KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Rozhovor s Radkou Prokopovou,
výkonnou ředitelkou společnosti Alca plast, s.r.o.

 

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

 

Na úvod zabrusme do minulosti. Kdysi jste v Praze vedla úspěšnou eventovou agenturu. Proč jste s tím sekla?

Bylo to proto, že jsem se stěhovala z Prahy na Moravu za svým manželem, s nímž nyní Alcaplast řídíme. Dohodli jsme se, že budeme podnikat v Břeclavi, tedy v místě, kde dlouhodobě žije. Eventy a večírky pro mě měly význam především v Praze a ve větších městech, nedávalo smysl, abych v provozování agentury pokračovala i na jihu Moravy. Proto jsem skončila.

 

Když jste měnila druh podnikání a vklouzla rovnou do výroby sanitární techniky, měla jste aspoň částečnou znalost oboru?

Studovala jsem zahraniční obchod a manžel měl zase znalosti z oblasti sanity, takže jsme se hned od začátku vzájemně doplňovali. Jinak jsem ale nevěděla, do čeho jdu. Byla jsem spíše kreativní a zvyklá pracovat samostatně, šlo mi vymýšlet věci, organizovat, a také nabízet a prodávat. Sanita mi však nic neříkala.

 

Proč vlastně sídlíte v Břeclavi, nebylo by lepší takový podnik založit ve větším městě?

Manžel Břeclav a tamní kraj miluje, mimo jiné vybudoval i Vinařství Obelisk ve Valticích a je známým milovníkem jižní Moravy. Snaží se region rozvíjet nejenom ekonomicky, ale angažuje se také v obnově krajiny ve své oboře. Společnost má ale sídlo v Praze a odtud řídíme i veškeré obchodní aktivity. Samotná výroba je pak v Břeclavi, a to možná i proto, že pro výrobní závod jsou tam lepší podmínky. Občas nám komplikuje život cestování, často totiž jezdíme do Prahy, kam cesta z Moravy zabere dost času. Není to nejlehčí, ale když nad tím přemýšlím, tak každý nemůže žít a podnikat v Praze, jinak by celý stát nefungoval dobře. Někdy je potřeba zarputilosti a odvahy lidí, aby vybudovali firmy i v menších lokalitách.

 

Dnes tedy s manželem Františkem Fabičovicem vlastníte a vedete podnik Alcaplast, který je největším výrobcem sanitární techniky ve střední a východní Evropě. Vyrábíte zhruba 600 výrobků, od sifonů a ventilů až po moduly, vpusti nebo WC sedátka. Čím se vám na začátku podařilo prorazit?

V době našeho vzniku v Čechách ne­existoval výrobce ventilů, sifonů ani jiné sanitární techniky, na Slovensku z dob socialismu jedna firma přetrvala, ale ta šla postupně do útlumu. Využili jsme tedy příležitosti a dnes jsme jednička na trhu v mnoha segmentech. Podařilo se nám vytvořit zajímavé portfolio výrobků, poskytujeme kompletní sortiment a zároveň disponujeme vlastním vývojem uvnitř firmy. Díky tomu vytváříme moderní a zajímavé výrobky, které mají pěkný design a hlavně fungují. Kromě vytrvalosti, vůle a nápadu jsme prorazili vlastní výrobou, tento aspekt nás hodně posunul kupředu. Dnes je smysl byznysu Alcaplastu ve kvalitních strojích, automatizované výrobě a používání nejlepších dostupných materiálů, z nichž následně vytváříme kvalitní produkty.

 

Někteří čtenáři si nejspíš nedokážou představit, kde všude se dají vaše produkty použít. Můžete jmenovat i nějaká méně tradiční místa použití nebo neobvyklé zakázky?

Většina lidí má některý náš produkt doma, ale ani o tom neví. Jedná se o menší produkty jako například sifon pod dřezem nebo umyvadlem či napouštěcí a vypouštěcí ventil na záchodě. V domácnosti můžete využít naše produkty primárně v koupelně a na záchodě, nejvíce lidí má doma asi náš sprchový žlab, který čím dál více nahrazuje klasické sprchové vaničky, nebo pak WC modul pro zavěšení toalety. Kromě domácností lze naše produkty nejčastěji najít v residenčních a administrativních budovách, dále třeba v hotelech, bazénech a lázních.

Pro některé zákazníky děláme i takzvané OEM produkty, což jsou ucelené řady výrobků, které zákazníci odebírají pod vlastní značkou a my pro ně musíme zohlednit specifika daného trhu jako například rozměry, průtoky nebo další technické parametry. Díky tomu se naše produkty dostávají i na místa, kam by být standardní výrobek instalovaný nemohl. Vždy se ale musí jednat o velké série výrobků, protože některé menší produkty začínají cenově na 20 korunách, takže jich kvůli efektivitě nelze vyrobit jen pár kusů.

 

Tvrdíte, že jste tvůrci nových trendů v sanitární technice. Nastolujete trendy pouze z technologického, nebo i designového hlediska?

Určitě se snažíme o obojí. Nemáme přímo tým designerů, ale tým vývojových pracovníků ano. Na designu spolupracujeme s externími designéry a architekty. Vždy zadáme požadavky pro daný výrobek a designéři návrh zpracují. Naším nejúspěšnějším designovým produktem byla hranatá ovládací tlačítka řady FLAT od Barbory Škorpilové, společně s ní jsme navrhli řešení, které bylo ve své době průlomové. Tehdy na trhu existovala pouze kulatá tlačítka, my jsme přišli s hranatým a jednoduchým konceptem, který je dnes součástí portfolia všech světových výrobců.

