KDYŽ KAMION NEPOTŘEBUJE ŘIDIČE

Vydáno 15.1.2020 automotivelogistika

Snaha nahradit lidskou práci roboty či jinými technologiemi už dávno není výsadou výrobních podniků. O něco podobného delší dobu usilují také dopravci, především pak ti využívající ke svým službám silnici. Majitelé logistických firem sní o dni, kdy v jejich kamionech nebude sedět jediný člověk, protože se všechno zboží přepraví na místo určení samo. Má to být bezpečnější, šetrnější k životnímu prostředí a celkově efektivnější.

V sedmém vydání letošního ročníku Světa průmyslu jste si mohli přečíst rozhovor s Martinem Králíkem, projektovým manažerem společnosti Roboauto, která mimo jiné vyvíjí systémy pro vzdálené řízení automobilu. „Představa autonomního auta brázdícího silnice je vzrušující, ale příliš vzdálená realitě. Když se podíváte na zahraniční společnosti stavějící autonomní automobily, troufnu si tvrdit, že všechny bez výjimky jsou ztrátové a šance na udržitelný obchodní model je ještě vzdálenější než za devatero kopci a devatero řekami. Kritickým okamžikem bude, jak se veřejnost, a především politická reprezentace postaví k reálnému nasazení autonomních technologií do provozu,“ držel se tehdy Králík při zemi s optimismem, když uvažoval nad tím, kdy budeme na silnicích běžně potkávat vozy, jež nepotřebují lidskou asistenci.

A při zemi bychom se v tomto ohledu měli držet i v otázce autonomních kamionů, či chcete-li nákladních vozů. Také v jejich případě zatím platí to, co naznačil Martin Králík – ať už výrobci „chytrých náklaďáků“ přijdou se sebelepší technologií, budou muset před uvedením do provozu získat povolení jednotlivých zemí, protože bezpečnost stojí na prvním místě. Což ale neznamená, že by se vývojáři nejen z řad automobilek měli nechat odradit. A také to nečiní. Několik společností v uplynulých měsících či letech rozjelo zkoušky autonomních kamionů, ať už s větší či menší asistencí člověka (v takovém případě je samozřejmě nelze považovat za zcela autonomní).

 

DIGITÁLNĚ PROPOJENÉ KAMIONY

Mezi významné dny související se změnami v kamionové dopravě se zapíše 25. červen 2018. Tehdy na německé dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem poprvé vyjely autonomní kamiony společnosti Schenker, přičemž šlo o první test tohoto typu v běžném provozu na světě. Slova „tohoto typu“ neuvádíme náhodou – do akce totiž nevyrazil jeden samotný (částečně) autonomní nákladní vůz, ale hned několik za sebou, a to v rámci tzv. platooningu. Jde o kolonu digitálně propojených kamionů, tímto způsobem lze ušetřit náklady na provoz a celkově lépe koordinovat přepravu. „Cesta zboží z nakládací rampy až ke konečnému zákazníkovi může být bezpečnější, efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. Řidiči mají příležitost stát se moderními specialisty logistiky v digitálních kamionech. Testováním chytré interakce člověka, stroje a materiálu se nám povedlo na naše silnice dostat technologie zítřka,“ uvedl tehdy Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer.

Jak plyne z výše uvedeného, premiérové testy v Německu z roku 2018 probíhaly za asistence speciálně proškolených řidičů, již měli na průběh jízdy dohlížet a koordinovat ji. V případě jakýchkoli potíží tak může povolaná osoba během platooningu zasáhnout a zachránit situaci, ať už dojde k technické závadě na vozidle, nebo k jakýmkoli potížím s průběhem jízdy. Jednalo se tedy o další velký krok směrem k logistice budoucnosti, tato metoda nicméně vyžaduje aspoň částečný lidský zásah do přepravy na silnici.

