EVROPA JE NEJATRAKTIVNĚJŠÍM REGIONEM PRO BUDOUCÍ PODNIKÁNÍ

Vydáno 14.1.2020

Evropa by se měla stát ještě atraktivnější obchodní destinací pro podniky z celého světa. Vyplývá to ze zprávy společnosti HSBC nazvané Navigator, podle níž plánují dvě pětiny firem v příštích letech na starý kontinent expandovat, více než polovina se pak chystá v regionu zvýšit svou podnikatelskou aktivitu.

Výsledky posledního průzkumu zahrnujícího více než 9 100 společností ve 35 zemích a teritoriích ukazují, že je Evropa regionem číslo jedna pro podnikatele. Devětatřicet procent firem z celého světa plánuje v příštích třech až pěti letech do Evropy expandovat a 52 procent evropských firem v tomto období očekává posílení svých aktivit v rámci regionu. Oproti minulému roku se ochota investovat do aktivit na starém kontinentu mezi evropskými firmami dokonce zvýšila.

„Z výsledků posledního průzkumu Navigator vyplývá, že i přes výzvy, kterým podniky v regionu čelí, je Evropa na dobré cestě stát se ještě atraktivnějším místem pro podnikání. Vzhledem k tomu, že je EU největším obchodním blokem světa na dynamickém trhu s více než 500 miliony spotřebiteli a světovým centrem pro přímé zahraniční investice, není tento trend žádným překvapením. Jako mezinárodní banka s více než 12 500 evropskými klienty se HSBC nachází v dobré pozici pro to, propojit své klienty s příležitostmi v Evropě i mimo ni,“ říká Richard Keery, generální ředitel HSBC Česká republika. Německo (15 %), Francie (13 %) a Spojené království (10 %) jsou na prvním místě na seznamu nejatraktivnějších trhů pro firmy z celého světa. Podle průzkumu HSBC jsou hlavními důvody podtrhujícími přitažlivost Evropy stabilní poptávka ze strany zákazníků, příznivé prostředí pro strategická partnerství a přístup k novým dodavatelům nebo partnerům.

Evropské firmy se na budoucí vývoj svého podnikání dívají spíše pozitivně. Drtivá většina z nich (79 %) očekává v příštím roce růst. Téměř každá pátá (18 %) dokonce přepokládá, že poroste o 15 % nebo více. Nejoptimističtější jsou podniky v Polsku (88 %), Španělsku (85 %), Řecku (85 %) a Francii (84 %). Z faktorů nejvíce přispívajících k jejich růstu firmy hlavně jmenují otevírání nových trhů (37 %), investice do technologií (30 %), motivovanou pracovní sílu a představení nových produktů nebo služeb (obě 28 %). V této souvislosti více než dvě z pěti (41 %) firem tvrdí, že jsou nyní optimističtější než před rokem, přičemž celosvětový průměr činí 47 %.

 

PRVKY UMĚLÉ INTELIGENCE GENERUJÍ ZPRÁVY O DĚNÍ NA PRAŽSKÉ BURZE

Nástroj, který automaticky generuje zprávy o dění na Burze cenných papírů Praha a ověřuje informace z průběhu obchodního dne, vytvořili vědci z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK), Českého vysokého učení technického (ČVUT), Západočeské univerzity (ZČU) a České tiskové kanceláře (ČTK). Nyní budou odborníci umělou inteligenci testovat v praxi a pozorovat rychlost a přesnost její práce.

Vývoj algoritmů do jejich současné podoby by se nemohl uskutečnit bez zapojení Burzy cenných papírů Praha, jejíž vedení poskytlo výzkumníkům přístup k online datům z obchodování. „Jednou z klíčových věcí pro správné rozhodování při burzovních transakcích je dostatečné množství kvalitních informací. Když se ke kvalitě ještě přidá rychlost, je to z investorského pohledu ideální kombinace. Pro nás bylo potěšením a zároveň samozřejmostí poskytnout výzkumnému týmu naše data a veškerou součinnost. Zároveň velice rádi výsledný produkt, tedy automaticky generované zpravodajství, poskytneme uživatelům našich internetových stránek a sociálních sítí,“ říká Petr Koblic, generální ředitel Burzy cenných papírů Praha.

