NÁSTROJÁRNA A LISOVNA POD JEDNOU STŘECHOU

Vydáno 11.11.2019 komerční sdělení

Rozhovor s Lucií Vejdovou, Otou Vejdou a Evou Řezníčkovou,
zástupci společnosti IMS – Drašnar s.r.o.

 

Mohli byste vaši společnost krátce představit?

LV: Společnost vznikla v roce 1990 v garáži našeho rodinného domu jako fyzická osoba, v roce 1997 se transformovala do IMS – Drašnar s.r.o. Dnes máme konstrukci vybavenou moderním softwarem, lisovnu, nástrojárnu, oddělení kvality s možností 3D měření a montáž s námi vyvíjenými přípravky. Dodáváme přesně vstřikované výlisky zejména do autoprůmyslu. Po celou dobu existence jsme výhradně českou rodinnou firmou, bez účasti cizího kapitálu. Zaměstnáváme všechny kategorie zaměstnanců, včetně znevýhodněných. Od začátku se snažíme být dobrým zaměstnavatelem, chránit životní prostředí, myslet na potřebné a podnikat eticky – dnes se tomu říká společenská odpovědnost.

 

Drtivá část vaší výroby směřuje do automobilového průmyslu. Proč jste vybrali zrovna tento sektor a jak se vám v něm daří?

: Automobilový průmysl je z pohledu prestiže stále chápán jako vrchol průmyslu. Poslední recesi celkové ekonomiky jsme díky autoprůmyslu, který pouze minimálně omezil výrobu, ustáli bez nutnosti propouštění, pouze za cenu určitých úsporných opatření. Díky úspěšnému nastavení interních procesů dle standardu IATF a po překonání počáteční skepse vůči zvyšujícím se požadavkům na administrativu ze strany zákazníků musíme konstatovat, že takto nastavená pravidla opravdu zaručují plynulý a naprosto samostatný chod firmy.

 

Pod jednou střechou máte ve firmě jak lisovnu, tak nástrojárnu. Jaké produkty v kaž­dém z těchto dvou oddělení vznikají?

OV: Dle 3D dat našich zákazníků zkonstruujeme formu, kterou následně vyrobíme v naší nástrojárně vybavené potřebnými technolo­giemi, jako jsou tří a pětiosá CNC centra, elektroerozivní obrábění (drátové řezání a hloubení), broušení a lícování. Na drobné opravy máme i laserové naváření. Vstřikovna plastů je vybavena 18 lisy od firmy Engel s uzavíracími silami 28 – 500 tun, z toho dva pro dvoukomponentní vstřikování. Lisovna vyrábí dle odvolávek našich zákazníků, převážně pro koncern Volkswagen. Jedná se o díly jak do interiéru, tak i exteriéru. Zpracováváme všechny technické plasty, vyjma PVC, samozřejmostí jsou různé periferie (na sušení, dopravu granulátu atd.) Zákazníkům dodáváme nejen vstřikované díly, ale i montované sestavy, které z těchto dílů kompletujeme na našem pracovišti montáže.

 

O které produkty je u zákazníků z oblasti automotive největší zájem?

: Zákazníci stabilně poptávají všechny typy výlisků. U nových modelů vozů se v poslední době objevují vyšší požadavky na dezénované díly. Dalším vzrůstajícím trendem je zadávání zakázek včetně vývoje, což klade větší nároky na dodavatele.

V uplynulých dvou letech jsme napříč všemi značkami zaznamenali velký nárůst poptávek po různých držácích radarů a řídících jednotek, což jde ruku v ruce s celkovým trendem vývoje vozů a e-mobility.

 

Dvoukomponentní forma s robotem, foto: IMS – Drašnar

 

Do automobilového průmyslu dodáváte již tři dekády. Jak se za tu dobu změnila situace na trhu?

: Za poslední roky došlo především k výraznému urychlení vývojových činností a náběhu nových projektů do série. Museli jsme se proto naučit lépe organizovat předvýrobní etapu, což nám umožňuje velikost firmy, kdy jsou veškeré činnosti soustředěny v jednom místě. Toto je naší největší konkurenční výhodou. Vlastní nástrojárna nám umožňuje rychlou optimalizaci nástrojů i realizaci designových změn.

