Ve výjimečných případech je potřeba přijímat výjimečná opatření. Stát se proto rozhodl navýšit letošní rozpočet na investice do dopravní infrastruktury. Celkově na tuto položku přidá 6,5 miliard korun, celkově tak bude rozpočet činit 113 miliard. Vládou schválený návrh by měl pomoci při současné krizi udržet úroveň stavebnictví a zaměstnání v oboru. Některé dopravní stavby totiž byly kvůli aktuální situaci zastaveny.
Minulý rok měl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) rozpočet původně kolem 86 miliard korun, nakonec však výdaje vzrostly na 101 miliard.
„V době krize budeme navyšovat investice, abychom ochránili stavební ruch a firmy ve stavebnictví, pracovní sílu ve oboru a také profese a řemesla na něj navázané,“ komentoval v pondělí 30. března ministr dopravy Karel Havlíček.
Současná krize kolem koronaviru se projevila i u dopravních staveb, které se tak mohou zpozdit. V minulém týdnu dočasně zastavila své práce například stavební společnost Eurovia, která dosud pracovala na několika dálničních úsecích, včetně D1, a rovněž na některých železničních stavbách.
Rozpočet SFDI pro letošní rok byl navyšován už v předchozích měsících. Ministerstvo dopravy původně počítalo s výdaji okolo 87 miliard, ale postupným navyšováním z rozpočtových rezerv a evropských fondů se balík peněz na dopravní stavby dostal na téměř 107 miliard korun.
SFDI funguje od roku 2001. Od té doby rozdělil na financování dopravních staveb více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích.
Martin Schwarz