„Námi vyvíjené algoritmy jsou nyní schopny vygenerovat bez zásahu novinářů sedm základních zpráv, včetně headlinů a titulků, a to během jedné jediné vteřiny. Rozsah zprávy přitom odpovídá standardním zpravodajským textům publikovaným ČTK každý všední den po uzavření burzy,“ vysvětluje Moravec. Mezi největší úskalí nasazení prvků umělé inteligence do tuzemské žurnalistiky, jež je první svého druhu v České republice, patřilo podle odborníka ze ZČU Jakuba Sida detailní pochopení novinářských rutin a jejich odchylek u burzovních zpráv. „Museli jsme proto přesněji formalizovat přístupy a rozhodování novinářů. Prováděli jsme statistické analýzy historických dat ČTK a na jejich základě jsme vytvořili šablonový systém, který automaticky generuje zprávy, jež se mají co nejvíce přiblížit výstupům žurnalistů. Aktuálně experimentujeme s více univerzálnějšími a plně automatickými metodami, které budou přenositelnější mezi tematickými doménami, jakými jsou počasí či sport,“ dodává Sido.

Kromě redakce ČTK budou vědci nástroje umělé inteligence testovat i v redakci zpravodajství České televize. Porovnají, s jakou rychlostí a přesností aplikace texty tvoří a ověřuje, a následně zhodnotí její vliv na novinářskou práci v budoucnosti. „Plně automatizovaný přístup má mnohá úskalí. Je méně otevřený pro zásahy zvenčí. Pokud bude systém dělat systematickou chybu, je těžké zjistit proč a také ji opravit. Je plně závislý na datech, která dostane, a ze kterých se učí, což je vzhledem ke kreativní povaze novinářské práce a jejím výstupům výzva,“ říká vědec Luboš Král z ČVUT.

 

PRODEJ ELEKTROMOBILŮ SE V PŘÍŠTÍM ROCE ZTROJNÁSOBÍ

Podle odborníků ze Svazu dovozců automobilů by měl být prodej nových elektromobilů na českém trhu v roce 2020 minimálně třikrát větší než doposud, a to o 3000 až 3500 vozů. Přispět by k tomu měl zejména první elektromobil Citigo iV od Škody Auto. Letos do konce října prodej aut na elektřinu vzrostl o pětinu na 649 vozů.

Škoda začala přijímat objednávky na Citigo iV letos na podzim, s registracemi počítá ale až od příštího roku, kdy chce celkově na trh umístit 2500 elektromobilů. Vedle toho plánuje prodat 700 plug-in hybridů Superb. Nástup na český trh hlásí i elektrická novinka od Volkswagenu, model ID.3, která slibuje dojezd 550 km. V současnosti nejvíce elektromobilů prodávají Nissan, Hyundai a Tesla. Růst ale zřejmě čeká i výrobce klasických hybridů, které dobíjení ze zásuvky nepotřebují. Jejich průkopník, japonská Toyota, nedávno testovala tři své hybridní modely v rámci ekologického závodu v Praze pod názvem Toyota Eco Race. Vyšlo jí, že hybridy až 73 procent jízdy po městě absolvovaly jen na elektřinu, tedy bez emisí. Spotřeba se v případě hybridní Corolly dostala až na 3,3 litru benzínu na 100 km.

Prodej hybridů v Česku se za deset měsíců letošního roku zvýšil meziročně o 70 procent na 6610 vozů. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček na začátku října hovořil o tom, že v roce 2030 bude jezdit v Česku 250 tisíc elektromobilů. Doplnil, že je třeba urychlit budování potřebné infrastruktury. „Mělo by být (v roce 2030) 25 tisíc veřejných nabíječek. Musíme to urychlit, protože povolení pro jednu nabíječku trvá rok a půl,“ řekl.

