ČESKO MÁ PRVNÍ ULTRARYCHLOU DOBÍJECÍ STANICI

Vydáno 20.11.2019 automotiveelektromobilita

 Rozhovor s Martinem Klímou,
vedoucím Mobility Services ve společnosti E.ON

 

Život v průmyslu je den ode dne rychlejší, pro automobilový to platí dvojnásob. Zatímco ještě nedávno si uživatelé elektrifikovaných vozů vystačili s klasickým nabíjením trvajícím několik hodin, dnes už to neplatí. Požadavky na rychlost dobíjení elektromobilu jdou strmě vzhůru. Společnost E.ON proto nedávno zprovoznila první ultrarychlou nabíjecí stanici na území Česka. „Může ji využít kdokoliv, jen s tím rozdílem, že bude limitován výkonem svého vozu,“ říká Martin Klíma.

 

Co pro český elektromobilový trh znamená otevření první veřejné ultrarychlé nabíjecí stanice od firmy E.ON, která od konce srpna stojí ve Vystrkově u Humpolce?

Pro elektromobilový trh to znamená především zvýšení komfortu při dobíjení na dlouhých trasách. Zákazník, který disponuje vozem s odpovídajícím výkonem tak bude při dobíjení elektromobilu výrazně šetřit svůj čas.

Jaké vlastnosti odlišují tuto ultrarychlou stanici od rychlonabíjecích bodů, kterých je v České republice o něco víc?

Zásadní je výkon – zatímco klasické rychlodobíjecí stanice disponují maximálním výkonem 50 kW, naše ultrarychlá stanice má maximální výkon 175 kW. Výhodou je samozřejmě její modularita, což znamená, že stanice včetně instalace je připravena na výkon až 350 kW. Možná vás napadne, proč jsme tedy rovnou neinstalovali výkon 350 kW, ale odpověď je poměrně prostá – žádné auto na trhu není schopné takto obrovský výkon zatím přijmout. Pro nás tento krok tedy představuje jistotu do budoucna.

 

Jak je známo, ne všechny elektromobily mají stejné nabíjecí konektory. Je u ultrarychlé stanice ošetřená i tato záležitost?

Ano, na naší stanici je k dispozici jak evropský standard CCS, tak asijský CHAdeMO.

Vzhledem k tomu, že je zatím k dispozici pouze jedna ultrarychlá stanice, nehrozí u ní přetížení?

Přetížení se určitě nebojíme, protože výkon této stanice jsou aktuálně schopny přijmout pouze dva modely vozů na českém trhu. Každopádně od spuštění stanice registrujeme zvýšenou návštěvnost oproti našim standardním stanicím.

 

V blízké budoucnosti by na českém území měly stát další tři ultrarychlé stanice k dobíjení elektromobilů. Kde se na ně můžeme těšit a bude tento počet dostačující?

Díky projektu Next – E vystavíme další 3 ultrarychlé stanice, přičemž jednu spustíme do konce roku 2019 u čerpací stanice MOL na Rozvadově a další dvě budou umístěny na Moravě. Počet stanic tohoto typu bude pro aktuální fázi elektromobility v České republice zatím dostačující, nicméně s ohledem na budoucnost je jasné, že u tranzitních tahů bude tato technologie stále více žádoucí.

 

Stanice, o které se bavíme, dosahuje maximálního výkonu 175 kW. Jak jste naznačil, takový výkon dokážou v současnosti přijmout pouze dva modely elektromobilů – Audi e-tron a Tesla Model 3. Znamená to tedy, že majitelé jiných modelů ultrarychlou stanici využít nemohou?

Stanici může využít kdokoliv, jen s tím rozdílem, že bude limitován výkonem svého vozu. Na trh přichází například nový Mercedes EQC a další vozy, které jsou schopny přijmout výkon kolem 100 kW. Díky naší dobíjecí stanici tak budou mít benefit úspory času i řidiči těchto elektromobilů. Ostatní mohou ultrarychlou stanici využívat jako klasickou rychlodobíječku.

 

Jak je možné, že ultrarychlá dobíjecí stanice od E.ONu může časem dosáhnout až výkonu 350 kW, když je nyní výkon poloviční?

