BAVÍ MĚ PŘEMÝŠLET O ŽIVOTĚ ZÁSILKY

Vydáno 25.3.2020 logistikastartup

Rozhovor s Martinem Jarešem,
zakladatelem startupu Foxdeli

 

České e-shopy mají od loňského roku lákavou možnost. Díky startupu Foxdeli mohou spravovat všechny přepravce a data o zásilkách na jednom místě nebo ovlivnit komunikaci se zákazníkem v průběhu doručování. „Nejde pouze o sledování zásilky, ale především o okamžité vyhodnocení a jednoduchou interpretaci výstupů z mnoha nesourodých dat,“ vysvětluje Martin Jareš.

 

Foxdeli je nástroj zákaznické péče, díky kterému můžete radikálně zlepšit doručování objednávek zákazníkům,“ píšete na úvodní straně webu startupu. Co si pod takovým zlepšením doručování konkrétně představit?

V první řadě bych rád řekl, že nad doručováním objednávek z e-shopu nepřemýšlíme z pohledu přepravy/logistiky, ale z pohledu obchodu. Starost o vyzvednutí zboží v bodě A a co nejrychlejší doručení do bodu B je plně v rukou přepravních služeb, které si zákazník vybral. Samotné doručení je důležitou součástí prodejního procesu a silně ovlivňuje konečnou emoci z nákupu. E shop nyní nemá přehled o problémových zásilkách ani o komunikaci, která je se zákazníkem v průběhu vedena. Toto Foxdeli mění a dává e-shopu možnost převzít zodpovědnost za celý proces doručení či vrácení zboží.

 

Chápu tedy správně, že vašimi hlavními klienty jsou internetové obchody?

Ano, našimi zákazníky jsou nyní ze 100 procent e-shopy. Aplikaci od Foxdeli však může využít jakákoliv společnost doručující objednávky pomocí balíkových přepravních služeb.

 

Co všechno tedy dnes nástroj Foxdeli umí, jaké má pro uživatele výhody?

V první řadě můžete ve Foxdeli spravovat všechny přepravce na jednom místě a tisknout přepravní štítky na jeden klik. Díky zpracování dat všech přepravců umí aplikace označit všechny zásilky, kterým hrozí nedoručení a následné vrácení a umožňuje zákaznické podpoře s těmito informacemi jednoduše pracovat. Dále zvládne ovlivnit komunikaci se zákazníkem v průběhu doručování. Od vytvoření vlastní personalizované Track&Trace stránky, která nese brand vašeho obchodu a mluví vaším jazykem, až po všechny e-maily, které zákazník v průběhu doručení dostane. V blízké době na T&T stránce naleznete i možnost vrácení či reklamování zboží, hodnocení nákupu a doručení nebo třeba fakturu. Vše je nastavitelné a plně v režii e-shopu.

 

Jak vůbec nápad na vytvoření Foxdeli vznikl? Měl jste vy sám v minulosti potíže při komunikaci s e-shopy?

Myslím, že stejně jako já má řada lidí takovou zkušenost, že většina komunikace přepravce nebo e-shopu nebyla ideální. Foxdeli vzniklo pozorováním. Během provozování portálu Balíkonoš.cz jsme měli možnost více než 5 let poslouchat e-shopy, jejich zákazníky nebo také samotné kurýry/řidiče. Když jsme nad tím začali přemýšlet, došlo nám, že stížnosti a trápení všech stran mají jedno společné – nedostatečnou komunikaci. Nerozumí si tak dobře, jak by bylo potřeba. To jsme se rozhodli změnit.

 

Podstata startupu stojí na myšlence zlepšení procesu komunikace v době mezi odesláním z e-shopu a doručením zásilky zákazníkovi. Opravdu lidi tolik trápí, pokud s nimi každý dopravce komunikuje jiným stylem?

Nejde primárně o rozdílnost v komunikaci jednotlivých přepravců. Tématem je pro nás především to, co se po odeslání objednávky děje. Ztráta brandu e-shopu, nemožnost jakkoliv ovlivnit komunikaci a tím i zákazníkovu spokojenost. Nebo samotná absence přehledu o tom, co se s objednávkami během doručení děje. Pokud budete provozovat kamenný obchod, nedovolíte, aby zákazníkovi předával/doručoval nákup někdo, kdo nenese váš brand a mluví jinou řečí. Nebo někdo, o němž nemáte přehled, jak dlouho mu proces prodeje trvá. Ale přesně tak to při doručení z e-shopu funguje.

 

Spojují si lidé komunikaci přímo s e-shopem, když vědí, že po odeslání zásilky má balík na starost pouze přepravní společnost?

Hodnocení přepravy na Heurece ukazuje, že ano. Navíc spokojenost s dopravou a doručením se nakonec stejně promítá do zákaznické zkušenosti.

 

Pokud e-shop využívá služeb Foxdeli, komunikuje po odeslání zásilky se zákazníkem pouze daný obchod, nebo prodejce i dopravce zároveň?