 

PRAŽSKÉ LETIŠTĚ ZVÝŠILO SVŮJ RATING

Letiště Praha si polepšilo v hodnocení ratingové agentury Moody’s, která zvýšila hodnocení společnosti o jeden stupeň z dosavadního A1 s pozitivním výhledem na hodnocení Aa3 s výhledem stabilním. Stupeň Aa3 je hodnocen v rámci investičního pásma jako velmi kvalitní. Stejný rating byl letos udělen České republice.

Nově udělené hodnocení Aa3 hodnotí případný úvěr pro letiště jako bezpečnou investici s nízkým úvěrovým rizikem. „To je důležitým předpokladem k tomu, abychom splnili závazek rozvoje letištních kapacit a služeb bez nároku na finanční prostředky ze státního rozpočtu. V tomto ohledu je stále naším záměrem financovat rozvojové projekty z vlastních výnosů. V případě nutné půjčky nám velmi vysoký rating spolehlivosti zajistí výhodné podmínky úvěru,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Moody’s podle letiště ocenila zejména stabilní finanční situaci společnosti, dále konkurenceschopné letištní poplatky, rostoucí provozní výsledky, finanční profil firmy a její postavení v rámci České republiky. Úvěrový rating je důležitý pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splacení úvěru. Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímám v očích věřitelů a tím je i pravděpodobné, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.

Letiště Václava Havla v Praze v letošním prvním pololetí odbavilo více než 7,84 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o pět procent. Letiště je už na hraně své kapacity. V budoucnu ji chce navýšit investicemi za zhruba 27 miliard korun. Jde zejména o výstavbu nové paralelní ranveje a rozšíření terminálu 2.

 

HOTEL NA LETNÉ UŽ ZNÁ SVŮJ NÁZEV

Nový pětihvězdičkový hotel, který vyroste na zrušeném tréninkovém hřišti fotbalové Sparty na pražské Letné, ponese název Hard Rock Hotel Prague. Přípravné a stavební práce na kongresovém hotelu zahájil Energetický a průmyslový holding (EPH) ve spolupráci s hotelovým řetězcem Hard Rock International. Otevření komplexu je plánováno na první polovinu roku 2023.

Součástí hotelového komplexu bude 523 pokojů, kongresové prostory, restaurace, skybar, fitness a lázně. Nájemcem objektu bude společnost Hard Rock International, která provozuje síť hotelů, kasin, obchodů a kaváren v 75 zemích. Hotel staví společnosti EP Real Estate, zabezpečující realitní projekty v rámci holdingu EPH. „Pro EP Real Estate jde o klíčový projekt na domácím trhu,“ uvedl ředitel EP Real Estate Michal Viktorin.

Odhadované náklady na stavbu hotelu EPH nezveřejnil. Měsíčník Forbes na začátku října na svém webu uvedl, že komplex má stát pět miliard korun. Kongresový hotel vyroste v prostorách někdejšího tréninkového hřiště letenské Generali Areny. Fotbalisté prvoligového týmu AC Sparta Praha budou k přípravě využívat plochy v tréninkovém centru na Strahově. To bude v příštím roce částečně modernizováno a v novém patře budovy vznikne zázemí hlavně pro sparťanský A-tým. Energetický a průmyslový holding podnikatele Daniela Křetínského se zaměřuje především na podnikání v energetice a průmyslu. V současnosti zahrnuje pět desítek firem v tuzemsku, na Slovensku, v Polsku, Německu, Maďarsku, Británii a Itálii. Křetínský je podle loňského žebříčku časopisu Forbes pátým nejbohatším Čechem s majetkem ve výši 59 miliard korun.

Martin Schwarz, čtk, HSBC, PSE 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

HARDYS
Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více