 

PRVNÍ NÁKLAĎÁK BEZ ŘIDIČE

Střih. Jsme na přelomu let 2018 a 2019. Od radosti firmy Schenker v Německu uběhlo jen pár měsíců a cesta k plně autonomním náklaďákům dospěla k další důležité metě, tentokrát zásluhou snaživců ve Švédsku. Tamní společnost Einride začala testovat úplně první autonomní nákladní vozidlo, které lze zařadit do plného provozu. Jmenuje se T-Pod, nemá v sobě vůbec zabudovanou kabinu pro řidiče a lze na něj dohlížet vzdáleně, i stovky kilometrů od místa, kde se zrovna kamion nachází. Operátor má tedy tu výhodu, že nemusí sedět přímo v kamionu, ale klidně v teple kanceláře u počítače či konzole, kde bude mít všechny činnosti vozidla pod kontrolou. T-Pod pohání čistě elektrický pohon, uveze více než dvacet tun nákladu a své okolí sleduje systémem kamer, senzorů a radarů. Jde o úplně první autonomní vozidlo bez záložního řidiče, jemuž byly testy na silnicích povoleny. Testování probíhalo v předešlých týdnech a měsících, a to ve švédském Jönköpingu za spolupráce společnosti DB Schenker.

„Samořiditelnou technologii začínáme nasazovat v méně komplexních prostředích mimo města, například v průmyslových oblastech a přístavech. Částečně v oplocených zónách a částečně na veřejných silnicích,“ citoval český web startupjobs.cz ředitele marketingu firmy Einride Nicholase Rundboma. „Odtud chceme směřovat dále, jak bude naše řešení postupně dospívat. To je jediný rozumný postup, abychom mohli zajistit bezpečnost v každém kroku procesu. Po naší službě je skutečná komerční poptávka, umíme dopravovat náklad na krátké vzdálenosti, a dokonce našim zákazníkům pomoci optimalizovat logistiku pomocí digitálního nástroje na analýzu dat,“ pokračoval.

Podle propočtů a odhadů by měl být provoz T-Podu až o 60 procent levnější než v případě klasického náklaďáku, přičemž v úsporách jsou započítány i náklady na zaměstnance. Právě nedostatek řidičů pro kamiony je jedním z hlavních důvodů, proč nejen logistické firmy pokroky v autonomním řízení vítají. Zajímavostí je, že T-Pod sice může jezdit rychlostí až 85 kilometrů v hodině, avšak vládní agentura Swedish Transport Agency umožnila při testech dosáhnout maximální rychlosti 5 kilometrů za hodinu. Během roku 2020 by se měl unikátní vůz přesunout i do Spojených států, kde projevují o autonomní vozidla podobně velký zájem.

 

I VOLVO MÁ SVÉHO HRDINU

Když jsme u Spojených států amerických, neměli bychom zapomenout zmínit Teslu vizionáře Elona Muska, která plánovala již během roku 2019 sériově vyrábět kamion s autonomními prvky Tesla Semi. Jenže přímo Musk v červnu médiím oznámil, že se plány odkládají na rok 2020, prý kvůli nedostatku baterií pro tento elektrický vůz. Představení Tesly Semi proběhlo už v listopadu 2017, převážet v nákladním prostoru může až 36 tun při maximální rychlosti 96 kilometrů za hodinu.

Kde ale zpoždění nemají, je opět Švédsko. Kromě zmíněné firmy Einride se o svou „autonomní hračku“ pokusila také světoznámá a úspěšná automobilka Volvo. Nutno dodat, že vůbec nejde o špatný pokus. Ani elektrický tahač Volvo Vera nemá kabinu, na kratší vzdálenosti zvládne přepravit i velmi těžký náklad. Kromě toho, že díky svému futuristickému designu působí velmi moderně, dokáže být také spolehlivý, což se od autonomního vozu tak nějak předpokládá. Také Vera absolvovala první zátěžové testy, vzápětí začala převážet náklad mezi logistickým střediskem a přístavem v Göteborgu. Sluší se podotknout, že je kamion cloudovou sítí propojen s řídícím centrem, jeho zaměřovací systém navíc umí detekovat objekty s maximální přesností. I tato novinka od Volva dost možná přispěje k pokroku autonomních vozidel.

