BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Rozhovor s Kateřinou Kadlecovou,
generální ředitelkou společnosti USSPA, s.r.o.

 

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

 

S humorem říkáváte, že vyrábět vířivky byl původně váš nápad, který později odpracoval hlavně váš táta. Ale jak to probíhalo ve skutečnosti?

Byl to táta, kdo chtěl podnikat a mít firmu, ode mě přišel pouze nápad na spa. Tehdy jsem se vrátila z ročního pobytu na střední škole v Americe a mou hlavní starostí bylo zvládnout gymnázium, protože mě chtěli vrátit zpátky do třetího ročníku, musela jsem přes prázdniny udělat ze všeho rozdílovky. Takže jsem spíš tátu inspirovala nápadem, on pak na něm pracoval.

 

Věděli jste na začátku, jak v tomto sektoru podnikat a co udělat pro úspěch?

Když jsme společnost zakládali, tedy v polovině devadesátých let, obor spa u nás byl naprosto neznámý a svět byl někde jinde, panovaly úplně jiné podmínky než v současnosti. Táta věděl, že tomu chce dát všechno a od začátku šel do práce s vědomím, že bude chtít jednou v Česku vířivky vyrábět, nejen kupovat a přeprodávat. Postupně se podnikání rozjelo, dnes patříme mezi úspěšné firmy v oboru, a dokonce udáváme trendy.

 

Trh ve vašem oboru je poměrně specifický. Máte přesně zmapováno a spočítáno, kolik firem se mu věnuje u nás a kolik ve světě?

Je potřeba říci, že se v našem případě jedná o průmyslovou výrobu se vším všudy – od designu, přes vývoj a technologie až po samotnou výrobu, která zahrnuje vakuové tvarování nebo práci v truhlárně. Fakt je, že na světě není příliš výrobců, kteří by vířivky vyráběli a zároveň prodávali koncovým zákazníkům, mají na to dealery. My v Česku prodáváme sami, protože nám jde o přímý kontakt se zákazníkem, díky tomu máme od lidí cennou zpětnou vazbu z první ruky. Ale abych odpověděla na otázku, tak nyní v našem oboru na celosvětovém trhu figuruje zhruba 75 firem, ročně se vyrobí kolem 350 tisíc vířivek, převážně v Severní Americe. Na evropské půdě se vyrábí jen zlomek celkové produkce, hodně vířivek sem putuje z Číny, což je velké a problematické téma.

 

Ano, v řadě dřívějších rozhovorů jste zmiňovala, že dlouhodobě bojujete s asijskou zahraniční konkurencí dodávající nekvalitní produkty. V čem jsou pro vás tyto firmy největší překážkou?

Nevím, jestli jsou vyloženě překážkou, ale spíš nám otravují trh a náladu (směje se). Nejde o naši přímou konkurenci, protože děláme prémiové produkty, a to v úplně jiném segmentu než čínské podniky. Nepříjemné ale je, když sledujeme, že se do evropských končin vozí kopie produktů, dokonce přímo našich, to nás trápí. Zrovna nedávno okopírovali část naší produktové řady opravdu hodně, už to řešíme s právníky. Ale nejde o dennodenní problém. Mrzí nás to z pozice lídra na trhu, který cítí zodpovědnost za rozvoj oboru obecně. Pracujeme na tom, aby se spa dostaly do povědomí a aby v ně lidé měli důvěru. Děláme hodně obecné osvěty, sami investujeme do kvality a technologií, takže nás netěší prodejci, kteří vozí z Číny produkty podtrhující standardy oboru. Stejně tak je v jejich případě potíž se servisem a náhradními díly. Samostatným problémem jsou pak firmy, jež čínské zboží prodávají a lžou o jeho pravém původu. Zákazník si v domnění koupě kvalitní vířivky americké nebo evropské provenience, za kterou ji prodejce vydává, pořizuje něco diametrálně odlišného a může ho to potenciálně úplně odradit od vířivek jako takových.

 

Jak jsou na tom tedy zákazníci s rozeznáváním kvality výrobků, orientují se v problematice aspoň částečně?

Když člověk nemá pořádně ponětí o tom, co je spa a co vířivky obnášejí, tak se určitě potřebuje porozhlédnout, aby se na trhu zorientoval. Spa jsou už více v povědomí veřejnosti, ale stále panuje řada mýtů o jejich užívání, a tedy i možných rozdílech v přínosu. Ne každý si na začátku uvědomuje, že není vířivka jako vířivka. Lidé se pochopitelně jako první podívají na internet, kde je bohužel mnoho matoucích informací. Pokud ale zákazník objede pár obchodů a na vlastní oči uvidí vířivky i to, jak fungují, tak začne rozdíl vidět. Naše produkty vybočují z řady jak kvalitou, tak designem, na první pohled je rozeznáte, ačkoli řadu jejich výhod objevíte až při jejich používání.

 

Jaké záležitosti jsou dnes nejnáročnějšími zákazníky u vířivek považovány za standard?

Očekávání lidí jsou velmi individuální, ale většinou zjišťujeme, že je předčíme a nabídneme víc, než zákazník předpokládal. Jinak se nároky liší dle toho, jakou má daný člověk s vířivkami zkušenost a co si kde o spa nastudoval. Zákazník ale primárně očekává, že si pořídí něco, co mu bude dělat dobře, a je fajn, že mu tohle můžeme nabídnout. Důležitý je také servis produktů, protože naše vířivky mají sloužit až desítky let, i proto je kvalita stěžejní, a to po všech stránkách.

