TATRA VYMĚNILA ŠÉFA A OSLAVILA DALŠÍ VÝROČÍ

Vydáno 12.9.2019 automotiveTOP 100

Českými médii na začátku července proběhla zpráva, že kopřivnická automobilka Tatra skončila za rok 2018 v provozní ztrátě 69 milionů korun a klesly jí také tržby. To však neznamená, že by se nad světově úspěšným podnikem stahovala mračna. Naopak. Společnost Tatra Trucks překlenula těžké období, v červnu jmenovala nového ředitele a už se jí opět daří.

 

„Vnitřním problémem, který má kořeny v roce 2017 a projevil se ve výsledcích roku 2018, byla určitá netrpělivost a snaha o velmi rychlý objemový růst, kterému za oběť do určité míry padla přísná disciplína dodržování procesních pravidel uvnitř podniku nastavených v letech 2013 až 2015. K tomu se loni přidružila i odložená poptávka po tatrováckých podvozcích v segmentu obranných programů,“ vysvětloval ještě pře odchodem z funkce interim manažer Tatry Petr Karásek důvody záporného hospodářského výsledku.

Ten je teď minulostí. Provozní zisk kopřivnické firmy se v první polovině roku 2019 pohyboval kolem 80 milionů korun, a co víc, má dostatek zakázek na několik příštích měsíců, takže by se kladná čísla měla ještě navyšovat. Tatra plánuje vyrobit zhruba o 300 vozů více než loni, konkrétně by mělo jít o nárůst ze 790 na 1100 aut. Jen od ledna do konce června jich stačila 485 vyprodukovat a 530 prodat.

 

LOGISTIKA PROCHÁZÍ PROMĚNOU

O to, aby meziroční růst společnosti probíhal bez větších komplikací, se má postarat nově nastupující výkonný ředitel Tatra Trucks Pavel Lazar, který k 1. červnu vystřídal prozatímního šéfa Petra Karáska. Prvním velkým úkolem bývalého generálního ředitele firmy TAWESCO bude splnit objednávky zákazníků, a těch rozhodně není málo. „Nástup do čela jedné z nejstarších světových automobilek s celosvětově známou značkou Tatra je pro mě velkou výzvou. Úkol akcionářů, který jsem přijal, je, aby se Tatra dokázala pružně přizpůsobit výkyvům poptávky a současně byl zabezpečen dlouhodobý a kontinuální vývoj společnosti i jejího produktu. Do funkce nastupuji v období výrazného růstu objednávek, které musí protéci celou firmou tak, aby se vozidla dostala k zákazníkům včas a ve vysoké kvalitě,“ uvedl po svém jmenování Lazar.

Ačkoli to po sdělení informace o ekonomickém výsledku za rok 2018 nemusí být na první pohled zřejmé, Tatra poslední dobou řeší především pozitivní záležitosti. Na prvním místě jsou to nové zakázky, ať už jde o dodání dvanácti hasičských vozů do Izraele, terénních nákladních vozidel pro ministerstvo obrany nebo o další významné kontrakty. Ale událo se toho mnohem víc.

Například po nástupu logistického šéfa Davida Sivčáka prochází proměnou firemní logistika, kterou firma zvládla nastartovat už loni a brzy přijde v tomto ohledu s dalšími projekty, do budoucna dokonce uvažuje o nasazení systému řízeného skladu. „Když jsem do Tatry před rokem a půl nastupoval, předchozí šéf skladu mi ukázal, jak skladování funguje,“ prozradil Sivčák s odkazem na velký nástěnný papírový arch zobrazující složitou množinu mnoha čar. „Nechal jsem to tu viset, abych si připomínal, jak je důležité efektivitou a dodržováním pravidel předcházet přebujení systému,“ vysvětlil.

 

STUDENTI POSTAVILI VLASTNÍ TATRU

Nejstarší čeká automobilka také oslavila jedno významné jubileum. Letos je tomu totiž přesně 100 let od chvíle, kdy začala vystupovat pod značkou Tatra. Přitom teprve minulý rok si připomněla výročí 120 let od vyrobení svého úplně prvního automobilu. Podle tradované legendy a vzpomínek zkušebního jezdce a automobilového závodníka Josefa Veřmiřovského, ale i na základě několika dokumentů, vzniklo označení Tatra v souvislosti se zkouškami vozů Tatra v zasněžených Vysokých Tatrách na začátku roku 1919. Při jedné ze zkušebních jízd se kopřivnický vůz dostal až do Tatranské Lomnice.

Automobilovému velikánovi z Moravskoslezského kraje se dařilo i v doplňkových aktivitách. Do úspěšného konce dotáhl projekt Tatra do škol, který svým charakterem a rozsahem nemá v České republice obdoby. Studenti třebíčské průmyslovky v rámci něj sami postavili vůz TATRA PHOENIX 4×4, který teď bude sloužit silničářům na Vysočině. Hotové auto poprvé nastartovalo v únoru. „Jsme rádi, že takovýto unikátní projekt vznikl a děkujeme partnerům, že na něm s námi spolupracovali. Chceme jej rozšířit na celou Českou republiku a věříme, že bude mít pozitivní odezvu. Naším cílem je podpořit technické vzdělávání u nás, protože kvalitních odborníků v technických oborech je velký nedostatek,“ řekl obchodní a marketingový ředitel Tatra Trucks Petr Hendrych.

Aby toho nebylo málo, na konci loňského roku podnik Tatra potřetí za sebou uspěl v soutěži Česká značka. První místo obsadil jak v kategorii Tradiční česká značka, tak v kategorii Značka, na kterou jsou Češi nejvíce hrdí.

 

 

Martin Schwarz