 

O PRÁCI SE BÁT NEMUSÍME, ŘÍKAJÍ KAMIOŇÁCI

Dohady o tom, kdy a jestli vůbec přijdou řidiči kamionů kvůli autonomním vozidlům o práci, probíhají v podobném duchu jako v případě otázky robotizace výroby v průmyslových podnicích. Technologický pokrok sice dospěl daleko, ale zároveň ve vzduchu visí spousta nezodpovězených otázek. Zajímavé jsou každopádně názory lidí, jichž se probíhající změny přímo týkají, tedy samotných kamioňáků. Český web kamionaci.com letos v květnu zveřejnil anketní otázku, v rámci níž se lidí z oboru ptá, jak to vidí s budoucností autonomních kamionů. Na otázku „Ve kterém roce podle vás začnou být v České republice ve velkém nasazovány autonomní kamiony bez řidiče?“ odpovědělo téměř 1200 respondentů, drtivá většina odhadla rok 2050. Další zájemci se k tématu vyjádřili přímo v diskusi.

„I když začnou jezdit (autonomní kamiony), řidiči budou mít stále práce dost. Myslím, že daleko dříve budou jezdit vlaky bez strojvůdců, ale ani ti nebudou mít nouzi o práci. Kdysi vymysleli soustruh, pak CNC, 3D tiskárny, a stejně je dělnické práce dost,“ napsal například uživatel s přezdívkou sibrsibr. „Myslím, že generace dnešních řidičů se o práci bát nemusí. Jednou to přijde, ale bude to trvat hodně dlouho. Vše začne u velkých firem přesunem z bodu A do bodu B. Nevím, jak by skladník autonomnímu vozu vysvětlil, že potřebuje náklad vyložit na zadním dvorku, kde musíte najet do křoví,“ přidal slovo do debaty uživatel wenca. Tak jako u robotů, i v případě autonomních náklaďáků si ještě musíme na přesnou podobu budoucnosti nějakou chvíli počkat.

 

Martin Schwarz 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

KAŽDÝ NEMŮŽE ŽÍT A PODNIKAT V PRAZE

Vydáno 10.1.2020

Příběh společnosti Alcaplast, výrobce sanitární techniky, kterou na jižní Moravě vybudovali Radka Prokopová s manželem Františkem Fabičovicem, vypadá pohádkově. Lídr oboru ve střední a východní Evropě si ale musel náročnou cestu na vrchol vyšlapat. „Náš segment je velice konkurenční, na trhu se potkáváme se světovými značkami a výrobci, proto musíme mít výrobky dotažené do posledního detailu,“ říká v rozhovoru výkonná ředitelka Alcaplastu.

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

BĚHEM KRIZE LIDÉ POTŘEBUJÍ VÍŘIVKY NEJVÍC

Vydáno 8.1.2020

Až pojedete na prodloužený víkend do hotelového wellness a usednete tam do horké vířivky, je dost možné, že vám bude pohodlí zajišťovat výrobek od české firmy USSPA. Ta je totiž v oboru spa lídrem na českém trhu a velké jméno má i v rámci Evropy. „Při všech činnostech myslíme na nejpodstatnější věc: vířivky jsou pro zákazníkův užitek, jeho relaxaci a radost, to stojí na prvním místě,“ říká Kateřina Kadlecová.

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

POHYB VLASTNÍCH KAMIONŮ SLEDUJEME ONLINE

Vydáno 6.1.2020

„Nejsem plnohodnotný kamioňák ani technický typ,“ říká o sobě Martina Šmídlová, která se téměř dvě dekády významně podílí na chodu společnosti Šmídl působící v kamionové přepravě. Největší problém oboru vidí především v nedostatku řidičů, budoucnost autonomních náklaďáků na silnicích je však podle ní stále vzdálená.

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

HOTELY BY MĚLY NABÍZET ZÁŽITEK, NIKOLIV SLUŽBU

Vydáno 19.12.2019

„V dnešní době už lidé nechtějí pouze místo na přespání, ale také co nejautentičtější zážitek z místa, kde přebývají,“ tvrdí v rozhovoru pro Svět průmyslu Richard Valtr, který se svými kolegy po celém světě provozuje úspěšný hotelnický startup Mews. Podle něj by se recepční měli méně věnovat administrativě a více potřebám hosta.

Zobrazit Více