ZEMĚ GALSKÉHO KOHOUTA MÁ ČÍSLO ČTYŘI

Vydáno 16.4.2020

Francie má prvenství mezi zeměmi, kam Česká republika vyváží své zboží. To platí, když se na statistiky podíváme z poněkud jiného úhlu. První tři nejvýznamnější obchodní partneři jsou samozřejmě Německo, Slovensko a Polsko, tedy naši bezprostřední sousedé. Na čtvrtém místě je právě Francie a v žebříčku nejvýznamnějších exportních partnerů jde o první zemi, s níž Česko nepojí společná geografická hranice.

Francouzský trh je pro Českou republiku velmi významný a obě země pojí dlouholeté nejen obchodní, ale také společenské a politické vazby. A to už od dob první republiky. Český export do Francie v roce 2018 dosáhl 224 miliard korun, což například oproti roku 2015 reprezentuje téměř 12% růst (zdroj: Český statistický úřad). Ve stejném roce francouzské firmy dovezly do Česka zboží za přibližně 129 miliard korun. Do států Evropské unie jsme tak v roce 2018 vyvezli zboží za téměř 3,71 bilionu korun a v případě Francie se jednalo o šestiprocentní podíl. Ve stejném roce bylo naopak dovezeno zboží za téměř 2,69 bilionu korun a podíl importu z Francie přesahoval lehce pět procent.

 

STĚŽEJNÍ PARTNER „VÝCHODNÍHO BLOKU“

Pro zemi s 67 miliony obyvatel je Česká republika druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem mezi takzvanými novými členskými státy Evropské unie. Právě příslušnost k Unii znamená, vedle zmiňovaných historických vazeb, zásadní impuls pro vzájemnou obchodní výměnu. „Vstup České republiky do Evropské unie v roce 2004 byl jedním ze zásadních kroků k prohloubení obchodních vztahů mezi Paříží a Prahou, jež přineslo zjednodušení a velký nárůst obchodních styků mezi ekonomikami. Vzájemný obchod za 15 let vzrostl o více než 170 % a jeho potenciál jistě není zcela vyčerpán,“ uvádí například Francouzsko-česká obchodní komora.
Ke klíčovým vývozním artiklům českých firem do Francie patří dopravní prostředky, stroje, průmyslové spotřební zboží, produkty chemického průmyslu a výrobky agropotravinářského segmentu. Podle Velvyslanectví České republiky v Paříži představuje perspektivní obory pro české exportéry výroba spotřebních předmětů, automobilový a obecně kovoobráběcí průmysl, letecký průmysl, energetika a rovněž informatika a biotechnologie. „Mezi hlavní vývozní komodity ČR můžeme zařadit stroje a dopravní prostředky, tržní výrobky tříděné hlavně podle mate­riálu, průmyslové spotřební zboží, chemikálie a příbuzné výrobky, potraviny a živá zvířata, minerální paliva, maziva, kovové a pryžové výrobky, textil, elektromotory a generátory,“ uvádí velvyslanectví.
Hlavní dovozní komodity tvoří stroje a dopravní zařízení, elektrická zařízení, přístroje a spotřebiče, léčiva a farmaceutické výrobky, průmyslové spotřební zboží, železo a ocel, výrobky z plastických hmot či chemikálie.

 

PŘÍLIV FRANCOUZSKÝCH INVESTIC

Česká republika je atraktivní pro francouzské společnosti z mnoha sektorů. Působí zde více než 500 společností s francouzským kapitálem, které zaměstnávají přibližně 100 000 pracovníků. Zmínit lze firmy z automobilového průmyslu (Valeo, TPCA či Faurecia). V oblasti potravinářství jsou zde aktivní například Danone (i když vlastní výrobu před několika lety prodali firmě Schreiber Czech Republic, která však pro Danone nadále vyrábí mléčné výrobky) nebo společnost Bongrain (dnes Savencia). Podle agentury CzechInvest a Velvyslanectví České republiky v Paříži patřily historicky mezi další významné investory společnosti Metaco, Schneider Electric či Pechiney (elektrotechnika, zpracování kovů), Lafarge, Saint-Gobain, Colas, Vinci (stavebnictví) nebo Poclain Hydraulics, Leroy Somer (výrobci strojů a zařízení). Dále jsou na českém trhu přítomny firmy z oblasti služeb (například Eurest, Sodexo) či hotelové řetězce (Accor). V oblasti finanční zde působí společnosti jako BNP Paribas nebo Société Générale.
V letech 2000 až 2017 činily přímé investice z České republiky do Francie celkem 466 milionů eur, což znamenalo asi 0,07 procenta všech přímých zahraničních investice v tomto teritoriu (zdroj: Zastupitelský úřad ČR v Paříži). Mezi firmy, které v nedávné době informovaly o své pobočce nebo joint-venture ve Francii, lze zařadit BeF Home, ČEZ, Geodis, Lasvit, Linet, Sipral nebo Škoda Auto.
Zajímavý pohled je na Francii coby přestupní zemi pro africký kontinent. Někdejší koloniální velmoc má na „černém“ kontinentu silné vazby v mnoha zemích. Odhaduje se, že v Africe mluví francouzsky více než 100 milionů lidí. Exportéři mohou najít uplatnění v oborech, které mají vazbu na růst měst a jejich infrastrukturu, a v přepravě zboží (logistika, železnice, lodní doprava atd.).