Vzhledem k dynamickému rozvoji elektromobility jsme pro tuto technologii zvolili modulární řešení, o němž jsem hovořil na začátku rozhovoru. Zjednodušeně – dobíjecí výkon pro stanici obstarává takzvaný powercabinet, který lze modulárně rozšířit. Aktuálně zde máme osazen jeden tento powercabinet, který dokáže dodat právě výkon 175 kW, instalace na místě je připravena na rozšíření. V momentě, kdy budeme chtít výkon navýšit na 350 kW, jednoduše přidáme další takovou součástku a bez většího zásahu máme okamžitě k dispozici právě tento výkon.

 

Majitele elektromobilů pochopitelně bude zajímat cena, za jakou do svých vozidel doplní energii. Zaplatí za nabíjení ultrarychlé stanice více než na jiných zastávkách?

Ano, zaplatí více, nicméně cena je stále velmi atraktivní, a to konkrétně 6 Kč/kWh.

 

Budou se ceny za nabíjení s přibývajícími stanicemi měnit?

Ceny se dle mého názoru měnit budou – aktuálně máme plošně všude ceny stejné, nicméně do budoucna se více zaměříme na ceny podle atraktivity lokality. Stejný model funguje dnes u čerpacích stanic a myslím, že je jen otázkou času, kdy se něco podobného aplikuje u elektromobility.

 

Technologii pro tuto stanici dodala firma ABB. Ale dokážou dnes ultrarychlou nabíječku vyrobit i jiné podniky?

My jsme na tuto technologii dělali veřejné výběrové řízení, kterého se účastnilo více firem. Každý dodavatel má svoji strategii výroby. Trvali jsme na modularitě celého řešení, což je z hlediska budoucího vývoje elektromobility dle mého názoru správná cesta.

 

Ve Vystrkově jste už v roce 2016 otevřeli největší dobíjecí park v České republice. Jak zatím funguje a plánujete jej případně rozšiřovat?

Dobíjecí park má zcela nepochybně v našem portfoliu své místo, nicméně se jedná o velmi finančně nákladnou akci. Do budoucna se chceme věnovat spíše strategickým partnerstvím se subjekty, které disponují vhodnými prostory pro umístění našich zařízení – ať už se jedná o čerpací stanice, nákupní centra, obchody nebo restaurace.

 

V současnosti napříč Českem provozujete 42 stanic. Dá se odhadnout, kolik jich bude k dispozici za rok v tuto dobu?

Vše závisí na rychlosti vyřízení nezbytných formalit na úřadech, což nás ve výstavbě značně zpomaluje, nicméně příští rok v tuto dobu chceme mít 100 veřejných dobíjecích stanic.

 

Podstatná část elektromobilistů bude minimálně zpočátku odkázána hlavně na AC stanice s pozvolným dobíjením. Jakou jim věnujete pozornost?

AC stanice jsou dle mého názoru neprávem opomíjené, ve Skandinávii je tento typ dobíjení naprosto dominantní, u nás stojí spíše na okraji zájmu. My chceme být aktivní i na tomto poli, takže nedávno získaná dotace na výstavbu 50 AC dobíjecích stanic je v tomto ohledu skvělou zprávou. Na nové stanice s pozvolným dobíjením se mohou těšit elektromobilisté především na distribučním území E.ONu, tedy v jižních Čechách, na Vysočině a na jižní Moravě.

 

Výstavbě dobíjecí infrastruktury se v Česku nevěnuje pouze E.ON, ale také další společnosti. Snažíte se s nimi spolupracovat, aby rozšiřování dobíjecích bodů po našem území postupovalo co nejrychleji?

Spolupracujeme s nimi na strategických věcech, které jsou pro nás společně podstatné – jedná se především o jednotnou metodiku výstavby dobíjecích stanic nebo Národní akční plán čisté mobility.

 

Škoda Auto nedávno nacenila své první elektromobily, které začne prodávat na přelomu letošního a příštího roku. Myslíte, že o ně bude hned zpočátku velký zájem?

Myslím si, že o ně bude zájem především v zemích, kde je trh s elektromobily již nastartovaný. V České republice osobně sázím na prodeje plug-in hybridního Superbu, který má podle mého názoru velmi atraktivní cenu a užitnou hodnotu.

 

Jak jste na tom s elektromobilitou vy osobně, používáte už vůz s čistě elektrickým pohonem?

E.ON má v současnosti jednu z největších firemních flotil aut na CNG v zemi, ale samozřejmě vlastníme i elektromobily a hybridy. Já osobně používám plug in hybrid Golf GTE, nicméně rád bych jej brzy vyměnil právě za elektromobil.

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více