 

Průmyslem otřásá řada nových konceptů a inovací. Předpokládám, že pro USSPA jsou klíčové zejména ty technologické. Jak daleko jste s aplikací inovací na výrobky?

Technologie, které používáme v nové generaci spa posledních pět let, jsme nasadili společně s inovativním designem. Přinesli jsme do oboru čisté linie korespondující s aktuálními designovými trendy a také nové funkce pro větší komfort. Technologie u nás jdou ruku v ruce s designem, všechno se společně prolíná. Srdcem našich spa je rozvaděč, který jsme si přímo v Česku vyvinuli. Rozhodli jsme se totiž nevyužít služeb stejných dodavatelů, jako ostatní výrobci, a jdeme svou cestou. Před pěti lety tak naše firma představila funkce, jež některé společnosti z oboru teprve dnes dohánějí, takže vlastní rozvaděče hodně pomáhají. Přes všechny chytré funkce je pro nás na prvním místě jednoduchost ovládání pro zákazníka, protože vířivka je relaxační produkt a neměl by uživatele zatěžovat. Naše vířivky jsou intuitivní, jednoduché na používání a také třeba schopné samy regulovat spotřebu, to všechno má na starost rozvaděč. Lidé také mohou spa kontrolovat a ovládat přes aplikaci nebo na počítači. Ale třeba zákazníci vyššího věku nové technologie příliš neberou a záleží jim především na automatice vířivky. Spa také lze mít připojené k nám na servisní oddělení, díky tomu je zvládneme spravovat a některé funkčnosti dokonce servisovat na dálku.

 

Fungují vaše vířivky automaticky tak, aby na ně uživatel během koupele nemusel ani sáhnout? Zkrátka aby kompletně vše běželo samo.

Ano, tohle je úplně primární záležitost. Spa má nastavené automatické režimy a uživatel se prakticky o nic nemusí zajímat. Spa jsou tak chytré, že například ví i to, jak často dochází k jejich užívání, a podle frekvence upravují například délku a frekvenci filtračních cyklů, což je výjimečná věc, i když to může znít poměrně samozřejmě. Když chodíte do vířivky častěji, tak se bude také častěji filtrovat a naopak. Stejně tak si můžete klidně měsíce předem nastavit datum a čas, kdy se má spa nahřát a připravit třeba na váš večírek na chatě s kamarády. Vy pak přijedete a máte vše nachystané.

 

Jak to máte s technologiemi ve výrobě? Jsou v něčem specifické?

Ne veškerou práci mohou dělat jen stroje, stále je potřeba, aby se na výrobě podíleli lidé. Ale máme i moderní technologie, které nám pomáhají, například vakuovací stroj nebo velká pětiosá CNC fréza schopná opracovat i pět a půl metru dlouhou swim spa. Snažíme se zapojovat nové technologie, přičemž nám ani tak primárně nejde o to nahradit lidi, ale usnadnit jim práci.

 

Ještě nedávno se vám nedařilo na trhu práce sehnat dostatek techniků a dalších pracovníků. Jaká je situace nyní?

Bylo to složité období dva roky nazpět, pocítil jej skoro každý, ale situaci se podařilo stabilizovat. Samozřejmě stále je naším specifikem to, že neexistuje žádný učební obor zaměřený na výrobu spa, takže si lidi musíme vychovat, nicméně řadu profesí sháníme přímo na trhu práce, často poptáváme elektrikáře a truhláře. Musím ale říct, že máme výrobu dobře podchycenou a profesionalizovanou, což nám hodně pomáhá, v našem oboru to není samozřejmostí. Aktuálně například druhým rokem rozvíjíme zavedený systém principů štíhlého řízení výroby 5S, k informačnímu systému SAP právě přidáváme kontrolingovou nadstavbu, což nám pomáhá zefektivnit řízení výroby i další procesy. Stále však ve všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě.

 

Za rohem čeká strašák ekonomické krize. Předpokládáte, že budou mít zákazníci o vířivky a bazény zájem i během recese? Už během minulé krize jste měli potíže.

Zrovna v krizi zákazníci vířivky nejvíc potřebují, aby si odpočinuli (směje se). Ale je pravda, že spa patří mezi produkty, bez nichž přežijete, i když s ní se vám žije lépe. Minulá recese pro nás nebyla jednoduchá, ale na druhou stranu nám dala hodně zkušeností do dalšího podnikání, bylo to veliké poučení. Tím, že jsme si krizí prošli, jsme se naučili, jak z toho vyskočit ven, zainvestovali jsme tehdy do vývoje a designu a poskočili o obrovský kus dopředu. Naše snažení bylo nakonec korunováno i oceněními za design, která potvrdila, že naše práce dává smysl nejen nám a našim zákazníkům, ale může se v této oblasti srovnávat s tím nejlepším napříč obory a státy.

 

V čem se dá na poli vířivek posunout kupředu, co ještě zlepšit?

Dá se toho udělat opravdu hodně, to je právě největší paráda. Je opravdu krásné, když nějaký produkt sami vyrábíte a máte možnost ovlivňovat jeho podobu. Máme strašně moc nápadů a spíš se krotíme v jejich neustálém chrlení na veřejnost, už jen proto, že než něco představíme, chceme to pořádně otestovat a mít jistotu, že je výrobek funkční a má pro zákazníka přínos. Nechci úplně konkrétně říkat, co chystáme, ale inspiraci často hledáme úplně mimo náš obor, který je hodně specifický a na naše poměry usedlý. Máme rádi odvážnější věci, těšte se na to, co vymyslíme.

 

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více