ROBOTIZACE: NEVYHNUTELNÉ ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PRACOVNÍKŮ V PRŮMYSLU

Vydáno 11.12.2019 robotizace

Česká republika se řadí mezi nejprůmyslovější země v Evropě. Navzdory silné tradici se jí nedostává potřebný objem pracovní síly. V poslední době navíc panuje celospolečenský konsensus, že člověk nemá vykonávat rutinní a repetitivní úkony, u nichž nemůže využít svůj potenciál. Jedním z možných řešení absence pracovníků v průmyslu je větší rozšíření robotů.

Tuzemský průmysl na tom není z hlediska počtu robotů vůbec špatně. V dlouhodobém pohledu se celosvětově pohybuje kolem patnáctého místa (počet robotů / počet obyvatel) v peletonu vyspělých zemí, které sází na robotizaci. K pořízení robotizovaných pracovišť firmy většinou vede nutnost zvýšit objem zakázek a výroby, snaha o růst produktivity práce nebo potřeba standardizovat kvalitu produkce. Stále častějším důvodem je však nedostatek pracovní síly. Zdá se, že pokud v ekonomice a společnosti nedojde k nějakému apokalyptickému vývoji, budou roboty vzhledem ke stárnutí populace představovat stále nevyhnutelnější a vítanější prvek pro zajištění průmyslových výrob.

Jistý obrázek ne příliš vzdálené budoucnosti si už nyní lze utvořit v automobilovém průmyslu. Přibližně v čase poslední ekonomické krize prošlo odvětví vnitřní restrukturalizací, která znamenala mimo jiné posílení robotizované produkce. Roboty vstoupily do svařoven, lakoven a skladů, nemluvě o robotech coby softwaru. Automobilky byly schopny prudce navýšit výrobu a produktivitu, dokážou přesně predikovat potřebu komponent i výkon čase, mohou se svými dodavateli pracovat v režimu odvolávek, JIT dodávek a při frekvenci obrátky zásob, která se před 15 lety zdála nemyslitelná. Mnoho z toho je možné právě díky robotům. Ne že by ubývala potřeba lidí, ovšem rostoucí objemy výroby v poslední dekádě ukazují, že přírůstek do zaměstnaneckého fondu je nižší než nárůst počtu vyráběných vozů.

 

ROBOT POTŘEBUJE KVALIFIKOVANÉHO PARŤÁKA

Nedávný průzkum ManpowerGroup nazvaný Nedostatek lidí s potřebným profilem došel k závěru, že 36 procent českých a 45 procent zahraničních firem není schopno obsadit svá volná pracovní místa. Část jich bezesporu nahradí roboty. Jednak ale nepůjde o všespásné řešení a jednak robotizovaná výroba přináší potřebu sofistikovanějších pracovních pozic. „V době rekordního celosvětového nedostatku talentů už firmy nemohou být pouhými spotřebiteli práce. Je potřeba, aby co nejdříve začaly rozvíjet své zaměstnance – učit a rozvíjet takové dovednosti, které budou potřebovat k tomu, aby zůstali co nejdéle zaměstnatelní,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup. Sítě 5G, rozšířená a umělá inteligence, 3D tisk nebo internet věcí v horizontu pěti až deseti let podle ní zásadním způsobem promění výrobní průmysl.

Podle Future of Jobs Report se téměř polovina pracovních pozic ve výrobě bude muset během následujících pěti let změnit. Automatice a digitalizace přinesou změny, které vyústí v celkové zvýšení kvalifikace nebo rekvalifikace u více než poloviny současných zaměstnanců. Studie předvídá, že pozice 35 procent zaměstnanců budou vyžadovat doplňující školení v délce šesti měsíců, devět procent pozic bude potřebovat přeškolení trvající 6–12 měsíců a desetina zaměstnanců se bude muset přeškolovat více než rok. Lze přitom očekávat, že tato přeškolení lidé absolvují několikrát za život.

 

POZICE ČEKAJÍCÍ NA LIDI

Studie poradenské společnosti Deloitte se tematicky také dotýká nedostatku adekvátního profilu pracovníků. Podle ní firmy od současnosti do roku 2028 neobsadí 2,4 milionu pracovních míst a pět z deseti nově otevřených pozic pro kvalifikované pracovníky zůstanou neobsazené. Důvodem bude absence lidí s potřebnými dovednostmi.

Z naznačených údajů vyplývá, že budoucí trh práce bude vyžadovat stále více lidí s vyšší nebo jinou kvalifikaci než doposud. Nekvalifikované pozice budou dále nahrazovány robotickou prací. A odpověď na otázku, proč se tak děje, bude zřejmě znít stejně jako v současnosti: Nejsou lidé.

 


 

Z praxe:

AMR pro FaureciI

 

Jedním z nedávných příkladů posílení robotizace je spolupráce společnosti Faurecia s Mobile Industrial Robots. V rámci strategického partnerství nasazuje Faurecia autonomní mobilní roboty (AMR) do výrobních závodů po celém světě. „Obecně využíváme automatizaci na vysoké úrovni, ale až doposud pro nás byla automatizace vnitropodnikové přepravy velkou výzvou. Vidíme v ní obrovský potenciál. Neustále musíme přenastavovat naše výrobní prostory tak, abychom vyhověli poptávce po menších výrobních sériích, což klade vysoké nároky na flexibilitu,“ Eric Moreau, viceprezident pro dodavatelský řetězec a digitalizaci skupiny Faurecia Clean Mobility Business, a dodal: „Tu jsme našli v robotech MiR, které nepotřebují žádnou dodatečnou infrastrukturu a dokáží se navigovat na základě vlastních mapových zdrojů, jež lze snadno aktualizovat.“

 

Yanfeng s pomocí kobotů

 

Dalším příkladem je posílení robotiky, konkrétně v podobě kobotů, v závodu společnosti Yanfeng Automotive Interiors v Lüneburgu. Vyrábí se zde přístrojové desky, loketní opěrky a dveřní výplně. „Automobilový průmysl prochází zásadní transformací. V rámci našeho přechodu do budoucnosti chceme krok za krokem přeorientovat naše výrobní procesy směrem k principům průmyslu 4.0,“ říká Michael Oji, vedoucí závodu YFAI, Lüneburg. Prvním krokem v tomto úsilí byla integrace kobotů do výrobních linek. Kobot Kuka nahrazuje pracovníka při montáži loketní opěrky, konkrétně za něj přebírá šroubování. Příklad velmi dobře ilustruje možnost spolupráce člověka a robota. Kobot sdílí pracovní prostor se dvěma zaměstnanci. Jeden z nich nejprve vloží výlisek společně s koženým obložením do stroje, který tyto části slepí. Poté vyjme slepenou část a spojí ji zacvaknutím s jiným výliskem, aby loketní opěrku zkompletoval. Následně vloží zkompletovaný díl do držáku a robot oba dva díly sešroubuje. Přísun spojovacího materiálu je zajištěn automaticky. Pracovník nakonec vyjme hotovou opěrku a vloží ji do transportního kontejneru.

 

Josef Kubr

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

Vydáno 19.12.2019

„V dnešní době už lidé nechtějí pouze místo na přespání, ale také co nejautentičtější zážitek z místa, kde přebývají,“ tvrdí v rozhovoru pro Svět průmyslu Richard Valtr, který se svými kolegy po celém světě provozuje úspěšný hotelnický startup Mews. Podle něj by se recepční měli méně věnovat administrativě a více potřebám hosta.

Zobrazit Více