Informace, které získá e-shop od přepravce, ať ze stavů doručování nebo z e-mailů, využívá následně ke komunikaci se svým zákazníkem. Informace se nezdvojují. Nicméně poslední část doručení, tedy předání objednávky, kde je občas nutné, aby se řidič spojil telefonicky s adresátem, je samozřejmě zachována v zájmu co nejrychlejšího nalezení adresáta.

 

Jedna věc jsou zákazníci, ale jak na Foxdeli reagují samotní dopravci?

Všichni mají v tomto stejnou motivaci. E-shop chce doručit své zboží. Zákazníkovi zase záleží na tom, aby nejrychleji dostal svou objednávku. A přepravce chce doručit napoprvé a nesnižovat si tak profit. Na vzniku Foxdeli s námi přepravci spolupracují.

 

Vy sám vidíte velkou výhodu v tom, že e-shop může pomocí Foxdeli sledovat podrobná data o doručení – zda si zákazník zásilku vyzvedl, jestli vše proběhlo v pořádku a podobně. Jak moc tohle zrychluje řešení případných problémů?

Nejde pouze o sledování, ale především o okamžité vyhodnocení a následnou jednoduchou interpretaci výstupů z mnoha nesourodých dat. Pokud se k těmto výstupům postaví e-shop proaktivně, dokáže problémy řešit téměř okamžitě.

 

Jaký zatím máte s Foxdeli úspěch? Ukázalo se, že je sjednocení přepravců do jednoho systému něčím, co na trhu chybělo?

Sjednocení přepravců do jednoho systému není na trhu ničím novým. Díky sjednocení dat už však to, co Foxdeli nabízí, nové je. Jedná se o unikátní produkt z pohledu doručení objednávky z e-shopu. Jako takový je náš produkt u e-shopů velmi úspěšný a máme z toho velkou radost.

 

Na trhu nepůsobíte příliš dlouho, ale přeci jen – máte už nějaká data, která ukazují, že Foxdeli pomohlo zvýšit počet bezproblémově doručených zásilek?

Dnes už máme reálná čísla a například Trenýrkarna.cz ohlásila po nasazení Foxdeli snížení vratkovosti o 45 procent, což jim ročně ušetří 158 500 Kč čistého zisku, a to nemluvíme o ušetřených nákladech spojených s vratkou, naskladněním atd.

 

Jestli můžete prozradit, které významné obchody dnes patří k významným uživatelům Foxdeli?

Mezi nejvýznamnější zákazníky služby Foxdeli patří již nyní e-shopy jako Pietro Filipi, Trenýrkárna, Epico nebo Ski a Bike Centrum Radotín.

 

Funguje celá platforma v jedné aplikaci?

Ano, celá platforma funguje v jednom interface. Nicméně Foxdeli je připraveno na napojení prakticky do jakéhokoliv CRM, ERP nebo třeba samostatného účetního softwaru. Díky otevřené API vám dokážeme data propsat kamkoliv potřebujete. Konečná podoba napojení a používání služby je tak především na rozhodnutí konkrétního zákazníka.

 

Máte už nyní představu, jaké další funkce budete chtít do Foxdeli přidat, aby byl nástroj ještě přínosnější?

Ano, můžete se těšit na další pokročilé funkce, které budou díky analýze dat dále zvyšovat úspěšnost doručení vašich objednávek a spokojenost zákazníků.

 

Kolik lidí se na vývoji podílí? A plánujete případně tým pracovníků rozšiřovat?

Nyní je náš interní tým šestičlenný, společně s externisty pracujeme ve dvanácti lidech. Pracujeme však na rozšíření. Hledáme kolegy do obchodu a samozřejmě do vývoje. Nevíte o nějakých? (směje se)

 

Začínáte pomalu uvažovat o přesunu na zahraniční trhy, nebo se teď soustředíte především na fungování v Česku?

Od začátku stavíme SaaS s mezinárodními ambicemi. Nyní je pro nás důležité získat stabilní pozici v České republice. Pokud v tomto budeme úspěšní, máme již vyhlédnuté trhy, na které chceme vstupovat.

 

Existuje někde na světě podobná služba jako Foxdeli, nebo jste úplně první, kdo s takovým nápadem přišel?

Co vím, tak nikdo nad trhem doručování objednávek z e-shopů stejně jako my neuvažuje.

 

Od investora Lighthouse Ventures jste nedávno získali 10 milionů korun. Už víte, na co finance využijete?

Je pravdou, že jsme si nejdříve ujasnili, na co peníze potřebujeme, až pak jsme hledali vhodného partnera. Tedy ano, představa je konkrétní a jde směrem k co nejrychlejšímu doručení našeho produktu zákazníkům.

 

Jak dlouho se vy osobně pohybujete v oboru logistických služeb a co vás na něm nejvíce baví?

S logistikou jsem se na profesionální úrovni setkal poprvé v roce 2009, kdy jsem začal pracovat pro jednu francouzskou spedici. Od té doby se pohybuji okolo doručování v různých projektech, ať jím byl vlastní e-shop nebo projekt Balíkonoš.cz. Baví mě přemýšlet o “životě zásilky”. Odkud putuje, kam, kolik rukou se podílelo na jejím doručení a podobně. Pro mě je to určitá forma cestování.

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více