VÍCE ROBOTŮ A INTELIGENTNÍ ŘÍZENÍ DODAVATELSKÉHO ŘETĚZCE

Vydáno 10.9.2019 automotiveTOP 100

Automobilový průmysl je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi, výrazně přispívá do státního rozpočtu a rovněž k inovativnosti hospodářství. Není proto divu, že srovnávacímu žebříčku Czech Top 100 vévodí už poněkolikáté největší česká automobilka.

V loňském roce finální výrobci aut v Česku dosáhli tržeb ve výši 617,5 mi­liardy korun při celkové produkci téměř 1,470 milionu silničních vozidel. Dodavatelé v automobilovém průmyslu vloni utržili přibližně 460 miliard korun (zdroj: AutoSAP). Automobilový průmysl dnes celosvětově čelí především výzvám, které jsou spojeny s ochranou ovzduší a životního prostředí. V následujícím přehledu se zaměříme zejména na další aspekty vývoje v automobilové branži.

 

ROBOTIZACE JAKO JASNÝ TREND
Automobilový průmysl patří mezi obory, kde se robotizace stává nevyhnutelnou. Roboticky fungují pracoviště svařoven nebo lakoven, kde se realizují většinou identické výrobní úkony. Zároveň jde o produkční sekce, které zrovna neoplývají zájmem ze strany zaměstnanců.
Nedostatek pracovní síly je jedním z driverů vývoje směrem k robotizaci. Nejde však o jediný faktor. Návratnost do robotů se podstatně snížila. Ve třísměnných provozech se ROI standardně dostává na úroveň 1,5–3 let, což je horizont, na který management „vidí“ a často má i stavěné své manažerské smlouvy. Dalším důvodem je, že roboty poskytují stále pestřejší spektrum činností, a to vlivem rozmanitých koncových nástrojů (End-Of-ArmTools – EOAT) či adaptérů. Úchopy materiálu nebo komponent se dnes dají řešit velmi dobře. Koncové nástroje jsou k dispozici pro rozličné aplikace – například soustružení, laserové řezání, broušení, vstřikování, lepení, frézování, vrtání či závitování. Zatímco robotizace v automotive začínala právě ve výrobní oblasti, nyní už nejsou výjimkou aplikace ve sféře manipulace materiálu a komponent, balení, paletizace nebo skladování (například sklady AKL v závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách společnosti Škoda Auto).

 

SNADNĚJŠÍ IMPLEMENTACE
Robotizace postupuje tím rychleji, jak jejich uživatelé získali zkušenosti z předchozích aplikací. Implementace do výroby, zapojení v rámci systémů MES, resp. PLC je daleko jednodušší, když máte předchozí zkušenost. Na linkách dodavatelů, kde dnes pracují desítky robotů na jednom dílu, už nebývá velký problém zapojit další robotické zařízení. Víceméně funguje na principu plug and produce nebo – chcete-li – plug and play. Mnoho aplikací mají za sebou také systémoví integrátoři, kteří efektivně a bezpečně začleňují nový hardware a software do stávajícího výrobního layoutu. Tato zkušenost je zcela klíčová, protože i když to tak nemusí vypadat, robotické pracoviště většinou sestává z dílčích prvků různých výrobců (samotné robotické rameno, EOAT atd.) Stejně tak existuje množství komunikačních protokolů, i když výrobci robotů se snaží dodávat co možná nejkompatibilnější zařízení.

 

BEZ INTELIGENTNÍHO ŘÍZENÍ ŘETĚZCE TO NEPŮJDE
Automobilový průmysl nadále konsoliduje své dodavatelské řetězce. V uplynulých letech se dodavatelé automobilek přiblížili ke svým odběratelům. Buď přesunuli celé výroby nebo aspoň zdokonalili své logistické a dopravní schopnosti natolik, aby měl zákazník včasný a bezpečný přísun komponent. V tomto ohledu pomáhají konsignační sklady nebo JIS montáže v bezprostřední blízkosti automobilek.
Do budoucna lze očekávat další posilování tohoto trendu, který však nebude mít podobu pouze fyzickou. Mnoho odběratelů by si přálo vidět, kde se aktuálně nacházejí objednané položky. Výrobci nebo logističtí operátoři jsou schopní a ochotní sdílet většinou data o vyskladnění, přepravě nebo zaskladnění. Méně už to platí o výrobních datech, která považují za své podnikatelské know-how. S dalším tlakem na štíhlou výrobu však bude docházet k prolamování této bariéry. Inteligentní a prediktivní řízení supply chainu se bude stávat realitou, ze které by měli mít prospěch odběratelé i dodavatelé.

 

S DIGITALIZACÍ JE TŘEBA ASPOŇ ZAČÍT
Průmysl 4.0 se skloňuje na všech úrovních. I když není třeba propadat pocitu, že se s definicí a vyřčením nějakého termínu cosi skokově změní, je jasné, že digitalizace výroby tvoří nevyhnutelnou trajektorii k výrobě budoucnosti. Průmysl 4.0 je pak spíše než revolucí dalším evolučním krokem, který lze uskutečnit díky pokroku v oblasti IT, prediktivních modelů, rozšířené či virtuální reality nebo internetu věcí. Pro mnoho společností bude důležité zachytit tento rychle jedoucí vlak a ozkoušet si aspoň některé metody a postupy, které firmu – z hlediska know-how – posunou dále.

