AUTOMOBILKY POCÍTILY KVŮLI KORONAVIRU PROPAD UŽ V PRVNÍM ČTVRTLETÍ

Vydáno 22.4.2020 automotive

Koronavirová pandemie se v automobilovém průmyslu podepsala již na statistikách z úvodu letošního roku. Výroba osobních aut v Česku klesla v prvním čtvrtletí o 11 procent na necelých 333 tisíc vozů. V březnu potom spadla o více než 36 procent.

V březnu se v Česku začala šířit nákaza novým typem konoronaviru a ve druhé polovině měsíce postupně všechny automobilky přerušily výrobu, takže statistiky zveřejněné Sdružením automobilového průmyslu nejsou na jednu stranu překvapivé.

„Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Škoda Auto vyrobila od ledna do března 213 575 vozů, což znamená pokles o 7,7 procenta, v TPCA klesla produkce o 9,4 procenta na 53 233 vozů a v Hyundai se snížila o 23 procent na 56 100 vozů.

Zastavení výroby bylo podle automobilového experta EY Petra Knapa logickou reakcí na komplikace s dodávkami a dramatický pokles poptávky způsobený celosvětovou pandemií.

„Větší meziroční pokles výroby čekáme v dubnu, kdy byly automobilky uzavřené většinu času. Hlavní pro to, jak špatný bude celý letošní rok, je teď otázka, jak se podaří nastartovat prodeje a poptávku, aby firmy mohly ekonomicky vyrábět. Část objednaných aut bude vyrobena se zpožděním a lze očekávat zrušení části objednávek z doby před pandemií, tak je třeba rychle generovat nové objednávky,“ odhadoval.

Automobilový průmysl bude dle analytiků ČSOB vzhledem ke své dominantní váze v průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy jeho propad může dosáhnout zhruba 90 procent. „Je nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu vykrýt či dohnat. Nejenom proto, že celkový náběh automobilek na 100 procent produkce nebude okamžitý. Hlavní otázkou nicméně bude, jak se bude vyvíjet poptávka po nových vozech,“ komentoval ekonom ČSOB Petr Dufek.

 

Martin Schwarz

 

Zadejte e-mailovou adresu

a nic ze Světa průmyslu vám už neunikne!

Vaše osobní údaje budeme zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů, a to v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.

Rozhovory

Vize digitálního závodu Continental

Vize digitálního závodu Continental

Vydáno 27.7.2021

Koncept digitálního závodu je pojem, který dnes řeší nespočet společností. Jakým způsobem se ,,mění“ společnost Continental Automotive Czech Republic? Jaké trendy udává závod v Brandýse nad Labem, jakožto nominovaný modelový závod pro digitalizaci? Zeptali jsme se Tomáše Vondráka, který jako první Čech usedl do vedení firmy a v současnosti zastává pozici Plant Manager (čtyř závodů […]

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

TECHNOLOGIE LIBS NA MARSU I V BRNĚ

Vydáno 15.6.2021

Rozhovor s doc. Pavlem Pořízkou, Ph.D., vedoucím výzkumného týmu zabývajícího se laserovou spektroskopií, nejen o jejím využití, ale i o vlastním start-upu Lightigo. Úspěchy brněnských vědců s technologií LIBS tak zasahují do širokého spektra odvětví.   Interdisciplinární výzkum a vývoj kombinuje inženýrství, fyziku plazmatu, analytickou chemii, statistiku i například biologii. Jak je vůbec možné a náročné tohle […]

Apple a udržitelnost

Apple a udržitelnost

Vydáno 21.4.2021

Jak se dostat do Apple týmu v Kalifornii? Rozhovor s Honzou Dvorským nejen o jeho cestě vývojáře, ale také o ekologické udržitelnosti společnosti a problematice samotné. Společnost Apple zná jistě každý. Mohl byste nám stručně popsat, jak se tak mladý člověk jako vy dostal až do týmu v Kalifornii? Po vysoké škole na ČVUT v Praze jsem […]

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Rozdíl mezi sci-fi a realitou bývá jen několik jednotek až desítek let

Vydáno 17.2.2021

Superpočítače pomáhají s koronavirem, termojadernou fúzí, předpovědí počasí a klimatických změn, plánováním chirurgických zákroků nebo optimalizací výrobních procesů v průmyslu. „Srdcem a zároveň mozkem továrny budoucnosti bude superpočítač, který bude zpracovávat a analyzovat data ze všech kamer a senzorů a řídit chod celé továrny včetně vyhodnocování poruch a nutnosti údržby jednotlivých zařízení,“ říká profesor Tomáš […]

Zobrazit Více