ROBOTIZACE A JEJÍ DOPAD NA PROFESE

Vydáno 30.3.2020 robotizace

Průmysl se aktuálně nachází na sklonku robotizace – čím dál více manuálních profesí nahrazují roboty, výrobní linky se plně automatizují a umělá inteligence usnadňuje naší společnosti život. Roboty se stávají součástí každodenního života, od domácích vysavačů po digitální asistenty. Analýza portálu Profesia uvádí, že do 40 let zanikne v rámci robotizace více než třetina povolání. Je však opravdu nutné se obávat o své zaměstnání?

 

ZTRÁTA VEŠKERÉ PRÁCE JE VELICE NEPRAVDĚPODOBNÁ

Revoluce, které naše společnost čelí, je již čtvrtou průmyslovou revolucí. I v minulosti byly revoluce podnětem ke strachu o práci. Vždy se však ukázalo, že automatizované stroje jsou naopak přínosem, neboť umožňují zaměstnat i méně zdatné zaměstnance a ulehčují lidem práci. Průmyslová revoluce obecně vede ke zvýšení životní úrovně a ztráta veškeré práce je opravdu velice nepravděpodobná, říkají odborníci. Ačkoliv předpoklady o zániku až třetiny profesí jsou pravděpodobné, je nutné si uvědomit, že cílem robotizace rozhodně není zapříčinit nezaměstnanost, a pokud některé profese vymizí, místo nich vzniknou nové.  Práce bude vždy, jen budeme vykonávat jiné činnosti než doposud.

 

ZÁNIK HROZÍ POKLADNÍM, OPERÁTORŮM I MAKLÉŘŮM

Zánik hrozí takovým profesím, které jsou monotónní a kde není potřeba lidský přístup či emoční inteligence. Roboty v budoucnosti nahradí například operátory zákaznických linek, kde je již nyní běžné, že s lidmi komunikují počítačové programy. V dnešní době jsou také běžné i samoobslužné pokladny, které by v budoucnu měly nahradit až 97 procent pokladních. Zůstane pouze několik lidských sil, které jsou potřeba pro případnou kontrolu, schvalování věku při nákupu alkoholu a podobně. Kromě pokladních postupně mizí i prodavači vstupenek. Ředitel společnosti Ticketstream, Viktor Mastník, uvádí, že prodej vstupenek v kamenných prodejnách činil za rok 2019 pouze 32 procent, 68 procent byl prodej online.

Dalšími profesemi, které nahradí roboty, budou řidiči metra, montážní dělníci, a dokonce i pojišťovací agenti, neboť díky internetu a aplikacím se dá většina případu v tomto odvětví vyřešit online prostřednictvím formulářů. Podobně jako pojišťovací agenti na tom jsou také realitní makléři, internet odsune potřebu makléřů jakožto třetí strany do pozadí a umožní prodejci přímý kontakt s nakupujícím.

 

ROBOTY NÁS O PRÁCI NEPŘIPRAVÍ

Umělá inteligence nám má pomoci, ne způsobit problémy na trhu s nezaměstnaností. U robotů očekáváme, že budou efektivnější než lidé, budou mít menší procento chybovosti a zamezí problémům s fluktuací zaměstnanců. Roboty však nemohou nahradit veškeré práce a určitě nenahradí činnosti, kde je potřeba kreativita, rozhodování, emoční inteligence a lidský přístup. Jsou to například obory vědy a marketingu, ale i řemeslné profese. O svou práci se tak nemusí bát například pracovníci ve zdravotnictví a školství, policisté, hasiči či manažeři. Světové ekonomické fórum (WEF) uvádí, že roboti do roku 2022 vytěsní zhruba 75 milionů pracovních míst po celém světě, avšak vytvoří 133 milionů nových. Díky robotizaci budou potřeba lidé, kteří se na vývoji robota podílejí, a proto vznikne spousta profesí, kde bude třeba technologická kvalifikace.

 

ROBOTIZACE JE CHYTRÝM ŘEŠENÍM SOUČASNÉ SITUACE

Podle některých odborníků vzroste s nastupující robotizací také počet kreativních prací a činností, jako jsou péče o děti či starší osoby a údržba domácností. Technologická nezaměstnanost by dokonce mohla vést k novým pracovním pozicím zabývajícím se například řešením klimatických problémů a dalšími činnostmi, které jsou dnes pouze okrajové až bizarní. Mezi nové profese, které jsou již často poptávané, patří například „scrum master.“ Jedná se o pozici, která pomáhá pracovnímu týmu dosáhnout stanovených cílů, odstraňuje problémy, motivuje členy týmu k lepším výsledkům a chrání tým před vnějšími vlivy, které by mohly rušit od práce. Nejedná se však o teamleadera, ale o člověka, který je mezičlánkem mezi týmem a rušivými elementy vnějšího okolí. Další podobnou a novou pozicí jako scrum master je pak například manažer štěstí.

Robotizace je chytré řešení pro současnou dobu, kdy se projevuje nedostatek pracovních sil, ne jejich nadbytek. Postupně by měla člověka vytlačit z pozice dělníka, který se bude moci zaměřovat na takové úkoly, jaké roboty dělat nemohou. Důležitá je ale také změna pracovního rámce. Zaměstnanci nebudou trávit tolik času v kanceláři, ale budou častěji pracovat z domu a pracovní týden by se dokonce mohl zkrátit pouze na čtyři dny místo pěti, domnívají se někteří odborníci. „Díky digitalizaci a robotizaci se v příštích letech výrazně změní celková skladba pracovních pozic, jež budou zaměstnavatelé poptávat. Budou také od svých lidí očekávat odlišné kompetence než nyní. A kromě toho pokrok donutí vedení firem k tomu, aby kladla čím dál větší důraz na vzdělávání zaměstnanců,“ myslí si Michal Novák z pracovního portálu Profesia.

 

V ČESKÉ REPUBLICE PLÁNUJE ROBOTIZACI AŽ TŘETINA PODNIKŮ

Robotizace v České republice patří k evropskému nadprůměru. Na 10 tisíc zaměstnanců připadá v českém průmyslu 119 robotů, čímž se Česká republika v robotizaci řadí k TOP 20 evropským zemím. Z odvětví využívá roboty zejména automobilový průmysl, skvělým příkladem je Škoda Auto, kde se díky robotům zvyšuje kapacita produkce až o čtvrtinu. Již 12 let má ve výrobě roboty výrobce také automobilových skel AGC Automotive Czech, roboty tam dělají hlavně těžkou manuální práci. „Od té doby, co jsme začali investovat do robotů, jsme přibližně trojnásobně zvýšili produkci,“ říká generální ředitel AGC Luděk Steklý.

Problémem automatizace v České republice je však nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Jedná se především o technicky vzdělané zaměstnance, které by s roboty uměli zacházet. Do robotizace by dle průzkumu AMSP ČR v blízkém budoucnu chtěla investovat každá třetí firma v České republice, avšak nedostatek těchto zaměstnancům může rozvoj lehce zpomalit.

 

Adéla Fejfarová

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Asseco

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více