 

VZHŮRU S LETECTVÍM

Francie se sama profiluje jako silný exportér. Podle čísel zveřejněných na začátku února letošního roku (zdroj: Les Douanes françaises) francouzský export rostl vloni o 3,3 procenta (v roce 2018 byl růst 3,8 procenta). Letecké odvětví se navýšilo dokonce o téměř 12 procent. Dalšími sektory, které výrazně přispívají k exportu, jsou farmaceutický, textilní, oděvní nebo kosmetický průmysl. Růst francouzského vývozu se promítl také do počtu exportujících subjektů, jichž vloni bylo více než 128 000, tedy nejvíce za posledních 15 let. Podle francouzské státní agentury na podporu obchodu a investic Business France je na export vázáno téměř šest milionů pracovních míst, což představuje přibližně čtvrtinu francouzských pracujících. Barometr Euler Hermes uvádí, že osm z deseti exportujících firem chce nadále zvýšit své prodeje do zahraničí.
Za zmínku v této souvislosti stojí informace, která se týká francouzského pracovního trhu. Francouzský statistický úřad INSEE publikoval v polovině února letošního roku čerstvé údaje o nezaměstnanosti. Byť se francouzské ekonomice daří a míra růstu exportu je na solidní úrovni, nezaměstnanost ve čtvrtém kvartálu loňského roku dosahovala 8,1 procenta. Ve Francii toto číslo poměrně oslavují – srovnejme například s lednovou mírou nezaměstnanosti v Česku na úrovni 3,1 procenta…

 

HROZBY A VÝZVY

Ze srovnání dat průmyslové produkce za loňský rok (do listopadu) vyplývá, že Francii se dařilo lépe než České republice. Ocitla se mezi zeměmi, které vykázaly sice malý, ale přesto růst ve výši 0,6 procent. Česko zaznamenalo meziroční pokles ve výši 0,2 procenta. Jak pro český, tak francouzský průmysl vyvstávají pro následující měsíce až jednotky let podobné výzvy. Nikdo v současnosti nedokáže říci, jaké budou ekonomické vazby s Velkou Británií. Přičemž francouzská ekonomika má na ostrovní království ještě silnější vazbu než naše hospodářství.
Pro Česko i Francii bude také důležitý vývoj u klíčového souseda – Německa. Ten za 11 měsíců loňského roku hlásil pokles průmyslové produkce o 4,5 procenta, tedy nejvíce ze zemí Evropské unie. Pro francouzskou ekonomiku mohou být hrozbou i napjaté vztahy s americkou administrativou. Ta nedávno pohrozila celé Evropě zavedením 25procentního cla na dovoz evropských automobilů do Spojených států. Američané takto tlačili na evropské signatáře dohody s Íránem, mezi které Francie patří, aby formálně obvinili Írán z porušování mezinárodní dohody o íránském jaderném programu.
Uvedené hrozby pro průmysl a ekonomickou výměnu nejsou zdaleka jediné (Francie například velmi intenzivně diskutuje o reformě v sociální a důchodové oblasti), na druhou stranu se jedná o silný evropský trh se stabilními ekonomickými kořeny.

 

Josef Kubr

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Ochranné pomůcky chceme zařadit do výrobního programu

Vydáno 11.5.2020

Rozhovor s Petrem Galatíkem, jednatelem společnosti G3 s.r.o.   Za normálních okolností vyrábí lepidla, suché zipy nebo protiskluzné pásky. I společnost G3 však rychle zareagovala na situaci kolem koronaviru a částečně upravila výrobu – rozjela produkci ochranných štítů. „Ochranné pomůcky dodáváme všem potřebným, kteří nás osloví,“ říká Petr Galatík.   Vaše společnost je dodavatelem lepidel, […]

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Kdo jednou vyzkouší carsharing, nechce po městě cestovat jinak

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Michalem Pecinou, provozně technickým ředitelem společnosti CAR4WAY:   „Stačí se online zaregistrovat, stáhnout naši aplikaci do mobilu, přihlásit se a vybrat auto. To si zarezervujete a za okamžik vám dorazí SMS s navigací. Dojdete k vozidlu, přiložíte čipovou kartu k čelnímu sklu, načež se automobil odemkne a je váš,“ popisuje Michal Pecina, jak fungují služby carsharingu. Sdílená mobilita je ve velkých […]

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Tvoříme opravdovou náhradu běžného ventilátoru

Vydáno 7.5.2020

Rozhovor s Tomášem Kaplerem, zakladatelem a koordinátorem projektu CoroVent:   Neseděli, nekoukali a začali pracovat. Tým kolem zakladatele projektu CoroVent Tomáše Kaplera od března vyvíjí a vyrábí plicní ventilátory, které mají pomoci zachraňovat životy v době koronavirové pandemie. Jejich velká přednost? Dají se sestrojit za mnohonásobně nižší cenu než ostatní přístroje tohoto typu na trhu. „Náš ventilátor je vytvářený pro […]

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

AUTOMATIZACE PIVOVARU POMÁHÁ ELIMINOVAT VÝKYVY KVALITY

Vydáno 3.4.2020

Rozhovor s Tomášem Kinčlem, odborným pracovníkem v pivovarství na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze   Stejně jako většině potravinářského průmyslu, ani pivovarnictví se nevyhnul trend automatizace. A není na tom nic špatného. „Hlavním přínosem automatizace pivovarů je standardnost. Zákazníci očekávají, že určitá značka bude chutnat vždy podobně,“ říká v rozhovoru pro Svět průmyslu Tomáš Kinčl.   […]

Zobrazit Více