LV: V situaci, kdy rostou ceny surovin a energií, zaměstnavatelé se potýkají s rekordně nízkou nezaměstnaností a nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, čelíme několika protichůdným tlakům – neúměrnému zvyšování mezd, zrušení karenční doby, hovoří se i o plošném navýšení dovolené a zkrácení pracovní doby, narůstá administrativní náročnost výroby, zvyšují se nároky na systém řízení. Naproti tomu nás zákazníci tlačí ke snižování prodejních cen i u dlouhodobých projektů.

 

Netajíte se tím, že byste rádi zvýšili podíl dodávek právě mimo trh automotive. Daří se to?

OV: Všechny naše procesy jsou nastaveny na zákazníky z automotive. Proto se někdy setkáváme s tím, že jsme pro jiné segmenty trhu méně konkurenceschopní. Zvláště tam, kde není vyžadována taková přesnost a kvalita výrobků. I přesto nabízíme všem zákazníkům stejně kvalitní služby. Oblast automobilového průmyslu je lídrem na českém trhu, jeho požadavky se každým rokem zvyšují a my toto tempo musíme akceptovat.

LV: Samozřejmě se nebráníme novým výzvám v podobě vstupu do jiných odvětví.

 

Jakými významnými projekty z poslední doby se můžete pochlubit?

: Díky dlouholetým zkušenostem, a tím i odpovídající databázi Lessons Learned, realizovala letos společnost IMS-Drašnar technologicky nejnáročnější projekty. Jedná se především o výrobu různých typů držáků radarů, kde klademe veliký důraz na vyhovující rozměry výlisků pro zaručení správné funkce radarů. Nyní máme v projektové fázi jeden z technicky nejsložitějších projektů, a sice komplikovanou dvoukomponentní formu na vzhledové díly u vnějších zpětných zrcátek. Funkci formy jsme si měli možnost ověřit již na prototypovém nástroji a věříme, že tento projekt posune naši firmu z pohledu zkušeností, technologie a produktového portfolia zase o kus dál.

 

Mezi silné stránky IMS – Drašnar mimo jiné patří dlouhá léta vyvíjené know-how. V čem spočívá jeho unikátnost?

: Od začátku pracujeme jako jeden tým. Jakékoliv zkušenosti, úspěchy i neúspěchy jsou v rámci firmy sdíleny. Většina původních zaměstnanců u nás stále pracuje a předává své zkušenosti novým zaměstnancům. Nadále se snažíme pokračovat v týmové spolupráci, především v oblasti technického vývoje a kvality. Zabýváme se zpětnou vazbou jak od našich zákazníků, tak od zaměstnanců. Snažíme se neustále optimalizovat výrobní procesy, a někdy se i ve fázi sériové výroby musíme vrátit na začátek a hledat potenciál ke zlepšení kvality či efektivity výroby.

LV: Ráda bych zdůraznila význam týmové práce na našich společných úspěších. Ačkoli se z maličké rodinné firmy stala středně velká firma s moderním způsobem řízení, stále je pro nás důležité vidět každého zaměstnance jako osobnost.

 

Jelikož se soustředíte na výrobu plastových dílů, musíte řešit i otázku ekologie. Jak se snažíte snížit dopad produkce na životní prostředí?

LV: Uvědomujeme si nutnost ochrany životního prostředí a přírodních zdrojů pro další generace, tomu přizpůsobujeme použité technologie. Nezpracováváme materiály, které by mohly mít negativní vliv na zdraví zaměstnanců a na životní prostředí. Plastové odpady jsou bohužel nevyhnutelné, vznikají při výrobě, avšak jejich množství se snažíme omezit dodržováním definovaných pracovních postupů. Vzniklé odpady třídíme a odprodáváme k recyklaci. Šetříme energií, odpadní teplo využíváme k ohřevu TUV a vytápění. Mimochodem, náš systém využívání odpadního tepla by v roce 2009 oceněn ministrem průmyslu a obchodu. Snažíme se žít v souladu s krásným okolím naší firmy a množství volně žijících zvířat je důkazem toho, že se nám to daří.

 

 

IMS – Drašnar, Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

Vydáno 19.12.2019

„V dnešní době už lidé nechtějí pouze místo na přespání, ale také co nejautentičtější zážitek z místa, kde přebývají,“ tvrdí v rozhovoru pro Svět průmyslu Richard Valtr, který se svými kolegy po celém světě provozuje úspěšný hotelnický startup Mews. Podle něj by se recepční měli méně věnovat administrativě a více potřebám hosta.

Zobrazit Více