 

ELEKTROMOBILITA JAKO HROZBA I PŘÍLEŽITOST
Trendů v automotive je více, ale v tomto stručném přehledu stojí určitě za zmínku přechod k elektromobilitě, který je vyvolaný zejména celoevropskou, resp. celosvětovou snahou snížit škodlivé dopady dopravy na životní prostředí. Největší český výrobce osobních automobilů oznámil svou produktovou strategii, ve které budou elektromobily získávat stále pevnější pozici.
Nad Českou republikou coby druhým největším výrobcem osobních vozů na hlavu se často láme hůl. Prý nás právě přechod k elektomobilitě bude stát velký úbytek pracovních sil, možná i podstatné snížení produkce vozů a útlum v dodavatelské oblasti. Nelze samozřejmě vyloučit negativní dopady. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že přechod k elektromobilitě bude postupný a české firmy se na něj mohou připravovat a také připravují. A hlavně v přechodném období, které bude trvat mnoho let, se budou souběžně vyrábět modely se spalovacími motory i elektromotory. Tedy alespoň v tomto tranzitním čase lze očekávat další nárůst komplexity dodávaných komponent a větší tlak na celý dodavatelský řetězec.

 

 

/ VÝZNAMNÉ FIRMY V OBORU

ŠKODA AUTO
Tradiční a největší výrobce osobních automobilů na českém trhu. Společnost letos podvaadvacáté zvítězila v hodnocení firem Czech Top 100. I letos byla zvolena Nejobdivovanější firmou České republiky. V loňském roce dodala zákazníkům celkem 1 253 700 vozů a popáté v řadě zvýšila svůj prodejní rekord. Novinkami v produktovém portfoliu jsou modely Scala, Kamiq nebo Superb Scout. Letos v květnu společnost představila své první elektrifikované sériové vozy – model Superb iV s plug-in hybridním pohonem a čistě elektrický vůz Škoda Citigoe iV. V příštím roce budou následovat první sériové modely na bázi platformy MEB, mezi nimi také sériová verzi studie Škoda Vision iV. Do konce roku 2022 chce mít automobilka více než desítku částečně nebo plně elektrifikovaných modelů. Tržby za loňský rok dosáhly téměř 444 miliard korun.

 

HYUNDAI MOTOR MANUFACTURING CZECH
V loňském roce ve svém nošovickém závodě firma vyrobila celkem 340 300 aut. Mezi největší odbytiště patří tradičně Německo (vloni 48 300 vozů), Velká Británie (38 600), Španělsko (28 200) nebo Itálie (20 400). V Česku firma prodala přibližně pět procent své produkce, tedy téměř 16 500 vozů. Nejvyráběnějším modelem nošovické továrny je Hyundai Tucson, jehož produkce představovala loni téměř 71 procent celkového objemu výroby. V loňském roce firma zahájila výrobu dvou modelů – inovovaného Hyundai Tucson (s mild-hybridní technologií) a Hyundai i30 Fastback N. V květnu 2019 automobilka vyrobila svůj třímiliontý vůz v České republice. Loňské tržby dosáhly 129,3 miliardy korun a firma smontovala 340 000 vozů.

 

TOYOTA PEUGEOT CITROËN AUTOMOBILE CZECH
Kolínská továrna je třetím největším výrobcem osobních automobilů v České republice. Od počátku letošního roku se firmě velmi daří, od ledna do dubna posílila v produkci vozů o více než devět procent. Konsorcium TPCA vyveze téměř veškerou produkci do zahraničí. Na konci loňského roku skupina PSA a Toyota oznámily nové nastavení svých vztahů. PSA bude dodávat Toyotě nový kompaktní van (C-Van), Toyota přebírá vlastnictví společné továrny v ČR a bude nadále vyrábět vozy pro obě společnosti. TPCA se tak stává součástí Toyoty Motor Corporation a připojuje se k dalším sedmi závodům, které Toyota provozuje v Evropě. Roční kapacita kolínského závodu je 300 000 vozů. V roce 2017 firma utržila 36,4 miliardy korun.

 

CONTINENTAL
Mezi největší dodavatele v automobilovém průmyslu patří firmy skupiny Continental v Otrokovicích. Náleží do ní společnosti Continental Barum, Continental výroba pneumatik a Continental HT Tyres. Tržby z prodeje výrobků, zboží a služeb společnosti Continental Barum činily 55,8 miliardy korun, firma Continental výroba pneumatik dosáhla tržeb 10,38 miliardy a společnost Continental HT Tyres měla tržby ve výši 10,95 miliardy korun. Vloni Continental v ČR zaznamenal významný předěl – za čtvrtstoletí trvajícího spojení otrokovického závodu s koncernem Continental bylo na podzim 2018 ve společnosti vyrobeno 400 milionů osobních pneumatik.

 

BOSCH GROUP ČR
Dodavatel technologií a služeb zakončil svůj finanční rok 2018 v ČR konsolidovanými tržbami ve výši 21,8 miliardy korun. K obratu podle vedení firmy přispěly největší mírou výrobní závody v Českých Budějovicích a Jihlavě, které vyrábějí komponenty pro automobilový průmysl, a v Brně závod na průmyslovou techniku. Poslední velká investice firmy se týká závodu v Českých Budějovicích. Bosch v letech 2018–2020 investuje celkem 1,9 miliardy korun do navýšení výrobní kapacity a vývojového a zkušebního centra. Součástí závěrečné budovací fáze bude otevření nové budovy R&D centra letos na podzim.

 

 

Josef Kubr