstaly firmy s vlastními produkty, které snesou srovnání s vyspělým světem.

 

 

Kateřina Ševčíková Urbanová, Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

NENASKOČÍME-LI NA PALUBU, LOĎ PŘÍLEŽITOSTÍ ODPLUJE JINAM

Vydáno 20.1.2020

„Pokud srovnáme plány rozvoje obnovitelných zdrojů pro produkci elektřiny v zemích V4, pak má Česko jednoznačně nejmenší ambice,“ říká v rozsáhlém rozhovoru pro Svět průmyslu Martin Sedlák ze Svazu moderní energetiky. Rozpovídal se také o cílech organizace, jejích dosavadních úspěších, ale také o osvětě veřejnosti, jaderných elektrárnách a stavu tuzemské energetiky.

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

Zobrazit Více