PRAŽSKÉ LETIŠTĚ JE JEDNÍM Z NEJBEZPEČNĚJŠÍCH V EVROPĚ

Vydáno 18.12.2019 letectví

Rozhovor s Jiřím Krausem, místopředsedou představenstva Letiště Praha:

 

„Už dnes se stává, že musíme některým leteckým společnostem nabízet alternativy k požadovaným časům příletů a odletů, protože v nejvytíženějších časech máme plné kapacity,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Jiří Kraus. I proto se pražské letiště pustí do rozšíření Terminálu 2 a dalších staveb.

 

Kolik cestujících využilo v roce 2018 k přepravě pražské letiště a o kolik procent stoupl počet cestujících v porovnání s předcházejícím obdobím?

Naše letiště v počtu odbavených cestujících od roku 2013 nepřetržitě roste. Loni jsme odbavili přibližně 16,8 milionů cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejčastěji se létalo do Velké Británie, Itálie a Ruska. Nárůsty cestujících ale pokračuji i letos, a to přibližně pětiprocentním tempem. Například v srpnu letošního roku jsme odbavili téměř dva miliony cestujících, to představuje meziroční růst 6 procent. Podobný výsledek jsme zaznamenali i v červenci.

 

Pražské letiště je vlivem stále většího počtu cestujících na hraně svých kapacit. Jaké činíte kroky, abyste situaci lépe zvládali?

Realizujeme krátkodobé rozvojové projekty a máme plány na dlouhodobý rozvoj. V rámci krátkodobých opatření se nám podařilo navýšit kapacity letiště na přibližně 17,5 milionů odbavených cestujících, dál už ale v rámci stávající letištní infrastruktury růst nedokážeme, musíme stavět. Proto připravujeme rozšíření Terminálu 2 a samozřejmě také výstavbu paralelní dráhy.

Z krátkodobých projektů, které jsme už realizovali, patří k těm nejdůležitějším například nová centrální bezpečnostní kontrola na Terminálu 2. Tu jsme otevřeli vloni v červnu a díky ní jsme navýšili zdejší kapacitu až o 40 procent. Loni jsme také otevřeli několik set nových parkovacích míst pro cestující nebo velkokapacitní karusely ve výdejně zapsaných zavazadel v Terminálu 1. Na stejném terminálu jsme vytvořili nové letadlové stání s novým gatem nebo jsme zde rozšířili počet odbavovacích přepážek. Letos v červnu se podařilo dokončit rekonstrukci tří odbavovacích čekáren s novými nástupními mosty na Terminálu 1. Díky tomu můžeme odbavit denně až o šest středně traťových letadel navíc, což znamená až tisícovku cestujících denně.

Od ledna tohoto roku také probíhá rozsáhlá rekonstrukce obou třídíren zavazadel. Rekonstrukce třídírny na Terminálu 2 navýší její kapacity o téměř 50 procent, na Terminálu 1 zůstane kapacita třídírny zachována, ale celý prostor bude modernizovaný, včetně nových technologií. Příští rok bychom měli přidat například ještě úplně nový odbavovací ostrov s 24 novými přepážkami na Terminálu 2.

 

Letiště Praha plánuje modernizovat dopravní, stavební i technickou infrastrukturu, předpokládaná hodnota zakázek by se měla pohybovat až kolem 55 miliard Kč. Jaké konkrétní stavby a projekty mají vzniknout?

Chceme hlavně stavebně i technologicky rozšiřovat letiště, a to celkem ve třech oblastech. Jednak půjde o stavbu paralelní dráhy, připravujeme i už zmíněné rozšíření Terminálu 2, které se bude realizovat ve třech etapách, a nakonec plánujeme výstavbu tzv. Airport City, tedy veřejného prostoru v bezprostředním okolí letištních terminálů. Tady by v delším časovém horizontu mohly vzniknout například sportovní zařízení, kongresové haly, administrativní budovy, hotely, zdravotnická centra a podobně.

 

Největší připravovanou zakázkou je právě stavba paralelní dráhy. Jaké bude její využití?

Čekáme, že poptávka po leteckém cestování poroste, což je pro Prahu a Českou republiku dobrá zpráva. Určitě chceme, aby se do Prahy cestovalo. Stejně tak chceme, aby více létali Češi. To ale bude možné jedině za předpokladu, když bude mít letiště dostatečné kapacity. Už dnes se stává, že musíme některým leteckým společnostem nabízet alternativy k jejich požadovaným časům příletů a odletů, protože v nejvytíženějších časech už máme plné kapacity a víc letů se nám na přistávací dráhu už zkrátka nevejde. V konečném důsledku to může dokonce i znamenat, že letecká společnost novou linku z Prahy neotevře. Z toho důvodu potřebujeme paralelní dráhu.