 

Když už jsme u designu, měli bychom zmínit, že Alcaplast obdržel několik mezinárodních ocenění právě za designové provedení produktů. O jaké konkrétní úspěchy šlo a za co jste si je vysloužili?

V roce 2014 jsme obdrželi takzvaného designérského Oscara – ocenění Red Dot Design Award – právě za hranatá tlačítka FLAT. O tři roky později jsme rozšířili tuto řadu o bezdotykové ovládací tlačítko s názvem Night Light, které záhy získalo ocenění iF Design Award. Porotci ocenili nejen jeho design, ale i variabilitu. Zákazník si může toto tlačítko nastavením barevnosti a způsobu osvětlení doladit na míru své koupelně nebo toaletě. Kromě designových ocenění jsme získali v Dubaji i cenu za ekologický WC modul. Produkty totiž tvoříme tak, aby byly funkční a snažíme se přemýšlet za zákazníka. Na některé výrobky dáváme i 25 let záruku a máme nejmodernější technologie výroby nerezu, sami si svařujeme, moříme i leštíme. To všechno pak ústí ve skvělý design výrobků a kvalitní technické parametry. Instalatéři s našimi produkty rádi pracují právě proto, že jim věří.

 

Je známo, že pracujete se špičkovými technologiemi v oblasti vstřikování plastů, laserového vysekávání, řezání kovů nebo průmyslové robotizace. Na které inovace v současnosti kladete největší důraz?

V současné době se nejvíce zaměřujeme na automatizaci výroby, díky které zlepšujeme kvalitu výrobků a urychlujeme procesy. Velkým tématem je pro nás ekologie. Přecházíme na technologie, které šetří energie či dokonce recyklují odpadní teplo. Snažíme se také minimalizovat množství odpadu, v některých našich výrobních postupech dokonce nevzniká vůbec žádný odpad, vše se recykluje zpět do výroby.

 

Používáte při výrobě i něco, čím se žádná jiná firma v oboru pochlubit nemůže?

Ano, jsou to námi vyvíjené a vyráběné jednoúčelové stroje. Příkladem může být robotizace kombinovaná s ohraňovacím lisem Trumpf. Toto zařízení funguje – kromě zavážení polotovarů a vyvážení hotových produktů – zcela autonomně.

 

Pracuje pro vás kolem 600 zaměstnanců, ale v jaké míře je výroba Alcaplast robotizovaná?

Kdybyste navštívili naši výrobu, viděli byste, jak moc ji máme robotizovanou. Máme ve firmě lidi, kteří tuto robotizaci vytváří a sestavují celé linky. Snažíme se tím maximálně čelit nedostatku pracovníků. Vnímám, že Česká republika nepouští do země zahraniční pracovní sílu a dělá různé obstrukce, které zbytečně brzdí průmyslovou výrobu. Dá se říct, že robotizaci rozšiřujeme kvartál od kvartálu, zároveň ale firma roste a není naším cílem stávající zaměstnance propouštět, maximálně ty současné rekvalifikujeme na výkon jiných prací.

 

Jak se vám daří boj s konkurencí ve světě, pokud s ní bojujete?

Náš obor je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, takže musíme mít výrobky dotažené do nejmenšího detailu, neustále měnit design a přicházet s dalšími řešeními. Tak, jak se posouvají standardy koupelen, musíme se rozvíjet i my, protože jsme nedílnou součástí koupelny. Proto nechápu, proč zejména čeští instalatéři nechávají své zákazníky platit více, když ty domácí produkty jsou srovnatelné kvality.

 

Prý plánujete rozšířit výrobu i do zahraničí, je to pravda?

Ano, přemýšlíme o tom, ale plánů máme pořád spoustu. Teď třeba rozšiřujeme pobočku v Rusku a stavíme sklad pro pobočku v Rumunsku. Čas teprve ukáže, jestli jednou budeme v zahraničí i vyrábět.

 

V roce 2015 jste vyhrála v soutěži Manažerka roku, letos jste se společně s manželem stali Podnikateli roku. Čím se vám podařilo zaujmout?

Kromě osobního příběhu dvou lidí z malého města, kteří dali dohromady výrobní firmu světových parametrů, to bylo asi zázemí naší společnosti, kvalita výroby a celkový chod podniku. Na první pohled vše vypadá jako automotive, ale ve skutečnosti musíme každý detail vymyslet sami. Budovat ve výrobě vlastní značku je tisíckrát těžší než pro někoho něco vyrábět, čímž nechci samozřejmě klasické výroby snižovat. Kromě toho máme slušný obrat a dobré ekonomické výsledky, to všechno je součástí příběhu, který v daných soutěžích porotce oslovil. Z ničeho jsme vytvořili něco, což je naše velké plus.

 

V červnu jste vyrazili na finále Podnikatele roku do Monaka. Co vám akce přinesla?

Byla to pro mě krásná a cenná zkušenost, příjemné zastavení v běhu podnikatelského života. Dostali jsme se mezi lidi, kteří byli šťastní za reprezentaci své země na mezinárodním poli. Vzali jsme i dceru, takže také mladší generace mohla vidět, že rodiče tvoří něco, co má smysl, což je skvělé. Poznali jsme spoustu nových lidí, každý z nich má skvělý příběh a podnikání, které je naplňuje. Když toto vidíte, tak máte ještě větší motivaci. Všechno je o obrovské odvaze, riziku a o chuti překonávat překážky.

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

HARDYS
Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více