Po jejím otevření by se kapacita letiště měla zvýšit maximálně na 21 milionů odbavených cestujících ročně a 72 pohybů za hodinu, nicméně dojde také k trvalému uzavření stávající dráhy 12/30, která vede nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladna. Výrazně se tak uleví přibližně 200 tisícům obyvatel. Díky paralelní dráze navíc budeme schopni uzavřít provoz letiště v noci. V noční době od 24:00 do 5:29 se létat vůbec nebude.

Kdy práce na modernizacích začnou a jak dlouho budou trvat?

Jak už jsem řekl, s krátkodobými rozvojovými plány jsme už začali a řada z nich už funguje. Pokud jde o výstavbu paralelní dráhy, chtěli bychom začít v roce 2025 a stavbu dokončit v roce 2028. S první fází rozšíření Terminálu 2 začneme přibližně ve stejných letech, to znamená v roce 2025 a hotovo by mělo být v roce 2028. Investice do první fáze rozšíření Terminálu 2 v celkové výši 16 miliard už byla schválena Ministerstvem financí.

 

Budete muset kvůli pracím na letišti zavádět speciální opatření, která se přímo dotknou cestujících?

Tak rozsáhlá výstavba, jakou plánujeme, si určitě nějaká omezení vyžádá. Například v roce 2023 bychom měli zahájit výstavbu nového parkovacího domu B a následovat bude přestavba celého veřejného prostoru před Terminálem 2, včetně celého zdejšího dopravního uspořádání. To si určitě vyžádá některé dopravní omezení a na přechodnou dobu také snížení počtu parkovacích kapacit. Příští rok bude pokračovat rekonstrukce třídírny zavazadel, což si na Terminálu 1 vyžádá také některá provozní omezení.

 

Kromě zlepšování infrastruktury je v oblasti letectví neustále kladen důraz na bezpečnostní stránku. Chystáte modernizace i v této oblasti?

Pražské letiště je jedním z nejbezpečnějších v Evropě a bezpečnostní opatření u nás neustále zdokonalujeme, a to především s ohledem na dostupnost moderních technologií, využívání nových postupů, ale také s ohledem na aktuální bezpečnostní hrozby. Aktuálně jsme se rozhodli zavést do provozu nové celotělové bezpečnostní scannery, tzv. body scannery. Vypsali jsme proto výběrové řízení na dodavatele těchto technologií a v tuto chvíli poptáváme celkem sedm kusů body scannerů, s možností negarantovaného nákupu dalších osmi kusů. V případě úspěšného výběrového řízení předpokládáme dodání nových technologií na přelomu tohoto roku.

 

Na pražském letišti v polovině dubna proběhlo pohotovostní cvičení, kterého se zúčastnilo 350 lidí. Jaký mělo účel a jak dopadlo?

Cvičení mělo ověřit nastavené postupy při řešení mimořádné události letecké nehody, ale také prověřit součinnost mezi bezpečnostními a provozními složkami letiště a složkami Integrovaného záchranného systému. To se povedlo výborně.

Během cvičení se ukázala dobrá připravenost provozních a bezpečnostních složek letiště a krizového managementu. Celkem se cvičení účastnilo asi 220 zasahujících, 100 figurantů a 30 členů organizačního týmu a technické čety. Cvičení v takovém rozsahu se na Letišti Praha konají minimálně jednou za dva roky. Menších pohotovostních cvičení je ale celá řada a probíhají v průběhu celého roku. Dubnové cvičení bylo mimořádné svým rozsahem. Účastnilo se ho více zasahujících složek, poprvé taky Armáda ČR a Letecká záchranná služba. Do cvičení se v mnohem větším rozsahu zapojily i dvě nejbližší nemocnice, které si prověřily své postupy hromadných příjmů raněných osob.

 

Jednáte v současnosti s některými leteckými společnostmi o nových přímých spojích z Prahy?

Jednáme s celou řadou leteckých společností o přímých spojeních do destinací, kde k tomu vidíme silný potenciál, tedy především vysokou poptávku cestujících. V případě dálkových leteckých spojení se jedná o přímé linky do Bangkoku, Hanoje, Hongkongu, Dillí, Tokia, Los Angeles nebo Miami. Velmi důležité je pro nás také získat celoroční spojení s New Yorkem, jelikož zatím máme sice dvě přímá spojení s největším městem v USA, ale jedná se pouze o sezónní linky. Pokud jde o linky na krátké a střední tratě, tam usilujeme o spojení do Tallinnu, Káhiry, Vilniusu, Stuttgartu či Seville.

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

Vydáno 19.12.2019

„V dnešní době už lidé nechtějí pouze místo na přespání, ale také co nejautentičtější zážitek z místa, kde přebývají,“ tvrdí v rozhovoru pro Svět průmyslu Richard Valtr, který se svými kolegy po celém světě provozuje úspěšný hotelnický startup Mews. Podle něj by se recepční měli méně věnovat administrativě a více potřebám hosta.

Zobrazit Více